خواندنی و دیدنی

راه و روش‌های افزایش اعتماد به نفس چیست؟

افزایش اعتماد به نفس

 

در گذشته اعتقاد بر این بوده که اگر شما به خودتان یک جمله‌ای را بارها تلقین کنید، تاثیرش بیشتر از زمانی است که این موضوع را 10 نفر دیگر به شما بگویند؛ این موضوع به خودی خود اهمیت عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس را نشان می‌دهد. اما علائم و علت کمبود اعتماد به نفس پایین چیست و برای افزایش آن چه کار باید کرد؟ در این مقاله ضمن تعریف از اعتماد به نفس در مورد تست آن نیز گفته‌ایم.

این نکته مهم را در زمینه اعتماد به نفس اصلا فراموش نکنید که کارشناسان حوزه روانشناسی می‌گویند: شکل گیری و تقویت اعتماد به نفس از حدود 10 سالگی شروع می‌شود و شما در این دوران احساس خوبی نسبت به خودتان و توانایی‌هایتان دارید و دوست دارید دیگران نیز با همان تصویری که می‌پسندید شما را ببینند.

روانشناسان حوزه فردی معتقدند اگر که بتوانید به شناخت خوبی از خودتان برسید ، می‌توانید اعتماد به خودتان را بیشتر کنید و به این روش به ایده آل خودتان نزدیک‌تر خواهید شد.

اما در مقابل اگر این اطمینان را به خودتان نداشته باشید، موانعی را با دستان خودتان بر سر راه پیشرفت‌ آینده به وجود می‌آورید که بهترین و نخستین کار در این زمینه احترام به خود و دست کم نگرفتن توانایی‌هایتان است. اما این گام اول است و راه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد که برای پی بردن به آنها بهتر است تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

تعریف اعتماد به نفس

در تعریف اعتماد به نفس باید بگوییم که اعتماد به نفس ابزار است و شما آن را در زندگی روزمره برای کارهای مختلفی استفاده می‌کنید. کارهایی مانند مدیریت ترس‌ها، انجام بهتر پروژه‌ها و غیره.

به عبارت دیگر اعتماد به نفس جزئی از شما است که باید برای تقویت آن هر روز تلاش کنید و اگر این کار را نکنید ضعیف خواهید شد. درواقع تعریف اعتماد به نفس می‌تواند بسیار متنوع باشد، تعریف دیگری می‌گوید، اعتماد به نفس یک ویژگی است که به شما برای شکوفایی مهارت‌ها و توانایی‌هایتان کمک می‌کند. زمانی که شما اعتماد به خودتان دارید یعنی خود را می‌پذیرید و به خودتان اعتماد دارید.

در تعریف اعتماد به نفس همچنین می‌توان گفت که اعتماد به نفس اعتقاد شخص به اهداف، تصمیمات، توانایی‌ها و پتانسیل خود است که این یعنی خودباوری. این قبول خود یک قبول همه جانبه است که بر دو اصل خودکارآمدی و عزت نفس استوار است.

روانشناسان معتقدند فردی که اعتماد به نفس دارد کسی است که برای خودش احترام قائل است و خودش را دوست دارد و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد کسی او را آزار دهد و از این جهت به توانایی خود بسیار اعتماد دارد.

 

افزایش اعتماد به نفس

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

علت اعتماد به نفس پایین

علت اعتماد به نفس پایین در برخی از افراد را نباید در میزان توانایی آنها جستجو کرد چه بسا افرادی با توانایی‌های بالا اعتماد به نفس پایینی داشته باشند. پس علت اعتماد به نفس پایین چیست؟

روانشناسان معتقدند علت اعتماد به نفس پایین از تجریبات منفی فرد در گذشته یا حال نشات می‌گیرد. عواملی همچون زندگی در محیط خانوادگی حساس و شکننده، جدایی از دوستان و خانواده، قضاوت شدن توسط دیگران و ترس از شکست نیز در علت اعتماد به نفس پایین نقش دارند. بنابراین بسیاری از افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند شناخت کافی از توانایی‌های خود ندارند.

علائم کمبود اعتماد به نفس

در موضوع افزایش اعتماد به نفس علائم کمبود اعتماد به نفس بسیار حائز اهمیت است. اهمیت آن هم از این لحاظ است که شما برای رفع هر مشکلی نیاز دارید که ابتدا آن مشکل را بشناسید.

شما با شناخت علائم کمبود اعتماد به نفس، نسبت به وضعیت خود هشیار خواهید شد و از شر تفکرات آزاردهنده رها می‌شوید. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که شما هم از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید یا خیر به علائم کمبود اعتماد به نفس که در ادامه اشاره می‌کنیم دقت بیشتری کنید.

  • دوری از جمع
  • موافقت بیهوده با جمع
  • سرگرم کردن خود با گوشی و …
  • رسیدگی ظاهری بیش از حد
  • ترس از ابراز عقیده و نظر
  • عصبی شدن زودهنگام
  • ترس از قضاوت دیگران
  • ایده آل گرا بودن
  • عادات ناسالم
  • نسبت دادن موفقیت‌ها به شانس
  • فدا کردن خود برای رضایت دیگران
  • تظاهر به مشغله زیاد
  • آرام صحبت کردن و تن صدای پایین
  • احساس بی‌توجهی دیگران به آنها
  • ترس از شروع کار جدید
  • توجیه کردن خود
  • اغراق در موضوعات مختلف
  • نداشتن زبان بدن مناسب

 

افزایش اعتماد به نفس

 

تست اعتماد به نفس

اگر نسبت به علائم کمبود اعتماد به نفس که در بالا اشاره کردیم در خودتان تردید دارید، می‌توانید برای آنکه شناخت خوبی از میزان و سطح اعتماد به نفس خود به دست بیاورید یک تست اعتماد به نفس به صورت حضوری در مراکز مشاوره و یا به صورت آنلاین انجام دهید.

تست اعتماد به نفس با پرسیدن چند سوال از شما میزان اعتماد به خودتان را تخمین می‌زند و برای افزایش اعتماد به نفس به شما راه حل‌های کاربردی ارائه می‌دهد. تست اعتماد به نفس عمدتا بر اساس جدیدترین دستاوردهای علمی روان شناسی طراحی می‌شود و پاسخی که در انتها ارائه می‌شود درست و قابل اطمینان خواهد بود.

روش‌های افزایش اعتماد به نفس

وقتی با انجام تست اعتماد به نفس به این نتیجه رسیدید که علی رغم توانایی‌هایی که دارید، اعتماد به نفس پایینی دارید می‌توانید راه‌هایی زیر را برای بالا بردن اعتماد به خود امتحان کنید.

بر روی توانایی‌هایتان متمرکز شوید

برای آنکه بتوانید اطمینان بیشتری نسبت به خودتان پیدا کنید باید بر روی نقاط قوت و توانایی‌هایتان تمرکز کنید و از اشتباهاتتان در گذشته درس بگیرید. در این زمینه نباید به هیچ عنوان خودتان را با دوستان، اقوام، خواهر، برادر و … مقایسه کنید.

شما خودتان باید بهتر از هر فرد دیگری بدانید که نقطه قوت شما تنها مختص به خودتان است و هر کسی دارای توانایی مخصوص به خودش است. اگر شما بخواهید خودتان را با دیگران مقایسه کنید، این مقایسه کردن در نهایت شما را وارد یک بازی و گردونه رقابت بی‌پایان خواهد کرد که راهی برای بهتر شدن شما هم پیش پایتان قرار نخواهد داد. بهترین مقایسه از نظر روانشناسان مقایسه خودتان با گذشته شما و یا اصطلاحا خود رقابتی است.

 

افزایش اعتماد به نفس

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اهداف کوچک تعیین کنید

برای افزایش اعتماد به نفس باید اهداف واقع بینانه‌ای برای خودتان تعریف کنید. زیرا با تعیین اهداف بزرگ و نرسیدن به آنها ناامید خواهید شد. از گام‌های کوچک شروع کنید. این گام‌ها باید حتما قابل دسترس باشند و نیاز به تلاش و سعی کمی داشته باشند.

پس از رسیدن به اولین هدف، هدف بعدی را برای خودتان تعیین کنید و به همین ترتیب به سراغ اهداف بعدی بروید. با گذشت زمان خواهید دید که چه موفقیت‌های بزرگی را برای خودتان به دست آورده‌اید. این موضوع موجب می‌شود تا احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید و عزت نفس شما افزایش یابد.

از روحیه مثبت غافل نشوید

همه ما می‌دانیم که اگر روحیه نداشته باشیم، هرچقدر هم تلاش کنیم به نتیجه معکوس خواهیم رسید پس این موضوع را فراموش نکنید که همیشه اتفاقاتی وجود دارند که ما را ناراحت می‌کنند و این موضوع را نمی‌شود همیشه در کنترل خودمان داشته باشیم.

اگر اتفاقی افتاد که باب میل ما نبود یا با افرادی روبرو شدیم که اعتماد به نفس ما را زیر سوال می‌بردند، بهتر است صبور بوده و  میزان تحمل خود را بیشتر کنیم و در این مواقع از وضعیت به وجود آمده فاصله بگیریم. مدیریت احساسات منفی و داشتن آرامش در موقعیت‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین راه حل‌ها برای افزایش عزت نفس است.

 

 

 

فرصت‌های جدید را شناسایی کنید

امتحان کردن فرصت‌ها و فعالیت‌های جدید و ریسک پذیر بودن گاهی اوقات کمک می‌کند که استعدادهای جدیدی از شما کشف شود که پیش از این، آنها را نمی‌شناختید. برای ورود به فعالیت‌های جدید از شکست نترسید و موضوعاتی مانند ورزش، موسیقی، کارهای داوطلبانه و غیره را امتحان کنید. همه اینها به کمک شما می‌آیند تا مهارت جدیدی بیاموزید و در کنار آن احساس بسیار خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید.

مشورت و راهنمایی را فراموش نکنید

از افراد باهوش‌، مشورت بگیرید این کار اعتماد به نفستان را مجددا شارژ می‌کند. پس برای ورود به هر زمینه‌ای، ابتدا به سراغ افراد حرفه‌ای آن موضوع بروید. این راه حل به خصوص برای آن دسته از افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند بسیار کاربردی خواهد بود.

حتی در زمینه کارهای روزانه اجتماعی هم می‌توانید به سراغ کارشناسان این حوزه‌ها بروید و از افرادی که روابط خوبی با آنها دارید در میان دوستان یا آشنایان کمک بگیرید.

اگر این راه موثر نبود می‌توانید بر روی کمک مشاوران حرفه‌ای حساب باز کنید و در آخر آنکه فراموش نکنید که اولین و بهترین فردی که می‌تواند اعتماد به نفس را در شما ایجاد و تقویت کند، فقط و فقط خودتان هستید.

دانایی خود را بیشتر کنید

اصطلاحا می‌گویند دانا شوید تا توانا شوید. یکی از اقدامات زیرکانه برای افزایش اعتماد به نفس افزایش دانش شما است. شما با مطالعه، اینترنت و ابزارهای دیگر افزایش اطلاعات می‌توانید اندوخته‌های خودتان را بیشتر کنید. با این کار در هر جمع و گروهی که حضور داشته باشید می‌توانید صحبت کنید و اعتماد به نفس داشته باشید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • اعتماد به نفس یک ویژگی است که به شما برای شکوفایی مهارت‌ها و توانایی‌هایتان کمک می‌کند. زمانی که شما اعتماد به خودتان دارید یعنی خود را می‌پذیرید و به خودتان اعتماد دارید.
  • علت اعتماد به نفس پایین در برخی از افراد را نباید در میزان توانایی آنها جستجو کرد چه بسا افرادی با توانایی‌های بالا اعتماد به نفس پایینی داشته باشند.
  • علت اعتماد به نفس پایین از تجریبات منفی فرد در گذشته یا حال نشات می‌گیرد.
  • برای آنکه بتوانید اطمینان بیشتری نسبت به خودتان پیدا کنید باید بر روی نقاط قوت و توانایی‌هایتان تمرکز کنید و از اشتباهاتتان در گذشته درس بگیرید.
  • برای افزایش اعتماد به نفس باید اهداف واقع بینانه‌ای برای خودتان تعریف کنید. زیرا با تعیین اهداف بزرگ و نرسیدن به آنها ناامید خواهید شد. از گام‌های کوچک شروع کنید.
  • امتحان کردن فرصت‌ها و فعالیت‌های جدید و ریسک پذیر بودن گاهی اوقات کمک می‌کند که استعدادهای جدیدی از شما کشف شود که پیش از این، آنها را نمی‌شناختید.
  • اگر اتفاقی افتاد که باب میل ما نبود یا با افرادی روبرو شدیم که اعتماد به نفس ما را زیر سوال می‌بردند، بهتر است صبور بوده و میزان تحمل خود را بیشتر کنیم و در این مواقع از وضعیت به وجود آمده فاصله بگیریم.
  • برای ورود به هر زمینه‌ای، ابتدا به سراغ افراد حرفه‌ای آن موضوع بروید.
  • اصطلاحا می‌گویند دانا شوید تا توانا شوید. یکی از اقدامات زیرکانه برای افزایش اعتماد به نفس افزایش دانش شما است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *