تکنولوژی و فناوری در خانه

سیستم تهویه هوشمند هوا چیست؟

سیستم تهویه هوشمند

 

با رسیدن فصل گرما و تابستان نیاز به کولر و دستگاه تهویه هوای خانگی جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. بسیاری با گرم شدن هوا تصمیم می‌گیرند این بار تهویه هوشمند هوا تهیه کنند و فرآیند هوشمندسازی خانه را پیش ببرند. سیستم تهویه هوشمند نیز مانند تمام سیستم‌های هوشمند قابل کنترل از راه دور و با تلفن همراه است. همچنین تهویه مطبوع هوشمند را می‌توانید حتی وقتی خانه نیستید تنظیم کنید تا پس از ورود به خانه از هوایی مطبوع لذت ببرید. سیستم تهویه‌ هوا خانگی جزو وسایل خانه است که خرید بادقت آن می‌تواند سال‌ها شما را از خرید مجدد بی‌نیاز کند. در متن زیر با سیستم تهویه هوای هوشمند و قیمت تهویه هوای خانگی بیشتر آشنا شوید:

دستگاه تهویه هوای خانگی چیست؟

سیستم تهویه هوا خانگی جهت از بین بردن گرما و رطوبت فضا استفاده می‌شود. دستگاه تهویه خانگی را می‌توان در منزل و فضای کاری استفاده کرد. معمولا از سیستم تهویه‌ هوا خانگی برای ایجاد فضایی دلپذیر و مطلوب برای زندگی انسان و حیوان استفاده می‌شود.

اما جز این کاربردهای دیگری هم دارد و برای خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی، حفظ میوه‌ها و برخی گیاهان و حتی آثار هنری از دستگاه تهویه هوای خانگی استفاده می‌شود. این سیستم معمولا از فن برای به جریان انداختن هوا و حنک کردن فضای داخلی استفاده می‌کند.

 

سیستم تهویه هوشمند

 

 

معمولا از سیستم تهویه هوا خانگی برای ایجاد فضایی دلپذیر و مطلوب برای زندگی انسان و حیوان استفاده می‌شود؛ اما جز این کاربردهای دیگری هم دارد و برای خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی، حفظ میوه‌ها و برخی گیاهان و حتی آثار هنری از این دستگاه استفاده می‌شود.  

 

تهویه هوشمند هوا چیست؟

تهویه هوشمند هوا از اینترنت و تکنولوژی وای‌فای استفاده می‌کند تا شما راحت‌تر بتوانید دما و هوای خانه را کنترل کنید.

سیستم‌ تهویه هوشمند در واقع همان سیستم تهویه‌ هوا‌ خانگی است که سایر وسایل هوشمند خانه‌ی شما را برای راحتی بیشتر به دستگاه تهویه هوای خانگی وصل می‌کند تا بتوانید آن را کنترل کنید. تنها تفاوت تهویه مطبوع هوشمند و دستگاه تهویه هوای خانگی در قابل کنترل بودن با ابزارهای هوشمند است.

تهویه هوشمند هوا معمولا به یکی از دیوارها یا پنجره متصل می‌شود. همچنین مانند تمام ابزارهای هوشمند دیگر می‌توان به این سیستم برنامه داد تا طبق برنامه داده شده هوا را مطبوع کند. همچنین می‌توانید سیستم‌ تهویه هوشمند را از دور خاموش و روشن کنید.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

چه چیزی دستگاه تهویه هوای خانگی را هوشمند می‌کند؟

آنچه باعث تبدیل شدن سیستم تهویه‌ هوا خانگی به تهویه هوشمند هوا می‌شود، توانایی اتصال به وای‌فای است. از طریق اتصال سیستم تهویه هوشمند می‌توانید از راه دور و با تلفن همراه آن را کنترل کنید.

تهویه هوشمند هوا چه‌طور کار می‌کند؟

سیستم تهویه هوای هوشمند را می‌توان با تلفن همراه هوشمند، تبلت یا دیگر وسایل هوشمند مثل الکسای آمازون کنترل کرد. سیستم تهویه هوشمند که به الکسا متصل می‌شود با صدا هم قابل کنترل است.

بسیاری از انواع سیستم‌ تهویه هوشمند برای کار کردن به کنترل نیاز ندارند و به محض گرفتن فرمان «خنک کردن» با وای‌فای یا صدا شروع به کار می‌کنند، البته برای سهولت کار بعضی از انواع مدل‌های تهویه هوشمند هوا کنترل هم دارند. البته داشتن کنترل از راه دور لزوما به هوشمندی سیستم تهویه‌ هوا خانگی کمک نمی‌کند و بسیاری از انواع مدل‌های قدیمی‌تر کنترل هم دارند.

 

سیستم تهویه هوشمند

 

 

آنچه باعث تبدیل شدن سیستم تهویه‌ هوا خانگی به تهویه هوشمند هوا می‌شود، توانایی اتصال به وای‌فای است. 

 

خصوصیات تهویه هوشمند هوا

تهویه هوشمند هوا با سیستم تهویه خانگی تفاوت‌هایی دارد که با شناخت خصوصیات سیستم تهویه هوشمند بیشتر با این نسل از خنک‌کننده‌ها آشنا می‌شوید

تکنولوژی اسکن هوشمند

با تکنولوژی اسکن هوشمند، سیستم‌ تهویه هوشمند هوا تعداد افراد در محیطی که نصب شده است، را تشخیص می‌دهد؛ سپس بر اساس تعداد پرتاب باد و دمای محیط را کنترل می‌کند. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، باعث تعادل دائمی دمای هوای محیط هم می‌شود.

فعالسازی حالت خواب

سیستم تهویه‌ هوای هوشمند دکمه‌ای برای زمان خواب دارد، با فعال کردن این دکمه، تهویه مطبوع هوشمند به صورت خودکار به تدریج دمای هوا را افزایش می‌دهد و آن را مناسب خواب می‌کند، بعد سیستم تهویه هوشمند هوا پنج ساعت دمای هوا را ثابت نگه می‌دارد و بعد خاموش می شود.

تکنولوژی بدون باد

اگر با سیستم تهویه‌ هوا‌ خانگی مشکل داشتید و با باد آن دچار سردرد یا کمردرد می‌شدید حالا می‌توانید با استفاده از تکنولوژی بدون باد، این مشکل را حل کنید. این سیستم تهویه‌ هوای هوشمند باد را مستقیم پرتاب نمی‌کند و باعث می‌شود بدن‌تان درمقابل باد آسیب نبیند.

در این فناوری از ویژگی خنک‌کننده‌ی سریع محیط استفاده شده است که با فعال شدن، ابتدا محیط را خنک می‌کند و بعد پرتاب باد قطع می شود. پس از قطع شدن سیستم‌ تهویه هوشمند از طریق حفره‌هایی روی بدنه کولر فضا را خنک می‌کند.

سیستم تمیزکننده

فیلتر پلاس مسترآیونایزر که داخل دستگاه تهویه هوای خانگی قرار می‌گیرد، با تولید میلیون‌ها یون تمام ذرات معلق در هوا مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها و تمام مواد آلرژی‌زایی را که روی وسایل دیگر قرار دارند، از بین می‌برد.

تکنولوژی اینورتر

کمپرسورهای اینورتر با تغییر جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC) از طریق تغییر فرکانس  مصرف برق را 40 تا 60 درصد کاهش می‌دهند.

 

هوای خانگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مزایا و معایب

مانند هر وسیله‌ی دیگری استفاده از سیستم تهویه هوای هوشمند مزایا و معایبی دارد که دانستن آن‌ها تصمیم‌گیری برای خریدن یا تخریدن سیستم تهویه‌ هوشمند را آسان‌تر می‌کند. در متن زیر با مزایا و معایب تهویه مطبوع هوشمند آشنا شوید:

مزایای تهویه هوشمند هوا

مزایای تهویه هوشمند هوا از این قرار هستند:

راحتی: یکی از مزایای سیستم‌ تهویه هوشمند این است که به راحتی و با تلفن همراه یا هر وسیله‌ی هوشمند دیگری قابل کنترل است؛ چه در خانه باشید و چه نباشید. این قابلیت به این معنا است که شما در هر لحظه روی دمای خانه کنترل کامل دارید و در صورت بالا یا پایین رفتن دما می‌توانید تهویه مطبوع هوشمند را برای ورودتان تنظیم کنید.

 

قابلیت اتصال به سایر ابزارهای هوشمند: اگر اهل تکنولوژی هستید، به وسایل هوشمند علاقه دارید و سیستم تهویه هوای هوشمند اولین وسیله هوشمند خانه‌تان نیست؛ هوشمند بودن سایر وسایل به تنظیم بهتر هوا کمک زیادی می‌کند. به کمک کرکره‌های پنجره هوشمند و چراغ‌های قابل کنترل از راه دور می‌توانید در کنار سیستم‌ تهویه هوشمند بهترین فضا را در خانه ایجاد کنید.

تهویه هوشمند هوا در کنار سایر وسایل هوشمند مثل چراغ‌ها و کرکره‌ها به‌خصوص در مناطق گرمسیری بسیار مفید است. تصور کنید روزی بسیار گرم به خانه می‌رسید و باید مدتی صبر کنید تا دمای هوای خانه مناسب و دلپذیر شود، در حالی که با تهویه مطبوع هوشمند می‌توانید در بدو ورود از هوای خنک و دلپذیر خانه لذت ببرید.

گزینه‌های متعدد: تهویه هوشمند هوا انواع مختلفی دارد که شامل نصب روی پنجره، نصب روی دیوار و اسپیلت است. گزینه‌های متعدد سیستم تهویه هوشمند به شما کمک می‌کند بتوانید با توجه به شرایط خانه مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

کاهش هزینه در درازمدت: تهویه هوشمند هوا اگرچه انرژی بیشتری مصرف می‌کند اما از طرف دیگر می‌توانید با کنترل از راه دور و خاموش کردن در ساعاتی که خانه نیستید، هزینه‌های مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

هوای خانگی

 

 

اگر با سیستم تهویه هوا‌ خانگی مشکل داشتید و با باد آن دچار سردرد یا کمردرد می‌شدید حالا می‌توانید با استفاده از تکنولوژی بدون باد، این مشکل را حل کنید. این سیستم تهویه هوای هوشمند باد را مستقیم پرتاب نمی‌کند و باعث می‌شود بدن‌تان درمقابل باد آسیب نبیند.

 

معایب تهویه هوشمند هوا

در کنار مزایا، سیستم‌ تهویه هوشمند معایبی هم دارد که باید آن‌ها را بررسی جدی کرد. معایب تهویه هوشمند هوا شامل موارد زیر هستند:

قیمت بالا: تمام سیستم‌های هوشمند گران‌تر از انواع معمولی خود هستند و دستگاه تهویه هوای‌ خانگی هم مستثنی نیست. از آن‌جا که سیستم تهویه‌ هوشمند به تازگی به بازار آمده گران‌تر از انواع دیگر است.

داشتن قطعات مختلف: سیستم تهویه‌ هوای هوشمند چندین قطعه دارد و تمام قطعات یک‌جا نیستند، بنابراین نصب تهویه مطبوع هوشمند نسبت به دیگر انواع سیستم تهویه‌ هوا خانگی دشوارتر است.

نصب دشوار: همان‌طور که درمورد قبل گفتیم سیستم تهویه‌ هوای هوشمند قطعات مختلفی دارد که نصب آن را کمی مشکل می‌کند. همچنین تهویه مطبوع هوشمند باید در فضاهای خاصی از خانه نصب شود و ممکن است بابت نصب آن مجبور شوید تغییراتی در خانه ایجاد کنید.

تفاوت تهویه‌ هوشمند هوا با ترموستات هوشمند چیست؟

تهویه هوشمند هوا با ترموستات هوشمند تفاوت‌های اساسی دارد. ترموستات‌ها معمولا به شکل سیستم مرکزی عمل می‌کنند اما سیستم تهویه‌ هوای‌ هوشمند معمولا مجزا طراحی می‌شود و حتی ممکن است هر اتاق تهویه مطبوع هوشمند خودش را داشته باشد.

همچنین وظیفه ترموستات هوشمند بررسی دمای خانه و دستور به سیستم تهویه‌ هوا خانگی برای خنک کردن فضا است.

شباهت ترموستات هوشمند و تهویه مطبوع هوشمند هم این است که هر دو با وای‌فای قابل کنترل هستند.

چگونه دستگاه تهویه هوای خانگی را به تهویه هوشمند هوا تبدیل کنیم؟

اگر به تازگی دستگاه تهویه هوای خانگی خریده‌اید اما هوشمند نیست و دوست دارید آن را هوشمند کنید، خبر خوبی برای شما داریم:

می‌توان این سیستم را به سیستم تهویه‌ هوشمند تبدیل کرد تا از راه دور و خودکار هم بتوانید تهویه مطبوع هوشمند را کنترل کنید.

اگر سیستم تهویه‌ هوا خانگی شما کنترلی دارد که با تکنولوژی اینفرارد Infrared کار می‌کند و تنظیمات فعلی شامل دما، حالت و سرعت فن را نشان می‌دهد می‌توانید آن را با کنترلی هوشمند جایگزین کنید. 

با قرار دادن قطعه‌ای در کنترل اینفرارد فعلی یا قطعه‌ای دیگر روی دیوار می‌توانید سیستم تهویه هوای هوشمند داشته باشید و نصب آن به همین سادگی است.

به جز نصب قطعه‌ی جدید لازم است اپلیکیشن لازم که در هر سه سیستم عامل اندروید، iOS و ویندوزفون قابل دسترسی است، را دانلود و نصب کنید تا بتوانید با اینترنت تهویه هوشمند هوا را کنترل کنید. با نصب قطعه و اپلیکیشن می‌توانید این سیستم را به سیستم تهویه هوشمند تبدیل کنید و به راحتی آن را از راه دور کنترل کنید.

برخی از این قطعه‌ها که این دستگاه را به تهویه هوشمند هوا تبدیل می‌کنند سیستم خودکار (اگر این سپس آن یا IFTTT) کار می‌کنند می‌توانید دستگاه تهویه هوای خانگی که هوشمند کرده‌اید را به سایر وسایل هوشمند وصل کنید و برای روشن شدن با یک فرمان چند کار را انجام دهید. مثلا با فرمان روشن شدن چراغ‌ها به الکسا می‌توانید تهویه مطبوع هوشمند را هم روشن کنید.

مزیت دیگر سیستم تهویه‌ هوای هوشمند این است که می‌توانید برنامه زمانی منطبق با نیازهای دمای خانه تنظیم کنید تا سیستم از آن برنامه پیروی کند. مثلا در ساعت‌های گرم‌تر روز سیستم تهویه هوشمند هوا را خنک‌تر کند و در باقی ساعات با دمایی بیشتر به کار ادامه دهد.

 

هوای خانگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قیمت

با توجه به عملکرد و امکانات متعدد تهویه‌ هوشمند هوا قیمت بالاتری نسبت به انواع عادی دارد. سیستم تهویه‌ هوا خانگی از 3 الی 4 میلیون شروع می‌شود و هرچه دستگاه برای فضای بزرگ‌تری پاسخگو باشد و هوشمند هم باشد قیمت بالاتر می‌رود.

جمع بندی
  • سیستم تهویه‌ هوشمند درواقع به وای‌فای متصل می‌شود و قابل کنترل از راه دور است.
  • مزیت تهویه مطبوع هوشمند قابلیت کنترل از راه دور و هماهنگی با سایر وسایل هوشمند در خانه است.
  • عیب سیستم تهویه‌ هوای هوشمند نصب دشوارتر نسب به دستگاه تهویه هوای خانگی و قیمت بالاتر دستگاه و انرژی است.

 

مطالب مرتبط

2 نظر در مورد : “سیستم تهویه هوشمند هوا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *