نکات خانه‌داری

راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی در محل کار و خانه

کاهش مصرف انرژی

 

کاهش مصرف انرژی و استفاده بهینه از آن برای همه ما، باید تبدیل به یک عادت روزمره شود. به همین منظور همگی شهروندان باید روش­های صحیح مصرف انرژی را آموخته و با استفاده از آن نه تنها در مصرف خود صرفه جویی مالی می­کنند، بلکه به ذخیره انرژی در کل کشور نیز کمک قابل توجهی می­‌کنند. خیلی از افراد به دنبال کاهش مصرف انرژی در خانه و شرکت هستند. در این مقاله در مورد صرفه جویی و مصرف درست انرژی توضیحات کاملی داده‌ایم.

مصرف درست انرژی وابستگی بسیاری به الگوی صحیح مصرفی دارد، به این صورت که مناسب­ترین راه برای مصرف برق، سرمایش و گرمایش خانه برای هر فرد باید مشخص شود تا استفاده بهینه از هرکدام از لوازمی که با انرژی رابطه مستقیمی دارند، صورت بگیرد.

حال چرا مساله کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در انرژی تا این میزان اهمیت دارد؟ صرفه جویی در انرژی، از یک سو تاثیر مثبتی بر روی محیط زیست خواهد داشت و از گرم شدن کره زمین جلوگیری خواهد کرد و از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت سوخت، به شما کمک مالی قابل توجهی خواهد کرد.

از برچسب انرژی لوازم برقی غافل نشوید

اغلب لوازم برقی که در بازار وجود دارند داری برچسبی با نام برچسب انرژی هستند که این برچسب با هدف کاهش مصرف انرژی بر روی لوازم برقی چسبانده می­شود.

با استفاده از این برچسب مشتریان لوازم برقی می‌­توانند برای بهینه سازی مصرف انرژی، انتخاب درست­‌تری را انجام دهند. این برچسب­‌ها از حرف A تا G دسته بندی شده­‌اند که بالاترین میزان صرفه جویی در انرژی مربوط به حرف A  و با رنگ سبز است و پایین­‌ترین میزان مصرف درست انرژی مربوط به حرف G با رنگ قرمز است.

البته برچسب‌­های جدیدی نیز وجود دارند که اخیرا وارد بازار لوازم برقی شده‌­اند و حروف آنها از A+++ شروع و تا D ادامه پیدا می­‌کند. در واقع معنای این رتبه بندی به این صورت است که در رتبه سبز رنگ A بر خلاف مصرف انرژی کمتری که صورت می‌گیرد، بازدهی بالاتری در اختیار مصرف کننده قرار داده می­‌شود. مصرف کنندگان با استفاده از این جدول به راحتی می‌­توانند لوازم برقی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند.

 

کاهش مصرف انرژی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

استفاده صحیح از روشنایی در محل کار برای کاهش مصرف انرژی

به منظور کاهش مصرف انرژی شرکت بهتر است از لامپ­‌ها و دیگر لوازم برقی به طرز صحیحی استفاده شود یا در صورت کافی بودن نور، از تعداد کمتری لامپ استفاده شود.

استفاده از لامپ‌­های LED نیز گرینه مناسبی برای صرفه جویی در انرژی است. برای مثال هیچ لزومی ندارد بسیاری از کامپیوترها و چراغ­‌ها تا روز کاری بعدی روشن بمانند.

حتی کارشناسان معتقدند اگر مدت زمان کوتاهی هم اتاق خود را در محل کارتان ترک می­‌کنید چراغ آن را خاموش کنید، این کار به مصرف درست انرژی کمک می­‌کند.

استفاده از نور طبیعی نیز به کاهش مصرف انرژی شرکت کمک می­‌کند، اگر در کنار پنجره هستید بهتر است به جای استفاده از نورهای مصنوعی لامپ، پرده‌­ها را کنار زده و از نور طبیعی خورشید استفاده کنید.

بهتر است چیدمان شرکت‌­ها به صورتی باشد که همه کارمندان بتوانند از این نور طبیعی استفاده کنند. کارشناسان محیط زیست طی یک بررسی اعلام کرده‌­اند که خاموش کردن حتی یک چراغ فلورسنت در مدت یک ساعت به کاهش 30 کیلوگرمی ورود دی اکسید کربن به محیط زیست، کمک می­‌کند.

استفاده از ظرفیت کامل لوازم برقی

برای کاهش مصرف انرژی خانه بهتر است از تمام ظرفیت لوازم برقی خانگی استفاده شود. برای مثال استفاده از ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی باید به صورت کامل و با حجم زیاد ظرف یا لباس انجام شود و اگر مقدار ظرف یا لباس کثیف خانه کم است، بهتر است کمی صبر کنید و از این وسایل استفاده نکنید تا حجم شما پر شود.

زمانی که از تمام ظرفیت یک وسیله برقی استفاده می­‌کنید، علاوه بر صرفه جویی در میزان آب مصرفی، هزینه کمتری نیز بابت پرداخت برق خواهید داد.

 

 

 

 اغلب لوازم برقی که در بازار وجود دارند داری برچسبی با نام برچسب انرژی هستند که این برچسب با هدف کاهش مصرف انرژی بر روی لوازم برقی چسبانده می­‌شود.

 

استفاده از حالت ذخیره انرژی در کامپیوتر و لپ تاپ

یکی دیگر از نکاتی که به کاهش مصرف انرژی شرکت کمک قابل توجهی می­‌کند، استفاده از قابلیت ذخیره انرژی در کامپیوترهای شرکت است که مصرف برق محل کار را به میزان زیادی کاهش می‌­دهد.

البته برخی از ویژگی‌ها مانند screen saver نیز باید خاموش باشند چرا که با این کار تا نیمی از مصرف انرژی شما کاهش پیدا می‌کند. بهتر است همه کارمندان شرکت در صورت استفاده نکردن از سیستم خود، آن را خاموش کنند.

بر خلاف تصور موجود، خاموش کردن کامپیوتر، عمر آن را کاهش نمی‌­دهد بلکه به میزان زیادی نیز صرفه جویی در انرژی را به همراه دارد.

بررسی میزان گرمایش خانه

با توجه به سرد شدن دما در روزهای اخیر بهتر است بدانیم که بیشتر انرژی مصرفی در منازل مربوط به لوازم گرمایشی است. برای کاهش مصرف انرژی خانه بهتر است از یک دماسنج استفاده کنیم و با این روش همیشه دمای خانه را در حد متعادل نگه داریم.

مناسب­‌ترین دمایی که برای منزل پیشنهاد می‌­شود، 20 درجه سانتی گراد است که در این دمای مطلوب، هوا، نه سرد و نه گرم است.

زمانی که منزل ما دمای استانداردی داشته باشد، محیطی متعادل و راحت خواهیم داشت و برای مصرف درست انرژی بهتر است از لباس­‌های گرمتر استفاده کنیم.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

استفاده از لوازم حمل و نقل عمومی

برای آنکه در مصرف انرژی، صرفه جویی بیشتری انجام شود، بهتر است برای رفت و آمدهای خود از لوازم حمل و نقل عمومی استفاده کنیم یا با همکاران خود از یک خودرو برای ترددهایمان استفاده کنیم. ماشین‌­های تک سرنشین عامل مهمی در آلودگی هوای شهرها و هدر رفت انرژی هستند.

استفاده از دوچرخه نیز نه تنها هیچ گونه آلودگی به همراه ندارد بلکه در سوخت مصرفی نیز بسیار صرفه جویی می­‌شود.

استفاده از درزگیر در و پنجره برای کاهش مصرف انرژی

این مورد، گزین‌ه­ای است که برای کاهش مصرف انرژی خانه و کاهش مصرف انرژی شرکت، کاربردی است. اغلب در و پنجره‌هایی که این روزها در ساختمان سازی استفاده می­‌شوند، دارای استانداردهای مناسبی نیستند و گرما و سرما به راحتی از میان آنها جابجا می­‌شود.

استفاده از درزگیر در میان درزها و شیارهای درب‌ها و پنجره­ها کمک می‌­کند تا راه‌­های ورود و خروج هوا مسدود شده و به این صورت صرفه جویی در انرژی را به همراه داشته باشد. 

اگر این امکان برای شما وجود داشته باشد که نوع پنجره‌­های قدیمی خود را با انواع دو جداره آنها عوض کنید، نه تنها از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌­شود، بلکه از ورود آلودگی صوتی به منزل و محل کار نیز جلوگیری می­‌شود.

 

صرفه جویی در انرژی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قطع کردن دو شاخه از پریز برای کاهش مصرف انرژی

بسیاری از ما با این ایده مخالف هستیم و تصورمان آن است که انرژی که از این راه به هدر می­‌رود بسیار جزئی است. اگر در حالت کلی بخواهیم در نظر بگیریم مجموع این هدر رفت انرژی رقم بالایی خواهد بود. در کنار این موضوع بسیاری از لوازم برقی که در منزل یا محل کار هستند، بدون استفاده بوده و در صورتی که به آنها نیاز نداریم بهتر است آنها را از پریز جدا کنیم.

گاهی اوقات گوشی‌های موبایل با وجود پر شدن شارژشان هنوز متصل به برق هستند یا حتی در صورت جدا کردن سیم، آنها را از منبع اصلی جدا نمی­‌کنیم. این کار موجب هدر رفت بسیار انرژی الکتریکی می­‌شود و در کنار آن نیز گوشی بسیار گرم می‌شود. به همین دلیل ضروری است که دو شاخه لوازم برقی پس از مصرف، حتما از آن جدا شود.

هماهنگی ظرف با میزان شعله برای کاهش مصرف انرژی

زمانی که می­‌خواهید از اجاق گاز استفاده کنید باید میان بزرگی ظرف شما و اندازه شعله تناسب وجود داشته باشد، به این صورت که ظرف کوچک نباید بر روی شعله بزرگ گاز قرار بگیرد. این کار کمک می­‌کند تا از مصرف زیاد انرژی جلوگیری شده و در کنار آن کیفیت غذا نیز بهتر شود. استفاده از شعله­‌های بزرگ باعث گرم شدن بیش از حد محیط نیز می­‌شوند.

بررسی کارکرد لوازم برقی خانگی

گاهی اوقات مصرف انرژی در خانه ما بالا است و به دنبال آن هزینه­‌های برق نیز بسیار زیاد است. در این صورت شما باید برای عیب یابی لوازم برقی خود اقدام کنید. یکی از روش­‌های کاهش مصرف انرژی، بررسی عیوب لوازم برقی خانگی است.

اگر در این زمینه تخصص ندارید می­‌توانید از کمک متخصصان بهره‌مند شوید. گاهی اوقات کوچکترین تعمیر در لوازم برقی نه تنها به مصرف درست انرژی کمک می‌­کند، بلکه عمر مفید این لوازم را نیز افزایش می­‌دهد.

 

صرفه جویی در انرژی

 

 

 استفاده از درزگیر در میان درزها و شیارهای درب‌ها و پنجره‌­ها کمک می­‌کند تا راه­‌های ورود و خروج هوا مسدود شده و به این صورت صرفه جویی در انرژی را به همراه داشته باشد. 

 

جمع بندی

  • مصرف درست انرژی وابستگی بسیاری به الگوی صحیح مصرفی دارد، به این صورت که مناسب‌­ترین راه برای مصرف برق، سرمایش و گرمایش خانه برای هر فرد باید مشخص شود.
  • صرفه جویی در انرژی، از یک سو تاثیر مثبتی بر روی محیط زیست خواهد داشت و از گرم شدن کره زمین جلوگیری خواهد کرد و از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت سوخت، به شما کمک مالی قابل توجهی خواهد کرد.
  • اغلب لوازم برقی که در بازار وجود دارند داری برچسبی با نام برچسب انرژی هستند که این برچسب با هدف کاهش مصرف انرژی بر روی لوازم برقی چسبانده می­‌شود.
  • به منظور کاهش مصرف انرژی شرکت بهتر است از لامپ‌­ها و دیگر لوازم برقی به طرز صحیحی استفاده شود یا در صورت کافی بودن نور، از تعداد کمتری لامپ استفاده شود.
  • استفاده از لامپ‌­های LED نیز گرینه مناسبی برای صرفه جویی در انرژی است.
  • استفاده از نور طبیعی نیز به کاهش مصرف انرژی شرکت کمک می­‌کند.
  • برای کاهش مصرف انرژی خانه بهتر است از تمام ظرفیت لوازم برقی خانگی استفاده شود.
  • یکی دیگر از نکاتی که به کاهش مصرف انرژی شرکت کمک قابل توجهی می­‌کند، استفاده از قابلیت ذخیره انرژی در کامپیوترهای شرکت است که مصرف برق محل کار را به میزان زیادی کاهش می­‌دهد.
  • برای کاهش مصرف انرژی خانه بهتر است از یک دماسنج استفاده کنیم و با این روش همیشه دمای خانه را در حد متعادل نگه داریم.
  • مناسب­ترین دمایی که برای منزل پیشنهاد می­‌شود، 20 درجه سانتی گراد است که در این دمای مطلوب، هوا، نه سرد و نه گرم است.
  • استفاده از دوچرخه نیز نه تنها هیچ گونه آلودگی به همراه ندارد بلکه در سوخت مصرفی نیز بسیار صرفه جویی می‌­شود.
  • استفاده از درزگیر برای درب و پنجره‌­ها نیز گزینه مناسبی است تا گرما و سرما به راحتی از میان آنها جابجا نشود.
  • یکی از روش­‌های کاهش مصرف انرژی، بررسی عیوب لوازم برقی خانگی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *