دکوراسیون داخلی معماری و دکوراسیون

چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

کاغذ دیواری خانه

کاغذ دیواری تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای دکوراتیو آن محسوب می‌شود. ترکیب طرح، جنس و رنگ‌های متنوع زمان زیاد و مهارت بالایی را برای انتخاب یک ترکیب مناسب می‌طلبد. انتخاب آن در واقع سخت‌ترین مرحله کار است. اگر اطلاعات کافی درباره انتخاب کاغذ دیواری نداشته باشید با پا گذاشتن به اولین مغازه و تماشای آلبوم‌های متعدد آن که از لحاظ جنس، دوام، زیبایی وقیمت متفاوت‌اند؛ سردرگم خواهید شد. در این مقاله از کیلید پس از معرفی انواع این ابزار دکوراسیون، به بررسی مزایا ، معایب و قیمت آن خواهیم پرداخت.

امروز صنعت تولید کاغذ دیواری پیشرفت زیادی کرده است. این ابزارهای مدرن با تنوع روز افزون خود امکان انتخاب مناسب را برای انواع سلیقه‌ها فراهم کرده‌اند. انتخاب جنس و طرح مناسب میتواند عیوب خانه را پنهان کند و یک گزینه هوشمندانه ومقرون به صرفه برای نوسازی و بازسازی خانه محسوب شود.

 

انواع کاغذ دیواری

 

انواع کاغذ دیواری

برای انتخاب مناسب، شناخت انواعآن و ویژگی‌های هر کدام از انواع آن ضروری است. کاغذ دیواری را می‌توان بر اساس جنس به کاغذی، پارچه ای، با روکش وینیل، بافت دار، الیاف طبیعی، بدون بافت، متالیک، نانو و طبیعی تقسیم کرد.

کاغذی

جنس کاغذی یا paper wall covering همان طور که از نامش پیدا است از جنس کاغذ است. این کاغذ نصب آسانی دارد اما بسیار آسیب پذیر است. این نوع قابل شستشو نیست، به راحتی خش میافتد و برای اتاق کودکان مناسب نیست؛ اما قیمت آن ارزان و مناسب است. حداکثر ماندگاری آن 2 سال است.

پارچه‌ای یا پارچه دیواری

پارچه دیواری نوعی از دیوارپوش است که از جنس پارچه‌هایی با الیاف گیاهی تهیه شده ضد آب و رطوبت است. پارچه دیواری زیبایی منحصر به فرد و مقاومت بالایی دارد و برای محیط‎های پر رفت وآمدی مثل هتل‌ها مناسب است. جنس پارچه‌ای قابل شستشو و آنتی باکتریال است. قیمت جنس پارچه‌ای بسیار گران است.

 

روکش وینیل

در اوایل قرن بیستم دانشمندان ماده‌ای به نام وینیل را از ترکیب چند نوع پلیمر ساختند. ماده‌ای سبک و انعطاف پذیر که یکی از پرکاربردترین مواد پلاستیکی جهان است. این ماده پلاستیکی در صنعت ساختمان به عنوان روکش استفاده می‌شود. روکش وینیل به عنوان یک لایه نازک غیر قابل رویت بر روی این کاغذ کشیده می‌شود و موجب می‌شود ضد لک و قابل شستشو شود. کاغذ دیواری‌ با روکش وینیل عمر طولانی دارد اما از آنجایی که دیوار نمیتواند نفس بکشد، اگر محیط تهویه کافی نداشته باشد می‌تواند در دراز مدت مشکلاتی را برای سلامتی ساکنین ایجاد کند. این نوع از کاغذ دیواری برای حمام و دستشویی و محیط‌های سرد و مرطوب مناسب است.

 

مخملی یا بافت‌دار

جنس مخملی بیشتر در سبک دکوراسیون چینی، هندی وعربی به کار می‌رود. درگذشته استفاده از جنس مخملی برای نمایش اشرافیت و ثروت به کار می‌رفت؛ اما امروز با تکنولوژی مدرن از جنس کاغذ نرم و بسیار شبیه به مخمل هم ساخته می‌شود. در طرح گل و نقش و نگار، کاغذ مخملی از مخمل پارچه‌ای یا مخمل پلاستیکی به صورت تکه‌ای استفاده می‌شود. این نوع به خاطر مخمل موجود در نقش و نگار ان غیر قابل شست و شو است و تنها می‌توان با پارچه نم دار آن را تمییز کرد. کاغذ دیواری مخمل یک عایق حرارتی محسوب می‌شود که عمر طولانی و نصب آسانی دارد. این کاغذ مقاومت بالایی در برابر حریق دارد و به آسانی آتش نمی‌گیرد. جنس مخملی از مواد پلی آمیدی یا مواد ویسکوزی ساخته می‌شود.

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاغذ دیواری بدون بافت

کاغذ دیواری بافته نشده Non-woven از الیاف فیبر سلولزی و الیاف نساجی که با مواد آکرولیک تقویت شده‌اند ساخته می‌شود. الیاف فیبر سلولزی درلایه‌های پایینی آن قرار می‌گیرد. از مزیت‌های این نوع کاغذ دیواری نصب آسان و سریع است. این کاغذ دیواری سازگاز با محیط زیست است و در برابر رطوبت و هوا نفوذ ناپذیر است. جدا کردن این نوع کاغذ دیواری از دیوار نیز بسیار ساده است. این کاغذ دیواری قابل استفاده مجدد است و فرم خورد را از دست نمی‌دهد. برای تعمیرات یا دسترسی به سیم‌کشی برق می‌توانید موقتا آن را از دیوار جدا کرده و مجددا نصب کنید. کاغذ دیواری بدون بافت قابل شستشو است و ترکیب مواد تشکیل دهنده آن اجازه رشد قارچ و کپک در فضای بین دیوار و کاغذ را نمی‌دهد.

 

کاغذ دیواری بدون بافت

 

 

الیاف طبیعی

این نوع از جنس الیاف طبیعی و نساجی ساخته شده‌ است. از ابزارهای دوستدار طبیعت و ارگانیک است. نصب این جنس الیاف طبیعی نیاز به چسب قوی دارد و به خاطر تکنیک خاصی که در ساخت ان به کار می‌رود قیمت بالایی دارد.با انتخاب جنس الیاف طبیعی آرامش و گرمای طبیعت را به فضای خانه میبریم.

 

متالیک

جنس فلزی یا متالیک که به فویلی هم معروف است، در واقع روکش نازکی از آلومینیوم است که بر روی کاغذ زیرین کشیده می‎شود و در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، مسی، رزگلد، برنزی و بژ طراحی شده است. این کاغذ دیواری بیشتر در تالارها و یا فضاهای کلاسیک کاربرد دارد. البته این روزها که تزیینات فلزی از گلدان تا مبلمان در دکوراسیون داخلی خانه ترند شده است این نوع کاغذنیز برای فضای خانه پرطرفدار شده است. این جنس معمولا با روکش وینیل پوشانده می‌شود و درنتیجه قابل شستشو است .این کاغذ دیواری فضا را پر نور و بزرگ نشان می‌دهد و طول عمر بالایی دارد.انتخاب جنس متالیک زیبایی منحصر به فردی به لابی هتل‌ها و فضاهای کلاسیک می‌دهد.

 

کاغذ دیواری نانو

 

نانو

جنس نانو که با تکنولوژی جدید نانو ساخته شده است یک عایق صوتی و حرارتی تمام عیار محسوب می‌شود. آلودگی را به خود جذب نمی‌کند و هیچ ماده مضر برای سلامتی و یا محیط زیست در آن وجود ندارد. قیمت جنس نانو بسیار بالا است. ازمهمترین مزایا آن، این است که ضد حساسیت و ضد خط و خش است و در برابر نور آفتاب تغیر رنگ نمی‌دهد.

 

از جنس مواد طبیعی

این پوشش دیواری که به نچرال معروف است از متریال طبیعی مانند برگ ،چوب،پنبه وشاخه درخت ساخته می‌شود اما قیمت آن، مقرون به صرفه نیست و برای متراژ بالا بسیار گران تمام می‌شود.

 

کاغذ دیواری الیاف طبیعی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مزایا

  • تنوع طرح و رنگ،  تنوع زیادی در طرح، رنگ و جنس دارد و این یکی از مزایای آن برای دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. کاغذ دیواری زیبایی منحصر به فردی به فضا می‌بخشد ویژگی‌هایی حجمی و دکوراتیو آن امکان پوشاندن بد فرمی‌های دیوار را می‌دهد.
  • نصب سریع، یکی از مهمترین مزایا کاغذ دیواری نسبت به رنگ نصب سریع و کم دردسر آن است. چسب کاغذ دیواری هیچ بویی ندارد و نیازنیست مدتی برای خشک شدن آن صبر کرد.
    ماندگاری و عمر بالا
  • کاغذ دیواری، عمر بالایی دارد اگر در نصب و نگهداری دقت شود سالها بدون آسیب باقی می‌ماند هرچند قیمت و نصب آن بالا است اما در مجموع با عمر طولانی آن این هزینه جبران می‌شود. انتخاب جنس مرغوبی که عمر بالایی دارد در دراز مدت از لحاظ اقتصادی به صرفه است.
  • قابلیت شخصی سازی، می‌توانید طرح و رنگ یا تصویر اختصاصی خود را با توجه به سلیقه و روحیه خودتان سفارش دهید. نرم افزارهای سه بعدی می‌تواند به شما دراین زمینه کمک کند.
  • ثبات رنگ، رنگ‌های کاغذ دیواری ثابت است و طی سال‌ها بدون تغییر رنگ درخشش و زیبایی خود را حفظ می‌کنند. بسیاری از انواع آن در برابر نور خوشید مقاوم هستند.
  • شستشوی آسان، این کاغذ‌ها خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از دیوارهای رنگ شده تمییز می‌شود وبرای هتلها و مراکزی که در معرض رفت و آمد و آلودگی قرار دارند بسیار مناسب است.
  • دوستدار محیط زیست، در بسیاری از انواع کاغذ دیواری از الیاف گیاهی و محافظ محیط زیست استفاده می‌شود.یکی از این مزایا قابلیت بازیافت است. شورای جنگلداری FSC هم برای برندهایی که از چوب درختان جنگل‌های تجدید پذیر برای محصولات خود استفاده کنند و هیچ زیستگاهی در آن از بین نرفته باشد گواهینامه صادر می‌کند.
  • عایق حرارت و صدا، یکی از مزایا آن که خاصیت کارکردی دارد عملکرد آن به عنوان عایقی برای حرارت و صدا است. اگر چنین اولویتی در ذهن دارید می‌توانید انواعی از آن‌ را که به طور اختصاصی برای استودیوها یا مناطق سردسیر تهیه شده‌اند را انتخاب کنید
  • عدم جذب آلودگی، جنس‌های جدید خاصیت آنتی‌استاتیکی دارند و گرد و غبار و ذرات آلودگی را به خود جذب نمی‌کنند و کمتر کثیف می‌شوند.این ویژگی برای کسانیکه حساسیت بالایی برای حفظ تمییزی دارند بسیار ارشمند است.

 

معایب

رنگ‌های تند کاغذ دیواری نور را جذب می‌کنند و خانه‌هایی که نورگیر کمی دارند را کوچکتر و دلگیر نشان می‌دهند. بهترین گرینه برای خانه‌های کوچک، رنگ زدن دیوارها با رنگ‌های روشن است. از جمله معایب دیگر آن که در انتخاب موثر است عبارت است از:

  • آسیب پذیر و غیر قابل ترمیمیکی از معایب کاغذ دیواری آسیب پذیری آن در برابر خط و خش و رطوبت است و از آنجایی‌که قابل ترمیم نیست اگر قسمت کوچکی از آن پاره شود باید تعویض شود.
  • لزوم نصب حرفه ای و هزینه بالا، یکی از معایب‌اش لزوم نصب توسط نصاب حرفه‌ای و بالا بودن قیمت آن است. زیر سازی و آماده سازی دیوار برای کاغذ دیواری سخت تر از آماده سازی آن برای رنگ است. در نهایت هزینه زیرسازی و نصب حرفه‌ای آن نسبتا زیاد است. اگر به خوبی نصب نشود و کناره‌های رول‌ها در کنار هم قرار نگیرند جلوه بدی پیدا می‌کند.

یکی از معایب کاغذ دیواری دشواری جدا کردن آن از دیوار است. کندن آن می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارها باشد و باید با تکنیک صحیح و توسط فرد حرفه‌ای انجام شود.

 

مزایا کاغذ دیواری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی

  • برای انتخاب کاغذ دیواری مناسب، شناخت انواع آن و ویژگی‌های هر کدام از انواع آن ضروری است.
  • کاغذ دیواری را می‌توان بر اساس جنس به کاغذی، پارچه‌ای، با روکش وینیل،بافت دار، الیاف طبیعی، بدون بافت، متالیک، نانو و جنس طبیعی تقسیم کرد.
  • یکی از مهمترین مزایا کاغذ دیواری نصب سریع آن است، چسب مور استفاده برای این کار بوی آزاردهنده‌ای ندارد و نیاز به زمان برای خشک شدن ندارد.
  • انتخاب جنس مرغوبی که عمر بالایی دارد در دراز مدت از لحاظ اقتصادی به صرفه است.
    یکی از مزایا آن که خاصیت کارکردی دارد، کاربرد آن به عنوان عایقی برای حرارت و صدا است.
  • یکی از مهمترین معایب آن آسیب پذیری آن در برابر خط و خش و رطوبت است و از آنجایی‌که قابل ترمیم نیست اگر قسمت کوچکی از آن پاره شود باید تعویض شود.
  • یکی از معایب آن لزوم نصب توسط نصاب حرفه‌ای و بالا بودن قیمت آن است. زیرسازی و آماده سازی دیوار برای این کار سخت‌تر از آماده سازی آن برای رنگ است.

مطالب مرتبط

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی برای منزل بیشتر آشنا شوید

  خانه محلی برای آرامش است. همه افراد دوست دارند تا بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به خانه‌ای پر از آرامش و دل‌نشین برگردند و بتوانند در خانه به […]

قبل از خرید و انتخاب کاغذ دیواری برای خانه، این مطلب را بخوانید

  بسیاری از افراد به دلیل فرآیند سخت و پیچیده رنگ کردن دیوارها، کاغذ دیواری را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنند. انتخاب کاغذ دیواری با […]

روش‌های خلاقانه استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل

  استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل، سال‌ها است که یک روش متداول برای زیباتر کردن فضای داخلی خانه است که این روزها هم طرفداران بیشتری دارد چرا که […]

طراحی راه پله خانه و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

  امروزه به طراحی مدرن انواع مدل دیوار راه پله داخل ساختمان توجه زیادی می‌شود و ایده‌های جذابی نیز برای طراحی راه پله وجود دارد. یکی از مهمترین آن‌ها راه […]

یک نظر در مورد “چرا کاغذ دیواری را باید برای دیوار خانه انتخاب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *