خواندنی و دیدنی

ضربه مهلک و سنگین ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد جهانی

اقتصاد و کرونا

 

با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصاد و اقتصاددانان حکایت از این مساله دارد که طولانی شدن این بیماری، کشورهای بزرگ را دچار رکود سختی خواهد کرد که رهایی از این رکود به مدت زمان بسیاری نیاز خواهد داشت.

زمانی که شش ماه از شروع همه‌گیری این ویروس در دنیا سپری شد، پیش‌بینی‌های کوتاه مدت اقتصاد جهانی به میزان بدبینی پیش‌بینی‌های بلند مدت منفی آن نبود و این روزها پیش‌بینی‌های بلند مدت بسیار بدبینانه به نظر می‌رسند.

صندوق بین المللی پول در جدیدترین چشم انداز اقتصادی خود عنوان کرده است که رشد اقتصاد جهانی در سال 2020 از 4.9 درصد در پیش‌بینی گذشته خود به 4.4 درصد در پیش‌بینی اخیر رسیده است.

همچنین این رشد در سال 2021 نیز با میزان کمی همراه خواهد شد. همچنین صندوق بین المللی پول معتقد است که روند بهبودی اقتصاد جهان از وضعیت کنونی بسیار طولانی، ناهموار و نامطمئن خواهد بود.

به نظر می‌رسد که وضعیت اقتصاد و کرونا در مقایسه با زمان شروع همه‌گیری این ویروس، بسیار بدتر شده است چرا که در زمان شروع این بیماری تا این حد اقتصاد جهانی لطمه شدیدی را تجربه نکرده بود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همچنین پیش‌بینی‌های دیگر حکایت از آن دارد که اغلب کشورهای بزرگ در سال جاری دچار رکود بسیار شدیدی خواهند شد. این میزان برای امریکا 4 درصد و برای انگلیس 10 درصد خواهد بود، که این میزان تقریبا دو برابر رکودی است که در سال 2009 رخ داد و به دنبال بحران‌های مالی به وجود آمد و همه جهان را درگیر خود کرد.

اما در میان تمامی اقتصادهای بزرگ، پیش‌بینی می‌شود که تنها کشور چین رشد کند 1.9 درصدی را تجربه کند. کشور هند نیز که پیش از این پیش‌بینی رشد 1.9 درصدی را برای اقتصاد خود کرده بود، اکنون انتظار 10.3 درصد کاهش را دارد.

درگیری اقتصاد کشورهای جهان با بیماری کووید 19 شباهتی با یک بیمار در حال جنگ با بیماری طولانی مدت را دارد، به این صورت که اقتصاد جهانی در مواجهه با این پدیده دچار آسیب‌هایی در طولانی مدتی خواهد شد که بهبودی از آن نیاز به گذشت زمانی طولانی دارد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که حتی تا سال 2025 تولید ناخالص داخلی جهانی به ازای هر فرد، بسیار کمتر از میزانی خواهد بود که در ابتدای سال انتظار می‌رفت.

با وضعیت به وجود آمده در زمان کرونا کشورهای فقیر جهان بیش از دیگر کشورها لطمه خواهند دید و اقتصاد آنها عقب خواهد افتاد. پیش‌بینی‌ها همچنین حاکی از آن است که در 5 سال آینده رشد جهانی برابر با 4.7 درصد خواهد بود که این میزان تقریبا یک درصد از متوسط نرخ رشد در سال 2000 نیز کمتر خواهد بود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

علاوه بر این صندوق بین المللی پول، این آسیب پایدار به وجود آمده را ناشی از چندین عامل می‌داند: اولین عامل در واقع ساختار اقتصاد جهانی است که به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا در حال تغییر است. برای مثال تغییر به وجود آمده در عادات مصرف کنندگان که در طول این زمان رخ داده است، همچنان ادامه دارد و اجبار شرکت‌ها به رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز در این زمینه موجب ضررهای بسیاری شده است که در این زمینه، اقتصاد گردشگری با ضربه‌ای که متحمل شده است، به سختی می‌تواند به سمت بهبودی پیش برود.

دومین عاملی که موجب به وجود آمدن آسیب‌های پایدار در اقتصاد جهانی شده است، زمان‌بر بودن اختصاص مجدد نیروی کار است که در این دوران از صنایع کمتر توسعه یافته به سمت صنایع در حال رشد صورت می‌گیرد.

همچنین پدیده بیکاری زیاد و افزایش ورشکستگی صنایع و شرکت‌ها نیز اثرات بسیار ناخوشایندی به همراه خواهد داشت که بهبودی پس از این وضعیت را با کندی بسیاری روبرو خواهد کرد. به دنبال وضعیت به وجود آمده به نظر می‌رسد که بیماری کووید 19 بیش از آنکه یک بیماری و مساله بهداشتی باشد، یک معضل اقتصادی است.

 

مطالب مرتبط

تاثیر کرونا بر فرزندآوری در کشورهای مختلف چگونه است؟

  بررسی‌ها نشان داده است که از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا و محدودیت کسب و کارهای برای ادامه اشتغال، کشورهای کمتر برخوردار به صورت محدودی به امکانات بهداشتی […]

آیا اقتصاد جهانی در زمان کرونا به سمت بهبودی می‌رود؟

  با شیوع ویروس کرونا در دنیا، اقتصاد جهانی دست خوش تغییرات بسیاری شده است و با از دست رفتن بسیاری از کسب و کارها، این روزها صحبت از بهبود […]

آیا پاندمی کرونا و دورکاری توانسته بهره‌وری کاری مشاغل را بیشتر کند؟

  با شروع پاندمی کرونا و فعالیت از راه دور بسیاری از مشاغل و شرکت­‌ها، انعطاف‌پذیری بسیاری در زمینه ساعت کاری در شبانه‌روز به وجود آمده است و بررسی­‌ها نشان […]

ویروس کرونا با صنعت گردشگری جهانی چه کرده است؟

  نتایج بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که به هر میزان کشوری بیشتر درگیر بیماری کووید 19 و کرونا شده باشد، به همان میزان نیز در زمینه صنعت […]

ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا چه تاثیراتی بر انتخابات ایالات متحده خواهد گذاشت؟

  همانطور که می‌دانیم چند هفته تا شروع برگزاری انتخابات در ایالات متحده امریکا باقی نمانده و این در حالی است که جواب تست  covid-19 برای رئیس جمهور این کشور […]

یک نظر در مورد “ضربه مهلک و سنگین ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *