نکات خانه‌داری

این راه حل‌ها به تهویه هوای خانه در دوران کرونا کمک می‌کند

تهویه هوای خانه

 

با شیوع پاندمی کرونا، کارشناسان اعلام کرده‌اند که علاوه بر اینکه مردم باید نکات بهداشتی را در اماکن عمومی رعایت کنند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را مد نظر داشته باشند، اما تهویه هوای خانه نیز از دیگر نکاتی است که باید حتما رعایت شود. بررسی‌ها نشان داده ویروس کرونا می‌تواند تا چند متر در هوا منتقل شود. تهویه هوای خانه و منزل در دوران کرونا بسیار مهم است. هوا باید در اتاق جریان داشته باشد تا کمتر در معرض ویروس کرونا قرار بگیرید.

در این زمینه بررسی‌هایی انجام شده که نشان می‌دهد این ویروس می‌تواند تا حدود سه ساعت در هوا معلق بماند و روی برخی از سطوح نیز مانند مقوا ماندگاری تا حدود 24 ساعت دارد.

با توجه به اینکه این روزها همه رسانه‌ها تاکید بر ماندن در خانه می‌کنند، تصور بسیاری از مردم آن است که خانه جایی امن و به دور از ویروس کرونا است. درحالیکه شیوع بالای این ویروس نشان داده حتی فضای خانه هم می‌تواند خطرناک باشد.

زمانی که تهویه هوای اتاق به درستی صورت نگیر، این موضوع می‌تواند به دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی بدن ما آسیب برساند و به دنبال همین اتفاق، بدن ما هم ضعیف‌تر شود. این مساله احتمال ابتلا به ویروس کرونا را نیز در ما افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه همه ما زمان زیادی را در خانه هستیم؛ بنابراین باید از مساله کرونا و تهویه هوا در خانه غافل نشویم. با تمیز نگه داشتن فضای خانه، احتمال وجود ویروس کرونا نیز در آن کمتر خواهد شد. در این مقاله از کیلید به بررسی راه حل‌هایی می‌پردازیم که به تهویه هوای منزل کمک می‌کند. ما را همراهی کنید.

استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت برای تهویه هوای خانه

یکی از موضوعاتی که در ارتباط با کرونا و تهویه هوا وجود دارد آن است که برای خرید یک دستگاه تصفیه هوای خانگی اقدام کنید. این دستگاه باید دارای کیفیت ساخت مناسبی باشد تا بتواند به درستی آلاینده‌های موجود در محیط را پاک کند. تهویه هوای اتاق با استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا تا 99 درصد از آلودگی‌ها را می‌تواند از بین ببرد.

یک بررسی صورت گرفته در دانشگاه فرانکفورت آلمان نشان داده که استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در کلاس‌های مدارس، ریسک انتقال کرونا ویروس را با استفاده از هوا کاهش می‌دهد.

این روزها در بازار دستگاه‌های متنوعی برای تصفیه هوا وجود دارد و بهتر است برای انتخاب این دستگاه به سراغ آن دسته برویم که دارای فیلترهای سه مرحله‌ای هستند و از کربن فعال استفاده می‌کنند. علاوه بر برندهای خارجی موجود در بازار دستگاه‌های ایرانی نیز دارای این فیلتراسیون هستند و پیش از خرید، حتما باید از وجود آن مطلع شوید.

 

تهویه هوای خانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کنترل رطوبت داخلی تهویه هوای خانه

برای تهویه هوا در کرونا خوب است بدانید که در ایام سرد سال معمولا رطوبت منازل به حدود 10 درصد می‌رسد و این به معنای کاهش رطوبت شدید است.

به همین دلیل هم کاهش رطوبت شدید و اینکه بسیاری از ما، مدت زمان زیادی را در خانه هستیم، موجب می‌شود تا احتمال ابتلا به آنفولانزا و دیگر ویروس‌ها در ما بیشتر شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند زمانی که رطوبت کم باشد، ویروس مدت زمان زیادی می‌تواند زنده بماند و در خانه‌هایی که 40 تا 60 درصد از رطوبت وجود داشته باشد، فرصت کمتری هم برای رشد و گسترش ویروس وجود خواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما این است که برای تهویه هوای اتاق بهتر است که یک دستگاه رطوبت سنج خریداری کنید و میزان رطوبت موجود در خانه را با آن کنترل کنید. اگر این میزان کم بود بهتر است به سراغ گزینه‌هایی مانند دستگاه بخور و رطوبت ساز بروید.

 

تهویه هوای خانه

 

 

 بررسی‌ها نشان می‌دهند زمانی که رطوبت کم باشد، ویروس مدت زمان زیادی می‌تواند زنده بماند و در خانه‌هایی که 40 تا 60 درصد از رطوبت وجود داشته باشد، فرصت کمتری هم برای رشد و گسترش ویروس وجود خواهد داشت.

 

استفاده از هوای تازه برای تهویه هوای خانه

شاید این کار یکی از بهترین و طبیعی‌ترین راه حل برای تهویه هوا در کرونا باشد. زمانی که هوای تازه بیرون از منزل، جایگزین هوای داخلی می‌شود، احتمال ماندگاری ویروس نیز کاهش پیدا می‌کند.

برای این کار بهتر است هر چند ساعت یک بار درها و پنجره‌ها را باز کنید و یا از سیستم‌های تهویه هوای آزاد استفاده کنید.

البته این موضوع در شهرهای بزرگ با مساله آلودگی هوا نیز همراه شده است و بهتر است زمانی از این شیوه استفاده شود که هوای شهر تمیز است.

حذف آلرژن‌ها برای تهویه هوای خانه

یکی از راه‌های تهویه هوا در کرونا، آن است که مواد آلرژی زا یا همان آلرژن‌ها را از فضای زندگی خود دور کنید. گرده‌ها و مایت‌ها که موجوداتی میکروسکوپی هستند موجب تشدید خطر ابتلا به بیماری به خصوص بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

زمانی که سیستم تنفسی شما تضعیف شود، به خصوص اگر به بیماری مانند تنگی نفس، آسم و یا حساسیت فصلی دچار باشید؛ احتمال ابتلا به کرونا نیز در شما تشدید خواهد شد.

با توجه به این موضوع کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بهتر است این اقدامات در از بین بردن آلرژن‌ها انجام شود:

  • بهتر است ملافه‌ها را هر چند وقت یک بار عوض کنید
  • از جاروبرقی‌هایی برای پاکسازی فرش و زمین استفاده کنید که کمتر آلاینده‌ها را در فضای خانه پخش می‌کنند.
  • لباس‌های شسته شده را در فضای بیرون و یا نزدیکی پنجره خشک کنید.
  • از یک پادری برای جلوگیری از وارد شدن آلاینده‌های بیرونی به فضای خانه، استفاده کنید.

 

تهویه هوا در کرونا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

استفاده از گیاهان آپارتمانی برای تهویه هوای خانه

مساله کرونا و تهویه هوا، کارشناسان را به سمت یافتن راه حل‌هایی جدید کشانده که یکی از این راه حل‌ها، استفاده از گل و گیاه در داخل فضای خانه است.

البته نباید فراموش کرد که استفاده از گیاهان به تنهایی نمی‌تواند فضای خانه را به صورت کامل پاکسازی کند. تهویه هوای اتاق با استفاده از گیاهان علاوه بر آنکه به کم کردن آلودگی‌ها کمک می‌کند، طراوت و شادابی محیط را نیز چند برابر می‌کند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گیاهان و گل‌های آپارتمانی می‌توانند آلودگی‌هایی مانند آمونیاک، فرمالدهید و بنزن را از محیط پاکسازی کنند.

برای آنکه این روش موثرتر عمل کند بهتر است برای هر ده متر مربع در خانه از یک گیاه آپارتمانی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از گیاهان موجب از بین رفتن ویروس‌ها نمی‌شود اما کیفیت هوای خانه را بهبود می‌بخشد.

حذف سیگار در فضای داخلی

همه ما در دوران پاندمی کرونا باید سیستم تنفسی خود را سالم نگهداری کنیم. استعمال دخانیات و به خصوص سیگار، به دلیل مواد آلاینده‌ای که دارد، نه تنها تاثیرات بردی در فضای داخلی خانه و آلودگی آن به جای می‌گذارد؛ بلکه سیستم ایمنی و تنفسی شما را نیز به شدت تضعیف می‌کند.

بررسی‌ها نشان داده حتی افرادی که در معرض دود سیگار هستند، ممکن است دچار بیماری‌های خطرناکی شوند. نوزادانی که بوی سیگار را استشمام می‌کند، به احتمال بیشتری در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار می‌گیرند.

استفاده از روغن‌های گیاهی برای تهویه هوای خانه

یکی دیگر از راه حل‌هایی که برای تهویه هوای منزل در روزهای کرونایی وجود دارد، آن است که به سراغ روغن‌های گیاهی برویم. تاثیر استفاده از روغن‌های گیاهی در درمان بیماری مانند آنفلوانزا این روزها ثابت شده است.

استفاده از روغن‌هایی مانند روغن رزماری، روغن دارچین، روغن لیمو، روغن درخت چای و غیره به دلیل خواص آنتی باکتریالی که دارد، ضد ویروس بوده و برای تصفیه هوای منزل گزینه مناسبی است.

برای استفاده از روغن‌های گیاهی بهتر است یک کاسه آب ولرم تهیه کنید و چند قطره از این روغن را در آن ریخته و در قسمتی از خانه قرار دهید. با این کار از خواص ضد ویروس این روغن‌ها برای تهویه هوای اتاق استفاده خواهید کرد.

 

تهویه هوا در کرونا

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

استفاده از لامپ‌های نمکی برای تهویه هوای خانه

یکی از راه‌هایی که در ارتباط با مساله کرونا و تهویه هوا وجود دارد، آن است که به سراغ استفاده از لامپ‌های نمکی برویم. لامپ‌های نمکی بخار  موجود در هوا را کاهش داده و به دنبال همین موضوع از پخش و رشد آلرژن‌ها، عوامل بیماری‌زا و محرک‌ها، در فضای خانه جلوگیری می‌کنند.

لامپ‌های نمکی، نور منحصر به فردی دارند که حتی در هنگام شب نیز می‌توانید از آنها استفاده کنید. این لامپ‌ها مزاحمتی برای خواب شما ایجاد نمی‌کنند و می‌توانند به عنوان یک وسیله تزئینی نیز استفاده شوند.

در این روش نیز مانند استفاده از گیاهان آپارتمانی، باید این نکته را مدنظر قرار دهید که این روش به از بین بردن ویروس کرونا منجر نمی‌شود؛ بلکه به تصفیه هوای منزل و تهویه هوا در کرونا کمک می‌کند.

استفاده از پاک‌ کننده‌های غیر شیمیایی

بررسی مساله کرونا و تهویه هوا نشان داده که استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند دستگاه تنفسی ما را ضعیف‌تر کند. زمانی که شما از پاک کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، سیستم تنفسی و دفاعی بدن شما در برابر بیماری‌ها و ویروس‌ها، ضعیف‌تر می‌شود.

حتی اگر  مجبور به استفاده از این مواد شیمیایی بودید، حتما باید پنجره‌های خانه را باز نگهدارید. استفاده از پاک کننده‌های غیر شیمیایی مانند سرکه و جوش شیرین نیز راه حل دیگری است که می‌تواند برای پاکسازی خانه استفاده شود.

 

تهویه هوا در کرونا

 

 

 استفاده از روغن‌هایی مانند روغن رزماری، روغن دارچین، روغن لیمو، روغن درخت چای و غیره به دلیل خواص آنتی باکتریالی که دارد، ضد ویروس بوده و برای تصفیه هوای منزل گزینه مناسبی است.

 

جمع بندی

  • بررسی‌ها نشان داده ویروس کرونا می‌تواند تا چند متر در هوا منتقل شود در نتیجه تهویه هوای منزل اهمیت پیدا می‌کند.
  • یک بررسی صورت گرفته در دانشگاه فرانکفورت آلمان نشان داده که استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در کلاس‌های مدارس، ریسک انتقال کرونا ویروس را با استفاده از هوا کاهش می‌دهد.
  • زمانی که رطوبت کم باشد، ویروس مدت زمان زیادی می‌تواند زنده بماند و در خانه‌هایی که 40 تا 60 درصد از رطوبت وجود داشته باشد، فرصت کمتری هم برای رشد و گسترش ویروس وجود خواهد داشت.
  • یکی از راه‌های تهویه هوای منزل در کرونا، آن است که مواد آلرژی زا یا همان آلرژن‌ها را از فضای زندگی خود دور کنید.
  • گیاهان و گل‌های آپارتمانی می‌توانند آلودگی‌هایی مانند آمونیاک، فرمالدهید و بنزن را از محیط پاکسازی کنند.
  • استعمال دخانیات و به خصوص سیگار، به دلیل مواد آلاینده‌ای که دارد، نه تنها تاثیرات بردی در فضای داخلی خانه و آلودگی آن به جای می‌گذارد؛ بلکه سیستم ایمنی و تنفسی شما را نیز به شدت تضعیف می‌کند.
  • استفاده از روغن‌هایی مانند روغن رزماری، روغن دارچین، روغن لیمو، روغن درخت چای و غیره به دلیل خواص آنتی باکتریالی که دارد، ضد ویروس بوده و برای تصفیه هوای منزل گزینه مناسبی است.
  • زمانی که از پاک کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، سیستم تنفسی و دفاعی بدن شما در برابر بیماری‌ها و ویروس‌ها، ضعیف‌تر می‌شود پس بهتر است به سراغ پاک کننده‌های طبیعی بروید.

 

مطالب مرتبط

یک نظر در مورد “این راه حل‌ها به تهویه هوای خانه در دوران کرونا کمک می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *