بازارچه ساختمان

راهنمای خرید انواع رادیاتورها

 

تجربه نسل قدیم از شروع فصل سرما یه چیز بود: آوردن علائدین از زیرزمین به داخل و نفت ریختن و روشن کردن آن برای گرما بخشیدن به خانه. بعدها بخاری جای علائدین را گرفت و بعدتر انواع رادیاتورها مانند رادیاتورهای پنلی یا رادیاتورهای پره‌ای و رادیاتورهای قرنیزی همچنین رادیاتورهای آلومینیومی و فولادی جای بخاری‌ها را برای گرم کردن خانه گرفتند.

زمانی که رادیاتورها به بازار آمدند تصور نمی‌شد که به این اندازه گوناگونی و تنوع را با خود به همراه بیاورند. امروزه یکی از دغدغه افراد هنگام خرید، اجاره، ساخت و یا بازسازی خانه‌ها خرید رادیاتور مناسب است. وقتی قدم به بازار می‌گذارید با تنوع این کالا مواجه می‌شوید. در مرحله اول شما باید انتخاب درستی در میان انواع رادیاتورها داشته‌باشید. 

برای گرم کردن خانه وسایل و روش‌های دیگری مانند: شومینه، اسپیلت، گرمایش از کف و… نیز وجود دارد.

ممکن است زمانی که برای خرید رادیاتور به بورس خرید و فروش آن قدم بگذارید، سردرگم شوید که چه انتخابی میان انواع رادیاتورها مناسب است. ما در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم که انتخاب مناسب و مقرون به صرفه‌ای داشته باشید.

 

 رادیاتورهای قرنیزی

 

 

امروزه یکی از دغدغه افراد هنگام خرید، اجاره، ساخت و یا بازسازی خانه‌ها خرید رادیاتور مناسب است.

 

شوفاژ چیست؟

«شوفاژو روشن کن»، «شوفاژو زیاد کن»، «شوفاژها باید هواگیری بشن» این جملات با شروع فصل پاییز و آغاز سرما زیاد به گوش‌مان می‌خورد.

سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که شوفاژ به چه معنا است و آیا تفاوتی با رادیاتور دارد؟

 

انواع رادیاتورهای پنلی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تعریف شوفاژ

شوفاژ  کلمه‌ای فرانسوی است و در اصطلاح به معنای حرارت مرکزی که برای تولید گرما در ساختمان‌ها به کار می‌رود. وظیفه شوفاژ گرمایش محیط و تامین آب گرم است.

ساختمان‌هایی که از این سیستم برای گرمایش خانه بهره می‌گیرند، در قسمتی از ساختمان که معمولاً در طبقات زیرین ساختمان است محلی به نام شوفاژ‌خانه یا موتور‌خانه وجود دارد. در موتور خانه‌ها دستگاه‌هایی مانند دیگ حرارت مرکزی، مشعل گازی یا گازوئیلی، منبع آب گرم پمپ وجود دارد.

حرارتِ دیگ که توسط مشعل تامین می‌شود به یک سیال واسط که در بیشتر مواقع آب است انتقال داده می‌شود. سپس پمپ موجود در موتورخانه آب گرم را توسط لوله‌ها به انواع رادیاتورهای داخل ساختمان از قبیل سالن، اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و حمام منتقل می‌کند و به این شکل آب گرم و گرمایش ساختمان تامین می‌شود.

 

 

ساختمان‌هایی که از سیستم شوفاژ برای گرمایش خانه بهره می‌گیرند، در قسمتی از ساختمان که معمولاً در طبقات زیرین ساختمان است محلی به نام شوفاژ‌خانه یا موتور‌خانه وجود دارد.

 

 سیستم کار شوفاژ

سیستم کاری شوفاژ به این صورت است که گرما از طریق لوله‌ها به داخل ساختمان منتقل می‌کند و نتیجۀ آن کاهش دمای آب است، سپس آب مجدد از طریق لوله‌های برگشت به سمت موتور خانه و دیگ حرارت برای جذب گرما هدایت می‌شود. این سیکل بارها و بارها تکرار می‌شود.

در سیستم حرارت مرکزی یا شوفاژ بیشتر از آب گرم استفاده می‌شود. دمای آب خروجی از دیگ 70 درجه سانتیگراد و دمای آبی که برای گرم شدن مجدد به داخل دیگ منتقل می‌شود 50 درجه سانتیگراد است.

اختلاف دمای آب گرم خروجی از دیگ حرارت و آب گرمی که برای گرم شدن مجدد به آن منتقل می‌شود، 20 درجه سانتیگراد است.

سیستم شوفاژ‌خانه یا موتورخانه

روش گرم کردم فضای داخلی ساختمان که شامل اتاق‌ها، سالن و… است به روش جا‌به‌جایی آزاد یا طبیعی است. هوای بالای  انواع رادیاتورها گرم و سبک شده و سمت بالا حرکت می‌کند و هوای سرد محیط جایگزین آن می‌شود.

به هین صورت یک چرخش و جا‌به‌جایی طبیعی در هوای محیط اتفاق می‌افتد و دمای تمامی نقاط بالا می‌رود و محیط گرم می‌شود. حدود 30% درصد گرما از طریق تابش و مابقی از طریق جا‌به‌جایی منتقل می‌شود.    

 

انواع رادیاتورهای پره‌ای

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سیستم پکیج

سیستم پکیج مناسب‌ترین جایگزین برای شوفاژخانه است و دردسرهای موتورخانه را ندارد.

تفاوت  پکیج با شوفاژخانه

پکیج در هر واحد از ساختمان به صورت مجزا وجود دارد. پکیج مانند موتورخانه آب گرم مصرفی ساختمان و رادیاتورها را تامین می‌کند.

موتورخانه‌ها علاوه بر تهیه سوخت، هزینه نگهداری‌شان بالا و در عین حال دشوار و زمان‌بر است. سیستم پکیج فضای زیادی را مانند موتورخانه اشغال نمی‌کند و بازدهی بالاتری نسبت موتورخانه‌ها دارند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع پکیج

پکیج‌ها انواع مختلفی دارند:

  • پکیج دیواری
  • پکیج زمینی
  • پکیج دودکش‌دار
  • پکیج فن‌دار

در حال حاضر بیشتر از پکیج‌های دیواری استفاده می‌شود که مناسب‌ترین انتخاب برای ساختمان‌های مسکونی و اداری است و با انواع رادیاتورها سازگاری دارد.

مزایای استفاده از پکیج دیواری:

  • کاهش مصرف انرژی
  • راندمان بالا
  • اشغال فضای کم
  • امنیت بال به دلیل تعبیه سنسورهای هشدار دهنده
  • امکان نتظیم دمای دلخواه
  • بی صدا
  • عدم تاخیر در گرم کردن آب
  • کنترل و مدیریت هر واحد به صورت مجزا
  • حذف هزینه‌های مربوط به نگهداری شوفاژخانه

 

انواع رادیاتورها قرنیزی

 

 

در حال حاضر بیشتر از پکیج‌های دیواری استفاده می‌شود که مناسب‌ترین انتخاب برای ساختمان‌های مسکونی و اداری است.

 

انواع رادیاتورها

رادیاتورها را از چند جهت می‌توان دسته‌بندی کرد. معمولا انواع رادیاتورها را براساس جنس، نوع ساخت و شکل ظاهری دسته‌بندی می‌کنند.

انواع رادیاتورها بر اساس نوع ساخت

رادیاتورها بر اساس نوع ساخت به دو دسته  تک لوله‌ای و دو لوله‌ای تقسیم می‌شوند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

رادیاتور تک لوله‌ای

در این نوع رادیاتورها بخار به عنوان سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای رادیاتور تک لوله‌ای:

  • مناسب برای لوله‌کشی روکار
  • مصرف کمتر لوله که نتیجۀ آن کاهش هزینه‌ها است

معایب رادیاتور تک لوله‌ای:

  • نیاز به دقت بالا هنگام نصب دارد
  • برای 4 تا 6 رادیاتور قابل استفاده است

رادیاتور دو لوله‌ای

رادیاتور دو لوله‌ای که همان رادیاتورهای معمولی هستند از آب به عنوان سیال استفاده می‌کنند و انتقال گرما از طریق آب گرم است.

به طور معمول از این روش برای لوله‌کشی رادیاتورها استفاده می‌کنند، ولی این روش یک عیب را در خود دارد. اگر مسیر لوله‌کشی طولانی شود، رادیاتورهای نزدیک‌تر به دلیل اینکه مصرف لوله رفت و برگشت آنها نسبت به رادیاتورهای دورتر کمتر است، افت فشار کمتری دارند و آب بیشتری درون لوله‌ها نسبت به رادیاتورهای که در فاصله بیشتری قرار گرفتند دارند.

 در نتیجه این رادیاتورها نسبت به دیگر رادیاتورهایی که در فاصله بیشتری قرار گرفتند گرم‌تر هستند. همچنین در رادیاتورهای دو لوله‌ای، لوله بیشتری مصرف خواهد شد. از مزایای این روش می‌توان به سادگی در اجرا اشاره کرد.

برای حل مشکل گرمای رادیاتورهایی که در فاصله دورتری قرار گرفتند دو راه‌حل وجود دارد:

  • نصب تجهیزات مخصوص بالانس کردن افت فشار مانند شیر بالانسینگ. این روش هزینه‌بر است و برای اجرا در سیستم‌های خانگی پیشنهاد نمی‌شود.
  • بالانس کردن به صورت دستی و تجربی از طریق شیر زانوی قفلی

 

انواع رادیاتورها پره‌ای

 

 

اگر مسیر لوله‌کشی طولانی شود، رادیاتورهای نزدیک‌تر به دلیل اینکه مصرف لوله رفت و برگشت آنها نسبت به رادیاتورهای دورتر کمتر است، افت فشار کمتری دارند و آب بیشتری درون لوله‌ها نسبت به رادیاتورهای که در فاصله بیشتری قرار گرفتند دارند.

 

انواع رادیاتورها بر اساس جنس

جنس رادیاتورها می‌تواند از فولاد، چدن، آلومینیوم است. اخیرا در بازار رادیاتورهای پنلی از جنس سنگ و شیشه که بیشتر جنبه دکوراتیو دارند به بازار عرضه شده‌است.

رادیاتورهای فولادی

رادیاتورهای نسل قدیم از جنس فولاد بودند. این رادیاتورها از ورق آهن و دو صورت صفحه‌ای و پره‌ای ساخته می‌شوند. نوع صفحه‌ای آن از دو ورق پرس شده روی هم است که آب گرم در بین آنها جریان دارد.

پره‌های این رادیاتورها از دو صفحه آهنی به ضخامت 125 میلی‌متر ساخته می‌شد. صفحه‌‌های رادیاتور با جوش مقاومتی به یکدیگر وصل می‌شدند. تعداد پره‌ها با توجه به متراژ ساختمان قابل تغییر بود. رادیاتورهای فولادی به صورت یک بلوک غیر قابل تفکیک ساخته می‌شوند و امکان اضافه یا کم کردن پره خارج از کارخانه نیست. 

رادیاتورهای آلومینیومی

رادیاتورهای نسل جدید از جنس آلومینیوم هستند. رادیاتورهای آلومینیومی وزن سبک و استحکام بالایی دارند. همچنین ابعاد آنها نیز کوچک است و در زمان کوتاهی گرم می‌شوند. این رادیاتورها گرما را از طریق تابش و جا‌به‌جایی منتقل می‌کنند.

تنوع و زیبایی رادیاتورهای آلومینیومی سبب رواج آنها شده‌است. رادیاتوهای پنلی و رادیاتورهای پره‌ای از جنس آلومینیوم هستند. رادیاتورهای آلومینیومی نسبت به انواع رادیاتورهای چدنی و فولادی هستند. در محیط‌های مرطوب مانند حمام باید از رادیاتور آلومینیومی استفاده شود.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

انواع رادیاتورها بر اساس شکل ظاهری

رادیاتورها بر اساس شکل ظاهری‌شان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • رادیاتور پنلی
  • رادیاتور پره‌ای
  • رادیاتور قرنیزی

رادیاتورهای پنلی

رادیاتورهای پنلی از نسل جدید رادیاتوها هستند. جنس بیشتر این رادیاتورها از فولاد است ولی جنس آلومینیومی آن نیز در بازار موجود است.

رادیاتورهای پنلی که از جنس‌شان از آلومینیوم است سبک و استحکام بالایی دارند. رادیاتورهای پنلی ظرف مدت کوتاهی محیط را گرم می‌کنند. از خصوصیات این رادیاتورها می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، نظافت آسان به دلیل یکپارچه بودن‌ و تنوع و زیبایی آنها اشاره کرد.

انتقال حرارت در رادیاتورها پنلی از طریق تابش و جا‌‌به‌‌جایی است و گرمای مطلوبی به محیط می‌بخشند. اما یکی از معایب مهم این رادیاتورها عدم اضافه کردن به طول آن به دلیل یکپارچه بودن‌شان است. رادیاتورهای پنلی که ازجنس فولاد هستند از نظر راندمان و کارایی یکی از بهترین نوع رادیاتورها هستند.

 

رادیاتورهای آلومینیومی

 

 

یکی از معایب مهم رادیاتورهای پنلی عدم اضافه کردن به طول آن به دلیل یکپارچه بودن‌شان است.

 

مزایای رادیاتورهای پنلی آلومینیومی

  • نصب سریع و آسان
  • ظاهر زیبا
  • سرویس ساده

معایب رادیاتورهای پنلی آلومینیومی

  • وابستگی به آب
  • مصرف برق به علت نیاز به پمپاژ
  • اگر از رادیاتورها در سیستم مرکزی استفاده شود طول لوله‌کشی زیاد است

مزایای رادیاتورهای پنلی فولادی

  • یکنواختی در تولید گرما نسبت به رادیاتورهای پره‌ای
  • سطح تابش یکنواخت و گسترده گرما نسبت به رادیاتورهای پره
  • زیبایی و تنوع و متناسب با طرح‌های دکوراتیو
  • نصب یکپارچه و آب‌بندی خوب

معایب رادیاتورهای پنلی فولادی

  • به علت جنس‌شان که از فولاد است در دراز مدت احتمال زنگ زدگی و سوراخ شدن نسبت به انواع رادیاتورهای آلومینیومی
  • در صورت آسیب دیدن یا سوراخ شدن پنل تعمیر آن مقرون به صرفه نیست و باید کل پنل عوض شود
  • امکان کاهش یا افزایش در طول پنل وجود ندارد

رادیاتورهای پره‌ای

یکی از انواع رادیاتورها مدل پره‌ای است. در رادیاتورهای پره‌ای، هر پره حرارت تولید می‌کند و با افزایش و یا کاهش پره‌ها می‌توان ظریف گرمادهی را کم یا بالا برد. هر تعداد پره از یک رادیاتورهای پره‌ای یک بلوک تشکیل می‌دهد. امروزه بیشتر رادیاتورهای پره‌ای جنس‌شان از آلومنیوم است.

مزایای رادیاتورهای پره‌‌ای:

  • امکان تغییر در تعداد پره‌ها
  • امکان تعویض پره آسیب دیده
  • رادیاتورهای پره‌ای که از جنس آلومینیوم هستند، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.
  • رادیاتورهای پره‌ای که از جنس آلومینیوم هستند سطح تماس بیشتری نسبت به انواع چدنی و فولادی دارند،  انتقال و تبادل حرارت بهتری نیز دارند.

 

 

در رادیاتورهای پره‌ای، هر پره حرارت تولید می‌کند و با افزایش و یا کاهش پره‌ها می‌توان ظریف گرمادهی را کم یا بالا برد.

 

رادیاتورهای قرنیزی

رادیاتورهای قرنیزی نسل جدیدی از انواع رادیاتورها هستند و اولین بار در کشور انگلستان تولید شدند. رادیاتورهای قرنیزی ترکیبی از رادیاتورهای دیواری و سیستم گرمایش از کف است. همنطور که اشاره کردیم رادیاتورهای پنلی یا دیواری نصب سریع و آسانی دارند و سیستم گرمایش از کف نیز گرمای یکنواختی را از پایین‌ترین سطح محیط ایجاد می‌کنند. ترکیب این دو ویژگی سبب تولید سیستم گرمایش مطلوبی به نام رادیاتورهای قرنیزی شده است.

در رادیاتورهای دیواری هوای اطراف گرم می‌شود، هوای گرم به دلیل سبکی به سمت بالا میل می‌کند و با هوای سر سنگین جا‌به‌جا می‌شود،در نتیجه قسمت پایینی محیط دیرتر قسمت بالایی گرم می‌شود. در رادیاتورهای قرنیزی به علت اینکه در پایین‌ترین سطح هستند و در دور تا دور فضا جای می‌گیرند، حرارتی یکنواخت و یکپارچه در محیط ایجاد می‌کنند.

 همانطور که از نام رادیاتور قرنیزی مشخص است در دور تا دور انتهای دیوار قرار می‌گیرد و فضایی را اشغال نمی‌کنند، زیبا و در عین حال کم مصرف هستند و گرمای مطلوبی به سراسر محیط می‌دهند.

از آنجایی که رادیاتورهای قرنیزی فضایی را اشغال نمی‌کنند، برای چیدمان فضا به مشکل بر نخواهید‌ خورد و می‌توانید تنوع زیادی در چیدمان وسایل در محیط به خرج دهید. این رادیاتورها در دو نوع آبی و برقی در بازار موجود است، پوسته خارجی از جنس آلومینیوم است و لوله‌های آب گرم در پشت آن قرار می‌گیرد. رادیاتورهای قرنیزی انتخاب مناسبی برای محیط‌های مرطوب هستند.

 

رادیاتورهای آلومینیومی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مزایای رادیاتورهای قرنیزی:

  • عدم اشغال فضا نسبت به انوع رادیاتورهای دیگر
  • نصب راحت بدون نیاز به عملیات خاص مانند کف سازی
  • ظاهر زیبا
  • راندمان بالا
  • عدم تولید دوده
  • استفاده از آب با درجه حرارت کم و در نتیجه کاهش مصرف انرژی
  • افزایش سطح گرما نسبت به رادیاتورهای دیواری
  • سرعت بالای گرمایش نسبت به سیستم گرمایش از کف

رادیاتورهای دکوراتیو

اگر دکوراسیون منزل یا محیط کار برای شما اهمیت دارد و دوست دارید از رادیاتورهای با ظاهر خاص استفاده کنید، رادیاتورهای دکوراتیو انتخاب مناسبی برای شما است. این رادیاتورها علاوه بر گرما ظاهری زیبا به محیط می‌بخشند. همچنین شما می‌توانید بر روی رادیاتورهای شیشه‌ای تصویر مورد علاقه‌تان را برای حک سفارش دهید.

رادیاتورهای برقی

رادیاتورهای برقی یکی از انواع رادیاتورها است و همانطور که مشخص است از جریان برق برای تولید گرما در محیط استفاده می‌کنند و به سیستم حرارت مرکزی وابسته نیستند. سیال رادیاتورهای برقی که درون پره‌ها جریان دارد مایعی روغنی است. این رادیاتورها مصرف برق بالایی دارند و راندمان پایین!

جمع بندی

ویژگی یک رادیاتور ایده‌آل:

  • مصرف پایین انرژی و راندمان بالا
  • ظرفیت حرارتی بالا و در عین حال اشغال کمترین فضای ممکن
  • همخوانی رادیاتور و سیستم تولید گرما
  • ظاهر زیبا
  • کیفیت رنگ مطلوب
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • طول عمر بالا
  • سطح صاف بدون لبه‌های تیز
  • قیمت مناسب
  • پشتبانی خدمات و گارانتی تعویض به علت خوردگی یا پوسیدگی

 

مطالب مرتبط

با انواع درب داخلی ساختمان و متریال آنها بیشتر آشنا شوید

  درب‌های ساختمان یکی از اجزای اصلی در هر ساختمانی هستند که نقش زیادی نیز در جلوه و زیبایی آن ساختمان دارند که امروزه با پیشرفت هر روزه تکنولوژی و […]

رادیاتور دیواری یا گرمایش از کف کدام سیستم گرمایشی خانه بهتر است؟

  تأمین دمای مطلوب ساختمان به خصوص در فصول سرد سال یکی از مسائل مهمی است که البته این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی روز هم همراه شده است. […]

مدل‌های تخت خواب دو نفره و یک نفره را بشناسیم

  اهمیت مدل تخت خواب دو نفره و کیفیت آن در خواب بر هیچکس پوشیده نیست. خواب یکی از موارد تاثیرگذار بر چگونگی انجام کارهای روزانه است و در این […]

رعایت این نکات به شما در خرید باربیکیو کمک قابل توجهی می‌کند

  یکی از بهترین روش‌ها برای کباب‌پز کردن و پخت کباب استفاده از باربیکیو است که می‌توان آن را درقسمت‌های داخلی خانه مانند پاسیو، حیاط خلوت، بالکن و حیاط نیز […]

این کفپوش‌های سنگی ارزش خانه شما را بالا می برند

  همانطور که می‌دانیم یکی از اجزایی که در دکوراسیون داخلی به زیبایی فضای داخلی کمک می‌کند کفپوش‌ها هستند. انواع کفپوش در بازار موجود است و مهم‌ترین نکته در انتخاب […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *