سرگرمی

تفریخات خانگی در زمان قرنطینه کرونا و خانه‌نشینی

کرونا و خانه‌نشینی

 

نزدیک به یک سال است که کرونا و خانه‌نشینی به یک سبک زندگی بدل شده است. این ویروس سرکش اما، نه تنها به ریه‌هایمان آسیب می­زند بلکه در مواردی هم روح و روانمان را نشانه می‌­گیرد. چرا که انتخابی به جز قرنطینه کرونا و خانه‌نشینی در اختیار ما نیست. در این مقاله از سری تفریحات خانگی در زمان قرنطینه کرونا ذکر خواهد شد که هرکسی می‌تواند بر اساس سلیقه شخصی، به تفریحات خانگی مورد علاقه خود در هنگام کرونا بپردازد.

بسیاری بر این باورند که استفاده مفید از قرنطینه کرونا و خانه‌نشینی موجب افزایش خلاقیت افراد خواهد شد. ثابت شده است احساس مفید بودن نسبت به خود، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و همچنین این زمان قرنطینه کرونا، از بهترین فرصت­‌ها برای کسب تجربیات جدید، کشف استعداد­های پنهان و حتی انجام تفریحات خانگی متفاوت که به گونه‌­ای به رشد هر شخص از جنبه­‌های گوناگون کمک کند، خواهد بود.

در خانه فیلم ببینید اما نه مثل همیشه!

طبق سلایق شخصی خود سراغ فیلم‌ها، سریال‌­ها، کارتون‌­ها و انیمیشن­‌های جدید و قدیمی و برنامه­‌های تلویزیونی آموزنده و در عین حال مفرح و سرگرم ­کننده بروید. اکنون شما می‌­توانید همه این‌ها را با خانواده خود به اشتراک گذاشته تا آن‌ها را نیز در این امر لذت­بخش و آموزنده شریک کنید.

اما می­‌خواهیم این کار را با هدفمندی بیشتری انجام داده و با انتخاب مناسب فیلم‌ها، سریال­‌ها و برنامه­‌ها با ترتیب دادن میزگردی خانوادگی و گفت‌وگو محور، ضمن گرم­تر شدن روابط خانوادگی، زمینه آموزش و یادگیری خود و آن‌ها، قالب سرگرمی را نیز فراهم کنیم.

اما مهم‌­تر از همه، امروزه، با وجود شبکه‌­های اجتماعی همچون اینستاگرم شما می‌­توانید تمام این تجربه‌­ها، علاقه­‌مندی­‌ها، پیشنهادات و نظرات شخصی خود در مورد فیلم‌­ها و … را با دنبال کننده‌­گان خود و دیگر افراد در شهر­ها و حتی کشور­های مختلف به اشتراک گذاشته و در قِبَل آن، از تجارب شخصی دیگران نیز بهره ببرید.

 

کرونا و خانه‌نشینی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تغییر دکوراسیون بدهید

تغییر دکوراسیون خانه، تغییر کاربری وسایل خانه، مرتب کردن وسایل منزل و یا … کمک زیادی به افزایش سطح همفکری و خلاقیت اعضای خانواده می­‌کند. یک خانه با تغییرات دکوراسیون احساس طراوت و سرزندگی به شما می‌دهد چرا که منزل شما مکانی برای الهام بخشیدن و افزایش خلاقیت شما است.

ثابت شده است که برای برخی افراد تغییر دکوراسیون منزل فعالیتی آرامش‌دهنده و لذت‌بخش است، پس زمانی از تفریحات خانگی خود هنگام کرونا را به این کار اختصاص دهید و در زمان قرنطیه کرونا دکوراسیون منزل­‌تان را تغییر داده یا تمیز کنید.

در زمان کرونا و خانه‌نشینی کتاب بخوانید و بشنوید اما نه مثل همیشه!

به­ تازگی آمار جالبی در این ایام برای کتاب‌خوانی اعلام شده؛ کرونا و خانه‌نشینی باعث شده است کتاب‌خوانی حدود ۷۰ درصد رشد پیدا کند و نکته دیگر اینکه ۹۸ درصد نحوه خرید این کتاب‌ها به‌ صورت اینترنتی بوده است.

اما چه کنیم که یک رمان، نمایشنامه یا یک کتاب تاثیرگذار نه تنها برایمان لذت‌بخش‌­تر و جذاب‌­تر شده، بلکه خانواده خود، دوستانمان یا حتی دیگر افرادی که به کتاب­خوانی علاقه ندارند را نیز با خود همراه کرده و آن‌ها را نیز در این لذت سهیم کنیم؟

برای این کار می‌توانید یک گروه در شبکه‌های اجتماعی با حضور خانواده، دوستان یا جمعی از افراد علاقمند به مطالعه بسازید و کتابی را برای خواندن انتخاب و آن را به چندین بخش تقسیم کنید.

در طول روز همگی بخش تعیین شده کتاب را خوانده و سپس به صورت دسته جمعی درباره چیزهایی که خوانده‌اید صحبت کرده و نظر و دیدگاه‌هایتان را با هم به اشتراک بگذارید.

البته برای افرادی که به خواندن کتاب علاقه­‌ای ندارند پیشنهاد می­‌شود سراغ کتاب‌های صوتی رفته و با صدای گوینده‌ها اقدام به خواندن کتاب موردنظر خود بکنند.

 

تفریحات خانگی هنگام کرونا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در زمان کرونا و خانه‌نشینی به صورت خانوادگی بازی کنید

در این زمان قرنطینه کرونا خانواده‌­ها اوقات بیشتری را با یکدیگر و در کنار هم می­‌گذرانند. به‌ دلیل کرونا و خانه‌نشینی که دیگر نشانی از مهمانی رفتن­‌ها، دورهمی‌ها و یا تفریحات خارج از خانه نیست، از بهترین تفریحات خانگی برای سرگرم شدن و همچنین دوری از فضای مجازی و تلفن­‌های همراه که مملو از اخبار منفی این ایام است می­‌توان به بازی­‌های هیجان­‌انگیز و دسته جمعی مانند اسم فامیل، منچ، مارپله، دوز، بازی با کلمات، گل یا پوچ گروهی، بازی­‌های فکری و یا پانتومیم که می‌­توانند بسیار مفرح و در عین حال سرگرم کننده باشند اشاره کرد.

در بین موارد مذکور قدرت بازی‌­های فکری را نمی‌­توان نادیده گرفت چرا که پژوهش‌ها نشان داده که بازی‌های فکری استرس را کاهش داده، به تعادل روانی کمک کرده، بر تقویت قدرت حافظه تاثیر بسزایی داشته، موجب افزایش روحیه و نشاط در بین اعضای خانواده شده و همچنین ما را در فراموش کردن افکاری که به دلیل قرنطینه کرونا و خانه‌نشینی سراغمان می‌­آید یاری می‌­کنند. شما حتی می­توانید بازی­های فکری مورد علاقه خود را پیدا کرده و سفارش دهید.

تمرین مراقبه (مدیتیشن) از سری تفریحات خانگی!

از مهمترین دلایلی که مدیتیشن در کرونا و خانه‌نشینی پیشنهاد می‌­شود این است که ما در زمان قرنطینه کرونا، وقت آزادتری داشته و بنابراین تمرکز بیشتری نیز خواهیم داشت.

مطالعات نشان داده که مراقبه و ذهن‌آگاهی علاوه ­بر تسکین استرس و اضطراب، دیدگاه مثبت‌تری نسبت به زندگی در شما ایجاد کرده و افکار مزاحم و منفی را دفع می­کند. با جست و جویی در اینترنت می‌توانید اصول علمی مدیتیشن را یاد بگیرید.

در زمان قرنطینه کرونا و خانه­‌نشینی به پادکست گوش دهید

 از بهترین تفریحات خانگی هنگام کرونا می‌­توان به گوش کردن پادکست اشاره کرد؛ که از محبوب‌ترین پلتفورم‌های نسل جدید قصه‌گویی، کتابخوانی (رمان، داستان، نقد و …)، برنامه­‌های گفت­ و­ گو محور در ژانر­های مختلف و متعدد و… اند.

برای پادکست گوش کردن نیازی نیست تکنولوژی را از حفظ باشید. از طرفی اپلیکشین‌های فارسی کار را خیلی راحت کرده‌­اند. پادکست گوش‌کردن درست مثل رادیو با تنوع بیشتر و سلایق گوناگون که قابل انتخاب از سوی مخاطب‌اند می­‌تواند به یک همدم برای شما در کرونا و خانه‌نشینی تبدیل شود.

 

تفریحات خانگی هنگام کرونا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در کنار تفریحات خانگی خود، مهارت‌­های‌ جدید یاد بگیرید

قرنطینه کرونا و خانه‌نشینی فرصتی را در اختیار قرار داده است تا به یادگیری مهارت­‌های مورد علاقه خود در زمینه­‌های مختلف بپردازید؛ مهارت‌­هایی که شاید پیش از قرنطینه کرونا وخانه‌­نشینی به دلایل مختلفی از جمله مشغله‌­های کاری و یا زندگی روزمره سمت آن‌ها نرفته و قادر به فراگیری آن‌ها نبوده‌ایم.

اما اکنون کرونا و خانه‌نشینی فرصتی برای یادگیری چنین مهارت‌هایی است. مهارت‌­هایی همچون آموختن یک زبان خارجی، یادگیری ساز مورد علاقه خود، بالا بردن اطلاعات خود در زمینه بازار بورس و سرمایه که این روز­ها بین مردم زبانزد است و یا حتی یادگیری کسب و کار­های دیجیتال که از این پس بشدت کاربردی خواهند بود.

برای فراگیری تمام این مهارت‌­ها کافی است یک سر به اینترنت زده و از طریق ویدئو­هایی که در سرویس‌­های اشتراک گذاری ویدئویی مانند یوتیوب، آپارت، وبسایت های آموزشی (همچون Udemy ،Coursera ،(Great Learning و یا حتی اینستاگرم به شکل وسیع قابل دسترسی‌اند مشغول یادگیری شوید.

 

زمان قرنطینه کرونا

 

راه اندازی کسب و کار خانگی شخصی در کرونا و خانه‌نشینی

امروزه شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از کسب و کارها بر روی بستر دیجیتال از جمله اینستاگرم در حال شکل گرفتن است و سعی می‌کنند که عدم امکان فعالیت فیزیکی را با حضور بیشتر در فضای مجازی جبران کنند.

ایده‎های کسب و کاری بسیار زیادی در پی وقوع حادثه کرونا در سراسر دنیا شکل گرفته که مهم‎ترین حوزه‎های مورد بحث شامل بهداشت و سلامت است.

بنابراین اگر شما ایده‎های جذابی برای حوزه بهداشت و سلامت افراد مختلف دارید همین الان باید دست به کار شوید. پیشنهاد می‌­شود اگر کسب و کاری خارج از منزل داشته‌اید که اکنون به دلیل کرونا و خانه‌نشینی به مرحله کساد نزدیک شده‌اند، آن را به بستر فضای مجازی انتقال داده و با تولید محتوای حساب شده، درخور و مناسب کسب و کار خود، نقشی در بازگشت و حتی بهبود آن نسبت به قبل داشته باشید.

به سفر بروید!

با گذشت ماه­‌ها از زمان قرنطینه کرونا و خانه‌­نشینی، محدودیت­های تردد و سفر­های بین شهری و کشوری در ایران (که همزمان با تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی نیز همراه بود) و سراسر دنیا به­ شدت کاهش یافته است؛ به گونه‌­ای که آینده صنعت گردشگری در حال حاضر مشخص نیست.

به همین دلیل از سری تفریحات خانگی هنگام کرونا که برای اهالی سفر و گردشگری پیشنهاد می­‌شود، تور­های مجازی اند. تور­های مجازی این امکان را به شما می­‌دهند تا از پشت مانیتور­های خود به کمک اینترنت و سرویس‌هایی که تورهای مجازی ارائه می‌دهند نقاط مختلف جهان را زنده یا به صورت شبیه ساز سه بعدی تماشا کرده و گشتی در زیباترین و معروفترین مکان­‌ها و چشم‌­انداز­های دیدنی، گالری­‌ها، موزه‌­ها، مراکز فرهنگی، هنری و تفریحی در نقاط مختلف دنیا بزنید.

 

زمان قرنطینه کرونا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • ویروس کرونا تغییراتی اساسی در زندگی بشر ایجاد کرده است. ضرر­های هنگفت به کسب و کار­­ها، آنلاین شدن فرآیند­ها، قرنطینه کرونا و خانه‌­نشینی، تغییر در تفریحات خانگی و دگرگونی در سرگرمی‌های هیجان‌انگیز از مهم­ترین تغیرات اساسی و پیامد­های این ویروس است.
  • برای جلوگیری از گسترش بیماری باشگاه‌های ورزشی، کافه‌ها و مکان‌های دیگری که افراد بیشتر وقت خود را برای تفریح و سرگرمی در آن می‌گذراندند تعطیل شدند و جای خود را به تفریحات خانگی دادند. اگر چه ویروس کرونا نظم زندگی عادی را مختل کرد، اما این ویروس همیشگی نیست.
  • پس می‌­توانیم با برنامه‌­ریزی برای این دوران نه تنها زمان قرنطینه کرونا و خانه­‌نشینی را با سلامتی پشت سر گذاشته، بلکه این روز­ها را بسیار مفیدتر از زمان گذشته سپری و از فرصت­های خود استفاده کرده و با یادگیری مهارت­‌های جدید و تجارب گوناگون، زمان قرنطینه کرونا را پله­‌ای روبه پیشرفت در آینده برای خود به حساب آورده و با خاطرات خوب آن را به اتمام برسانیم.

 

مطالب مرتبط

2 نظر در مورد : “تفریخات خانگی در زمان قرنطینه کرونا و خانه‌نشینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *