اجاره خانه بازار مسکن

مقایسه هزینه اجاره خانه تهران و دیگر کلان شهرها

 

داشتن خانه و سرپناه، یکی از مهم ترین نیازهای انسان در طول دوره های مختلف زندگی بود و هست. اما در سال های اخیر برخلاف گذشته‌ها، خرید خانه، رهن یا اجاره مسکن خصوصا در کلان شهرهایی نظیر تهران هزینه های بسیار سنگینی را بر دوش افراد می گذارد. در این مقاله قصد داریم هزینه اجاره خانه تهران و دیگر کلانشهرها را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. در صورت تمایل همراه ما باشید.

 

مقایسه هزینه اجاره خانه تهران و سایر کلانشهرها

افزایش قیمت مسکن و رشد تورم در همه جای کشور مشکلاتی را برای خانوارها فراهم کرده است. اما در این میان برخی شهرها رقم‌های عجیب و غریبی را در حوزه خرید، رهن و اجاره خانه ارائه می‌دهند که در راس آن‌ها می‌توان به تهران اشاره کرد. به طور مثال هم اکنون با مبلغی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان نمی‌توان در بیشتر مناطق تهران خانه‌ای با مساحت ۷۰ تا ۸۰ متر مربع را رهن و اجاره کرد. البته اگر به سمت مناطق جنوب شهر بروید، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند، اما به همان میزان کیفیت خانه‌ها نیز کمتر شده و امکانات عمومی کمتری نیز در اختیار دارید.

اما تنها رهن و اجاره آپارتمان در تهران نیاز به پرداخت هزینه‌های هنگفت و زیاد ندارد. جهت رهن و اجاره آپارتمان و خانه در سایر کلان شهرها نیز باید مخارج زیادی را پرداخت. مفهوم این موضوع را در موارد زیر به صورت مقایسه‌ای روشن‌تر بیان می‌کنیم.

 

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با مشهد

پس از تهران، مشهد یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت محسوب می‌شود که هزینه اجاره آن در مقایسه با تهران، کمی پایین‌تر است. به طور مثال اگر قرار باشد خانه‌ای با متراژ ۷۰ تا ۸۰ متری را در مناطق متوسط این شهر اجاره کنید، ۴۰۰ میلیون تومان رهن و حدود ۳ الی ۴ میلیون تومان اجاره باید بپردازید. مشهد نیز مانند تهران مناطق مختلفی دارد و به تناسب منطقه، امکانات و کیفیت خانه‌ها، قیمت اجاره‌ها متفاوت خواهد بود.

خرید خانه در مشهد

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با تبریز

در میان اسامی کلان شهرهای کشور، نام تبریز نباید از قلم بیفتد. تبریز هم که روزی پایتخت ایران بوده، شهری قدیمی و با اصالت است که به واسطه وسعت بالایش، قشر وسیعی از افراد آذری زبان در آن سکونت دارند. تبریز از مناطق مختلفی تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به زعفرانیه، منظریه، ابوریحان و… اشاره کرد. هزینه اجاره خانه در هر یک از این مناطق تبریز به واسطه بالاشهر یا پایین شهر بودن کاملا متفاوت است‌. به طور مثال برای اجاره یک واحد ۲ خوابه ۹۰ متری در منظریه، مبلغی بالغ بر 350 الی 400 میلیون تومان نیاز است.

اجاره خانه در تهران و تبریز

 

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با کرج

کرج از شهرهای حومه تهران است که از سال ۱۳۸۹ از آن جدا شد. عده زیادی از افراد ساکن در تهران برای فرار از تهران و اجاره‌های بالایی که دارد، به آن پناه برده‌اند؛ در حالی که محل کسب و کارشان در تهران قرار دارد و هر روز باید مسافتی را از کرج تا تهران طی کنند.

اما هزینه‌های اجاره واحد در کرج نیز در مقایسه با تهران چندان چنگی به دل نمی‌زند و تفاوت بالایی ندارد. عظیمیه، مهرشهر، فردیس، گوهر دشت و… از مناطق مختلف کرج هستند که مستاجران فراری از تهران را درون خود جای داده‌اند. اما حداقل اجاره‌ها در این شهر برای یک واحد نقلی ۸۵ متری از ۲۵۰ میلیون تومان برای مناطق جنوبی و پایین شهر در نظر گرفته شده و هرچه بالاتر می‌رویم قیمت‌ها به ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰ و… می‌رسند.

محله عظیمیه

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با اهواز

اگر برای زندگی در اهواز به دنبال خانه هستید، قطعا می‌دانید که اجاره یک ملک ۹۰ تا ۱۰۰ متری در محله‌های کیانپارس، کوی ملت، صد دستگاه، کوی مهدیس و… که از مناطق متوسط و رو به بالای اهواز محسوب می‌شوند چیزی حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ودیعه نیاز است‌. به عنوان مثال برای رهن کامل یک آپارتمان نوساز 100 متری در کیانپارس که جزو محله های مرفه نشین اهواز به حساب می آید باید مبلغ 600 تا 800 میلیون تومان پرداخت کرد. این عدد تقریبا معادل نصف حداقل مبلغ رهن کامل در مناطق مرفه نشین تهران است.

البته می‌توان واحدهایی با متراژ کمتر یا در مناطق پایین شهر را با مبالغی کمتر از این نیز اجاره کرد. اما این مناطق از امکانات بهتری برای زندگی برخوردار هستند. پس می‌توان گفت هزینه اجاره آپارتمان در اهواز نسبت به اجاره آپارتمان در تهران مناسب‌تر است. البته این موضوع کاملا به سطح توقع افراد بستگی دارد.

مقایسه اجاره خانه تهران با دیگر شهر ها

 

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با شیراز

اگر در شیراز زندگی می‌کنید، حتما می‌دانید که امسال برای اجاره یک واحد کوچک ۸۰ متری در مناطق متوسط شهر، مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون تومان رهن لازم دارید. البته اگر واحدی با این متراژ پیدا کنید؛ چراکه در شیراز بیشتر خانه‌ها دارای متراژ ۱۰۰ متر و بیشتر هستند و پیدا کردن یک واحد نقلی کاری بسیار سخت است. اجازه خانه در بخش‌های سفیر، معالی آباد، میانرود، بلوار عدالت و سایر مناطق این شهر به تناسب نوع منطقه، متراژ خانه، سال ساخت و… متفاوت خواهد بود.

اما برای رهن کامل آپارتمان حدودا 100 متری تازه ساخت در محله هایی مانند معالی آباد یا عفیف آباد که جزو محله هلی خوب شیراز بشمار می‌روند باید مبلغی بین 700 تا 900 میلیون تومان پرداخت کنید. که در مقایسه با تهران قیمت اجاره خانه باز هم بطور قابل توجهی مناسب تر است.

اجاره آپارتمان در تهران و شیراز

هزینه اجاره خانه تهران در مقایسه با اصفهان

از دیگر شهرهای بزرگ و جذاب ایران می‌توان به اصفهان اشاره کرد. این شهر به دلیل آب و هوای مطبوع، معماری خاص و وسعت بالایش جمعیت کثیری از مردم ایران را درون خود جای داده است. هزینه اجاره خانه در مناطق نه چندان گران اصفهان به ازای یک واحد ۸۰ متری چیزی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان با اجاره ۲ الی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین در مناطق نوساز اصفهان نظیر رباط، با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان می‌توان واحدی مناسب را اجاره کرد. اما اگر قصد اجاره خانه در محله های خوش نشین اصفهان مانند مرداویج یا عباس آباد را داشته باشید باید برای پول پیش بالای 1 میلیارد تومان پرداخت کنید زیرا آپارتمان های این محله ها معمولا متراژ بالایی دارند و از این حیث در مقایسه با تهران تفاوت چندانی ندارند .پس بطور کلی می‌توان گفت رهن آپارتمان در شهر بزرگ اصفهان در مقایسه با رهن و اجاره آپارتمان در تهران مناسب‌تر است.

بهترین محله اصفهان

 

جمع‌بندی

در این مقاله به مقایسه هزینه اجاره خانه تهران و دیگر کلان شهرها پرداختیم. همه این شهر ها بعد از تهران گران ترین شهرهای ایران برای خرید و اجاره خانه به نسبت سایر مراکز استان ها هستند. اما باز هم هزینه مسکن با اختلاف چشم گیری در تهران بیشتر از سایر شهرها است. تهران از آن دسته شهرهای بزرگ و شلوغی محسوب می‌شود که به واسطه امکانات بیشتری که دارد، افراد زیادی را برای سکونت و ادامه زندگی به خود جذب کرده است. اما در سال‌های اخیر به دلیل رشد چشمگیر تورم، قیمت خانه و اجاره آپارتمان در تهران با رشد بالایی مواجه شده و این موضوع مشکلات زیادی را برای ساکنان آن فراهم کرده است. از طرفی در سال های اخیر سطح اختلاف امکانات دیگر شهر های بزرگ با تهران کاهش پیدا کرده و موجب شده خیلی ها به این شهرها مهاجرت کنند و دیگر تهران گزینه جذابی برای زندگی نباشد.

مطالب مرتبط

مقایسه هزینه اجاره خانه در تهران با دیگر شهرهای جهان

    خرید، رهن یا اجاره مسکن موضوعی است که همه ما در طول سالیان مختلف زندگی خود برای یک بار هم که شده قطعاً آن را تجربه خواهیم کرد. […]

افزایش قیمت اجاره خانه 1402

افزایش اجاره خانه در پایان مدت قرارداد، دغدغه مشترک همه مستاجران است. نرخ بالای تورم سالانه در سال های اخیر باعث شده تا صاحبین خانه راهی جز افزایش اجاره خانه […]

گزارش سامانه کیلید از بازار مسکن در سال 1400

  تیم دیتای کیلید با بررسی و آنالیز داده‌های مختلف بازار مسکن، گزارشی جامع در این حوزه برای سال 1400 ارائه کرده است. به تفسیر در مورد چند اسلاید مهم […]

لایحه بودجه 1401 چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟

  مدتی است که از انتشار متن لایحه بودجه 1401 می‌گذرد و اخبار متعددی در ارتباط با آن منتشر شده است اما اعلام بودجه 1401 به تنهایی بر بازارهای مختلف […]

بیست محله پررشد در بازار مسکن تهران در سال 1400 کدامند؟

  طی شش ماه گذشته از بین ۲۰ محله که بالاترین میزان رشد قیمت‌های پیشنهادی در شهر تهران را داشته‌اند ۱۴ محله در منطقه یک قرار دارند و این در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *