اجاره خانه

عقد قرارداد اجاره و 10 نکته مهمی که باید بدانید

عقد قرارداد اجاره

 

این روزها قیمت مسکن به گونه‌ای است که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که به جای خرید خانه، اجاره‌نشین شوند. بر اساس آمار حدود ۳۰ درصد از مردم کشور مستأجر هستند و این روند در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است. به همین دلیل لازم است قوانین لازم برای عقد قرارداد اجاره خانه و نوشتن قولنامه دستی و نوشتن متن تمدید قرارداد و شرایط تخلیه ملک را دانست.

با در نظر گرفتن آمار صاحب‌خانه‌ها و روابط آن‌ها با مستأجران خود، می‌توان گفت که طیف وسیعی از جمعیت کشور با مسئله‌ای تحت عنوان اجاره درگیر هستند. به همین خاطر آگاهی از قوانین مربوط به اجاره مسکن؛ هم برای صاحب‌خانه‌ها و هم برای مستأجران امری ضروری است. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم و ۱۰ نکته‌ی مهم درباره‌ی عقد قرارداد اجاره خانه را توضیح دهیم:

1. چرا باید قوانین عقد قرارداد اجاره را بدانیم؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند که آگاهی از قوانین اجاره برای مستأجران ضرورت چندانی ندارد و تنها صاحبخانه‌ها که اصطلاحا «مؤجر» نامیده می‌شوند، باید از قوانین اطلاع داشته باشند. این تصور نادرست است؛ زیرا اجاره خانه یک موضوع دوطرفه است و مسائل مربوط به قرارداد اجاره با هردو طرف قرارداد ارتباط دارد. بنابراین فرقی ندارد که مستأجر باشید یا مؤجر؛ در هر صورت باید نسبت به این قوانین بخصوص در هنگام عقد قرارداد اجاره خانه آگاه باشید تا در صورت وجود مشکلات احتمالی بتوانید از حق خود دفاع کنید.

2. قولنامه دستی چیست؟

این عبارت همان طور که از نامش هم پیداست، برگه‌ای است که در آن طرفین قول‌ها و یا به عبارت بهتر، تعهدات خود را نسبت به یکدیگر در آن ذکر کرده و پای آن را امضا می‌کنند. قولنامه دستی در سه نسخه تنظیم می‌شود که دو نسخه‌ی آن نزد طرفین معامله و نسخه‌ی سوم نزد مشاور املاک محفوظ می‌ماند. قولنامه‌ها از اعتبار قانونی در دادگاه برخوردار هستند و می‌توانند مورد استناد قرار بگیرند. به همین خاطر باید در تنظیم آن‌ها دقت شود و تمام جزییات بصورت شفاف و دقیق آورده شوند.

 

قولنامه دستی

برای مشاهده متن قرارداد اجاره خانه دستی فایل زیر را دانلود کنید:

3. قرارداد رسمی به چه قراردادی برای عقد قرارداد اجاره گفته می‌شود؟

قراردادهای رسمی قراردادهایی هستند که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شوند. ممکن است برخی افراد فقط به انعقاد قرارداد نزد بنگاه مسکن اکتفا کنند؛ در این صورت، طرفین باید جزییات قرارداد را در برگه‌های مخصوصی که از طرف اتحادیه به املاکی‌ها داده شده، ثبت و پای آن را امضا کنند. به قراردادهایی که بر روی کاغذ و بدون مراجعه به دفاتر ثبت اسناد منعقد می‌شوند، قراردادهای عادی یا قولنامه دستی گفته می‌شود. در زیر نمونه قرارداد رهن و اجاره در قالب قولنامه دستی آورده شده است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

4. کد رهگیری برای عقد قرارداد اجاره چیست؟

از سال 87 به بعد بر اساس قانون تصویب شده توسط هیئت دولت، تمام مشاوران املاک موظف هستند معاملات انجام شده را در سامانه‌ای به نام سامانه‌ی ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. این کار از یک سو درستی معامله‌ی انجام شده را تضمین کرده و از سوی دیگر امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مسکن را برای دولت و نهادهای نظارتی و آماری فراهم می‌کند.

هر معامله‌ای که در بنگاه‌ها انجام شود، در این سامانه ثبت شده و پس از آن یک کد رهگیری دریافت می‌کند. اگرچه کد رهگیری بیشتر برای خرید و فروش املاک کاربرد دارد و از جرم‌هایی مانند فروش چندباره‌ی یک ملک جلوگیری می‌کند، با این حال طبق قانون، تمام معاملات اعم از اجاره و خرید باید در سامانه مربوطه ثبت و دارای کد رهگیری باشند. در شکل زیر نمونه قرارداد رهن و اجاره الکترونیکی آورده شده است که می‌توانید برای عقد قرارداد اجاره خانه از آن کمک بگیرید.

 

متن تمدید قرارداد

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

5. هنگام عقد قرارداد اجاره خانه مشخص کنید که چه کسی باید هزینه‌ی شارژ را پرداخت کند؟

در این مورد قانون خاصی وجود ندارد و خود مستأجر و مؤجر باید بر روی آن به توافق برسند. به طور کلی پرداخت هزینه‌های مشترک موضوعی است که تکلیف آن باید در هنگام بستن قرارداد مشخص شود. از آنجایی که هزینه‌ی شارژ صرف مخارج عمومی و جاری یک مجتمع مسکونی می‌شود، معمولاً از سوی اجاره‌نشین پرداخت می‌شود.

6. آیا مستأجر باید هزینه‌ی تعمیرات را پرداخت کند؟

به طور کلی دو دسته تعمیرات وجود دارد؛ تعمیرات جزیی و تعمیرات اساسی. تعمیرات جزیی به تعمیراتی گفته می‌شود که مربوط به استفاده‌های کوتاه مدت است. مواردی مانند تعویض لامپ، تعویض پوشال‌های کولر و… جزو مصارف جاری محسوب می‌شوند و به همین خاطر مستأجر باید هزینه‌های مربوطه را بپردازد. تغییر در ساخت ساختمان، هزینه‌ی رنگ‌آمیزی دیوارها، خرابی کلی سیستم گرم‌کننده و… مواردی هستند که جزو تعمیرات اساسی محسوب می‌شوند و صاحب‌خانه باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

 

تخلیه ملک

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

7. نوشتن متن تمدید قرارداد چگونه انجام می‌شود؟

مهم‌ترین نکته برای تنظیم متن تمدید قرارداد آن است که ابتدا مفاد قرارداد اولیه مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود که کدام یک از بندها قرار است تغییر کند. برخی قراردادها در دوره‌ی دوم نسبت به دوره‌ی اول هیچگونه تغییری نمی‌کنند، به همین خاطر نیازی نیست برای نوشتن متن تمدید قرارداد به صورت مجدد یک قرارداد تکراری و از نو نوشته شود.

بلکه برای نوشتن متن تمدید قرارداد همان قرارداد یا قولنامه دستی قبلی با ذکر یک پاراگراف در پشت همان قرارداد مبنی بر تمدید قرارداد شماره x (شماره قرارداد اولیه)، ذکر تاریخ تمدید در متن تمدید قرارداد و امضای طرفین تمدید می‌شود و این کار از نظر حقوقی نیز معتبر و مورد استناد است. در صورتی که در هرکدام از بندهای قرارداد مانند اجاره بها، مدت قرارداد و… تغییری ایجاد شود، باید تغییرات مربوطه در همین پاراگراف آورده شوند و در پایان نیز مورد تایید طرفین قرارداد قرار گیرد.

8. چرا باید در ازای پرداخت اجاره بها رسید گرفت؟

ممکن است برخی تصور کنند که أخذ رسید در ازای پرداخت اجاره بها کار درستی نیست و نشانه‌ی بی‌اعتمادی است؛ اما حقیقت آن است که دریافت رسید تنها مدرک معتبر برای پرداخت اجاره بها است و اگر روزی صاحب‌خانه به هر دلیلی ادعایی مبنی بر عدم پرداخت اجاره بها از سوی مستأجر طرح کرد، می‌توان به این رسیدها استناد نمود.

9. تغییر اجاره بها به چه صورت انجام می‌گیرد؟

بر اساس قانون، مؤجر حق ندارد که در طول مدت قرارداد قیمت مورد توافق را که در قرارداد قید شده، تغییر دهد؛ اما پس از پایان دوره‌ی قرارداد ممکن است مؤجر قصد افزایش اجاره بها را داشته باشد. معمولاً مؤجران تقاضای افزایش قیمت و مستأجران تقاضای کاهش قیمت دارند؛ به همین خاطر در صورت بروز این گونه اختلافات، باید به شوراهای حل اختلاف به عنوان مرجع رسیدگی جهت تعدیل اجاره بها مراجعه شود؛ این شورا بر اساس مسائل کارشناسی قیمت‌گذاری منصفانه را انجام خواهد داد.

10. اگر مستأجر ملک را تخلیه نکرد، چه کنیم؟

مؤجر در دو حالت می‌تواند از مستأجر درخواست تخلیه ملک را کند؛ حالت اول زمان اتمام قرارداد اجاره است و حالت دوم زمانی است که مستأجر اجاره بها را به مدت حداقل سه ماه پرداخت نکرده باشد؛ در این صورت مؤجر می‌تواند با نوشتن درخواست تخلیه ملک به نزدیک‌ترین شورای حل اختلاف، ملک خود را از تصرف مستأجر بیرون آورد.

در قراردادهای عادی به سرعت می‌توان دستور تخلیه ملک را از مقامات قضایی دریافت کرد؛ اما دستور تخلیه ملک در حالتی که عقد قرارداد اجاره به صورت رسمی انجام شده باشد، زمان بیشتری خواهد گرفت؛ زیرا به مستأجر نیز فرصتی به عنوان تجدیدنظر داده خواهد شد.

 

مطالب مرتبط

مقایسه هزینه اجاره خانه در تهران با دیگر شهرهای جهان

    خرید، رهن یا اجاره مسکن موضوعی است که همه ما در طول سالیان مختلف زندگی خود برای یک بار هم که شده قطعاً آن را تجربه خواهیم کرد. […]

قبل از اجاره آپارتمان در تهران حتما این مطلب را بخوانید

  این روزها قیمت خرید خانه آن‌قدر زیاد است که به راحتی‌ نمی‌توان صاحب خانه شد. در چنین حالتی اکثر افراد به اجاره آپارتمان روی می‌آورند. البته اجاره آپارتمان هم […]

هر چیزی که درباره بازار مسکن فرانسه باید بدانید

فرانسه با اسم جمهوری فرانسه با  2 کشور دیگر اسپانیا و مراکش، کشورهایی هستند که سواحل در دریای مدیترانه واقیانوس اطلس دارند. فرانسه از شرق با ایتالیا، سوئیس، آلمان، بلژیک […]

سوالاتی که باید قبل از قرارداد اجاره خانه بپرسیم

  با نزدیک شدن به فصل تابستان کم‌کم فصل جابه‌جایی و اسباب‌کشی هم شروع می‌شود. تابستان داغ‌ترین فصل نوشتن قرارداد اجاره خانه است. بسیاری حین نوشتن قولنامه اجاره به قیمت […]

همه‌ چیز در مورد فسخ قرارداد ملک

  حتی تا آخرین لحظات و در حین نوشتن و امضا کردن قرارداد اجاره‌نامه یا مبایعه‌نامه‌ی یک‌ خانه نمی‌توان مطمئن بود که این قرارداد و معامله به سرانجام می‌رسد. احتمالات […]

79 نظر در مورد : “عقد قرارداد اجاره و 10 نکته مهمی که باید بدانید

  1. با سلام من یک مغازه ای رو اجاره کردم‌ سال ۹۸ به مبلغ ۴/۳۰۰ میلیون تومان و ۱۲ تا هم چک پرداخت کردم به این مبلغ ولی تو قولنامه مبلغ نوشته شده ۱/۵۰۰ تومان نوشته شده آیا میتوانم شکایت کنم و بقیه پول رو از م‌جر بگیرم یا نه و اینکه الان ۱ سال هست کارمون به دادگاه کشیده و پول پیش من رو هم نمیده البته یه کم داستان داز داره فقط میخام بدونم که من میتونم اون پولی که از من اضافه دریافت کرده رو بگیرم یا نه؟

  2. سلام ما یه خونه پیدا کردیم که میخوایم اجاره کنیم حالا صاحب خونه قبل از اینکه قرارداد بنویسیم از ما خواسته 50میلیون پول براش بفرستیم تا بده مستاجر قبلی که تخلیه کنه، آیا این کار اشتباهی قبل از نوشتن قرارداد به صاحب خونه این پولو بدیم البته قراره تو بنگاه که آشنای صاحب خونه است پولو بدیم واز بنگاه رسید بگیریم تو رو خدا راهنمایی کنید ممنون

  3. درود
    ساختمانی با ۶واحد در محمودآباد هست که مالکان در آن اقامت دائم ندارند و گاه گاه برای استراحت و تمدد اعصاب به آنجا میروند.
    یکی از مالکان کلید واحد خود را به بنگاهی در محمودآباد داده و ایشان مرتب واحد مذکور رابه افراد ناشناس و گذری برای یک تا چند روز اجاره میدهد و ما هر وقت برای استراحت میرویم شاهد حضور افراد غریبه از نقاط مختلف کشور هستیم که هیچ مسئولیتی نمیپذیرند و همواره درگیری و تنش و اعصاب خوردی داریم.آیا میشود طرح دعوی کرد؟
    اساسا آیا کسی میتواند یک واحد را به این صورت اجاره دهد و مخل آسایش دیگران شود؟
    سپاس

  4. با سلام من یک خونه ای را اجاره گرفتم ولی به دلیل اشنایی قراردادی را ننوشتم ووقتی در این باره صحبت کردم موجر گفت که نیازی نیست ومن شاهد هم دارم .الان بعد از شش ماه میگه که تا یک ماه دیگه باید خانه رو خالی کنید چون میخوام وسایل خودم را در انجا بگذارم بنظرتون من باید چکار کنم؟

  5. سلام ،ما اکنون مستاجریم ولی پول پیشو خودمون دادیم ولی قرارداد به اسم مادرشوهرمه سوالم اینه که اگه یه زمانی بخواهیم بریم جای دیگه پولو به خودمون میدن یا مادرشوهرم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. سلام،یه سوال داشتم ،اینکه ما اکنون مستاجر هستیم و خودمونم پول پیش میدیم ولی قرداد به اسم مادرشوهرم نوشته شده و ما اگه بخواهیم یه زمانی پولمونو پس بگیریم ایا پولو به ما میدن یا همون مادرشوهرم ؟؟

  7. سلام ، تکلیف خانه های نوسازی که میخواهیم اجاره کنیم چیست آیا میشود کد رهگیری برای اجاره نامه گرفت . چون سند هنوز حاصر نمیباشد.

  8. سلام وقت بخیر
    من ملکی در شهرآرا دارم به مبلغ 270میلیون تومان رهن کامل دادم میخواستم بدونم اجرت المثل این قرار داد در حق مالک و مستاجر چقدر است .
    بنگاه برای مستاجر نوشته روزی 100000تومان و برای من نوشته روزی 270000تومان در صورتیکه پول پیش را تحویل ندهم.
    آیا درست است .

    4
    1
  9. قولنامهای دستی برای رهن واجاره که طرفین امضای میشود باید شاهد هم امضای داشته وچند شاهد باید باشد
    اکر امضای شاهد نباشد ایا در دادکاه قابل پیکیری میباشد
    با تشکر

    14
    4
  10. سلام و وقت بخیر
    در یک اپارتمان هفت واحده خونه ای اجاره دادم و با توجه به مشکلات موتورخانه چند واحد تصمیم به گرفتن پکیج گذاشتن و گفتند که مشکلات موتورخانه به ما ارتباطی نداردو هزینه ها به ما ارتباطی ندارد با توجه به اینکه گاز مشترک هست ایا میتوانند این کار را انجام دهند؟
    و اینکه متراژها با هم متفاوته و خانه ای که من اجاره دادم چهل متر هست نصب پکیج امکان پذیر نیست و بالکن هم ندارد. و واحدهایی که تصمیم به گرفتن پکیج گذاشتن بالای 60 متر هستند
    راه حل این موضوع چیست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  11. سلام سوال دارم خونه ای را رهن و اجاره کردم که در حال بازسازی بود موجر خونه را دیرتر از موعد قرارداد به من تحویل داد البته مبلغ رهن را کامل پرداخت کردم ولی اجاره را نگه داشتم ساکن بشم بعد
    بعد از سکونت برای یکسری کار اداری نیاز به قرارداد داشتم به املا مراجعه کردم و با دادن فیش واریزی مابقی رهن درخواست قرارداد کردم گفت مالک گفته شما اجاره ندادی باید با خودش هماهنگ کنم ببینم چی میگه و به من قرار داد یا حتی کپی هم نداد
    آیا آژانس املاک میتونه قرارداد را بمن نده بخاطر اجاره حتی در قرارداد نوشت که مبلغ رهن کامل پرداخت شده
    اجاره به اون چه ربطی داره؟ من چکار باید بکنم چند روز هست که گفته خبر میده ولی هیچ تماسی نگرفته لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1
    2
  12. سلام وقتتون بخیر آیا مستاجر میتواند روی دیوار ملک اجاره اش بنر تحریم نصب کند؟آیا موجر می تواند مراسم عزاداری خودرا در منزل مستاجر برگزارکند؟آیاموجر میتواند در حیاط مشترک مرغ نگهداری کند؟هیچکدام از اینها در قرارداد ذکر نشده
    و اینکه امکانش هست مستاجر بخاطر این مسائل بتواند بدون پرداخت ضرر و زیان قرار داد را لغو کند؟

  13. سلام خسته نباشید من یک خونه رهن کردم الان برام قولنامه اصلی را ندادند اما کاپی را دادند آیا کلاهبرداری است یا خیر

  14. با سلام

    من میخوام آپارتمانی را اجاره کنم که مالک در حال فروش آن است و طبق گفته مشاور املاک من باید قرارداد را با خریدار (مالک جدید) ببندم. لازم به ذکر است که انتقال سند هنوز صورت نگرفته است. آیا من می توانم با استناد به مبایعه نامه نوشته شده در املاک بین خریدار و فروشنده اقدام به رهن و اجاره آپارتمان نمایم؟ در صورت مثبت بودن جواب آیا وجود کد رهگیری الزامی است؟

    ممنون میشم راهنمایی فرمایید.

    5
    4
  15. سلام. از سايت زیبای شما ديدن کردم . سايت بسیار خوبی دارين.
    سپاسگذارم اگر از بخش هاي مختلف سايت من بازديد کنيد و نظرتون رو براي بهتر شدن سايتم بدهيد
    خانه چين
    https://www.khanecheen.ir

    1
    1
  16. سلام. خونه ای داشتم که مستاجر ۳ ماه بعد از اتمام اجاره نامه خانه را تحویل داده. تکلیف ۳ ماه اجاره چی میشه ؟ بر چه اساس محاسبه میشه؟ آیا بر مبنای قرارداد قدیمه؟ مستاجر مبلغ جدید رو قبولدار نیست و پرداخت نمیکنه.

    10
    4
  17. ایا در ماه اخر سکونت مستاجر موظف است منزل مورد اجاره را به مشتریان نشان دهد و حتما هر وقت مشتری میاید حضور داشته باشد؟

    1. سلام بستگی داره تو قولنامه چی ذکر شده باشه
      1. تاریخ ذکر شده برای اعلام تمدید یا تخلیه( که یکماه به پایان قرارداد نوشته میشه)
      2. نوشته شده که باید همکاری کنید یا خیر
      3. میتوانید یک ساعت مشخص اعلام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *