دکوراسیون داخلی معماری و دکوراسیون

انواع کاشی و سرامیک و نکات مهم در کاشی ‌کاری و سرامیک‌ کاری

سرامیک کاشی

امروزه در کارهای ساختمان از انواع کاشی و سرامیک استفاده می‌شود که دارای سبک طرح‌های جدیدی است. استفاده از انواع کاشی و سرامیک امروزه در داخل آشپزخانه، سرویس بهداشتی و غیره نماهای مدرنی را در داخل خانه و ادارات ایجاد کرده است که با استفاده از کاشی کاری ساختمان و سرامیک کاری ساختمان به وجود آمده است. انواع سرامیک و کاشی را می‌توان از مصالح پرکاربرد در خانه به حساب آورد که از آن نه تنها در فضای داخلی که در فضای خارجی هم استفاده می‌شود.

سرامیک در واقع یکی از انواع کاشی است که با خاک رس قرمز و یا سفید ساخته می‌شود و دارای لعاب است. با توجه به همین نکته تفاوت سرامیک و کاشی تنها در کابرد، میزان نفوذ آب، کیفیت لعاب و ابعاد آن است. برای مثال برای خرید کاشی برای مکانی مانند حمام و سرویس بهداشتی باید نوعی از کاشی را انتخاب کرد که ضریب اصطکاک بالایی داشته، جذب رطوبت آن پایین باشد و در برابر انواع خراش و سایش هم مقاوم باشد.

انواع کاشی و سرامیک از گذشته در ساختمان‌های مسکونی و اداری کاربرد داشته است و با گذشت زمان تکنولوژی مختلفی هم در زمینه تولید آنها ایجاد شده است که به همین دلیل امروزه انواع کاشی و انواع سرامیک در طرح‌های مختلفی به فروش می‌رسد. ما در این مقاله از کیلید مگ به سراغ معرفی انواع کاشی و سرامیک می‌رویم و نکات مهم را در زمینه کاشی کاری و سرمیک کاری ساختمان بررسی می‌کنیم. پس ما را همراهی کنید.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع کاشی و سرامیک ساختمان

با توجه به تنوعی که در طراحی و تولید کاشی و سرامیک وجود دارد می‌توان آنها را به دسته‌های زیر تقسیم بندی کرد:

کاشی سرامیک کاری

 

کاشی لعاب دار

کاشی لعاب دار یکی از انواع کاشی در ساختمان است که انواع لعاب مورد استفاده در آن می‌تواند مات، نیمه شیشه‌ای و یا کاملا براق باشد که در کارخانه اجرا می‌شود. این کاشی لعاب دار در کوره دو بار پخته می‌شود و امروزه علاوه بر این پخت دو مرحله‌ای یک فرآیند اتوماتیک هم برای تقویت پوشش لعابی آن اعمال می‌شود. این لعاب موجود بر روی کاشی موجب مقاوت بیشتر آن در برابر لکه، خط و خش و نفوذ آب در آن می‌شود.

 

کاشی و سرامیک طرح چوب

طرح‌های کاشی و سرامیکی که به شکل چوبی هستند حس آرامش و دنج بودن را به خانه و آشپزخانه شما می‌دهند و نمای قهوه‌ای که ایجاد می‌کنند بسیار متفاوت از دیگر نماها است. شما در این فضا حس می‌کنید که در یک کلبه چوبی هستید. مزایایی که این نوع کاشی کاری ساختمان دارد، آن است که شما نیاز ندارید تا نگران رطوبت خانه و خراب شدن چوب شوید، زیرا این کاشی‌ها مانند چوب با جذب رطوبت خراب نمی‌شوند.

کاشی موزاییکی

کاشی موزاییکی یکی دیگر از انواع کاشی و سرامیک است که در کاشی کاری ساختمان استفاده می‌شود. این نوع کاشی در اندازه‌های کوچک 5 سانتی و یا کمتر تولید می‌شود که در هر دو حالت لعاب دار و بدون لعاب موجود است. از کاشی موزاییکی لعاب دار عمدتا در فضاهایی که رطوبت بیشتری وجود دارد استفاده می‌شود و به همین دلیل هم برای استخر، حمام و سرویس بهداشتی گزینه بسیار مناسبی است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کاشی سفالی

از دیگر انواع کاشی و سرامیک به کاشی سفالی باید اشاره کنیم که از خاک رس معمولی و بدون لعاب به رنگ قرمز ساخته می‌شود و در کاشی کاری ساختمان استفاده می‌شود. برای افزایش مقاومت و کاهش فضاهای خالی کاشی معدنی در دمای بالایی پخته می‌شود. این نوع از کاشی ابعادی بین 15 تا 30 سانتی متر دارد و ضخامت آن حدود یک و نیم سانتی متر است.

کاشی سقفی

این نوع از کاشی سبک بوده و در فضای داخلی خانه استفاده می‌شود. کاشی کاری ساختمان به این سبک بر روی یک شبکه آلومینیومی قرار می‌گیرد. این نوع از کاشی کمی هم به عایق حرارتی ساختمان کمک می‌کند اما در حالت کلی برای بهبود عایق صوتی اتاق و ساختمان از آنها استفاده می‌شود. برای تقویت این نوع تایل از الیاف معدنی و کاغذهای بازیافتی استفاده می‌شود.

 

 کاشی چاپی کف

این نوع از کاشی در واقع قطعه‌هایی هستند که در کارخانه تولید می‌شوند و یک رویه سخت مانند سرامیک، فلز، سنگ یا شیشه دارند. از این نوع کاشی اغلب برای پوشش کف فضای ساختمان، پشت بام، دیوار، حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. البته از این نوع کاشی کاری ساختمان بای تجهیزات منزل مانند میزهای آشپزخانه هم استفاده می‌شود.

سرامیک پرسلانی

سرامیک پرسلان یکی از انواع سرامیک ساختمانی است که مقاومت و دوام بسیار بالایی داشته و می‌تواند در ابعاد بزرگی هم ساخته شود. این نوع سرامیک ساختمانی متراکم بوده و غیر قابل نفوذ و دارای دانه‌های ریز و صاف است. سرامیک پرسلان قیمت بالاتری در مقایسه با کاشی لعابی دارد. از جمله مزایای سرامیک کاری ساختمان با انواع سرامیک پرسلان به مقاومت شیمیایی بالا، خاصیت ضد لکه، مقاومت در برابر هر نوع سایش، سطح سخت و ضد خش، تنوع بالا و مقاومت در برابر آتش سوزی و حریق می‌توان اشاره کرد.

 

از سرامیک پرسلان عمدتا در نماهای بیرونی استفاده می‌شود، زیرا این نوع سرامیک دوام بالایی داشته و آب در آن به ندرت نفوذ پیدا می‌کند که با مقاومت در برابر شرایط جوی، گزینه خوبی برای نمای خارجی است. البته از آن برای کفپوش و دیوارپوش هم استفاده می‌شود. این سرامیک به دلیل زیبایی و مقاومت بالا در فضاهای شلوغ مانند بیمارستان و آزمایشگاه هم مورد استفاده است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سرامیک شیشه‌ای

سرامیک شیشه‌ای یکی دیگر از انواع سرامیک است که بر اثر جامد کردن یک جسم و شبیه شیشه کردن آن تولید می‌شود. زمانی که سرامیک با این روش تولید می‌شود، تخلخل و فضای خالی کمتری در آن وجود دارد. این نوع سرامیک در برابر لک شدن مقاوم بوده و بسیار بادوام و محکم است. علاوه بر این، این نوع سرامیک می‌تواند جایگزین خوبی برای سنگ‌های گرانیتی و مرمر باشد. سرامیک شیشه‌ای با پختن مواد معدنی بسیار ریز مانند رس و سیلیس در دمای بسیار بالا به وجود می‌آید و در آن ذرات ریز ذوب شده و یک سطح شیشه‌ای را به وجود می‌آورند. نتیجه کار هم در این حالت یک جسم یکپارچه واحد و در عین حال بسیار سخت و محکم است که خلل و فرج بسیار کمی هم دارد.

سرامیک کوارتزی

سرامیک کوارتز با چسباندن سنگ‌های خرد شده به یکدیگر ایجاد می‌شود و معمولا از سنگ مرمر و کوارتز برای تولید انواع سرامیک از این دست استفاده می‌شود. سرامیک کاری ساختمان با استفاده از سرامیک کوارتزی مناسب کف در فضاهای داخلی و دیوارهای ساختمان است و از آن در دیواره کابینت و آشپزخانه و میز کانتر هم استفاده می‌شود.

 

سرامیک کواری

سرامیک کواری با استفاده از خاک رس یا شیل تولید می‌شود و بدون لعاب است و به رنگ قرمز و خاکستری موجود است. این نوع از سرامیک سطحی با مقاومت در برابر لغزندگی بالایی دارد و برای اماکنی مناسب است که از سر خوردن جلوگیری کند. به همین دلیل هم در استخرها، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود. علاوه بر این در کف فضاهای داخلی و خارجی هم که دوام بالایی نیاز است از این نوع سرامیک در سرامیک کاری ساختمان استفاده می‌شود. همچنین این سرامیک‌ها در فضاهای مرطوبی که باید از لغزندگی به دور باشند گزینه خوبی هستند.

 

کاشی کاری

 

مزایای انواع کاشی و سرامیک

  • دوام و مقاومت بالا
  • رنگ ثابت
  • بهداشتی بودن

 

جمع بندی

  • انواع کاشی و سرامیک از گذشته در ساختمان‌های مسکونی و اداری کاربرد داشته است و با گذشت زمان تکنولوژی مختلفی هم در زمینه تولید آنها ایجاد شده است که به همین دلیل امروزه انواع کاشی و انواع سرامیک در طرح‌های مختلفی به فروش می‌رسد.
  • کاشی لعاب دار یکی از انواع کاشی در ساختمان است که انواع لعاب مورد استفاده در آن می‌تواند مات، نیمه شیشه‌ای و یا کاملا براق باشد که در کارخانه اجرا می‌شود.
  • طرح‌های کاشی و سرامیکی که به شکل چوبی هستند حس آرامش و دنج بودن را به خانه و آشپزخانه شما می‌دهند و نمای قهوه‌ای که ایجاد می‌کنند بسیار متفاوت از دیگر نماها است.
  • کاشی موزاییکی یکی دیگر از انواع کاشی و سرامیک است که در کاشی کاری ساختمان استفاده می‌شود.
  • از دیگر انواع کاشی و سرامیک به کاشی سفالی باید اشاره کنیم که از خاک رس معمولی و بدون لعاب به رنگ قرمز ساخته می‌شود و در کاشی کاری ساختمان استفاده می‌شود.
  • کاشی سقفی سبک بوده و در فضای داخلی خانه استفاده می‌شود. کاشی کاری ساختمان به این سبک بر روی یک شبکه آلومینیومی قرار می‌گیرد.
  • کاشی چاپی در واقع قطعه‌هایی است که در کارخانه تولید می‌شوند و یک رویه سخت مانند سرامیک، فلز، سنگ یا شیشه دارند.
  • سرامیک پرسلان یکی از انواع سرامیک ساختمانی است که مقاومت و دوام بسیار بالایی داشته و می‌تواند در ابعاد بزرگی هم ساخته شود.
  • سرامیک شیشه‌ای یکی دیگر از انواع سرامیک است که بر اثر جامد کردن یک جسم و شبیه شیشه کردن آن تولید می‌شود.
  • سرامیک کوارتز با چسباندن سنگ‌های خرد شده به یکدیگر ایجاد می‌شود و معمولا از سنگ مرمر و کوارتز برای تولید انواع سرامیک از این دست استفاده می‌شود.
  • سرامیک کواری با استفاده از خاک رس یا شیل تولید می‌شود و بدون لعاب است و به رنگ قرمز و خاکستری موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *