بازارچه ساختمان

راهنمای خرید وان حمام و جکوزی

وان حمام

 

در اکثر سرویس بهداشتی در خانه‌ها وسیله‌ای به نام وان حمام وجود ندارد. شاید بتوان گفت قدیم‌تر در حمام‌های عمومی خزینه‌ها همان کار وان‌های حمام امروزی را انجام می‌دادند. بعد از اینکه خانه‌ها مجهز به حمام شدند، حمام بعضی خانه‌ها که بیشتر آنها از افراد متمول بودند و به قول قدیمی‌ها به فرنگ رفت و آمد داشتند از وان‌ها برای استحمام استفاده می‌کردند. امروزه نیز بیشتر خانه‌های لوکس از وان‌های ساده و یا جکوزی برای حمام استفاده می‌کنند ولی کسی نیست که تصاویر دکوراسیون حمام‌ها را در مجلات و اینترنت ببیند و دلش نخواهد بعد از یک روز پر مشغله در وانِ حمام ریلکس کند. یا وقتی که دکتر تجویز می‌کند که برای التیام دردها چند جلسه جکوزی تجویز می‌کند، آروز می‌کنیم که حمام خانه مجهز به وان جکوزی بود. شاید یکی از دلایلی که در دکوراسیون سرویس بهداشتی خانه از وان حمام و یا جکوزی آپارتمانی استفاده نمی‌شود، ابعاد وان حمام و البته قیمت وان جکوزی است.

در ادامه مقاله انواع وان ساده حمام و وان جکوزی آشنا خواهید شد.

وان حمام

وان‌های حمام در واقع ظرف بزرگی در حمام است که آب در آن ریخته می‌شود و افراد بدن خود را در آن می‌شویند. وان برای حمام از نظر بسیاری از افراد وسیله‌ای لوکس و دکواتیو به نظر می‌رسد و بیشتر در دکوراسیون حمام خانه‌های لوکس به چشم می‌خورد. وان‌های حمام انواع مختلفی از نظر جنس، خاستگاه و ابعاد دارند و برای شستشوی انسان و حیوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

حمام مدرن

 

 

وان برای حمام از نظر بسیاری از افراد وسیله‌ای لوکس و دکواتیو به نظر می‌رسد و بیشتر در دکوراسیون حمام خانه‌های لوکس به چشم می‌خورد.

 

جکوزی

شاید برای شما هم جالب است بدانید جکوزی نام یک شرکت تولید کننده وان‌های حمام گردابی است که در سال 1915 تاسیس شد. مانند بسیاری از برندهای دیگر نام شرکت روی محصول ماند و امروزه وان‌های حمام گردابی را با نام وان جکوزی می‌شناسیم. وان جکوزی قبلا در مراکز تفریحی آبی قرار داشت ولی بعدها بعضی خانه‌ها به وان جکوزی مجهز شدند. امروزه نیز به دلیل رشد جمعیت و روند رو به رشد آپارتمان‌نشینی جکوزی آپارتمانی برای رفاه آپارتمان نشینیان به بازار آمد.

اجزای وان جکوزی یا جکوزی آپارتمانی:

  • بدنه اصلی وان جکوزی
  • شاسی (چارچوب اصلی) نگهدارنده بدنه جکوزی آپارتمانی که باید صددرصد از جنس ضد آب تهیه شده باشد.
  • موتور اصلی خروج آب از نازل‌ها
  • لوله‌های هدایت‌کننده آب به نازل‌ها
  • نازل‌های خروج آب جکوزی
  • قسمت زیر آب وان جکوزی (چاهک خروج آب از ناحیه پایینی جکوزی)
  • شیرآلات

وان جکوزی که در آپارتمان‌ها قرار دارد یا همان جکوزی آپارتمانی معمولا یک نفره هستند، البته با توجه به متراژ خانه و سرویس بهداشتی جکوزی آپارتمانی دو نفره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وان جکوزی

 

 

جکوزی نام یک شرکت تولید کننده وان‌های حمام گردابی است که در سال 1915 تاسیس شد.

 

انواع وان‌های حمام

وان حمام به دو دسته وان‌های حمام شرقی و وان‌های حمام غربی تقسیم می‌شوند.

وان‌های حمام غربی: در مدل غربی طول آن زیاد  و عمق آن کم است. مدل غربی بر روی کف حمام می‌خوابد.

وان‌های حمام شرقی: در مدل شرقی بر عکس مدل غربی طول کم و عمق زیاد است. مدل شرقی بیشتر در ژاپن به چشم می‌خورد.

جنس وان حمام

متریال مختلفی در ساخت وان‌های حمام به کار می‌رود  هر کدام مزایا و معایبی دارند.

وان آکریلیک

وان‌های حمام آکریلیک قیمت و طول عمر مناسبی دارد و به همین دلیل یکی از وان‌های حمام پرطرفدار است. وان‌های آکریلیک در انواع اشکال مانند گرد، کلاسیک و مربع شکل ساخته می‌شود. ابعاد وان حمام آکریلیک متفاوت است. وان‌های حمام آکریلیک در دسته وان‌های حمام پلاستیکی قرار می‌گیرند و  نسبت به جنس‌های دیگر سبک هستند ولی در مقابل سریع دچار خط و خش می‌شوند، البته آب در وان‌های آکریلیک نسبت به وان‌های فلزی دیرتر سرد می‌شود.

وان‌های حمام آکریلیک در برابر مواد شیمیایی آسیب‌پذیری زیادی دارند بنابراین باید در نگهداری آنها دقت کرد متوسط عمر وان‌های حمام آکریلیک 10 تا 15 سال است.

مزایای وان‌های حمام آکریلیک:

  • کیفیت بالا
  • تنوع در طرح و رنگ
  • مدت زمان بالا در گرم نگهداشتن آب
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • مقاومت بالا در برابر دما
  • مقاومت مناسب در برابر کپک و مواد شیمایی

 

وان آکریلیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وان فایبرگلاس

وان‌های حمام فایبرگلاس نیز مانند آکریلیک در دسته ئان حمام پلاستیکی قرار می‌گیرند و یکی از مزیت‌های آن قیمت ارزان آن است. وان‌های حمام فایبرگلاس نیز مانند آکریلیک‌ها سبک هستند و تنوع رنگ و طرح خوبی دارند. با توجه به مدل، ابعاد وان‌های حمام فایبرگلاس متفاوت است. یکی از معایب وان‌های حمام فایبرگلاس عمر کوتاه و حساسیت آنها نسبت به لکه و قارچ است.

از دیگر معایب وان‌های حمام فایبرگلاس حساسیت بالای آنها در برابر مواد شیمیایی است. رنگ وان‌های حمام فایبرگلاس در اثر تماس با مواد شیمیایی محو می‌شود و روی بدنه ترک‌های عنکبوتی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد لکه و پوسته پوسته شدن وان‌های فایبرگلاس باید مرتب نظافت شوند ولی از مواد شیمیایی قوی برای نظافت آنها استفاده نکرد.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وان رزینی

وان‌های حمام رزینی برای افرادی که به دلایل مختلف دوست دارند وان حمام سنگی داشته باشند، مناسب است. وان‌های حمام رزینی از وان‌های حمام سنگی سبک‌تر است بنابراین نگران ظرفیت تحمل وزن کف را نداشته باشید. وان‌های رزینی متخلخل نیستند و سطح صافی دارند و به همین دلیل آب در آنها نفوذ نمی‌کند وان‌های حمام رزینی گرما را به خوبی در خود نگه می‌دارد. ابعاد وان حمام رزینی متفاوت است و تنوع طرح خوبی دارند.

وان‌های رزینی در برابر لکه و خراش مقاوم بالایی دارند، نگهداری از آنها دشوار نیست. برای نظافت و شستشوی وان‌های حمام رزینی مانند انواع آکریلیک و فایبرگلاس از مواد شیمیایی قوی و برس زبر استفاده نکنید.

 

ابعاد وان حمام

 

 

وان‌های حمام رزینی برای افرادی که به دلایل مختلف دوست دارند وان حمام سنگی داشته باشند، مناسب است.

 

وان فلزی

وان‌های حمام فلزی بیشتر در دکوراسیون سبک کلاسیک استفاده می‌شود. یک لایه لعاب پرسلان یا چینی روی وان‌های فلزی قرار می‌گیرد. وان‌های حمام فلزی دوام و استحکام بالایی دارند، ولی در مقابل وزن آنها زیاد است و برای استفاده نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارند و هنگام نصب باید از یک نصاب حرفه‌ای کمک گرفت. به دلیل جنسی فلزی بدنه، آب در این نوع وان‌ها سریع‌تر سرد می‌شود. لایه لعابی در وان‌های حمام فلزی در برابر ترک و پوسته پوسته شدن مقاوم است. ابعاد وان‌های حمام فلزی متفاوت است. قیمت وان‌های حمام فلزی بالا و چیزی حدود 10 تا 25 میلیون تومان است.

وان‌های حمام مسی یکی از انواع وان‌های فلزی است که بسیار لوکس به نظر می‌رسد و البته قیمت بالایی دارند. وان‌های حمام مسی وزن بالایی دارند ولی در برابر خط و خش مقاوم هستند.

 

قیمت وان جکوزی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وان سنگی

اگر به دنبال یک وان حمام منحصر بفرد هستید، وان حمام سنگی انتخاب مناسبی است. وان‌های حمام سنگی اغلب با دست حکاکی شده‌امد و قیمت بالایی دارند. از سنگ‌های مرمر، گرانیت، ماسه سنگ و تراورتن برای ساخت وان‌های حمام سنگی استفاده می‌شود. وان سنگی طول عمر بالایی دارند و دچار ترک و پوسته پوسته شدن نمی‌شوند. وزن وان‌های سنگی بالا است، بنابراین قبل از خرید وان‌های سنگی مطمئن شوید که سازه خانه این فشار وزن را تحمل می‌کند.

 

قیمت وان جکوزی

 

 

وان سنگی طول عمر بالایی دارند و دچار ترک و پوسته پوسته شدن نمی‌شوند. وزن وان‌های سنگی بالا است، بنابراین قبل از خرید وان‌های سنگی مطمئن شوید که سازه خانه این فشار وزن را تحمل می‌کند.

 

وان چوبی

شاید استفاده از چوب در ساخت وان‌های حمام منطقی به نظر نرسد اما یکی از متریالی که برای ساخت وان‌های حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب است. چوب به راحتی فرم می‌گیرد و شکل‌های متنوعی از وان‌های حمام با چوب ساخته می‌شود. یه لایه نفوذ ناپذیر روی سطح وان‌های چوبی را تشکیل می‌دهد. از مزیت‌های وان‌های حمام چوبی می‌توان به وزن سبک و عایق حرارتی خوب اشاره کرد. طول عمر پایین و مقاومت کم در برابر رطوبت از معایب وان‌های حمام چوبی است.

 

ابعاد وان حمام

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ابعاد وان حمام

توجه به ابعاد وان حمام یکی از فاکتورهای مهم هنگام خرید وان معمولی و وان جکوزی است. امروزه فضای حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی کوچک است و باید ابعاد وان حمام به گونه‌ای باشد که بتوان وان و یا جکوزی آپارتمانی را در آن جای داد. حتی اگر حمام و سرویس بهداشتی منزل شما یزرگ است چه مقدار از این فضا را می‌خواهید به وان جکوزی اختصاص دهید. علاوه‌بر ابعاد وان باید به شکل ظاهری وان با توجه به معماری حمام و سرویس بهداشتی دقت کنید. استاندار متراژ حمام 13 متر مربع است و حدود 30 دصد از این فضا را ابعاد وان حمام اشغال می‌کند.

طول استاندارد ابعاد وان حمام یک متر و پنجاه سانتی‌متر و عرض 76 سانتی‌متر دارند و متوسط عمق حدود 55 سانتی ‌متر است.

 

ابعاد وان حمام

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ابعاد وان حمام و جکوزی آپارتمانی

ابعاد وان ساده و وان جکوزی کوچک

با توجه به ابعاد حمام و سرویس‌های بهداشتی وان ساده و وان جکوزی کوچک طرفداران زیادی دارد. طول ابعاد وان ساده و جکوزی آپارتمانی حدود 110 تا 140 سانتی‌متر و عرض آنها 70 تا 75 سانتی‌متر است. خوشبختانه این روزها تولیدکنندگان وان جکوزی کوچک نیز به بازار عرضه می‌کنند و وان جکوزی کوچک در آپارتمان با متراژ پایین نیز وجود دارد. قیمت وان جکوزی کوچک نسبت به دیگر ابعاد کمتر است.

ابعاد وان حمام و جکوزی آپارتمانی متوسط

تنوع مدل در ابعاد وان ساده و وان جکوزی متوسط بالا است. استاندار ابعاد وان‌های حمام بر اساس این سایز متوسط است. طول ابعاد وان‌های معمولی حمام و جکوزی آپارتمانی متوسط 140 تا 160 سانتی‌متر و عرض آنها 70 تا 80 سانتی‌متر است.

 

حمام مدرن

 

 

با توجه به ابعاد حمام و سرویس‌های بهداشتی وان ساده و وان جکوزی کوچک طرفداران زیادی دارد. طول ابعاد وان ساده و جکوزی آپارتمانی حدود 110 تا 140 سانتی‌متر و عرض آنها 70 تا 75 سانتی‌متر است.

 

ابعاد وان حمام و جکوزی آپارتمانی بزرگ

اگر متراژ حمام  سرویس بهداشتی خانه شما بیش از 13 متر است، می‌توانید از وان‌های حمام و یا جکوزی آپارتمانی را بزرگ انتخاب کنید. قدرت پمپاژ آب در وان جکوزی بزرگ بسیار بیشتر از وان‌های حمام و وان جکوزی کوچک است. قیمت وان جکوزی بزرگ با توجه به ابعاد و قدرت پمپاژ بالا است.

قیمت وان جکوزی

در تهران بورس فروش لوازم  و تجهیزات سرویس بهداشتی در خیابان شیراز جنوبی، خیابان بنی‌هاشم و خیابان سعدی تهران است. اما بهتر است قبل از خرید از قیمت وان جکوزی و یا معمولی اطلاع داشته باشید، برندهای ایرانی و خارجی زیاد است و قیمت وان جکوزی به نسبت امکانات و برند تغییر می‌کند. همچنین تنوع مدل در جکوزی آپارتمانی زیاد است. به همین دلیل برای اطلاع از قیمت وان جکوزی و آشنایی با برندها و امکاناتی که هر مدل جکوزی آپارتمانی در اختیار شما می‌گذارد به وبسایت ترب مراجعه کنید. ترب علاوه بر قیمت وان جکوزی و مدل‌ها شما را راهنمایی می‌کند که برای خرید مدل مورد نظر به چه فروشگاهی مراجعه کنید و یا حتی اینترنتی خریداری کنید.

 

حمام مدرن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • وان‌های امروزیِ از جنس پلاستیک، سبک هستند و قیمت مناسبی دارند.
  • وان‌های پلاستیکی از فایبرگلاس و آکریلیک هستند، وان رزینی نیز نسبت به وان سنگی قیمت کمتری دارد ولی دوام و طول عمر بالایی دارد.
  • ابعاد وان حمام باید با متراژ حمام متناسب باشد، حدود 30 درصد از فضای سرویس بهداشتی را وان اشغال می‌کند.
  • جکوزی نام شرکت سازنده وان‌های گردابی است.
  • در آپارتمان‌های امروزی معمولا جکوزی آپارتمانی وجود دارد که نیاز افراد را برطرف می‌کند و دیگر نیاز نیست برای استفاده جکوزی به مراکز تفریحی آبی مراجعه کرد.
  • بورس خرید انواع وان جکوزی و یا وان ساده در خیابان‌های شیراز جنوبی، سعدی و بنی‌هاشم است.

 

مطالب مرتبط

یک نظر در مورد “راهنمای خرید وان حمام و جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *