آپارتمان‌نشینی

از مزایا و معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان چه می‌دانید؟

زندگی در طبقه آخر

 

این روزها بر خلاف گذشته که ساختمان‌ها نهایتا 2 یا 3 طبقه بودند با پدیده انبوه سازی و در نتیجه رشد آپارتمان‌ها و برج‌های بلندمرتبه روبرو هستیم. در این میان برخی مردم ترجیح می‌دهند در طبقات بالایی یک ساختمان زندگی کنند و زندگی در طبقه آخر برای آنها به لحاظ چشم اندازی که دارد، جذاب‌تر است. اما آیا واقعا زندگی در طبقه آخر یک آپارتمان مزایایی هم دارد؟ زندگی در طبقه آخر آپارتمان و ساختمان مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای دانستن این موارد با ما در این مقاله از کیلیدمگ همراه باشید.

زندگی در آخرین طبقه ساختمان از حدود دو قرن پیش در اروپا رواج پیدا کرد و در واقع این طبقات محل زندگی افراد ثروتمند بود. این طبقات دارای جذابیت‌های فراوانی برای افراد بودند.

یکی از مزایا زندگی در طبقه آخر این بود که از هیاهوی شهری دور بوده و آلودگی صوتی نداشتند و در کنار آن می‌توانستند مناظر زیبای شهر را نیز به راحتی ببینند. اما در کنار اینها، زندگی در طبقه آخر معایبی نیز داشت که مهم‌ترین آن خرابی آسانسور و رفت و آمد بود زیرا بالا و پایین رفتن از پله‌ها برای دسترسی به طبقه آخر بسیار دشوار بود.

یکی دیگر از معایب زندگی در آخرین طبقه ساختمان آن بود که فشار آب در این طبقه به درستی مدیریت نمی‌شد، به خصوص در زمان اوج مصرف آب، این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد.

 

زندگی در طبقه آخر

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

مزایا زندگی در طبقه آخر ساختمان

  • از مهم‌ترین مزایا زندگی در طبقه آخر ساختمان نورگیری خوب آن است که به دلیل محصور نبودن در میان ساختمان‌های دیگر، نور خوبی از اطراف وارد خانه می‌شود که نه تنها موجب روشن‌تر شدن خانه می‌شود بلکه خانه را در فصول سردتر سال به خوبی گرم می‌کند.
  • از دیگر مزایا زندگی در طبقه آخر ساختمان باید به چشم انداز بهتر و جذاب‌تر آن اشاره کنیم. خانه‌هایی که در طبقه آخر قرار دارند، از چشم اندازهای شهری و فضای سبز بیشتر برخوردارند و بهتر می‌توانند بوستان‌ها یا فضای سبز اطراف را ببینند. به دلیل همین موضوع هم خرید طبقه آخر در یک آپارتمان در نزدیکی بوستان‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است.
  • یکی از مزایا زندگی در طبقه آخر آپارتمان، آن است که صدای پمپ آب خانگی کم است و زمانی که پمپ آب در طبقه همکف قرار گرفته باشد، به دلیل صدای زیاد آن، همسایه‌ها دچار مشکل می‌شوند، اما اگر شما در طبقه آخر زندگی کنید، با هر بار روشن و خاموش شدن پمپ اذیت نخواهید شد.
  • زندگی در آخرین طبقه ساختمان، مزایای دیگری نیز دارد و آن وجود امنیت در این طبقه است. در واقع هر چه در یک ساختمان به سمت بالاتر می‌رویم، امنیت آن نیز بیشتر خواهد شد. دلیل این موضوع، رفت و آمد کمتر به این طبقات است و اگر فردی بخواهد وسیله‌ای را جابجا کند و از خانه بدزدد، حمل این وسایل سخت‌تر خواهد بود. بنابراین اطمینان بیشتری به لحاظ ایمنی بر روی طبقات بالایی وجود دارد.
  • با زندگی در طبقه آخر، آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید زیرا طبقات پایین‌تر صداهای آزار دهنده‌ای مانند باز و بسته شدن درب‌ها، باز شدن درب پارکینگ و بسته شدن آن، رفت و آمد ماشین‌ها و افراد و سر وصدای ناشی از آنها را بیشتر احساس می‌کنند و این موضوع مزاحمت بسیاری برای آنها ایجاد می‌کند، در حالیکه زندگی در طبقه آخر به دور از سر و صداهای مزاحم هر گونه رفت و آمدی خواهد بود.
  • زندگی در طبقه آخر همچنین با ریسک کمتری در برابر بالا زدن آب فاضلاب و لوله‌ کشی‌های اصلی همراه است، در حالیکه ریسک این موضوع به خصوص در طبقه اول بسیار بیشتر است.
  • از مزایای دیگری که برای زندگی در طبقه آخر باید به آن اشاره کنیم، دور بودن از حشرات و حیوانات موذی خارج از خانه است زیرا این حشرات و حیوانات قادر به بالا رفتن از طبقات نیستند. برای مثال در بسیاری از طبقات اولیه ساختمان موش و سوسک از طریق لوله‌های فاضلاب وارد خانه می‌شوند.
  • با توجه به اینکه همیشه گرما به سمت بالاتر حرکت می‌کند طبقات بالایی گرمای بیشتری دریافت می‌کنند و این موضوع برای افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند گزینه مناسب‌تری است و هزینه‌های گرمایشی را به شدت کاهش می‌دهد.

 

زندگی در طبقه آخر

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان

  • زندگی در طبقه آخر آپارتمان به خصوص در فصل زمستان همراه با احساس سرمای بیشتری است. طبقات زیرین و طبقاتی که در ارتفاع هستند معمولا سردتر هستند و یکی از دلایل این موضوع، بادگیر بودن و ساخت و ساز کمتری است که در اطراف ساختمان‌های بلندمرتبه وجود دارد. اما طبقات میانی با توجه به آنکه از پایین و بالا محصور بوده و گرمایش بهتری دارند اما طبقات بالایی هم از اطراف و هم از بالا در معرض سرمای هوا هستند. با توجه به این موضوع، در برخی از خانه‌ها برای گرم کردن خانه از سیستم گرمایش از کف استفاده می‌شود.
  • همانطور که زندگی در طبقه آخر ساختمان در فصل سرد، سردتر خواهد بود، در فصل تابستان نیز خانه گرمتر از واحدهای دیگر خواهد شد. بنابراین از دیگر معایب زندگی در طبقه آخر ساختمان گرمتر شدن آن در فصل تابستان است. در این فصل آفتاب به صورت مستقیم بر سقف خانه تابیده و پنجره‌ها نیز نور بیشتری را وارد خانه می‌کنند. به همبن دلیل هم استفاده از کولرهای آبی در طبقات بالا مناسب نیست و بهتر است از کولرهای گازی و یا داکت اسپلیت استفاده شود.
  • امروزه وقتی تعداد طبقات ساختمان زیاد می‌شود، باید سیستم اطفا حریق نیز در آن لحاظ شود و در همین زمینه، یکی دیگر از معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان، نبود امکانات مناسب برای اطفا حریق است زیرا در این طبقه فشار آب کافی برای کنترل آتش وجود ندارد. بهتر است اگر سیستم‌های آتش نشانی در این طبقات وجود ندارد حتما از کپسول‌های مناسب استفاده شود.
  • موضوع دسترسی به طبقه آخر آپارتمان نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که زندگی در طبقه آخر را دشوار کرده است. همیشه باید این نکته را در نظر داشت که احتمال خرابی آسانسور وجود دارد و گاهی اوقات حتی برخی آپارتمان‌ها بدون آسانسور هستند. بنابراین اگر انتخاب شما زندگی در طبقه آخر ساختمان است، باید خرابی احتمالی آسانسور و رفت و آمد با پله‌ها را نیز فراموش نکنید.
  • از دیگر معایب زندگی در آخرین طبقه آپارتمان باید به موضوع فشار آب اشاره کنیم. فشار آب در طبقات بالایی عمدتا به دلیل افزایش ارتفاع به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد و برای این کار اخیرا تدابیری اندیشیده شده است که از جمله آنها استفاده از پمپ و منبع آب است اما باز هم با افزایش طبقه فشار آب کمتر می‌شود و این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.
  • از دیگر معایب زندگی در طبقه آپارتمان که بسیار هم اهمیت دارد، دسترسی سخت‌تر به محیط بیرونی ساختمان است. این موضوع به خصوص در شرایط اضطراری مانند وقوع زلزله و غیره پر رنگ‌تر می‌شود. زیرا در این مواقع استفاده از آسانسور ممنوع است و شما باید خودتان را به سرعت به خارج از آپارتمان برسانید.
  • گاهی اوقات ترس از ارتفاع نیز برای زندگی در طبقه آخر آپارتمان دردسر ساز می‌شود. بسیاری از افراد از ارتفاع بالا می‌ترسند و به همین دلیل زندگی در طبقه آخر برای این افراد مشکل‌تر خواهد بود.
  • یکی از معایب زندگی در طبقه آخر، احتمال نشتی رطوبت از سقف آپارتمان به داخل واحد است. گاهی اوقات ایرادات در پشت بام و ایزوگام نامناسب موجب نفوذ رطوبت و آب به داخل خانه می‌شود و دردسرهایی را برای ساکنین به وجود می‌آورد.
  • از دیگر معایب زندگی در این طبقات به گران‌تر بودن هزینه خرید و اجاره آنها باید اشاره کنیم. در حالت کلی خرید و اجاره خانه در طبقات پایین، ارزان‌تر است. زیرا با بالارفتن طبقه ضریب طبقات نیز با توجه به مزایای طبقات بالاتر مانند چشم انداز بهتر، به آن اضافه می‌شود.
  • زمانی که یک آپارتمان به آسانسور بار مجهز نباشد، جابجایی وسایل سنگین در آن بسیار سخت خواهد شد. برای مثال زمانی که شما بخواهید به طبقه آخر اسباب کشی کنید. باید تمامی وسایل بزرگ و کوچک را تا طبقه آخر با پله‌ها حمل کنید.
  • با توجه به اینکه طبقه آخر در فصل گرما، گرمتر خواهد بود شما باید هزینه بیشتری بابت انرژی و سرد کردن خانه پرداخت کنید. به خصوص خنک کردن خانه در طبقه آخر مناطق گرمسیری برای شما گران‌تر تمام خواهد شد.
  • بر خلاف آنکه طبقه آخر ساکت‌تر است و شما همسایه بالایی ندارید، اما یکی از معایب زندگی در آخرین طبقه آپارتمان آن است که همواره باید حواستان را جمع کنید که به افرادی که در طبقات پایین شما هستند احترام بگذارید. سر و صدا و دویدن بچه‌ها می‌تواند برای همسایه‌های پایینی آزار دهنده باشد. بنابراین اگر فرزند کوچکی دارید، خرید خانه در طبقه آخر برای شما گزینه مناسبی نخواهد بود.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • زندگی در آخرین طبقه ساختمان از حدود دو قرن پیش در اروپا رواج پیدا کرد و در واقع این طبقات محل زندگی افراد ثروتمند بود.
  • از مهم‌ترین مزایا زندگی در طبقه آخر ساختمان نورگیری خوب آن است که به دلیل محصور نبودن در میان ساختمان‌های دیگر، نور خوبی از اطراف وارد خانه می‌شود که نه تنها موجب روشن‌تر شدن خانه می‌شود بلکه خانه را در فصول سردتر سال به خوبی گرم می‌کند.
  • زندگی در طبقه آخر، مزایای دیگری نیز دارد و آن وجود امنیت در این طبقه است.
  • با زندگی در طبقه آخر، آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید زیرا طبقات پایین‌تر صداهای آزار دهنده‌ای مانند باز و بسته شدن درب‌ها، باز شدن درب پارکینگ و بسته شدن آن، رفت و آمد ماشین‌ها و افراد و سر وصدای ناشی از آنها را بیشتر احساس می‌کنند.
  • زندگی در آخرین طبقه همچنین با ریسک کمتری در برابر بالا زدن آب فاضلاب و لوله‌ کشی‌های اصلی همراه است.
  • با توجه به اینکه همیشه گرما به سمت بالاتر حرکت می‌کند طبقات بالایی گرمای بیشتری دریافت می‌کنند و این موضوع برای افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند گزینه مناسب‌تری است.
  • همانطور که زندگی در آخرین طبقه ساختمان در فصل سرد، سردتر خواهد بود، در فصل تابستان نیز خانه گرمتر از واحدهای دیگر خواهد شد.
  • موضوع دسترسی به طبقه آخر آپارتمان نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که زندگی در طبقه آخر را دشوار کرده است.
  • از دیگر معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان باید به موضوع فشار آب اشاره کرد.
  • یکی از معایب زندگی در طبقه آخر، احتمال نشتی رطوبت از سقف آپارتمان به داخل واحد است.
  • از دیگر معایب زندگی در این طبقات به گران‌تر بودن هزینه خرید و اجاره آنها باید اشاره کنیم.
  • زمانی که یک آپارتمان به آسانسور بار مجهز نباشد، جابجایی وسایل سنگین در آن بسیار سخت خواهد شد.
  • با توجه به اینکه طبقه آخر در فصل گرما، گرمتر خواهد بود شما باید هزینه بیشتری بابت انرژی و سرد کردن خانه پرداخت کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *