بازارچه ساختمان

چه نوع توالت فرنگی و ایرانی خریداری کنیم؟

توالت فرنگی

 

 

سرویس بهداشتی یکی از بخش‌های مهم ساخت و یا بازسازی ساختمان است. شاید در گذشته حساسیت کمتری برای خرید لوازم سرویس بهداشتی بود و سرویس بهداشتی خانه‌ها تنها یک توالت ایرانی ویک روشویی داشت. اما با گذشت زمان لوازم سرویس بهداشتی هم تغییر کرد، توالت فرنگی به بازار آمد و بیشتر پزشکان توصیه کردند که از این مدل توالت استفاده کنند تا آسیب کمتری به ستون فقرات وارد می‌کند. امروزه در اکثر خانه‌ها به خصوص خانه‌هایی که در چند سال اخیر ساخته شده است، در سرویس بهداشتی  علاوه‌بر توالت ایرانی، دستشویی فرنگی نیز وجود دارد. لوازم سرویس بهداشتی تنوع زیادی پیدا کرده از انواع روشویی کابین‌دار و بدون کابین تا انواع دستشویی فرنگی و ایرانی. وقتی برای خرید لوازم سرویس بهداشتی به بازار بروید با انوع پیشنهادها مواجه می‌شوید، مثلا توالت فرنگی دیواری یا زمینی، توالت فرنگی با بیده یا توالت ایرانی با ریم باز و بسته.

در ادامه مقاله انواع توالت ایرانی و فرنگی را توضیح می‌دهیم.

توالت ایرانی

در این چند سال پزشکان به خصوص به افراد سالمند توصیه می‌کنند که از توالت مدل فرنگی استفاده کنند، با وجود این توصیه هنوز استفاده از توالت ایرانی متداول‌تر است و معمولا سرویس بهداشتی که توالت ایرانی دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. در بیشتر خانه‌ها توالت‌های فرنگی در گوشه حمام قرار دارد.

 

توالت ایرانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

خرید توالت ایرانی مناسب

اگر قصد دارید سرویس بهداشتی منزل‌تان را بازسازی کنید و سنگ توالت ایرانی را تعویض کنید، هنگام خرید سنگ توالت ایرانی توجه به نکاتی مانند ابعاد سنگ توالت، نوع آبریز، ارگونومی و جنس سنگ مهم است.

زمان خرید توالت ایرانی باید طول و عرض و عمق کاسه توالت را متناسب با سرویس بهداشتی انتخاب کنید تا زمان نصب به مشکل برخورد نکنید. از نکات مهم هنگام خرید توالت ایرانی برای سرویس بهداشتی توجه به جنس سنگ و ضریب جذب آب آن است. جنس سنگ توالت ایرانی از چینی بهداشتی است، چینی بهداشتی با کیفیت میزان جذب آب آن کمتر از یک درصد است. سنگ‌های بی‌کیفیت توالت‌های ایرانی میزان جذب آب بالایی دارند که باعث تجمع آلودگی می‌شود و بستر مناسبی برای رشد میکروب و قارچ است و در نتیجه بوی نامطبوعی سرویس بهداشتی خواهد داشت.

سطح توالت ایرانی باید صاف و کم موج، براق و شفاف باشد، ضخامت لعاب باید مناسب و با کیفیت باشد. لعاب‌های بی کیفیت، مات و نازک در برابر شستشو و ساییدگی مقاومت کمی دارند.

یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب و خرید سنگ توالت ایرانی برای سرویس بهداشتی توجه کرد، نوع آبریز یا ریم است. توالت‌های ایرانی دو نوع آبریز باز و آبریز بسته دارند.

 

توالت ایرانی

 

 

از نکات مهم هنگام خرید توالت ایرانی برای سرویس بهداشتی توجه به جنس سنگ و ضریب جذب آب آن است. جنس سنگ توالت ایرانی از چینی بهداشتی است، چینی بهداشتی با کیفیت میزان جذب آب آن کمتر از یک درصد است.

 

انواع آبریز در توالت ایرانی

توالت ایرانی با ریم بسته

توالت ایرانی با ریم بسته بیشتر در توالت‌‍‌های ایرانی مدرن مشاهده می‌شود. در مدل ریم بسته، کانال آبریز یا ریم بسته است و در طول کانال آبریز سوراخ‌هایی با فواصل منظم ایجاد شده و آب بعد از ورود به کانال آبریز به گردش در می‌آید و از طریق سوراخ‌ها به صورت آبشاری و یکنواخت در محیط کاسه جاری می‌شود. توالت ایرانی با ریم بسته بهداشتی‌تر است و عمل شستشو بهتر صورت می‌گیرد. در این مدل آبریز آب به طور یکسان و یکنواخت دور تا دور کسنگ توالت پخش می‌شود و تمام سطح داخلی سنگ شسته می‌شود و تجمع فضولات و حشرات در سنگ توالت جلوگیری می‌کند.           

توالت ایرانی با ریم باز

ریم باز ساده‌ترین نو ع آبریز در توالت ایرانی است. این نوع آبریز بیشتر در توالت‌های قدیمی وجود دارد. در توالت ایرانی با ریم باز سوراخ‌های منظم وجود ندارد و کانال باز است و آب پس از ورود به عمق کاسه جاری می‌شود.

از دیگر مواردی که هنگام خرید سنگ توالت ایرانی باید به آن توجه کرد، طراحی ارگونومیک آن است. تعدادی از کارخانه‌های تولید چینی بهداشتی مانند مروارید، سنگ توالت طبی و ارگونومی طراحی کرده‌اند. توالت ایرانی ارگونومی و طبی میزان فشاری که به کمر، زانوها و مچ پا وارد می‌شود را کاهش می‌دهد و آسیب کمتری به مفاصل و ستون فقرات وارد می‌شود.

توالت ایرانی در کشورهای آسیایی نیز استفاده می‌شود و به همین دلیل به توالت آسیایی نیز شناخته می‌شود.

 

توالت ایرانی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

توالت فرنگی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم استفاده از دستشویی مدل فرنگی را پزشکان توصیه می‌کنند و امروزه در سرویس بهداشتی اکثر خانه‌ها دستشویی فرنگی وجود دارد. اما اگر منزل شما هنوز سرویس بهداشتی ندارد و قصد دارید دستشویی فرنگی نصب کنید و یا به دلایل مختلفی می‌خواهید دستشویی فرنگی سرویس بهداشتی را تعویض کنید. لازم است با انواع دستشویی فرنگی و ویژگی‌های آن آشنا باشید. دستشویی فرنگی از نظر شکل و فرم، جنس، رنگ، محل قرارگیری و… انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی و توضیح انواع دستشویی فرنگی می‌پردازیم.

 

سرویس بهداشتی

 

 

نوع خروجی دستشویی فرنگی با توجه به طبقه‌ای که سرویس بهداشتی در آن قرار دارد انتخاب می‌شود. خروجی دستشویی فرنگی سرویس بهداشتی در طبقات همکف ساختمان به شکل S است، در این طبقات لوله‌کشی زیر توالت به سمت زمین وجود دارد.

 

انواع توالت فرنگی

توالت فرنگی یک تکه

در مدل یک تکه، مخزن و کاسه توالت سر هم و به یکدیگر متصل هستند. این نوع توالت به صورت یک تکه قالب‌گیری شده است. شستشوی این مدل توالت یک تکه راحت‌تر است. ابعاد استاندارد این مدل شامل: طول 53 الی 78 سانتی‌متر، عرض کمتر از 50 سانتی‌متر است،  ارتفاع کاسه در مدل یک تکه از زمین بین 35 تا 41 سانتی‌متر و عمق آنها حدود 68 الی 76 سانتی‌متر است. دستشویی فرنگی یک تکه قیمت بالاتری نیز دارد.

توالت فرنگی دو تکه

در دستشویی فرنگی دو تکه مخزن و کاسه توالت از هم جدا هستند و به صوت جداگانه نصب می‌شوند، نظافت و شستشو توالت‌های فرنگی دو تکه  سخت ‌‎تر است ولی نسبت به یک تکه قیمت کمتری دارند. ارتفاع توالت دو تکه نسبت به یک تکه بیشتر و حدود 66 تا 82 سانتی‌متر است ولی سایر ابعاد مدل دو تکه با یک تکه برابر است.

 

سرویس بهداشتی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع خروجی توالت فرنگی

نوع خروجی دستشویی فرنگی با توجه به طبقه‌ای که سرویس بهداشتی در آن قرار دارد انتخاب می‌شود. خروجی دستشویی فرنگی سرویس بهداشتی در طبقات همکف ساختمان به شکل S است، در این طبقات لوله‌کشی زیر توالت به سمت زمین وجود دارد. خروجی دستشویی فرنگی در طبقات بالاتر به P شکل است، لوله‌کشی زیر توالت در طبقات بالا دشوار است.

 

سرویس بهداشتی

 

 

در دستشویی فرنگی دو تکه مخزن و کاسه توالت از هم جدا هستند و به صوت جداگانه نصب می‌شوند، نظافت و شستشو توالت‌های فرنگی دو تکه  سخت ‌‎تر است ولی نسبت به یک تکه قیمت کمتری دارند.

 

انواع توالت فرنگی بر اساس محل قرارگیری

دستشویی فرنگی از نظر محل قرارگیری به دو نوع  توالت فرنگی دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند.

توالت فرنگی زمینی

در مدل زمینی همانطور که از نام آن مشخص است محل قرارگیری آن روی زمین است. خروجی آن با توجه به طبقه‌ای از ساختمان که سرویس بهداشتی در آن قرار دارد، به شکل P و یا S است.

توالت فرنگی دیواری

توالت فرنگی دیواری یا وال‌هنگ به دیوار سرویس بهداشتی نصب می‌شود، توالت فرنگی دیواری نسبت به مدل‌های دیگر کوچک‌تر است و مخزن آن داخل دیوار سرویس بهداشتی قرار می‌گیرد و فضای کمی را اشتغال می‌کند. خروجی  فرنگی دیواری حتما باید P شکل باشد. دستشویی فرنگی دیواری وال‌هنگ هم گفته می‌شود. دیوار سرویس بهداشتی که توالت فرنگی دیواری در آن قرار می‌گیرد باید استحکام بالایی داشته باشد. توالت فرنگی دیواری بیشتر در ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود و به ندرت در سرویس بهداشتی خانه‌ها توالت فرنگی دیواری مشاهده می‌شود. نظافت و شستوی توالت فرنگی دیواری نسبت به مدل زمینی راحت‌تر است.

 

بیده توالت فرنگی دیواری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع توالت فرنگی از لحاظ فرم کاسه

دستشویی فرنگی از لحاظ شکل کاسه به دسته زیر تقسیم می‌شوند:

کاسه کشیده: فرم کاسه در این مدل بیضی شکل است و طول آن نسبت به مدل گرد بیشتر و نشستن روی آن راحت‌تر است.

کاسه نیمه کشیده: فرم این نوع کاسه توالت بین گرد و کشیده است. عرض آن اندازه مدل گرد ولی طول آن کمی بیشتر از کاسه توالت گرد است.

کاسه گرد: این مدل توالت به اندازه دو مدل قبلی راحت نیست ولی به نسبت جمع و جور است و برای سرویس بهداشتی با متراژ پایین مناسب است.

 

سرویس بهداشتی فرنگی دیواری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع سیستم تخلیه توالت فرنگی

سیستم تخلیه در توالت فرنگی به چهار دسته تقسیم می‌شود:

سیستم تخلیه گردابی: در سیستم گردابی آب از راه مجرای آب وارد بدنه نشیمن توالت می‌شود و بعد به کاسه اصلی توالت می‌رود. فرآیند شستشو هم با چرخش گردابی است. در سیستم تخلیه گردابی احتمال گرفتگی زیاد است ولی صدای کمتری تولید می‌کند.

سیستم تخلیه ریزشی یا واش‌دان: در سیستم تخلیه ریزشی در دستشویی فرنگی دو تکه استفاده می‌شود و  آب از لبه‌های خارجی و از بالا به پایین صورت می‌گیرد. در این سیستم حجم آب مصرفی و صدای تخلیه زیاد است.

سیستم تخلیه واتر جت: در سیستم تخلیه واتر جت شبیه به گردابی است. سیستم تخلیه واترج جت 65 درصد به صورت گردابی و 35 درصد به صورت شوتینگ است، ترکیب این دو روش باعث شده که قدرت تخلیه بالا باشد. این سیستم صدای کمتری تولید می‌کند و عملکرد آن بالا است.

سیستم تخلیه توریو جت: سیستم تخلیه توریو جت، جدیدترین سیستم تخلیه است. ویژگی‌های  این سیستم مانند واتر جت است. در تخلیه توریو جت مصرف آب کم و تخلیه هم بهتر صورت می‌گیرد.

 

 بیده توالت فرنگی دیواری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بیده توالت فرنگی

وقتی برای خرید توالت با دستشویی فرنگی به بازار می‌روید، اصطلاح فرنگی با بیده شنیده‌اید. بیده یا خودشور وسیله‌ای است کارآمد که بر روی دستشویی فرنگی نصب می‌شود و وظیفه آن شستشوی بدن افراد است هنگام استفاده از توالت است. بیده دو مدل مکانیکی و دیجیتالی در بازار موجود است.

در مدل مکانیکی در انتهای بیده و در محل لوله پخش کننده آب یک دسته یا شیر وجود دارد و زمانی که بخواهید از بیده برای شستشو استفاده کنید شیر یا دسته را باز می‌کنید و آب با فشار مشخص از سیستم پاچشی خارج و به این ترتیب بدن فرد شستشو می‌شود.

در مدل دیجیتالی بیده در کنار نشیمنگاه توالت یک صفحه دیجیتالی با تعدادی دکمه قرار دارد، به وسیله این دکمه‌ها فشار آب، تنظیم دما و در مدل‌های پیشرفته‌تر بیده دیجیتالی قابلیت‌هایی مثل خشک‌کن و تنظیم جهت خروج آب نیز وجود دارد وجود دارد، در برخی از مدل‌های بیده در قسمت خروجی آب فیلترهای ضد میکروب قرار دارد.

 

بیده و توالت فرنگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

عملکرد خشک ‌کن در بیده دیجیتالی به این صورت است که پس از عملیات شستشو و آبکشی، در توالت بسته می‌شود و قسمت داخلی باد و گرما تولید می‌کند و توالت خشک می‌شود و فضای داخلی توالت مرطوب نیست و احتمال آلودگی کم می‌شود.

بیده را به راحتی و حتی بدون کمک نصاب می‌توانید به انواع توالت فرنگی دیواری و زمینی نصب کنید. در بعضی از توالت‌های فرنگی در امتداد نقطه اتصال در به بدنه توالت مانع وجود دارد که در این نوع از توالت‌های فرنگی نمی‌توان بیده نصب کرد. بعضی از دستشویی فرنگی‌ها بیده دارند و بعضی دیگر بیده روی سینک کوچکی در کنار توالت قرار گرفته است.

بیده برای افراد سالمند، زنان باردار و کودکان مناسب است. از مزیت‌های استفاده از بیده، شستشوی بدن بدون استفاده از دست است و مصرف آب هنگام شستشو را کاهش می‌دهد.

 

بیده

 

 

بیده یا خودشور وسیله‌ای است کارآمد که بر روی دستشویی فرنگی نصب می‌شود و وظیفه آن شستشوی بدن افراد است هنگام استفاده از توالت است. بیده دو مدل مکانیکی و دیجیتالی در بازار موجود است.

 

جمع بندی

  • مدل طبی توالت ایرانی فشار کمتری را به کمر و مچ پا وارد می‌کند و توصیه می‌شود این نوع توالت استفاده شود.
  • توالت ایرانی براساس نوع آبریز به دو سته ریم باز و بسته تقسیم می‌شود، ریم باز در توالت‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شود.
  • دستشویی فرنگی براساس مدل، محل قرارگیری، خروجی، سیستم تخلیه و فرم کاسه دسته‌بندی می‌شوند.
  • انواع مدل دستشویی فرنگی شامل توالت یک تکه، دو تکه و توالت فرنگی دیواری زمینی تقسیم می‌شوند.
  • انواع سیستم تخلیه در دستشویی فرنگی شامل سیستم تخلیه گردابی، واش‌دان، واتر جت و توریو جت است.
  • نوع خروجی توالت‌های فرنگی بر اساس طبقه‌ای که سرویس بهداشتی در آن قرار دارد تعیین می‌شود، توالت فرنگی دیواری و طبقات بالا از خروجی p شکل استفاده می‌شود.
  • بیده یا خودشور وسیله‌ای است که بر روی توالت نصب می‌شود و دو نوع دیجیتالی و مکانیکی دارد.

 

مطالب مرتبط

یک نظر در مورد “چه نوع توالت فرنگی و ایرانی خریداری کنیم؟

  1. در بعضی برای شستشو باید خیلی مراعات کرد زود به زود مایع شستشو ریخت وجنس ان زود لایه های زیاد میکروب می گیره و کدام جنس با ید خرید که چرک چسب نبا شه و تمیز بما نه اموزش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *