خرید و فروش خانه

راهنمای کامل فروش خانه و آپارتمان

راهنمای فروش خانه

فروش خانه یا املاک در هر شرایطی فرآیندی پیچیده و حساس است. مخصوصا که با افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته، املاک همه یا بخش بزرگی از دارایی های افراد به حساب می‌آید. اگر قصد فروش خانه یا املاک خود را دارید این مطلب از دست ندهید. 

قبل از فروش خانه چه کارهایی را باید انجام داد؟

اگر قصد فروش خانه یا ملک خود را دارید بهتر است قبل از این که تصمیم خود را عملی کنید یکسری از کارها را انجام دهید: 

از ارزش (قیمت) خانه خود را مطلع شوید

اولین چیزی که باید قبل از ارائه خانه خود به بازار برای فروش بدانید این است که ارزش خانه شما چقدر است؟
ما در قسمت قیمت خانه شما تا حد زیادی به این سوال پاسخ می‌دهیم. ابزار تخمین قیمت خانه و با استفاده از داده های بازار مسکن بصورت آنلاین قیمت خانه شما را تخمین و حتی تاریخچه قیمت محدوده خانه شما را نشان می‌دهد.
همچنین در این قسمت تعداد معاملات انجام شده و  آگهی های مشابه که در حال حاضر در محدوده خانه شما برای فروش هستند را نمایش میدهد.
همه اینها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید نسبت به حدود قیمت خانه خود آگاهی پیدا کنید.
با آگاهی از این موضوع بهتر است که از یک مشاور املاک بخواهید تا برای برآورد دقیق قیمت خانه شما نگاهی به ملک شما بی‌اندازد. آنها همه ویژگی هایی که ممکن است باعث ارزشمند‌تر شدن خانه شما شود را در نظر می‌گیرند. مزیت هایی که ممکن است حتی شما از آن بی خبر باشید.

از طرفی در صورت وجود مشکل و ضعفی آن را به شما یادآوری می‌کنند تا در محاسبات خود برای قیمت خانه دچار اشتباه نشوید.
مشاوران املاک همچنین با دیدن خانه شما نقاط قوت آن را پیدا می‌کنند و با برجسته کردن آنها هنگام فروش به انتخاب مشتریان کمک می‌کنند.

قیمت خانه را محاسبه کنید

 

خانه خود را برای فروش آماده کنید

مرحله بعدی آماده کردن خانه برای فروش است.
خانه خود را در بهترین حالت نگه دارید. بله! حالا که قرار است از آن دل بکنید آن را به حال خود رها نکنید. یک تمیزکاری اساسی و مرتب کردن خانه تاثیر به سزایی در فرآیند فروش خواهد داشت. خانه خود را مرتب، تمیز و خوشبو نگه دارید. دکوراسیون و چیدمان وسایل را در بهترین حالت خود قرار دهید. نور خانه خود را تنظیم کنید. لامپهای سوخته را تعویض کنید. اگر احساس می‌کنید وسایلی اضافه‌ای دارید که خانه را شلوغ نشان می‌دهد آنها بطور موقت به جای دیگری نقل مکان دهید. پنجره‌ها و دیوارها را تمیز کنید. و اگر لازم است دیوار های خانه خود را رنگ کنید.
راهرو و راه پله خانه را که معمولا محل نگهداری وسایلی مانند دوچرخه، اسباب بازی کودکان، جاکفشی و خرت و پرت های اضافی است را خالی کنید. 

اگر خانه شما حیاط دارد و یا خانه ویلایی دارید که دارای باغچه است برای نظافت و آرایش آن وقت بگذارید. چمن ها را کوتاه نگاه دارد، علف های هرز را از بین ببرید و گلدان های شکسته و خالی را جایگزین کنید. به مرتب بودن مشاعاتی مانند پارکینگ، آسانسور انباری و پشت بام توجه کنید.

خود را جای شخصی که برای بازدید از خانه شما آمده بگذارید، دوست دارید خود را در کدام خانه تصور کنید؟ خانه ای که تمیز، مرتب، چشم نواز و زیبا است یا خانه‌ای فرسوده، نامرتب و شلوغ، که پنجره های کثیفی دارد و دیوارهای آن را دوده گرفته و به اندازه کافی برای وسایل خانه جا ندارد.

بطور خلاصه خریداران به دنبال خانه پرنور، جادار و مطبوع، هستند.

چگونه خانه خود را برای فروش آماده کنم

 

در مورد نحوه فروش خانه خود تصمیم بگیرید

در این مرحله باید تصمیم بگیرید که خانه خود را از چه طریق به بازار عرضه کنید. از طریق آگهی شخصی یا از طریق معرفی به یک مشاور املاک؟ قرار است خودتان آستین ها را بالا بزنید و همه مراحل فروش را به تنهایی طی کنید یا یک وکیل را کنار خود داشته باشید تا در مسائل حقوقی به شما مشاوره دهد؟ 

وقتی به دنبال یک مشاور املاک خوب می‌گردید، شما فردی را می‌خواهید که مانند شما نقاط قوت خانه و مزایای خانه شما را ببیند. همچنین فردی با تجربه  که در مورد فروش ملکی همانند ملک شما تجربه زیادی داشته باشد.

مشاوران املاک محلی برای فروش یک خانه می‌توانند بسیار مفید باشند. چرا که آنها بخوبی منطقه و محله را می‌شناسند و می‌توانند همه مزیت ها و امکانات اطراف یک ملک را به خریداران معرفی کنند. 

علاوه بر این مشاوران املاک مشتریان را فیلتر می‌کنند و آنهایی را که شرایطی متناسب با ملک شما را دارند انتخاب می‌کنند. و اینگونه وقت شما با افراد به ظاهر مشتری یا دلالان ملک تلف نمی‌شود و یا دیگر مجبور نیستید به سوالات پرتکرار و خسته کننده افرادی که از سر کنجکاوی با شما تماس می‌گیرند پاسخ دهید.

 

بهترین زمان برای فروش خانه چه زمانی است؟

بهار بهترین زمان برای به فروش گذاشتن خانه است. معمولا از اواخر فروردین تا اوایل تیر ماه بازار مسکن بسیار داغ است و خریداران بیشتر از دیگر فصول در بازار در جستجوی خانه هستند. افزایش تقاضا در این فصل باعث می‌شود که شما بتوانید به قیمت بهتری خانه خود را بفروشید.

پس از بهار بهترین زمان وارد شدن به بازار برای فروش املاک، اواخر پاییز و ابتدای زمستان است. در این بازه زمانی تعداد مشتریانی که امیدوارند تا قبل از پایان سال خانه جدید خود را بخرند و سال جدید را در خانه جدید خود آغاز کنند زیاد است. علاوه بر این به خاطر شرایط اقتصادی کشور در سال های اخیر و تغییرات قیمت در ابتدای هر سال نسبت به سال قبل بسیاری از افراد ترجیح میدهند خرید خود را قبل از پایان سال انجام دهند. 

مرداد و شهریور به خاطر تعطیلات تابستانی و آغاز سال تحصیلی کم رونق ترین زمان برای بازار مسکن است و نمی‌توان انتظار مشتریان زیادی را داشت و برای فروش خانه باید کمی صبور باشید. اسفند ماه هم زمانی است که خرید و فروش خانه در آن دارای ریسک زیادی است و اگر مجبور نیستید از فروش خانه خود در این ماه صرف نظر کنید.

 

آماده کردن مدارک و مستندات برای فروش خانه 

زمانی که تصمیم قطعی خود را برای فروش خانه گرفتید مدارک و مستندات لازم را آماده کنید و از کامل بودن مدارک لازم برای انجام معامله مطمئن شوید تا در صورت کمبود مدارک هنگام انجام مراحل فروش زمان را از دست ندهید. چرا که ممکن است در صورت نقص مدارک، برای تکمیل آن درگیر فرآیندهای زمانبر اداری شوید.

  • سند یا اسناد مالکیت
  • وکالت نامه درصورتی که قصد دارید، فروش خانه یا انجام کارهای اداری را به شخص دیگری بسپارید.
  • مفاصا حساب های لازم: از جمله مفاصا حساب شهرداری، مفاصا حساب دارایی (مالیات)
  • اصل و تصویر پایان کار در مورد زمین یا املاکی دارای بنا هستند
  • صورت‌مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان (در صورت نیاز)
  • مدارک مربوط به انحصار وراثت (در صورت ورثه ای بودن ملک)
  • فرم مالیات بر ارث (در صورت ورثه ای بودن ملک)

اسناد لازم برای فروش خانه

 

دریافت پیشنهادات و تصمیم گیری درباره آن

پس از ارائه خانه برای فروش به بازار و دریافت پیشنهادات از طرف خریداران، تصمیم با شماست که از میان مشتریان کدام یک را برای معامله انتخاب کنید. پس عجله نکنید.

همیشه در مقابل قیمت درخواستی شما، خریدار هم قیمت خود را پیشنهاد می‌کند. قبل از هر چیز برای اینکه متوجه شوید پیشنهادی که دریافت کرده‌اید منصفانه است از قیمت خانه‌های مشابهی که در نزدیکی شما اخیرا معامله شده مطلع شوید.  

اگر پیشنهاد قیمت منصفانه بود بعد از آن شرایط پرداخت خریدار را بررسی کنید. متوجه شوید که چقدر زمان می‌برد تا خریدار پرداخت خود را کامل کند. اگر برای دریافت پول خود عجله دارید نباید شرایط پرداخت‌های طولانی را بپذیرید.

فراموش نکنید این شما هستید که باید پیشنهاد را قبول کنید و مجبور نیستید اولین پیشنهاد خریدار را قبول کنید و می‌توانید روی پیشنهادهایی که دریافت می‌کنید مذاکره کنید. 

زمان و اموال خود را مدیریت کنید

اگر قصد دارید خانه یا ملک جدیدی را جایگزین ملک فعلی خود کنید، ملکی از قبل در نظر داشته باشید تا زمانی که پیشنهاد و شرایط مورد رضایت خود را دریافت کردید با خیال راحت وارد مذاکره شوید. در غیر این صورت باید بطور جدی تر به و سریع تر ملک جدید خود را پیدا کنید. چرا که این نقل و انتقالات ممکن است چند هفته یا چند ماه زمان ببرد، مخصوصا اگر برای ملک جدید قصد دارید تسهیلات و وام دریافت کنید و یا باید اموال دیگری را نقد کنید. پس زمان را از دست ندهید.

 

امضای قرارداد و شرایط دریافت پول

بعد از مذاکره و توافق بر سر قیمت خرید و شرایط پرداخت به صورت شفاهی نوبت مستند کردن توافقات می‌رسد. مرحله اول نوشتن قراردادی تحت عنوان مبایعه نامه یا قولنامه است چیزی در آن توافقات انجام شده مکتوب می‌شود. در این مرحله مبلغی به عنوان بیعانه تعیین می‌شود که خریدار باید به شما پرداخت نماید. مقدار مبلغ کاملا توافقی است و معمولا به ارزش کل معامله بستگی دارد. به عنوان مثال برای فروش یک آپارتمان معمولی مبلغ 30 درصد مبلغ کل به عنوان بیعانه روی قولنامه 60 درصد هنگام انتقال مالکیت و سند زدن و  10 درصد باقی مانده هنگام تحویل ملک به خریدار پرداخت می‌شود. 

معمولا در قولنامه مبلغی به عنوان ضرر زیان تعیین می‌شود که که در صورت انصراف هر یک از طرفین بعد از امضای قرارداد به طرف مقابل باید پرداخت شود. وجه التزام مورد دیگری است که معمولا در قولنامه ذکر می‌شود. تعیین مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد که در صورت تاخیر در انجام تعهدات هر یک از طرفین باید به طرف مقابل پرداخت شود.

قرارداد فروش خانه

 

جابجایی و اسباب کشی

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل قرارداد، نوبت به اسباب کشی و جابجای است. در زمان قرارداد بر سر زمان مناسب تحویل خانه با خریدار توافق کنید. اطمینان حاصل کنید که فرصت کافی برای پیدا کردن خانه جدید و جابجایی خواهید داشت. زمانی را هم برای کارهای پیش بینی نشده در نظر بگیرید.  اگر خانه کوچکی دارید و وسایل محدودی دارید می‌توانید خودتان با اجاره یک وانت برای جابجایی وسایل خود این کار را انجام دهید. اما اگر خانه کوچکی ندارید، دارای کودک هستید و یا وسایل زیادی دارید بهتر است از یک شرکت باربری برای اسباب کشی کمک بگیرید. ما مجموعه از نکات کاربردی در مورد اسباب کشی در کیلید مگ را در لینک زیر در اختیارتان گذاشتیم:

اثاث کشی فروش خانه

 

هزینه های فروش یک خانه چقدر است؟

مقدار هزینه‌هایی که باید با فروش خانه پرداخت کنید به ارزش خانه شما بستگی دارد. همانند کمیسیون مشاور املاک که بر اساس درصدی از قیمت خانه تعیین میشود.

هزینه هایی که هنگام فروش خانه باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

  • هزینه کمیسیون مشاور املاک
  • هزینه های نقل و انتقال (مالیات فروش، هزینه دفترخانه اسناد رسمی) 
  • هزینه های احتمالی برای دریافت مفاصا حساب ها (در صورت بدهی مالیاتی، عوارض شهرداری و…
  • هزینه های اثاث کشی و جابجایی

فرآیند فروش یک خانه چقدر زمان می‌برد؟

از زمانی که یک خانه برای فروش به بازار معرفی می‌شود تا زمانی که بطور کامل بفروش برسد و در اختیار مالک جدید قرار بگیرد، بطور میانگین 25 هفته زمان می‌برد.
هفته های اول ورود یک خانه به بازار بسیار حیاتی است. چرا که این خانه یک گزینه جدید برای خریداران است و بهترین زمان برای بیشتر کردن تعداد مشتریان آن است.

جمع بندی:

  • اولین کار اطلاع از قیمت ملکی هست که قصد فروش آن را دارید. 
  • خانه خود را در بهترین حالت ممکن نگه دارید تا ارزش واقعی خود را نشان دهد.
  • خانه خود را به یک مشاور املاک محلی معرفی کنید.
  • یک وکیل استخدام کنید و یا از یک وکیل در مراحل مختلف فروش مشاوره بگیرید.
  • در مورد زمان فروش خانه خود از قبل برنامه ریزی کنید. بهترین زمان فروش خانه فصل بهار است.
  • مدارک و مستندات ملک را پیش از هر اقدامی آماده کنید و نواقص آن را برطرف کنید تا هنگام فروش دچار مشکل نشوید.  
  • اگر قصد جایگزین کردن خانه را دارید شرایط پرداخت های طولانی را نپذیرید.
  • پیش از نوشتن قولنامه بر سر همه چیز توافق کنید و موارد توافق شده را در قرارداد لحاظ کنید.
  • مطمئن شوید تا زمان تحویل ملک به خریدار، وقت کافی برای جابجایی خواهید داشت.
  • هزینه‌های فروش یک ملک بسته به قیمت آن شما متغییر است.

مطالب مرتبط

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

خریدن اولین خانه یک تصمیم مهم و یک معامله بزرگ است و صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست. محل زندگی شما جایی است که بعد از خانواده و دوستانتان بیشترین انس و […]

تغییرات قیمت مسکن شهر تهران؛ مرکز آمار ایران (دی ماه 1402)

در تاریخ 24 بهمن ماه ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، تغییرات قیمت آپارتمان شهر تهران در دی ماه سال 1402 منتشر را کرد. از این رو قصد […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

گزارش تغییرات قیمت مسکن در منطقه سعادت آباد

سعادت آباد به یکی از محله های پرطرفدار برای خرید و اجاره خانه در سال های اخیر تبدیل شده. این محله خوش آب و هوا که در مجاورت کوه های […]

سند موقت ملک یا قولنامه چیست؟

  یکی از مسائل حقوقی مهم در امر خرید خانه تنظیم قولنامه یا سند موقت ملک است. افرادی که قصد خرید خانه در تهران یا شهرستان‌ها را دارند، پس از […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *