بازار مسکن تهران

محله نازی آباد محله‌ای باصفا و در عین حال پرتراکم

محله نازی آباد

 

نام محله نازی آباد برای همه ما نامی آشنا است. این محله در منطقه 16 شهرداری تهران قرار گرفته است و در زمره قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که در جنوب شهر واقع شده است. در محله نازی آباد 70 میدان قرار دارد و به همین دلیل نیز به لحاظ استاندارهای شهری و بافت محله در مقایسه با دیگر محلات جنوب شهر ظاهر زیباتری دارد.

محله نازی آباد در شمال به محله جوادیه و در غرب به محله خانی آباد شمالی و در جنوب به محله یاخچی‌آباد و بهمنیار و از شرق به علی‌آباد و نازی‌آباد شرقی منتهی می‌شود. در ادامه به معرفی کامل این محله با سرفصل‌های زیر می‌پردازیم:

  • توضیحی در ارتباط با پیدایش محله نازی آباد تهران
  • دسترسی به محله نازی آباد تهران
  • مراکز فرهنگی و مذهبی محله نازی آباد تهران
  • مراکز درمانی محله نازی آباد تهران
  • مراکز مهم دولتی نازی آباد تهران
  • بافت محله نازی آباد تهران
  • قیمت آپارتمان در محله نازی آباد تهران

 

توضیی در ارتباط با پیدایش محله نازی آباد تهران

در گذشته در این منطقه از تهران روستایی با نام ناز آباد قرار داشت که توسط ناصرالدین شاه این محله خریداری شده بود و در آن قصری ساخته شده بود که بعدها تبدیل به پارک شد. بعد از مدتی و در سال 1334 این محله به محلات جنوبی تهران اضافه شد و اسم آن از نازآباد به نازی آباد تغییر پیدا کرد.

در سال 1320 محله نازی آباد به شکل مسکونی درآمد. به این صورت که در دوران نخست وزیری محمد علی فروغی دولت تصمیم گرفت تا در زمین‌های این محدوده هزار دستگاه واحد مسکونی با قیمت ارزان بسازد. ساخت و ساز در این زمین‌ها توسط شرکت بیمه ایران انجام شد و دلیل انتخاب این محل برای ساختن واحدهای مسکونی از آن جهت بود که این منطقه با توجه به نزدیکی به راه آهن، کارخانه بلور سازی، سیلو و موسسات صنعتی دیگر نیازمند محلی برای سکونت کارگران این موسسات بود.

 

محله نازی آباد

 

 

 محله نازی آباد در منطقه 16 شهرداری تهران قرار گرفته است و در زمره قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که در جنوب شهر واقع شده است. در این محله 70 میدان قرار دارد و به همین دلیل نیز به لحاظ استاندارهای شهری در مقایسه با دیگر محلات جنوب شهر ظاهر زیباتری دارد.


دسترسی به محله نازی آباد تهران

برای دسترسی به این محله می‌توان از بزرگراه‌هایی مانند شهید تند گویان، آزادگان، رجایی و بعثت استفاده کرد یا با استفاده از خط 1 مترو تهران به این منطقه دسترسی پیدا کرد.

در واقع راه‌های دسترسی این محله به صورت زیر است:

  • انتهای بزرگراه نواب – میدان بهمنیار
  • بزرگراه بعثت – میدان بهمن
  • بزرگراه تندگویان – ورودی نازی ‌آباد و میدان بهمنیار
  • بزرگراه آزادگان – ورودی خیابان شهید رجایی و نازی ‌آباد

مسیر خطوط اتوبوسرانی

  1. شهرک وصال – انقلاب
  2. مترو علی‌آباد – شهرک وصال
  3. مترو علی‌آباد – شکوفه
  4. مترو علی‌آباد – خانی آباد نو
  5. فیاض بخش (پارک شهر) – خانی آباد نو
  6. فیاض بخش (پارک شهر) – شهرک وصال
  7. فیاض بخش (پارک شهر) – هفده شهریور
  8. شهرک احمدیه – هفده شهریور
  9. مترو شهرری – میدان راه ‌آهن (نازی‌آباد)

مسیر خطوط تاکسیرانی

  1. مترو علی ‌آباد – نازی ‌آباد
  2. شهید سروری – نازی ‌آباد
  3. بازار (خیام) – نازی‌ آباد
  4. راه‌آهن – نازی‌ آباد

 

محله نازی آباد

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز فرهنگی و مذهبی این محله

این منطقه از امکانات شهری مناسبی برخوردار است اما پارک بهمن از اصلی‌ترین پارک‌های آن بوده و از مهم‌ترین بازارهای آن می‌توان به بازارهای اول و دوم اشاره کرد که به ترتیب در خیابان‌های پارس و مدائن قرار گرفته اند. از گذشته تا به امروز این محله امکانات خوبی برای خرید داشته و رستوران‌ها و فست فودهای متعددی دارد.

پارک‌های این محله عبارتند از: سردار جنگل در خیابان شیرمحمدی، بوستان بهمن در میدان بهمن، پارک ۲۲ بهمن در خیابان نیکنام، شهدای ۱۷ شهریور در خیابان تولایی و پارک شهر شادی آزادگان در خیابان دشت.

همچنین در این منطقه دو ورزشگاه مرغوبکار و ورزشگاه اداره کل تربیت بدنی دخانیات تهران قرار دارد که ورزشگاه مرغوبکار متعلق به آکادمی فرهنگی و ورزشی تیم استقلال تهران بوده و محل تمرین تیم‌های پایه استقلال است. البته دیگر ورزشگاه‌های این منطقه نیز عبارتند از : الزهرا، سالن ورزشی چند منظوره فدک و استخر بهمن.

از مهم‌ترین امکاناتی که در این محله قرار دارد، وجود فرهنگسرای بهمن است که اولین فرهنگسرای شهر تهران بوده که در سال 1370 و با هدف راه اندازی و گسترش مکان‌های فرهنگی و هنری برای شهروندان جنوب تهران تاسیس شد و در زمره مهم‌ترین و پربرنامه‌ترین مراکز فرهنگی پایتخت به حساب می‌آید.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

علاوه بر این دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد شهرری نیز در نزدیکی بیمارستان امیرالمومنین در این محله قرار گرفته است. در ارتباط با مراکز مذهبی این محله نیز می‌توان گفت که مساجد زیادی در محله نازی آباد قرار گرفته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم : مسجد الرسول (ص) در میدان بازار دوم، مسجد حضرت زینب (س) در خیابان شهید بابایی، مسجد امام حسن مجتبی در خیابان اکبر مشهدی، مسجد امام عصر (عج) در هزاردستگاه.

 همچنین چند حسینیه با نام‌های حسینیه امام حسن مجتبی در خیابان شیرمحمدی، حسینیه حضرت ابوالفضل العباس، حسینیه حجت در ضلع غربی میدان اصلی بازار دوم، حسینیه شهید کاشی بعد از بازار دوم، حسینیه مکتب الحسین در خیابان شهید احدی، حسینیه محبان الزهرا در خیابان شهید علی ناصر، حسینیه علی اکبر یسلیانی در خیابان شهید رعد موحدی.

 

محله نازی آباد

 

 

 از مهم‌ترین امکاناتی که در محله نازی آباد قرار دارد، وجود فرهنگسرای بهمن است که اولین فرهنگسرای شهر تهران بوده که در سال 1370 و با هدف راه اندازی و گسترش مکان‌های فرهنگی و هنری برای شهروندان جنوب تهران تاسیس شد و در زمره مهم‌ترین و پربرنامه‌ترین مراکز فرهنگی پایتخت به حساب می‌آید.

 

مراکز درمانی محله نازی آباد تهران

  • درمانگاه شبانه ‌روزی اطمینان واقع درخیابان مشهدی
  • بیمارستان امیرالمومنین واقع درخیابان شیر محمدی
  • درمانگاه نوشش واقع درخیابان شهید بابایی

مراکز مهم دولتی این محله

از اداره‌ها و مراکز مهم دولتی نازی آباد به شهرداری منطقه 16 در خیابان شهید وفایی، اداره آب و فاضلاب نازی آباد در خیابان شهید رحم خداشرفی، سازمان فنی و حرفه‌ای شهیدان مروتی در خیابان شهید شیرمحمدی و دفتر پستی شهید آقا بابایی در ضلع شرقی میدان بازار دوم نازی‌آباد می‌توان اشاره کرد. همچنین بسیاری از بانک‌ها نیز در این محله از تهران شعبه دارند و مراکز خدمات ارتباطی و همچنین پلیس 10+ نیز در این منطقه به مردم خدمت رسانی می‌کند.

بافت محله نازی آباد تهران

همانطور که اشاره کردیم محله نازی آباد تهران در مقایسه با دیگر محلات جنوبی ظاهر بهتری دارد و بافت آن امروزی و جدیدتر است. اما با این حال در این محدوده هم آپارتمان‌های قدیمی و هم خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های نوساز به چشم می‌خورد. اما با توجه به رشد آپارتمان سازی در تهران تراکم آپارتمان‌ها در این منطقه از تهران بیشتر است.

نازی آباد بر اساس طرح شهر سازی شکل گرفته است و به همین دلیل هم ساختاری با شبکه بندی منظم دارد. اغلب ساکنان محله نازی آباد، از اهالی بومی و قدیمی و از قشر متوسط جامعه هستند که از قدیم در این محله حضور داشته اند. در محله نازی آباد تهران همچنین یک ساختمان معروف با نام هزار دستگاه وجود دارد که این ساختمان در زمان زلزله و با یک بافت غیر اصولی برای کمک به زلزله زدگان ساخته شده است.

 

نازی‌آباد

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

قیمت خانه در منطقه 16 تهران و محله نازی آباد (شهریور 9)

با توجه به آنکه این محله در جنوب شهر تهران واقع شده است همین موضوع موجب شده تا قیمت خانه در این محدوده پایین‌تر از مناطق شمالی تهران باشد و به همین دلیل هم تراکم جمعیت در این منطقه زیاد است.

این محله با گذشت زمان همانند هر محله دیگری با توجه به رشد جمعیت آن با رشد آپارتمان سازی و خرید و فروش روبرو بوده است که با توجه به ظاهر بهتری که در مقایسه با دیگر محلات جنوبی شهر تهران دارد، متقاضیان بسیاری هم برای خرید یا رهن و اجاره خانه دارد.

طبق بررسی سایت کیلید میانگین قیمت در شهریور ماه سال 99 در منطقه 16 تهران 10 میلیون و 850 هزار تومان است. در محله نازی آباد قیمت هر متر خانه 16 میلیون و 267 هزار تومان است. با بررسی این محله با سایر محلات دیگر منطقه 16 این محله بین یکی از محلات گران قیمت منطقه 16 قرار دارد.

 

نازی‌آباد

 

 

این محله با گذشت زمان همانند هر محله دیگری با توجه به رشد جمعیت آن با رشد آپارتمان سازی و خرید و فروش روبرو بوده است که با توجه به ظاهر بهتری که در مقایسه با دیگر محلات جنوبی شهر تهران دارد، متقاضیان بسیاری هم برای خرید یا رهن و اجاره خانه دارد.

 

مختصری از محله نازی آباد تهران

  • منطقه : 16
  • محل استقرار: جنوب تهران
  • همسایه های محلی: در شمال به محله جوادیه و در غرب به محله خانی آباد شمالی و در جنوب به محله یاخچی‌آباد و بهمنیار و از شرق به علی‌آباد و نازی‌آباد شرقی منتهی می‌شود.
  • دسترسی: بزرگراه‌هایی مانند شهید تند گویان، آزادگان، رجایی و بعثت استفاده کرد یا با استفاده از خط 1 مترو تهران به این منطقه دسترسی پیدا کرد.
  • ایستگاه مترو: دارد
  • بافت محله نازی آباد: قدیمی و نوساز
  • سطح قیمت: متوسط

 

مطالب مرتبط

2 نظر در مورد : “محله نازی آباد محله‌ای باصفا و در عین حال پرتراکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *