خواندنی و دیدنی

ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا چه تاثیراتی بر انتخابات ایالات متحده خواهد گذاشت؟

انتخابات ایالات متحده

 

همانطور که می‌دانیم چند هفته تا شروع برگزاری انتخابات در ایالات متحده امریکا باقی نمانده و این در حالی است که جواب تست  covid-19 برای رئیس جمهور این کشور به همراه همسرش مثبت اعلام شده است. این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای کارزار انتخاباتی و خانواده این نامزد سیاسی به همراه داشته است و قطعا تاثیرات بسیار زیادی را نیز بر روی مبارزات انتخاباتی او به جای خواهد گذاشت. اگرچه در کنار موضوع تاثیر این بیماری بر مبارزات انتخاباتی، بازارهای بورس نیز سقوط بسیاری را تا کنون تجربه کرده‌اند. همچنین با اعلام ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا ارزش واحدهای پولی استرالیا و نیوزیلند نیز در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است.

بر اساس آمار اعلام شده، کشور آمریکا بالاترین میزان درگیری با ویروس کرونا به لحاظ تعداد ابتلا و مرگ و میر را دارد و همچنان نیز در حال افزایش است و این در حالی است که رئیس جمهور این کشور اظهار نظرهای ضد و نقیضی را در ارتباط با این بیماری اعلام کرده است. این اظهارات مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بهداشتی و همچنین دموکرات‌ها و حتی جمهوری خواهان در این کشور، قرار گرفته است.

در حال حاضر حال عمومی پرزیدنت ترامپ در وضعیت نرمال و خوبی قرار داشته و مانند بسیاری دیگر از افراد که در عین ابتلا به ویروس کرونا، دارای علامت خفیف یا بی‌علامت هستند، وی نیز در وضعیت نسبتا خوبی به سر می‌برد. بر اساس اظهارات سخنگوی کاخ سفید رئیس جمهور این کشور، خود را به مدت 10 روز قرنطینه می‌کند و مراقبت‌های لازم نیز از سوی یک بیمارستان نظامی برای وی مهیا شده است.

اگرچه رئیس جمهور امریکا اعلام کرده است که ابتلای او به این ویروس مشکل خاصی را برای وی و کشورش پدید نمی‌آورد، اما با این احوال وضعیت به وجود آمده به لحاظ سیاسی برای ریاست جمهوری، شرایط مطلوبی نیست. چرا که نظر سنجی‌ها نشان داده با گذشت مدت کوتاهی از ابتلای ترامپ به  covid-19، وی هنوز 7 امتیاز از جو بایدن رقیب انتخاباتی خود عقب افتاده است. پیش بینی تحلیلگران امریکایی نیز برای پیروزی ترامپ عددی برابر یک از 10 است.

ترامپ که قصد داشت به بررسی سوء مدیریت دولت خود برای کنترل بیماری ویروس کرونا بپردازد و تاثیر این سوء مدیریت بر اقتصاد را سر و سامان بدهد و انتقادهای زیادی را از سوی کارشناسان در این زمینه ، دریافت کرده بود، اما با وجود ابتلای خودش به بیماری کرونا، از عهده انجام این موضوع برای حداقل 10 روز دیگر نیز بر نخواهد آمد.

 

انتخابات ایالات متحده

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همچنین زمانی که وی از قرنطینه پس از ابتلا به ویروس کرونا خارج شود و بخواهد این زمان از دست رفته را نیز جبران کند، زمان بسیار کمی خواهد داشت و این کسری در تعداد آراء پایین نظر سنجی به سختی قابل بازیابی خواهد بود.

به همین دلیل نیز بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها به خوبی می‌تواند از این شرایط در مبارزات تبلیغی خود، استفاده کرده و موفقیت خود را در این مبارزه حتمی کند.

وجود این بیماری همچنین موجب شده تا روند رقابت انتخاباتی نیز تغییر کند و ترامپ که مدام بر روی موضوعات مرسوم و مورد علاقه خود مانند مهاجرت و رشد سریع اقتصادی صحبت می‌کرد، از این موضوعات دور شده و تحت شعاع این بیماری قرار بگیرد.

ترامپ در این هفته‌های پایانی باقی مانده تا مبارزه انتخاباتی نه تنها با یک چالش بهداشتی بلکه با یک هرج و مرج تدارکاتی و اداری روبرو است که وضعیت سیاسی را به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از برنامه‌ها در کاخ سفید هم اکنون لغو شده‌اند و بازدیدها و سفرهای مبارزاتی نیز منتفی اعلام شده است.

از سویی دیگر بیماری پرزیدنت ترامپ در حالی رو به بهبود است که فعالیت‌های او با هم در تناقض است، برای مثال او در ابتدا مدعی شده بود که این ویروس به سادگی از بین خواهد رفت و در جایی دیگر اعلام کرده بود که دولت وی تمام سال را صرف کاهش شدت همه گیری این ویروس کرده است.

همچنین در نخستین مناظره‌ای که ترامپ با جو بایدن داشته است نیز وی را به خاطر آنکه همیشه از ماسک استفاده می‌کند، مورد تمسخر قرار داده است و اعلام کرده در هر زمانی که احساس نیاز کند، از ماسک استفاده خواهد کرد. ترامپ همچنین در جریان این مناظره ادعا کرده است که پایان همه گیری ویروس کرونا بسیار نزدیک است که کارشناسان پزشکی با این دیدگاه کاملا مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

 

انتخابات ایالات متحده

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

موضوع دیگری نیز که برای همه عجیب به نظر می‌رسد، آن است که کاخ سفید مدت‌ها است که با اصرار اعلام می‌کند که پرزیدنت ترامپ نیازی به زدن ماسک ندارد، چرا که هم رئیس جمهور و هم اطرافیان او به صورت مرتب مورد آزمایشات مداوم قرار می‌گیرند.

شاید این مسئله درست به نظر برسد اما با اظهارات مدیر مرکز کنترل بیماری‌های عفونی در این کشور در تناقض کامل است چرا که وی اعلام کرده بود، پوشیدن ماسک در هر شرایطی، سرعت گسترش ویروس را به شدت کاهش خواهد داد و آمریکایی‌ها باید با این روش از یکدیگر حفاظت کنند.

با توجه به این موضوع کارشناسان معتقدند اکنون که به دنبال همه گیری covid-19، حدود 200 هزار آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند و پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان فصل به 400 هزار نفر برسد، دیگر جایی برای مانورهای عجیب و غریبی از این دست وجود ندارد و امریکا بیش از هر زمان دیگر نیازمند یک مغز متفکر سیاسی برای مدیریت بهتر و کارآمدتر امور داخلی است. بسیاری از منتقدان رئیس جمهور، با توجه به ابتلای بیش از 7 میلیون نفر در این کشور به ویروس کرونا وی را مقصر وضعیت به وجود آمده می‌دانند.

همچنین ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود به گونه‌ای عمل کرده است که تمامی کارزارها به حضور او نیاز دارند و با توجه به شرایط وجود آمده وی از این زاویه ضربه سنگینی را متحمل خواهد شد. اگرچه استفاده از فضای مجازی نیز می‌تواند جایگزین حضور فیزیکی او شود اما شور و حال سیاسی برای تحریک حضوری هواداران را نخواهد داشت.

 

انتخابات ایالات متحده

 

البته ناگفته نماند که یک سناریوی دومی نیز وجود دارد و آن، این موضوع است که : آقای ترامپ همانند بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به سختی بیمار می‌شود و درمان آنها با بستری در بیمارستان طی چند ماه به سمت بهبودی پیش می‌رود و همین موضوع به مردم آمریکا نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در عین افزایش همه گیری آن به دنبال افزایش تعداد تست‌ها، رو به کاهش است.

از سویی دیگر رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، سه عامل خطر شناخته شده را نیز به شرحی که در ادامه به آن می‌پردازیم، دارد : مرد بودن، سن و سال بالا با داشتن 74 سال سن، شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 30 و همین موضوع مساله ابتلای وی به این ویروس را محتمل‌تر کرده بود و پزشکان احتمال می‌دهند که در ادامه وضعیت بیماری او با توجه به این شرایط تشدید خواهد شد.

اما با این حال بسیاری از افرادی که در سن رئیس جمهور قرار دارند، در معرض خطرات و بیماری‌های پزشکی بسیاری قرار دارند که وی از آنها در امان است و البته می‌تواند از بهترین مراقبت‌های پزشکی دنیا استفاده کند که هر کسی قادر به بهره مندی از آنها نخواهد بود.

اگر شرایط کنونی ادامه پیدا کند و رئیس جمهور نتنواند به صورت موقت از عهده مسئولیت‌های ریاست جمهوری بر بیاید، بر اساس قانون اساسی این کشور، معاون رئیس جمهور، یعنی مایک پنس عهده دار مسئولیت‌های وی خواهد بود.

سخنگوی مایک پنس در طی اظهارات خود اعلام کرده است که تست کرونای معاون رئیس جمهور و همسرش هر دو منفی اعلام شده است. مایک پنس و همسرش به طور مرتب از تست ویروس کرونا استفاده می‌کنند.

 

انتخابات ایالات متحده

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بر اساس قوانین ایالات متحده، اگر یک رئیس جمهور به هر دلیلی جان خود را از دست بدهد، معاون رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند تا رئیس جمهور باشد.

اما اگر مایک پنس معاون رئیس جمهور نیز، به دلیل بیماری یا هر دلیل دیگری نتواند وظایف ریاست جمهور را انجام دهد، باید رئیس مجلس نمایندگان حزب مخالف دموکرات، یعنی نانسی پلوسی سرپرست ریاست جمهوری شود. با ادامه این وضعیت احتمالا مناظره دوم ترامپ با بایدن، کاندیدای دیگر ریاست جمهوری در 15 اکتبر لغو خواهد شد.

با همه این احوال عدم اعتماد به وضع موجود، به همین جا نیز ختم نمی‌شود و سناریوی سومی نیز وجود دارد که بسیار عجیب‌تر خواهد بود و می‌تواند نتیجه انتخابات را بر عکس کند. و هر گونه احتمالات را زیر سوال ببرد.

و این سناریو به این صورت است که ترامپ در طول مدت زمانی که تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، بهبود می‌یابد و جو بایدن کاندیدای دیگر، در چند روز باقی مانده به مبارزه انتخاباتی به بیماری covid-19 مبتلا می‌شود.

البته این احتمال کمی غیر قابل تصور به نظر می‌رسد، چرا که جواب آزمایش وی پس از 90 دقیقه مناظره با پرزیدنت ترامپ که در فاصله 2 متری از او انجام شده، منفی اعلام شده است. با این حال نتایج انتخابات بعدی ریاست جمهوری امریکا با احتمالات بسیاری روبرو است و باید تا آن روز منتظر ماند.

 

مطالب مرتبط

تاثیر کرونا بر فرزندآوری در کشورهای مختلف چگونه است؟

  بررسی‌ها نشان داده است که از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا و محدودیت کسب و کارهای برای ادامه اشتغال، کشورهای کمتر برخوردار به صورت محدودی به امکانات بهداشتی […]

ضربه مهلک و سنگین ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد جهانی

  با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصاد و اقتصاددانان حکایت از این مساله دارد که طولانی شدن این بیماری، کشورهای بزرگ را دچار رکود سختی خواهد […]

آیا اقتصاد جهانی در زمان کرونا به سمت بهبودی می‌رود؟

  با شیوع ویروس کرونا در دنیا، اقتصاد جهانی دست خوش تغییرات بسیاری شده است و با از دست رفتن بسیاری از کسب و کارها، این روزها صحبت از بهبود […]

آیا پاندمی کرونا و دورکاری توانسته بهره‌وری کاری مشاغل را بیشتر کند؟

  با شروع پاندمی کرونا و فعالیت از راه دور بسیاری از مشاغل و شرکت­‌ها، انعطاف‌پذیری بسیاری در زمینه ساعت کاری در شبانه‌روز به وجود آمده است و بررسی­‌ها نشان […]

ویروس کرونا با صنعت گردشگری جهانی چه کرده است؟

  نتایج بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که به هر میزان کشوری بیشتر درگیر بیماری کووید 19 و کرونا شده باشد، به همان میزان نیز در زمینه صنعت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *