خواندنی و دیدنی

ویروس کرونا با صنعت گردشگری جهانی چه کرده است؟

کرونا و صنعت گردشگری

 

نتایج بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که به هر میزان کشوری بیشتر درگیر بیماری کووید 19 و کرونا شده باشد، به همان میزان نیز در زمینه صنعت گردشگری لطمه دیده است. این ضربه اقتصادی در زمینه گردشگری خارجی بیشتر به چشم می‌خورد.

همانطور که همه ما می‌دانیم از زمان شیوع ویروس کرونا در تمامی کشورهای جهان، مدیران و دولت‌ها با اتخاذ سیاست‌هایی در زمینه قرنطینه بیشتر مردم، از خروج آنها به کشورهای دیگر و مناطق خارجی و بالعکس ورود افراد خارجی به داخل کشور، جلوگیری به عمل آورده‌اند و همین موضوع نیز موجب کاهش شدید سفرهای بین المللی شده است.

بر اساس اعلام دبیر کل سازمان ملل، درآمد میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به خصوص زنان و جوانان به صنعت گردشگری وابسته است که شیوع ویروس کرونا، حدود 120 میلیون فرصت شغلی را در معرض خطر گسترده‌ای قرار داده است. با توجه به این موضوع، تولید ناخالص داخلی در کشورهایی که آسیب پذیرتر هستند، 1.5 تا 2.8 درصد خسارت خواهد دید.

آمارهای یک تحقیق صورت گرفته در شبکه جهانی OAG که یک شرکت انگلیسی فعال در زمینه داده‌ها و اطلاعات سفرهای خارجی  و داخلی است، نشان می‌دهد که ظرفیت مسافرت هوایی، حدود 73 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است. در حال حاضر حدود 164 شرکت هواپیمایی، کل ناوگان هوایی خود را تعطیل کرده‌اند و 91 مورد باقی مانده نیز تنها از 10 درصد از ظرفیت ناوگان خود استفاده می‌کنند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در زمینه کرونا کشورهایی بیشترین آسیب را خواهند دید که اقتصاد آن‌ها وابستگی بسیاری به صنعت گردشگری دارد و گردشگری برای آنها حکم ستون فقرات اقتصاد کشور را دارد. برآوردها نشان می‌دهد که تا کنون حداقل 1.2 تریلیون دلار در صنعت گردشگری جهانی خسارت به وجود آمده است و مرکز توسعه و تجارت سازمان ملل نیز هشدار داده که این آسیب به 2.2 تریلیون دلار نیز خواهد رسید.

همچنین محدودیت‌هایی که توسط دولت‌ها برای سفرهای خارجی مشخص شده است، نشان می‌دهد که مردم نیز تمایلی برای انجام سفرهای خارجی نشان نمی‌دهند.

گزارشی که اخیرا توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که یکی از مراکز سازمان ملل است، منتشر شده نشان می‌دهد بیش از 200 کشور و  قلمروهای مختلف، محدودیت‌هایی را در زمینه مسافرت‌های داخلی و خارجی برای منطقه خود وضع کرده‌اند که از تاریخ 20 آوریل هیچ یک از آنها برداشته نشده و همچنان با قدرت گذشته اعمال می‌شود.

با این حال بسیاری از مردم به خصوص افرادی که عموما مسافرت‌های زیادی را انجام می‌دهند، دیگر این روزها نمی‌توانند مانند چند ماه گذشته عمل کنند و به همین خاطر هم بسیاری ترجیح می‌دهند تا برای فرار از قرنطینه‌های طولانی مدت خانگی، دست به دامن مقاصد نزدیک‌تر شوند.

با توجه به این موضوع مسافرت‌هایی با مقاصد نزدیک‌تر و مدت زمان کوتاه‌تر این روزها بیشتر از مسافرت‌های خارجی و طولانی مدت طرفدار دارند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

علاوه بر این موضوعات، اقدامات دولت‌ها مانند قرنطینه‌های طولانی مدت، محدود کردن سفر و در گاهی اوقات بستن مرزها، همچنین موجب شده تا بسیاری از مردم در کشورهایی با اقتصاد وابسته به گردشگری، کار و پیشه خود را از دست بدهند. در این زمینه اقتصاد کشورهایی همچون مکزیک، اسپانیا، ایتالیا و استرالیا نیز با آسیب‌هایی در این زمینه روبرو شده است.

آمارهای جمع آوری شده توسط یک شرکت فناوری تبلیغاتی نشان می‌دهد که در سه ماهه گذشته آمار جستجوی آنلاین برای پرواز و اقامت به شدت کاهش یافته بود، اما اخیرا جستجو برای پروازهای برنامه ریزی شده و کوتاه مدت بیشتر انجام می‌شود.

این شرکت همچنین مثال‌هایی را نیز در این زمینه یادآور می‌شود، برای مثال جستجو برای پروازهای بین المللی به شهر نیویورک در ماه ژوئیه 89 درصد کاهش داشته است و این کاهش برای ماه دسامبر حدود 53 درصد کمتر از سال 2019 بوده است.

علاوه بر موضوع جستجوی پروازها، جستجوی هتل‌ها نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد. برای مثال جستجوهای خارجی برای اقامت در هتل‌های کشور اسپانیا در ماه ژوئیه 94 درصد کاهش یافته است و در ماه دسامبر نیز 74 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش جستجوی اینترنتی را تجربه کرده است.

با این اوضاع به وجود آمده که به دنبال شیوع ویروس کرونا گریبانگیر جامعه جهانی شده است، بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند تا در مسافت‌هایی نزدیکتر و مدت زمان کوتاه‌تر اقدام به سفر و گردشگری کنند.

به همین دلیل نیز بسیاری از مقاصد محبوب خارجی مانند بارسلونا، برلین، فلورانس و غیره با کاهش گردشگر خارجی روبرو شده‌اند و در مقابل نیز مقاصد محلی مورد توجه مردم و گردشگران قرار گرفته‌اند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در واقع این روزها صنعت گردشگری به خصوص در مناطقی که بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر را در ارتباط با ویروس کرونا دارند، به سمت محلی شدن و داخلی شدن بیش از گذشته، پیش می‌رود و تقاضای گردشگران این کشورها، در این زمینه به شدت در حال افزایش است.

اما در مقابل در کشورهایی مانند آلمان که آمار مرگ و میر و ابتلای به این بیماری در آنها رو به کاهش بسیاری است و دولت به خوبی توانسته از عهده مدیریت این بیماری بربیاید، وضعیت فرق می‌کند.

 با توجه به این موضوع، در آلمان محدودیت‌های سفر و قرنطینه به مرور در حال حذف شدن هستند و به همین دلیل نیز جستجوی آنلاین مسافران و گردشگران برای پروازهای خارجی و همچنین هتل‌های خارجی با سرعتی برابر با جستجوی مقاصد گردشگری داخلی انجام می‌شود و هر دو همگام با هم در حال حرکت هستند.

تمامی مسافرانی که آلمان را برای مقصد خود انتخاب کرده‌اند، پیش از ورود به این کشور به مدت 14 روز قرنطینه می‌شوند اما اگر جواب تست کرونا آنها پیش از ورود به آلمان منفی باشد این قرنطینه برای آنها انجام نخواهد شد.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که به زودی مرزهای خود را بر روی برخی از کشورها مانند استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و یونان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه باز خواهد کرد.

اما در مقابل، در کشورهایی مانند آمریکا و ایتالیا، که تلفات مرگ و میر و ابتلای بسیاری در ارتباط با بیماری covid-19 وجود داشته است، علاقه گردشگران خارجی برای مسافرت‌های خارجی و طولانی مدت به طور قابل توجهی کاهش یافته است و این اتفاق ممکن است برای مدت زمان طولانی بیشتری نیز ادامه پیدا کند.

 

مطالب مرتبط

تاثیر کرونا بر فرزندآوری در کشورهای مختلف چگونه است؟

  بررسی‌ها نشان داده است که از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا و محدودیت کسب و کارهای برای ادامه اشتغال، کشورهای کمتر برخوردار به صورت محدودی به امکانات بهداشتی […]

ضربه مهلک و سنگین ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد جهانی

  با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصاد و اقتصاددانان حکایت از این مساله دارد که طولانی شدن این بیماری، کشورهای بزرگ را دچار رکود سختی خواهد […]

آیا اقتصاد جهانی در زمان کرونا به سمت بهبودی می‌رود؟

  با شیوع ویروس کرونا در دنیا، اقتصاد جهانی دست خوش تغییرات بسیاری شده است و با از دست رفتن بسیاری از کسب و کارها، این روزها صحبت از بهبود […]

آیا پاندمی کرونا و دورکاری توانسته بهره‌وری کاری مشاغل را بیشتر کند؟

  با شروع پاندمی کرونا و فعالیت از راه دور بسیاری از مشاغل و شرکت­‌ها، انعطاف‌پذیری بسیاری در زمینه ساعت کاری در شبانه‌روز به وجود آمده است و بررسی­‌ها نشان […]

ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا چه تاثیراتی بر انتخابات ایالات متحده خواهد گذاشت؟

  همانطور که می‌دانیم چند هفته تا شروع برگزاری انتخابات در ایالات متحده امریکا باقی نمانده و این در حالی است که جواب تست  covid-19 برای رئیس جمهور این کشور […]

یک نظر در مورد “ویروس کرونا با صنعت گردشگری جهانی چه کرده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *