اخبار بازار مسکن

طرح مسکن ملی: از زمان تحویل واحدها تا چالش‌های پیش‌رو

زمان تحویل مسکن ملی

 

در زمستان سال ۹۸  طرح مسکن ملی در راستای کمک به تأمین مسکن دهک‌های پایین و متوسط درآمدی، در دولت دوازدهم مطرح شد. وزارت راه و شهرسازی در این راستا، طرح اقدام ملی تأمین مسکن را در قالب احداث حدود 400 هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی نمود. اما سوال اصلی اینجاست که زمان تحویل طرح مسکن ملی چه زمانی است؟

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدیریت احداث 100 هزار واحد مسکونی از این برنامه را در شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر بر عهده دارد. زمین‌های مورد نیاز این طرح از سوی دولت تأمین می‌شود.

بر اساس آماری که  توسط معاون وزیر راه داده شد، در مجموع حدود ۱ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در مرحله اول و دوم طرح ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند.در این مقاله از کیلید قصد داریم به بررسی آخرین تغییرات در حوزه تسهیلات و هزینه های طرح مسکن ملی، زمان تحویل واحدها و چالش‌های پیش روی این طرح بپردازیم.

زمان تحویل مسکن ملی از اردیبهشت تا مرداد ماه

شاید این روزها اعلام یک افتتاح بزرگ در طرح ملی مسکن از سوی وزیر راه وشهرسازی، برای کسانی‌که به امید خانه‌دار شدن در این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند، امیدوارکننده‌ترین خبر در این حوزه باشد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در سخنرانی خود در هفدهم فروردین ماه گفت: در حال حاضر حدود ۵۳۰ هزار واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن، شامل ۱۰ هزار پروژه در دست ساخت داریم. که در سه ماه فعالیت،در دست اقدام و اجرا قرار گرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با اعلام یک خبر در سال ۱۴۰۰ در حوزه مسکن گفت: مجموع فعالیت‌هایی که در سطح کشور از اواخر سال ۹۸ آغاز شده، تا به امروز، در یک مرحله حدود ۱۱ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن را افتتاح کردیم.

طرح‌های اقدام ملی،که امروز بنیاد برکت آن‌ها را در قالب همین طرح اقدام ملی افتتاح کرد، آغاز تحویل طرح‌های مسکن است که امیدوار هستیم از اردیبهشت‌ماه تا مردادماه حداقل ۱۰۰ هزار واحد مسکن از این طرح‌ها را آماده کنیم. وزیر راه و شهرسازی  افزود ، اردیبهشت‌ماه یک افتتاح بزرگ در سراسر کشور برای طرح ملی مسکن خواهیم داشت.

 

زمان تحویل مسکن ملی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

هزینه ساخت واحدهای مسکن ملی چگونه محاسبه می‌شود؟

دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در هفتم فروردین ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد، هزینه ساخت واحدهای مسکن ملی و تحویل آنها به متقاضیان بر اساس قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد. همچنین تأمین مالی ساخت واحدها، از محل آورده‌ی متقاضیان طرح و منابع داخلی بانک‌ها و منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی هم با بیان اینکه هزینه ساخت مسکن ملی همان قیمت تمام شده‌ی ساخت است، گفت: در قرارداد‌های مسکن ملی هم، همان زمان اعلام کردیم که قیمت مسکن ملی، قیمت تمام شده‌ی ساخت واحد است و با توجه به افزایش هزینه‌ها از جمله سیمان و فولاد نهایت  ۵ تا ۱۰ درصد تغییر در قیمت‌ها ایجاد می‌شود.

با گنجاندن «تعدیل قیمت» در قراردادهای پیمانکاری مسکن ملی، هزینه مابه‌التفاوت قیمت تمام شده هر متر از مسکن ملی با رقم مصوب شورای مسکن، نهایتا از خریدار دریافت خواهد شد.

در این رابطه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در اسفند ماه ۹۹ از مخالفت  با درخواست برخی انبوه سازان برای ساخت مسکن ملی با متری ۴.۲ میلیون تومان خبر داد و تاکید کرد صرفا قراردادهای متری ۲.۷ میلیون را امضا می کنیم.

طاهرخانی گفت: در حال حاضر هم رقم مذکور تغییر نکرده و در برخی دیگر از شهرهای جدید، در حال امضای قرارداد ساخت طرح ملی مسکن با رقم مصوب شورای مسکن هستیم حتی در شهرهای جدید استان اصفهان شامل شهر مجلسی و فولادشهر هم انبوه سازان محلی با رقم مصوب شورای مسکن به توافق رسیده‌ایم. ما موظف به حمایت از منابع مالی مردم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مجبوریم در قراردادهای پیمانکاری طرح اقدام ملی مسکن، تعدیل قیمت را هم بگنجانیم و در صورتی که قیمت تمام شده پروژه، از متری ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بیشتر شود، متقاضی مکلف به تأمین مابه التفاوت خواهد بود؛ در غیر این صورت، پیمانکار پروژه را نیمه کاره رها می‌کند؛ اما برخی سازندگان می‌گویند ما برای شروع، متری ۴.۲ میلیون تومان را قرارداد می‌بندیم و اگر بیشتر شد، از متقاضی دریافت می‌کنیم.

 

زمان تحویل مسکن ملی

 تفاهم وزارت راه و شهرسازی و یکی از بانک‌های عامل

در طرح اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که در گذشته می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و هم اکنون با تفاهمی که صورت گرفته است، می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند.

گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان استفاده می‌شود و وام نهایی یک وام ۷۵ تا ۱۵۰میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد در ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت راه و شهرسازی و یکی از بانک‌های عامل در قالب تولید مسکن ارزان قیمت و طرح اقدام ملی مسکن به امضا رسید، مقرر شده است تا به ۵۰ هزار نفری که جزو دهک‌های کم‌درآمدی جامعه هستند (دهک‌های یک تا ۳) ۱۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد تعلق بگیرد که در اجرای این طرح، خانوارهای کم‌درآمد تازه ازدواج‌کرده و سرپرست خانوارهایی که دارای ۳ فرزند و بیشتر هستند در اولویت هستند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، اسامی افرادی که در اولویت دریافت این وام‌ها و مشارکت در این طرح هستند از سوی معاونت مسکن و ساختمان به بانک اعلام و معرفی خواهند شد. مدت زمان اجرای این تفاهم نامه ۳ سال و مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ سال تعیین شده است.

اسلامی توضیح داد: تفاوت تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسیده با دیگر طرح‌های تولید مسکن ارزان‌قیمت در این است که در این طرح مشارکت مردم نیز در سازندگی، توسعه و تولید مسکن برای جامعه هدف در قالب تأمین سرمایه قرض‌الحسنه با سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات و با بازپرداخت ۶۰ ماهه فراهم شده است.

 

زمان تحویل مسکن ملی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بیمه‌ی کیفیت، گامی در جهت اطمینان خریداران مسکن ملی

کیفیت واحدهای مسکن ملی یکی از مهمترین دغدغه‌های متقاضیان است، بیمه می‌تواند راهی برای اطمینان و اعتماد بیشتر خریداران و ایمنی مسکن باشد.

در همین راستا معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در زمستان ۹۹ از  از ورود صنعت بیمه به پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن برای اولین بار در کشور خبر داد.

محمود محمود زاده گفت: این تفاهم‌نامه با این هدف به امضا رسید تا متقاضیان نسبت به کیفیت واحدهای مسکن ملی، اطمینان داشته باشند و بدانند که واحدهایشان تا چند سال از نظر کیفی، بیمه شده است. در عین حال، این اطمینان برای متقاضیان ایجاد شود که هزینه‌های احتمالی بعدی برای آنها وجود ندارد.

 

مسکن ملی

 

وی توضیح داد: با استعلام گسترده و مذاکرات نزدیک به ۸ ماه، یک شرکت بیمه برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بیمه پروژه‌های ساختمانی مسکن ملی، انتخاب شد. این شرکت با عدد نیم در هزار قیمت تمام شده برای رفع عیوب اساسی و پنهان طرح اقدام ملی مسکن در همکاری با معاونت مسکن و ساختمان اقدام به بیمه واحدهای مسکن ملی خواهد کرد.

وی خدمات بیمه‌ای واحدهای مسکن ملی را شامل عیوب سازه‌ای، نما، تأسیسات برقی، تأسیسات مکانیکی، عایق، آسانسور و چنانچه متقاضی متمایل باشد با تخفیف‌های ویژه شامل بیمه‌های زلزله و آتش‌سوزی، برشمرد.

محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از محاسن شرکت بیمه مذکور این است که متقاضیان در بیمه واحدهای ساختمانی خود ۳۰ درصد را به شکل نقد و مابقی را در اقساط ۳۶ ماهه پرداخت خواهند کرد که این اتفاق بزرگی در ارتقای کیفیت صنعت ساختمان و اطمینان متقاضیان و بهره برداران برای آینده این واحدهاست.

 

مسکن ملی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا دولت بعد پاسخگوی طرح مسکن ملی و زمان تحویل واحدها خواهد بود؟

با توجه به اینکه در ماه های پایانی دولت دوازدهم قرار داریم ،سوالی که این روزها فکر متقاضیان مسکن ملی را به خود مشغول کرده است، این است که آیا دولت بعد پاسخگوی طرح مسکن ملی خواهد بود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه سال گذشته گفته بود ،فارغ از اینکه در ماه‌های پایانی دولت قرار داریم، مرتباً در حال طراحی و شروع پروژه‌های مسکونی جدید هم هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح اقدام ملی مسکن ممکن است به سرنوشت طرح مسکن مهر دچار شده و علاوه بر اینکه به دوش دولت بعدی بیفتد، مشمول مرور زمان و فرسایشی شدن هم بشود؟، تصریح کرد: همواره از ابتدای اجرای مسکن ملی مطرح شده که با قیمت تمام شده عرضه می‌شود و هیچ گاه نرخ ثابتی برای آن اعلام نکرده‌ایم؛ این واقعیت وجود دارد که ما فقط زمین آن را تأمین می‌کنیم و با اعطای تسهیلات، بخشی از هزینه ساخت را پوشش می‌دهیم؛ بنابراین هیچ متقاضی نمی‌تواند بگوید که از اول به من گفته‌اند n میلیون تومان هزینه ساخت واحد مسکونی مورد نظر خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هیچ گاه ساخت مسکن بر عهده دولت نبوده است، یادآور شد: یکی از دلایلی‌که در طرح‌های قبل این برداشت وجود داشته، درک اشتباه آنها از طرح‌های قبلی بوده است؛ چون ساخت و ساز مسکن هیچ زمانی با دولت نبوده است؛ دولت فقط زمین می‌دهد و بعضاً مساعدت‌هایی در زمینه مالیات و بیمه و صدور پروانه داشته است.

در پایان این گزارش از کیلید با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، امیدواریم دولت در حوزه طرح اقدام ملی مسکن بتواند وعده‌های خود را عملی کند و با تحویل به موقع و به زمان واحد‌های مسکن ملی، امید دهک‌های پایین درآمدی جامعه را برای خانه‌دارشدن، ناامید نکند.

 

یک نظر در مورد “طرح مسکن ملی: از زمان تحویل واحدها تا چالش‌های پیش‌رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *