بازارچه ساختمان

مصالح نوین و پرکاربرد در ساخت ساختمان چیست و انواع آن کدام است؟

مصالح نوین ساختمان

 

امروزه که شاهد تحول در همه امور زندگی روزمره هستیم، صنعت ساختمان سازی هم از این تغییرات به دور نمانده است. مصالح نوین ساختمان این روزها در همه جای دنیا ساخته شده و کاربرد مخصوص به خود را دارند. این نوع از مصالح نوین ساختمانی بر اساس تکنولوژی روز دنیا طراحی می‌شوند و مزایا و قابلیت‌هایی دارند که مصالح قدیمی آنها را ندارند. مصالح نوین ساختمانی و پرکاربرد با پیشرفت تکنولوژی روز به روز بیشتر در آپارتمان استفاده می‌شود و همچنین قیمت این مصالح متفاوت است.

مصالح پرکاربرد ساختمان با ایجاد تغییراتی در متریال آنها دچار تغییر و تحولات عمده‌ای شده و ظاهر و کاربرد متفاوتی پیدا کرده‌اند. آنچه در گذشته در صنعت ساختمانی به عنوان مصالح پرکاربرد ساختمان به کار گرفته می‌شد؛ مزایا و ویژگی محدودی داشت که با گذشت زمان هم کیفیت خود را از دست داد و گذشت زمان منجر به کاهش عمر بناهای ساخته شده با آنها شد.

برخلاف گذشته، این روزها به نیاز افراد توجه بیشتری شده و متریال‌های جدیدی وارد صنعت ساختمان سازی شده‌اند که بهتر و با کیفیت‌تر هستند و آرامش بیشتری را نیز در ساختمان‌ها ایجاد کرده‌اند. در ادامه این مقاله از کیلیدمگ به موضوع انواع مصالح نوین ساختمان پرداخته و قیمت مصالح نوین ساختمانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس همراه ما باشید.

انواع مصالح نوین در آپارتمان

انواع مصالح نوین در آپارتمان با هدف ساخت مصالحی بهتر در مقایسه با گذشته ساخته می‌شوند تا بتوانند کیفیت فیزیکی و شیمیایی بهتری در قیاس با انواع قدیمی داشته باشند.

در واقع انواع مختلف مصالح نوین در آپارتمان به لحاظ کیفی، قیمت و چند کاربردی بودن بر انواع پیش از خود برتری دارند. این نوع از مصالح پرکاربرد ساختمان همچنین به کاهش اثرات مخرب زیست محیطی هم کمک می‌کنند. در ادامه به چند نوع از مصالح نوین ساختمانی می‌پردازیم.

بتن خود ترمیم شونده

یکی از انواع مصالح پرکاربرد ساختمان که این روزها وارد دنیای ساخت و ساز شده است، بتن خود ترمیم شونده است که از ترک خوردگی بتن جلوگیری کرده و ترک‌ها را بازسازی می‌کند.

نحوه ساخت این نوع بتن به صورتی است که با افزودن مواد ترمیم کننده به بتن معمولی، می‌تواند خود را ترمیم کرده و عمر بسیار بالایی داشته باشد. ترکیب ماده شیمیایی سیلیکات سدیم و بتن به آن کمک می‌کند تا آسیب‌های موجود در خود را که پس از مدتی به وجود می‌آیند، ترمیم کند.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

 

سنگ نورگذر از مصالح نوین ساختمان

سنگ نورگذر سنگی است که می‌تواند نور را از خود عبور بدهد و جزو مصالح خاص و جذاب در ساختمان سازی است. سنگ نورگذر از جمله مصالح نوین در آپارتمان است که عمدتا در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین دلیل هم از آن برای دکوراسیون مدرن یا کلاسیک خانه استفاده می‌شود. در این نوع سنگ، نور به صورت کمی از سنگ مصنوعی عبور کرده و از آن برای طراحی کانتر، دیوار، قاب تزئینی، پوشش سقف و غیره استفاده می‌شود.

بتن اسفنجی از مصالح نوین ساختمان

یکی دیگر از انواع مصالح نوین در آپارتمان، بتن اسفنجی است که با ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب به دست می‌آید. وجود فضای خالی در این بتن موجب شده تا آب بتواند از آن خارج شود.

اضافه کردن برخی از مواد افزودنی به این بتن موجب می‌شود تا نفوذ ناپذیری بالایی پیدا کرده و مقاومت بیشتری داشته باشد. گاز سیلیس و خاکستر بادی و سرباره از جمله این مواد افزودنی هستند که استحکام و دوام بتن را در برابر انواع ترک افزایش می‌دهند.

این نوع بتن آب باران را به منابع زیرزمینی فرستاده و مانع از آب گرفتگی در معابر می‌شود. کاربرد بتن اسفنجی را در پر کردن ذخایر زیرزمینی، زیر سازی چمن‌ها، جلوگیری از یخ زدن آب برف و باران در زمین می‌توان دید.

سیمان روشنگر

سیمان روشنگر را می‌توان از جمله خلاقانه‌ترین و جدیدترین مصالح نوین در آپارتمان به شمار آورد. این سیمان می‌تواند در صنعت جاده سازی تحولات بسیاری را به وجود بیاورد.

عملکرد سیمان روشنگر به صورتی است که نور خورشید را در طول روز جذب و در شب و در صورت نیاز آن را آزاد می‌کند. به همین دلیل هم شما در جاده تاریک نخواهید ماند و این روش کمک می‌کند تا هر سال صرفه جویی بسیاری در مصرف انرژی برق به وجود بیاید.

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

ورق‌های پلی کربنات

ورق‌های پلی کربنات نوعی دیگری از مصالح نوین ساختمان است که از آنها به جای شیشه‌های معمولی می‌توان استفاده کرد. این نوع از ورق شفافیتی مشابه به شیشه دارد و در عین حال استحکام بالایی نیز دارند.

خاصیت UV  موجود در این ورق‌ها موجب می‌شود تا اشعه مضر خورشید از آنها عبور نکند. وزن این نوع از مصالح نوین در آپارتمان بسیار پایین است و علاوه بر جایگزینی برای شیشه، می‌توان از آن برای اجرای سقف کاذب و ورودی پارکینگ هم استفاده کرد. این نوع از ورق‌ها دارای تنوع رنگی بسیاری هستند و با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند.

شیشه هوشمند از مصالح نوین ساختمان

از دیگر مصالح نوین ساختمانی به شیشه‌های هوشمند باید اشاره کنیم که کیفیت آنها به گونه‌ای است که میزان مات و یا براق بودن آنها قابل تنظیم است. این امکان کمک می‌کند تا در فضاهایی که نیاز به حفظ حریم شخصی است، کاربرد بیشتری پیدا کند.

از مهم‌ترین کاربردهای شیشه هوشمند محافظت در برابر اشعه مضر خورشید مانند اشعه فروسرخ است که این مصالح ساختمانی را خاص‌تر کرده است. از شیشه هوشمند می‌توان در پارتیشن اداری، اتاق جلسات، اتاق خواب یا نشیمن، بالکن و غیره استفاده کرد.

آجر تصفیه کننده هوا

از دیگر مصالح نوین در آپارتمان به آجرهای تصفیه کننده هوا می‌توان اشاره کرد که می‌توانند فضای داخلی را تصفیه کنند. با توجه به افزایش جهانی آلودگی هوا، استفاده از آجر تصفیه کننده هوا می‌تواند مزایای زیادی برای صنعت ساختمان سازی داشته باشد.

این نوع آجر به گونه‌ای مهندسی و فرآوری شده است که می‌تواند هوای آلوده ورودی ساختمان را فیلتر کرده و مواد آلاینده را حذف نمایند. آجر تصفیه کننده هوا عمدتا در قسمت بیرونی ساختمان به کار می‌روند و جریان هوا با داخل شدن به آنها تصفیه شده و هوای سالمی وارد ساختمان می‌شود. این نوع از آجر دو لایه بوده و می‌تواند 30 درصد از ذرات ریز و آلاینده را فیلتر کرده و مانع از ورود 100 درصد از ذرات درشت آلاینده به داخل ساختمان شود.

 

مصالح نوین ساختمان

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

الوار چوبی مهندسی شده

با ورود بتن و آهن به صنعت ساختمان سازی، کمتر کسی از چوب برای ساختمان سازی استفاده می‌کند زیرا مقاومت و استحکام بتن و آهن را ندارد. اما امروزه الوار چوبی که از جمله مصالح پرکاربرد ساختمان در گذشته به شمار می‌رفت توانسته با برطرف کردن ضعف خود دوباره به میان مصالح نوین ساختمانی بازگردد.

الوار توده‌ای یکی از مصالح نوین در آپارتمان هستند که مقاومت بسیار بالایی در مقایسه با چوب معمولی داشته و تحت فرآیندهایی به صورت لایه لایه و با استفاده از چسب‌هایی مخصوص، توانسته ساختاری محکم و ماندگار بیابد. از این نوع چوب عمدتا در دکوراسیون داخلی و اسکلت پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

سالید سرفیس از مصالح نوین ساختمان

سالید سرفیس از دیگر مصالح نوین در آپارتمان است که با نام پلی استون هم شناخته می‌شود. این نوع ماده به شکل پنل مسطح دیده شده و امروزه در صنعت ساختمان دارای کاربرد متعددی است.

در ساخت این ماده از مواد شیمایی متعددی مانند اکریلیت ها، بوکسیت ها، رنگدانه های پلاستیکی، رزین های پلی استر و سنگ های مرمر با خاصیت مرمریت استفاده می‌شود.

این نوع سنگ بسیار شبیه به سنگ‌های تزئینی است و به همین دلیل هم از آن به جای سنگ تزئینی در دکوراسیون داخلی استفاده کرد. سالید سرفیس یا پلی استون دارای تنوع رنگ بسیار بالایی است.

 

مصالح نوین ساختمان

 

سرامیک خنک کننده

با توجه به آنکه این روزها سیستم‌های خنک کننده هوای داخلی هزینه و انرژی زیادی صرف می‌کنند، وجود یک سیستم طبیعی کمک می‌کند تا در مصرف هزینه‌ها صرفه جویی شده و انرژی کمتری به هدر برود.

سرامیک یا آجر خنک کننده نوعی از مصالح نوین ساختمان است که برای خنک کردن و تهویه هوای داخل ساختمان کاربرد دارد. ترکیب خاک رس و هیدروژل که جاذب آب است، این سرامیک را تشکیل می‌دهد. این نوع سرامیک می‌تواند دمای محیط را تا بیش از 6 درجه کاهش دهد.

پنل کامپوزیت آلومینیومی

از این نوع پنل در نماسازی ساختمان استفاده می‌شود و دو لایه ورق آلومینیومی هستند در میان آنها پلی اتیلن قرار دارد. پردازش این نوع پنل بسیار ساده است و عملکرد مکانیکی بسیار خوبی دارند.

پنل کامپوزیت آلومینیومی در مقابل عوامل محیطی متعددی همچون گرد و غبار، تابش نور خورشید، نم و رطوبت، ضربه، تغییرات دمایی، انجماد و انبساط و غیره دوام بالایی داشته و به همین دلیل هم طول عمر بیشتری دارند. زیبایی این پنل‌ها نیز جذابیت بسیاری به نمای ساختمان می‌دهد. این پنل در برابر آتش و حرارت دچار آسیب نشده و تنوع رنگ بسیاری دارد.

قیمت مصالح نوین ساختمانی

قیمت مصالح نوین ساختمانی به لحاظ تنوع و انعطاف پذیری که داشته باشند، متفاوت است. با گذشت زمان استفاده از این نوع مصالح، قیمت آنها کاهش خواهد یافت اما برخی از آنها مانند سنگ‌ها و سرامیک‌های جدید را نمی‌توان در زمره مصالح ارزان قیمت به شمار آورد. قیمت مصالح نوین ساختمانی بستگی مستقیمی به نوع آن دارد.

 

مصالح نوین ساختمان

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • مصالح پرکاربرد ساختمان با ایجاد تغییراتی در متریال آنها دچار تغییر و تحولات عمده‌ای شده و ظاهر و کاربرد متفاوتی پیدا کرده‌اند.
  • برخلاف گذشته، این روزها به نیاز افراد توجه بیشتری شده و متریال‌های جدیدی وارد صنعت ساختمان سازی شده‌اند که بهتر و با کیفیت‌تر هستند و آرامش بیشتری را نیز در ساختمان‌ها ایجاد کرده‌اند.
  • یکی از انواع مصالح پرکاربرد ساختمان که این روزها وارد دنیای ساخت و ساز شده است، بتن خود ترمیم شونده است که از ترک خوردگی بتن جلوگیری کرده و ترک‌ها را بازسازی می‌کند.
  • سنگ نورگذر سنگی است که می‌تواند نور را از خود عبور بدهد و جزو مصالح خاص و جذاب در ساختمان سازی است.
  • یکی دیگر از انواع مصالح نوین در آپارتمان، بتن اسفنجی است که با ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب به دست می‌آید. وجود فضای خالی در این بتن موجب شده تا آب بتواند از آن خارج شود.
  • ورق‌های پلی کربنات نوعی دیگری از مصالح نوین ساختمان است که از آنها به جای شیشه‌های معمولی می‌توان استفاده کرد.
  • از دیگر مصالح نوین ساختمانی به شیشه‌های هوشمند باید اشاره کنیم که کیفیت آنها به گونه‌ای است که میزان مات و یا براق بودن آنها قابل تنظیم است.
  • از دیگر مصالح نوین در آپارتمان به آجرهای تصفیه کننده هوا می‌توان اشاره کرد که می‌توانند فضای داخلی را تصفیه کنند.
  • سالید سرفیس از دیگر مصالح نوین در آپارتمان است که با نام پلی استون هم شناخته می‌شود. این نوع ماده به شکل پنل مسطح دیده شده و امروزه در صنعت ساختمان دارای کاربرد متعددی است.
  • سیمان روشنگر را می‌توان از جمله خلاقانه‌ترین و جدیدترین مصالح نوین در آپارتمان به شمار آورد. این سیمان می‌تواند در صنعت جاده سازی تحولات بسیاری به وجود بیاورد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *