خواندنی و دیدنی

تاثیر کرونا بر فرزندآوری در کشورهای مختلف چگونه است؟

تاثیر کرونا بر فرزندآوری

 

بررسی‌ها نشان داده است که از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا و محدودیت کسب و کارهای برای ادامه اشتغال، کشورهای کمتر برخوردار به صورت محدودی به امکانات بهداشتی دسترسی داشته‌اند و همین موضوع نیز منجر به تاثیر زیاد بر بارداری‌های ناخواسته در این مناطق شده است که فرزندآوری بیشتری را به دنبال خود خواهد داشت.

اما در مقابل در کشورهای ثروتمندی مانند سنگاپور، که روش‌های پیشگیری از بارداری در آنها به راحتی در دسترس است، خانواده‌های کمتر تمایل به بچه دار شدن پس از رکود به وجود آمده دارند و در این وضعیت نیز دولت‌ سعی دارد با ارائه کمک‌های مالی خانواده‌ها را به فرزند آوری بیشتر تشویق کند.

با این حال باید در ارتباط با تاثیر بیماری کووید 19 بر میزان باروری کمی صبور باشیم چرا که الگوهای مختلفی در کشورهای ثروتمند و فقیر به چشم می‌خورد.

اگر بخواهیم در یک حالت کلی بررسی کنیم، با توجه به عدم اطمینانی که در میان مردم از شرایط فعلی و زمان اتمام این بیماری وجود دارد، آنها به (خصوص خانم‌ها) علاقه کمتری به فرزند آوری نشان می‌دهند.

هم اکنون در اغلب کشورهای ثروتمند بسیاری از افراد به دنبال وضعیت به وجود آمده از تشکیل خانواده یا گسترش دادن آن صرف نظر کرده‌اند. اما در مقابل در کشورهای فقیرتر که زن‌ها نقش کمتری در تصمیمات دارند، احتمال فرزند آوری بیشتر وجود دارد.

دولت‌ها نیز در حال حاضر سعی دارند که خود را با شرایط گسترش این بیماری تطبیق بدهند. برای مثال علاوه بر سنگاپور که به آن اشاره کردیم، نخست وزیر جدید ژاپن نیز اخیرا خواستار تحت پوشش قرار گرفتن خدمات درمان باوری در آزمایشگاه توسط بیمه‌های خدمات درمانی شده است. در کشور ژاپن یک آمار مرتبط با این موضوع نشان می‌دهد که بارداری‌های جدید تا میزان 11 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

تاثیر کرونا بر فرزندآوری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

این روزها در زمان کرونا در کشورهای فقیر وجود بیماری کووید 19 و اشتغال محدودتر افراد شاغل منجر به دسترسی کمتر خانواده‌ها به لوازم بهداشتی شده است که این موضوع تاثیر مستقیم بر فرزندآوری بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

در واقع کووید 19 زنجیره تامین خدمات پیشگیری از بارداری را در این کشورها مختل کرده است. افراد فقیر دسترسی کمتری به لوازم بهداشتی دارند و حتی یک وقفه کوتاه می‌تواند به بارداری‌های ناخواسته منجر شود.

برای مثال آمار دسترسی مردم هند به ملزومات بهداشتی تا 23 درصد کاهش پیدا کرده است و قرص‌های ضد بارداری نیز این روزها 15 درصد کمتر از گذشته به فروش می‌رسند.

یک شرکت تحقیقات بهداشتی در این زمینه اعلام کرده است که مراقبت‌های بهداشتی ضعیف در کشورهای در حال توسعه به دنبال همه گیری ویروس کرونا، باعث اختلال در ارائه خدمات بهداشت جنسی شده است.

پیش بینی این سازمان حاکی از آن است که کاهش 10 درصدی استفاده از خدمات و ملزومات بهداشتی در 132 کشور با درآمد کم و متوسط منجر به حدود 15 میلیون بارداری ناخواسته خواهد شد و حدود 50 میلیون زن در این مناطق به این ملزومات دسترسی پیدا نخواهند کرد.

اما در مقابل اگر به کشورهای ثروتمند نگاهی بیاندازیم از زمان شیوع کووید 19، زنان تمایل بیشتری به برنامه‌های تنظیم خانواده دارند و به نظر می‌رسد اضطراب ناشی از این بیماری و عدم اطمینان از آینده، منجر به کاهش نرخ زاد و ولد در کشورهای ثروتمند شود.

بررسی‌هایی که اخیرا انجام شده است نشان می‌دهد یک سوم از زنان 18 تا 34 ساله آمریکایی به دنبال شیوع ویروس کرونا تصمیم به بارداری را به آینده دورتری موکول کرده‌اند یا ترجیح می‌دهند فرزندان کمتری داشته باشند. پیش بینی می‌شود این کاهش زاد و ولد بیشتر از میزان رخ داده در بحران مالی سال 2007 باشد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ادامه این روند در کشورهای ثروتمند پدیده پیری جمعیت را به دنبال خواهد داشت و خانواده‌های کوچکتر با یک فرزند نیز افزایش خواهد یافت. البته نرخ فرزند آوری در برخی کشورهای ثروتمند مانند سنگاپور حتی پیش از ظهور پاندمی نیز آمار کمی داشت برای مثال نرخ زاد و ولد در این کشور 1.14 بود.

در نیویورک از زمان شروع قرنطینه بسیاری از افراد درمان باروری خود را نیز متوقف کردند یا اینکه بسیاری از بیمارستان‌ها به دنبال خطر این ویروس اجازه ورود به اتاق زایمان را نمی‌دادند. بسیاری از مراکز خدمات باروری نیز خدمات خود را متوقف کرده بودند.

از سوی دیگر خانواده‌ها و به خصوص زنان نگرانی دیگری نیز دارند و این نگرانی موضوع ابتلای کودک متولد نشده به ویروس کرونا است که در صورت ابتلای مادر انتقال این بیماری به جنین بر اساس گفته پزشکان وجود دارد. همچنین بسیاری از زنان معتقدند که نگهداری نوزاد تازه به دنیا آمده در خانه و استفاده از خدمات بهداشتی در شرایط قرنطینه بسیار سخت است.

برای مثال در کشور برزیل که کشوری با درآمد متوسط است و نیمی از بارداری‌ها در آن به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد، شیوع زیکا منجر به کاهش میزان زاد و ولد شد و این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از زنان موفق به جلوگیری از بارداری خود شدند. این در حالی است که در این کشورها با رخ دادن کووید 19 دسترسی به خدمات بهداشتی کمتر شده است.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اما سوال اصلی اینجا است که تاثیر بلند مدت ویروس کرونا بر میزان زاد و ولد و همچنین فرزندآوری چقدر خواهد بود؟ بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که کاهش نرخ زاد و ولد می‌تواند به سرعت به حالت معکوس خود بازگردد.

برای مثال کسانی که در طول دوران همه گیری بدون هیچ گونه برنامه ریزی باردار شدند، ممکن است در ادامه زندگی خود فرزندان کمتری داشته باشند یا زنان در کشورهای ثروتمند که برنامه‌های خود را متوقف کرده بودند، به احتمال زیاد پس از کووید 19 علاقه به فرزند آوری پیدا خواهند کرد.

تلاش دولت‌ها در این زمینه می‌تواند کمک موثری را ایجاد کند. برای مثال دولت‌ها می‌توانند علاوه بر تلاش برای متوقف کردن همه گیری ویروس کرونا، از مشکلات اقتصادی پیش آمده به دنبال آن بکاهند. یا آنکه دولت‌ها می‌توانند دسترسی به خدمات پیشگیری از بارداری را با مدیریت بیشتری ارائه دهند یا به آنها یارانه اختصاص دهند تا بدین ترتیب برنامه ریزی خانواده‌ها به صورت بیشتری کنترل شود.

همچنین دولت‌ها با ایجاد سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی و مراقبتی می‌توانند در کار مراقبت از کودکان کمک بیشتری کنند تا میزان زاد و ولد نیز در این زمان روند شدید نزولی پیدا نکند.

 

مطالب مرتبط

ضربه مهلک و سنگین ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد جهانی

  با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصاد و اقتصاددانان حکایت از این مساله دارد که طولانی شدن این بیماری، کشورهای بزرگ را دچار رکود سختی خواهد […]

آیا پاندمی کرونا و دورکاری توانسته بهره‌وری کاری مشاغل را بیشتر کند؟

  با شروع پاندمی کرونا و فعالیت از راه دور بسیاری از مشاغل و شرکت­‌ها، انعطاف‌پذیری بسیاری در زمینه ساعت کاری در شبانه‌روز به وجود آمده است و بررسی­‌ها نشان […]

ویروس کرونا با صنعت گردشگری جهانی چه کرده است؟

  نتایج بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که به هر میزان کشوری بیشتر درگیر بیماری کووید 19 و کرونا شده باشد، به همان میزان نیز در زمینه صنعت […]

ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا چه تاثیراتی بر انتخابات ایالات متحده خواهد گذاشت؟

  همانطور که می‌دانیم چند هفته تا شروع برگزاری انتخابات در ایالات متحده امریکا باقی نمانده و این در حالی است که جواب تست  covid-19 برای رئیس جمهور این کشور […]

آیا پاندمی کرونا بر قیمت جهانی مسکن تاثیری داشته است؟

  با همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و به دنبال آن، رکود اقتصادی به وجود آمده در اغلب بخش‌ها به ویژه بخش‌های اقتصادی، پیش بینی کارشناسان اقتصادی و […]

یک نظر در مورد “تاثیر کرونا بر فرزندآوری در کشورهای مختلف چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *