توصیه‌های اجاره و خرید خانه

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

خریدن اولین خانه یک تصمیم مهم و یک معامله بزرگ است و صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست. محل زندگی شما جایی است که بعد از خانواده و دوستانتان بیشترین انس و تعلق خاطر را به آن دارید. در نتیجه مهم است که جای درستی را برای زندگی انتخاب کنید. اگر تصمیم به خرید خانه بگیرید، احتمالا محله خود را از قبل انتخاب کرده‌اید. حتی شاید خیابان و خانه‌ی مدنظرتان را هم انتخاب کرده‌ باشید. اما باز هم همیشه به دنبال انتخاب‌های بهتر هستید.

یک محله ممکن است که کافه ها و رستوران‌های زیادی داشته باشد، اما پارک و فضای سبز آن محدود باشد. یا ممکن است به خانواده و دوستانتان نزدیک باشد اما دسترسی خوبی به نقاط دیگر شهر نداشته باشد. پس قبل از اینکه محل زندگی خود را انتخاب کنید بهتر است ابتدا دریابید بهترین محله برای زندگی شما کجاست؟ 

بهترین منطقه برای خرید خانه کجاست؟ و یک محله خوب برای زندگی باید چه ویژگی های داشته باشد؟ ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه محله مناسب برای خرید خانه و زندگی را پیدا کنید.

ترافیک محله برای زندگی

 

از محله مورد نظر در زمان‌های مختلف از روز بازدید کنید

بعد از این که محله‌ای برای خرید خانه در گزینه‌های شما قرار گرفت، در زمان‌های مختلف و چندین و چند بار به آنجا بروید. هیچ چیز بهتر از نگاه کردن و بررسی کردن وضعیت محله در زمان‌های مختلف نیست. این کار را در ساعات و روزهای مختلف هفته و حتی آخر هفته ها تکرار کنید تا به یک درک درست از وضعیت محله برسید. با این کار متوجه خواهید شد که وضعیت ترافیک در ساعات اوج شلوغی چگونه است. عصر 4 شنبه و یا جمعه چطور؟ وضعیت حمل و نقل و رفت و آمد چقدر به آنچه که فکر می‌کردید نزدیک است؟ خجالت را کنار بگذارید و با همسایه ها و محلی‌های آنجا هم کلام شوید و در این باره از آنها پرس وجو کنید.

از میزان امنیت در محله آگاهی پیدا کنید

امنیت یکی از مهم ترین معیارها برای خوب بودن یک محله است. یکی از راه ها برای اینکه متوجه شوید یک محله‌ دارای امنیت است یا خیر، اطلاع پیدا کردن از نرخ جرم و جنایت در آن منطقه است. برای این کار، می‌توانید با مراجعه به پلیس یا کلانتری آن محله یا منطقه درباره این موضوع پرس و جو کنید. یا با یک سرچ ساده در اینترنت اطلاعاتی در اینباره به دست آورید. 

امنیت محله برای زندگی

 

درباره مدارس نزدیک به محل زندگی تحقیق کنید

اگر دارای فرزند هستید و یا برای بچه دار شدن در آینده برنامه‌ای دارید پس موضوع مهم بعدی تحقیق درباره مدارس نزدیک به محل زندگی است. این تحقیق می‌تواند درباره کیفیت و شیوه آموزش مدارس، سوابق و عملکرد آنها در گذشته، میزان نشاط محیط و فضای آموزشی و فاصله مدرسه تا خانه باشد.

علاوه بر رفت و آمد فرزندانتان به مدرسه، برای اطلاع از وضعیت آموزشی فرزندتان نیاز است شما یا همسرتان گاهی به مدرسه مراجعه کنید تا در جریان امور قرار بگیرید. با توجه به حجم مشغله‌ها بهتر است که مدرسه نزدیک به خانه شما باشد تا زمان کافی برای رسیدگی به این کارها را داشته باشید.

امکانات رفاهی محله را بررسی کنید

سوپرمارکت، بانک، رستوران، کافه، داروخانه، میوه و تربار، نانوایی، خیاطی و… . شاید تمایل داشته باشید یک یا همه اینها در چند قدمی محل زندگیتان باشد و با کمی پیاده روی به آنها دسترسی داشته باشید.
یا برایتان اهمیت دارد مکان‌های مذهبی یا فرهنگی مانند مسجد، کتابخانه، سینما و… در نزدیکی محل زندگی‌ای که انتخاب می‌کنید وجود داشته باشد. 

اگر اهل ورزش هستید و به سلامتی خود اهمیت می‌دهید باشگاه‌های ورزشی، پارک ها و فضای سبز اطراف خانه را پیدا کنید. توجه کنید خیابان‌ها و مسیرهای اطراف شما برای پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب است یا خیر.

مراکز درمانی و بیمارستان ها نزدیک به خانه

برای خیلی‌ها داشتن یک پزشک محلی یا درمانگاه مجهز در نزدیکی محل زندگی بسیار مهم است. اگر جزو آن دسته از افراد هستید درباره این موضوع تحقیق کنید. امروزه ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به آنها و پیدا کردن مراکز درمانی و پزشکانی که در محدوده شما قرار دارند، بازخورد، نظرات و میزان رضایت مراجعان را در آنجا بررسی کنید. 

وجود یک بیمارستان خوب هم در نزدیکی محل زندگی شما، در مواقع اضطراری مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

مراکز درمانی نزدیک به خانه محل زندگی

 

دسترسی و شبکه حمل و نقل

اگر خودتان یا اعضای خانواده، برنامه رفت و آمد روزانه برای رفتن به سرکار، دانشکاه، مدرسه و… را دارید و از وسایل حمل نقل عمومی استفاده می‌کنید، نزدیک ترین ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، تاکسی را پیدا کنید و مسیر و زمان رسیدن به مقصد را محاسبه کنید. 

اگر هم از خودرو شخصی برای رفت و آمد خود استفاده می‌کنید به دسترسی به خیابان‌های اصلی و بزرگراه‌ها و میزان ترافیک مسیر رفت و آمد خود توجه کنید.
اگر خانه شما پارکینگ ندارد و یا یک پارکینگ دارد و شما بیش از یک خودرو دارید مطمئن شوید خیابان یا کوچه محل زندگیتان جای پارک مناسب را داشته باشد.

پروژه های در حال احداث و طرح های عمرانی آتی

درباره طرح های و پروژه های عمرانی که در حال اجرا هستند یا در آینده قرار است اجرا شوند تحقیق کنید. این موضوع می‌تواند روی موارد مانند وضعیت ترافیک و شلوغی محله و از همه مهم‌تر قیمت ملک تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است یک ملک در مسیر یک طرح عمرانی قرار گرفته باشد. قطعا این موضوع روی قیمت آن اثر گذار خواهد بود. از طرفی افتتاح یک ایستگاه مترو در آینده می‌تواند یک مزیت باشد. یا اگر در نزدیکی شما یک مرکز خرید در حال ساخت باشد این موضوع در آینده می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد و روی تصمیم شما تاثیر باشد. پس درباره این موضوع هم تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

سیل، طوفان، زلزله و آلودگی هوا 

موقعیت خانه مورد نظر را به لحاظ ریسک قرارگیری در معرض بلایای طبیعی بررسی کنید:

  • ممکن خانه‌ای در مسیر سیلاب باشد و هیچ نشانه‌ای از این موضوع به نظر نرسد. قرار گرفتن خانه در حریم رودخانه، کنار کانال‌های انتقال آب، شیب زیاد یا در میان دو بلندی می‌تواند ریسک آسب را در زمان طوفان بالا ببرد.
  • نقشه گسل‌های منطقه را بررسی کنید تا موقعیت خانه مدنظرتان را نسبت به گسل های احتمالی اطلاع پیدا کنید.
  • اگر در نزدیکی شما مجموعه صنعتی در حالت احداث یا فعالیت باشد حتما بر روی آلودگی هوا و محیط زیست آنجا تاثیر گذار خواهد بود. 

نشانه ها را دنبال کنید: خرید خانه برای سرمایه گذاری

خرید خانه در یک محله یا یک منطقه رو به رشد می‌تواند پیشنهاد جذابی باشد. در این صورت این شانس برای شما وجود دارد که خانه های بیشتر یا بزرگ تری را با پول خود بخرید و به سرعت رشد منطقه کمک کنید. و از نظر سرمایه گذاری هم در آینده برای شما بازدهی خوبی خواهد داشت.

نشانه‌های یک منطقه در حال رشد:

  • تعداد زیاد ساختمان‌های در حال ساخت و خانه‌های در حال بازسازی.
  • تعداد قابل توجهی از مغازه ها و فروشگاه‌های بزرگ.
  • وجود دفاتر املاکی که در آن جا تازه شروع به کار کرده‌اند.
  • خیابان‌های جدید و ایستگاه‌های جدید حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس، قطار و…)
  • پروژه‌های زیرساختی در حال احداث
  • جمعیت ساکن اکثرا جوان (بیشتر افراد سنی بین 20 تا 40 سال دارند) 

 

قیمت خانه را بررسی کنید

در نهایت قیمت املاک و خانه‌های آن محله را ارزیابی کنید. برای ارزیابی قیمت یک خانه مشخص می‌توانید با ابزار قیمت خانه شما  ارزش آن خانه را مورد بررسی قرار دهید. و یا با استفاده از ابزار تخمین هوشمند قیمت مسکن قیمت خانه در هر منطقه یا محله ارزیابی کنید. همیشه بهترین خریدها ارزان ترین‌ها نیستند، آنهایی هستند که ارزش خرید بالایی دارند. مطمئن شوید که قیمت خانه در یک محله یا منطقه دچار حباب قیمت نشده باشد

جمع بندی

انتخاب بهترین محله برای زندگی امری نسبی است. قطعا نمی‌توان محله یا خانه ای را پیدا کرد که تمام ویژگی هایی را که در بالا ذکر شد را باهم داشته باشد. به عنوان مثال محله که جدید است و برای سرمایه گذاری مناسب است از امکانات کمتری برخوردار است و در مقابل محله‌ای که همه امکانات را دارد رشد خود را کرده و قیمت بالاتری هم دارد. یا محله که دارای امکانات رفاهی مانند مرکز خرید است احتمالا شلوغ تر و پرترافیک تر از محله‌ای است که فاقد مرکز خرید است. 

شما باید محل زندگی خود را با توجه اولویت‌های خود را از میان آنچه که گفته شد انتخاب کنید. بهترین کار این است که لیستی از معیارهای مهم برای انتخاب محل زندگی خود تهیه کنید و سپس آنها را به ترتیب اهمیتی که برای شما دارد اولویت بندی کنید. این گونه می‌توانید با اطمینان بیشتری برای خرید خانه تصمیم گیری کنید. 

مطالب مرتبط

راهنمای کامل فروش خانه و آپارتمان

فروش خانه یا املاک در هر شرایطی فرآیندی پیچیده و حساس است. مخصوصا که با افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته، املاک همه یا بخش بزرگی از دارایی های افراد […]

راهنمای کامل خرید خانه در کیش

  زندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک مانند تهران فرساینده و خسته‌کننده است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به فکر مهاجرت می‌افتند. البته کسی که زندگی در […]

تغییرات قیمت مسکن شهر تهران؛ مرکز آمار ایران (دی ماه 1402)

در تاریخ 24 بهمن ماه ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، تغییرات قیمت آپارتمان شهر تهران در دی ماه سال 1402 منتشر را کرد. از این رو قصد […]

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *