آموزش و مشاوره حقوقی

قوانین شارژ ساختمان و انواع آن کدام است؟

قوانین شارژ ساختمان

 

با این که بیش از پنجاه سال از ورود آپارتمان به ایران می‌گذرد، به نظر می‌رسد که هنوز ایرانیان نتوانسته‌اند با این نوع سبک زندگی به راحتی کنار بیایند. بسیاری از ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند در خانه‌ی ویلایی به سبک سنتی زندگی کنند اما به دلایل مختلف از جمله قیمت، مجبور می‌شوند به سبک زندگی آپارتمانی روی آورند. برخی از افراد جامعه‌ی ما با آنکه سبک زندگی آپارتمانی را انتخاب کرده‌اند، هنوز با اقتضائات آن آشنا نیستند و با قوانین آن به خوبی کنار نیامده‌ و حتی ممکن است از این قوانین اطلاعی نداشته باشند. یکی از مسائلی که معمولاً در مجتمع‌های آپارتمانی مشکل‌ساز می‌شود، پرداخت حق شارژ ساختمان است.

این مسئله هنوز در بسیاری از مجتمع‌ها بعنوان یک چالش اصلی به شمار می‌رود و بعضی از افراد آن را یک هزینه‌ی اضافی می‌دانند. در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره‌ی اهمیت پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان و بعضی از قوانین وصول شارژ ساختمان را توضیح دهیم.

شارژ ساختمان چیست؟

در هر مجتمع مسکونی هزینه‌های مشترکی وجود دارد که همه‌ی ساکنان مجتمع باید سهم خود را از آن پرداخت کنند. به این هزینه‌های مشترک در اصطلاح شارژ گفته می‌شود.

میزان این هزینه‌ها بسته به نوع مجتمع مسکونی و امکانات آن تعیین می‌شود و به صورت ماهیانه باید پرداخت شود. این موضوع بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان در قانون تملک آپارتمان‌ها که در سال 1343 به تصویب رسیده، در نظر گرفته می‌شود و باید به مدیر مجتمع پرداخت گردد.

شارژ ساختمان باید صرف چه مواردی شود؟

بر اساس ماده 28 قانون تملک آپارتمان‌ها شارژ ساختمان باید صرف هزینه‌های مربوط به سرایدار، هزینه‌ی آب، برق و گاز مشترک، هزینه‌ی تعمیرات و نگهداری از قسمت‌های عمومی آپارتمان، هزینه‌ی نگهداری از گیاهان در محوطه‌ی عمومی و رسیدگی به باغچه و هزینه‌ی اقلام مورد نیاز برای استفاده در بخش‌های عمومی(مانند تجهیزات نظافت، تجهیزات الکتریکی و…) گردد.

تشخیص این موارد و سایر مواردی که جزو موارد بالا نیستند، بر عهده‌ی هیئت مدیره خواهد بود. ذکر این نکته نیز لازم است که در صورتی که ساکنان هر واحد به هر نحوی به بخش عمومی خسارت وارد کنند، جبران این خسارت باید از هزینه‌ی شخصی آن واحد صورت گیرد و در این مورد مبلغ شارژ مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا واحدهایی هم که خالی از سکنه هستند، باید شارژ بپردازند؟

بر اساس ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها تمام واحدهای یک مجتمع آپارتمانی اعم از اینکه مورد استفاده واقع شوند یا نشوند، باید به صورت ماهیانه مبلغ شارژ را پرداخت کنند. البته واحدهایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند از پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان معاف هستند.

اگر واحدی شارژ خود را پرداخت نکرد، چاره چیست؟

پرداخت حق شارژ قبل از اینکه یک امر توافقی باشد، یک امر قانونی است؛ یعنی مشکلات مربوط به آن از طریق حقوقی قابل پیگیری هستند. بر اساس قوانین شارژ ساختمان در ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها در صورتی که واحدی از پرداخت شارژ ماهیانه سر باز زد، هیئت مدیره می‌تواند با پر کردن اظهارنامه مبنی بر عدم پرداخت حق ماهیانه و درج مبلغ بدهی به طور حقوقی درخواست پرداخت شارژ کند.

در صورتی که فرد بدهکار باز هم بدهی خود را نپرداخت، هیئت مدیره می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند و دادگاه‌ها ملزم هستند که به این دسته از پرونده‌ها بصورت سریع و خارج از نوبت رسیدگی کنند. بر اساس حکم دادگاه بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان تا زمانی که فرد به عدم پرداخت حق شارژ ماهیانه ادامه دهد، از هرگونه استفاده از امکانات عمومی مجتمع محروم خواهد بود.

 

هزینه‌های مشترک ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا کسی که مستأجر است هم باید شارژ پرداخت کند؟

چیزی که مهم است، آن است که هر واحد باید در هر ماه شارژ خود را بپردازد. در واحدهایی که اجاره داده شده‌اند، این موضوع در قرارداد اجاره باید مشخص شود؛ به عبارت دیگر پرداخت حق شارژ از طرف مستأجر یا مؤجر یک امر توافقی است.

در صورتی که بر اساس قرارداد، مستأجر مسئول پرداخت شارژ باشد ولی از پرداخت آن خودداری کند، هیئت مدیره می‌تواند علاوه بر پیگیری از مستأجر، مالک را نیز مورد خطاب قانونی قرار دهد؛ زیرا در هرحال مسئولیت نهایی پرداخت شارژ متوجه مالک خواهد بود.

 

پرداخت حق شارژ

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا در صورت تولد نوزاد باید حق شارژ اضافه‌تر پرداخت شود؟

در بعضی از مجتمع‌های آپارتمانی مبلغ شارژ بر اساس تعداد ساکنان هر واحد مشخص می‌شود. در این صورت این سؤال همیشه مطرح است که آیا بعد از تولد نوزاد نیز باید برای او مبلغ اضافی در نظر گرفت؟

به طور کلی می‌توان گفت که این موضوع بسته به نظر هیئت مدیره و توافق فی ‌ما بین دارد؛ اما از آنجایی که با ورود نوزاد هزینه‌های مربوط به او مانند آب، برق و… نیز افزایش می‌یابد، افزایش پرداخت حق شارژ و هزینه‌های مشترک ساختمان امری غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

بعنوان نکته‌ی پایانی ذکر این نکته نیز لازم است که در بعضی از مجتمع‌ها ممکن است به دلایل مختلف از قبیل کم بودن تعداد ساکنان، بالا بودن سطح فرهنگ و… شارژهای ماهیانه برای چند ماه مورد استفاده قرار نگیرند.

در این صورت این مبالغ باید در صندوق مالی مجتمع ذخیره شوند و این مسئله مانع از پرداخت شارژ در ماه‌های بعدی نخواهد شد؛ به عبارت دیگر تمامی ساکنان بدون درنظر گرفتن موجودی صندوق، موظف هستند که در هرماه مبلغ شارژ خود را بپردازند تا در صورتی که مجمع با یک مشکل بزرگ روبرو شد، بتوان آن را به ‌سادگی حل نمود.

 

مطالب مرتبط

اختلافات رایج در آپارتمان میان ساکنان ساختمان

اگر افراد از قوانین آپارتمان نشینی آگاه نباشند اختلاف میان ساکنان ساختمان ، هر بار به شکایت و دادسرا کشیده خواهد شد. رایج‌ترین اختلاف بین همسایه‌ها درگیری بر سر مشاعات […]

ورزش در خانه با تمرین‌های مختصر و مفید

  این روزها آنقدر برنامه‌ زندگی‌‌مان فشرده شده است که کمتر برای سلامتی‌مان وقت می‌گذاریم. زندگی ماشینی تحرکمان را به حداقل ممکن رسانده و به همین دلیل است که روز […]

تجربه متفاوت زندگی در پنت هاوس و مزایا و معایب آن

  احتمالا همه ما با نام پنت هاوس آشنا هستیم و این روزها به خصوص با رشد و پیشرفت آپارتمان‌سازی و برج‌سازی با این پدیده بیشتر هم روبرو می‌شویم. ویژگی […]

طراحی باشگاه ورزشی خانگی بهداشتی و سالم

  این روزها استفاده از باشگاه‌های ورزشی طرفداران زیادی دارد اما در کنار مزایایی که این باشگاه‌ها دارند معایبی هم دارند که استفاده از آنها برای هر فردی با شرایط […]

همه آنچه می خواستید درباره روف گاردن بدانید

  معماری سبز یا معماری پایدار روشی بسیار حرفه‌ای ومناسب برای زندگی انسان معاصر است که کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد. گیاهان نقش پر رنگی در کاهش میزان آلودگی‌ها دارند، […]

135 نظر در مورد : “قوانین شارژ ساختمان و انواع آن کدام است؟

  1. سلام ساختمان ما با همکف میشود سه طبقه دو نبش هست برای ورود به همکف باید از درب توی خیابان وارد شویم وبرای ورود به دو طبقه دیگر از در توی کوچه ،یعنی بنحوی همکف از دو طبقه دیگر جداست و فقط به توی پله ها دارد.حال آیا اگر آیفون درب کو چه که اصلا همکف آن را قطع کرده و استفاده نمیکند خراب شود ،آیا هزینه تعمیرش تقسیم بر سه میشود؟و یا آسانسور که ۹۵% دو طبقه دیگر استفاده میکنند و تنها ۵%همکف استفاده می کند، آیا هزینه هایش تقسیم بر سه میشود؟
    (ممنون میشم اگر راهنمایی کنید)

    2
    2
    1. ساختمانی ک کمتر از 3 واحد باشد اصلا اپارتمان حساب نمیشود .و تمام هزینه ها باید با توافق هرسه مالک باشد

      1. سلام وقت بخیر بنده در یک اپارتمان 12 واحدی زندگی میکنم و نه اسانسوری داریم نه درب ریموتی میخواستم بدونم هر ماه شارژی که پرداخت میشه و فقط ی بخش کوچیگیش صرف نظافت میشه و بقیه اش به صندوق انتقال داده میشه باز بایستی ماه بعدس شارژ و انجام بدیم؟

  2. درملکی مسکونی که یک باب مغازه دران هست ومغازه ازپارکینگ استفاده میکند ایا خق شارژ باید پرداخت کند یا خیر؟

    1. سلام من در مجتمعی مسکونی که متراژ همه واحدها یکسان است زندگی میکنم سوال من اینه که آیا شارج واحدها بر اساس نفری باید محاسبه شود یا بصورت واحدی و بصورت یکسان خیلی ممنون

      1
      2
  3. سلام آیا واحدهایی که طبقه اول سکونت دارند در پرداخت هزینه نگهداری اسانسور و هزینه برق با واحد هایی که مثلا در طبقه چهارم هستند برابرند ؟ یا باید درصدی کمتر باشند ؟

    1. هزینه برابر است و اگر واحد اول رضایت نداشت میتواند هر گاه که دلش خواست سوار آسانسور شده و به طبقات بالا سفر کرده و لذت ببرد.

      11
      2
      1. فکر کنم طبقه بالا میشینی خیلی دلت از طبقه اولی ها پره????????????ما طبقه اولی ها حالشو میبریم شارز نمیدیم

        2
        4
      2. سلام
        من در ساختمانی زندگی میکنم که ۷ طبقه هست و ۵طبقه آن ۲واحدی و ۲طبقه آن تک واحدی است مدیر ساختمان میگوید که باید دوبرابر شارژ بدی لطفا به من بگید که بااینکه تعدادنفرات ما۴نفره جهت شارژ باید ۲برابر بقیه بدیم ؟

    2. باسلام
      آیا مستاجر علاوه بر پرداخت شارژ برای موارد مصرفی عمومی مثل برق و آب و برای نگه داشت آسانسور و پمپ آب و … هم باید پولی را بعنوان پس انداز یا برای مواردی که روزی که نیاز به تعمیرات داشته باشند پرداخت کند ؟ممنون

  4. سلام ،وقتی یک واحد رو به دو قسمت تقسیم میکنن و به دو حرفه متفاوت اجاره میدن،باید شارژ رو نصف کنن بین هم یا هر کدام 1 شارژ جدا پرداخت کنند؟

  5. سلام
    باعرض خسته نباشین من مستاجر یک ساختمان 7 واحدی هستم که در واقع واحد یک دو واحد را ادغام و یک واحد ساخته چندتا سوال و راهنمایی فوری لازم داشتم اینجا بابت آب و گاز جدا جدا هزینه میگیرن و50 هزارتومن هم ماهیانه جداگانه میگیرن درحالیکه ساختمان سال82 و حتی آسانسور هم نداره از مدیرساختمان توضیح خواستم که شارژساختمان چرا به این ترتیب هست جوابگو نیستن میگن بابت هزینه های جاری اما هیچوقت نه بیلان میدن و نه صورت هزینه الانم که یکسال گذشته600 تومن بابت50 تومنها میخوان درحالیکه وقت بازدید ملک از مستاجر و مدیر قبلی سوال کردم 30 هزارتومن اعلام کردن حالا که میخوام تسویه کنم چه راهی درست و معقولانه ای پیشنهاد میدین

  6. سلام
    وقت به خیر
    آیا برای تعیین مبلغ شارژ قانون مشخصی وجود دارد یا هر مبلغی که بخواهند میتوانند بگیرند؟

    11
    4
  7. چرا باید من که طبقه همکف هستم و سالی یکبار به روی پشت بام میروم هزینه ای پشت بام را دهم؟
    چرا باید من که به طبقات دیگر نمی روم و همکف هستم باید به اندازه طبقه چهارمی که از فضای اشتراک همکف تا چهارم و همچنین روشنایی همکف تا چهارم استفاده میکند باید شارژمان یکی باشد؟

    4
    4
    1. سلام‌من مستاجر واحد اپارتمانی مسکن مهرهستم .الان واسم قبض ازاداره اب وفاضلاب اومده.که بدم ایا هزینه فاضلاب برعهده من هستش یاصاحب خونه

  8. چرا باید من که طبقه همکف هستم و سالی یکبار به روی پشت بام میروم هزینه ای پشت بام را دهم؟
    چرا باید من که به زبقات دیگر نمی روم و همکف هستم باید به اندازه طبقه چهارمی که از فضای اشتراک همکف تا چهارم و همچنین روشنایی همکف تا چهارم استفاده میکند باید شارژمان یکی باشد؟

    2
    3
    1. باسلام.به این دلیل که کسی مانع رفتن حضرتعالی به پشت بام نمی شه.ببین دوست عزیز اگه شما خودتان را به این شکل قانع کنی قطعا طبقه چهارمی هم میگه چرا وقتی فشار آب طبقه همکف با من یکی نیست مبلغ در پرداخت قبض آب یکی است؟

      5
      2
  9. سلام من از ٦ماه اول سال از واحدم هیچ استفاده ای ندارم .مدیر ساختمان میگوید باید تمام مبلغ شارژ را پرداخت کنم برای ماه هایی که نیستم ولی من نظر به پرداخت نصف مبلغ هستم . به نظر شما حق با کیست؟؟؟

    23
    14
    1. سلام من در يك ساختمان پانزده واحدى زندگي ميكنم ودر حال حاضر سه سال كامل مسافرت ميروم و هيچ كس در اپارتمان نيست ودرب اپارتمان بسته ميباشد ايا من هم
      مانند ديگر واحد ها بايد شارژ پرداخت كنم

      13
      6
      1. طبق ماده 4قانون تملک آپارتمانها بودن یا نبودن دلیل بر عدم پرداخت شارژ نیست به دلایل زیاد مثلا وقتی نظافت چی میاد جلو کل واحدها رو تی می کشه و موارد دیگر

    2. سلام.
      مالک یک واحد آپارتمان در مجتمع ۱۰ واحدی هستم. منبع آب باید نصب شود و منبع قبلی کفاف آب مصرفی ۱۰ واحد را نمیدهد. یکی از همسایه ها هزینه برای نصب منبع را نمیدهد. اگر زمان بگذرد و هزینه نصب منبع افزایش یابد خسارت به عهده چه کسی است؟ با سپاس

    1. سلام ساختمانی که من ساکن هستم ۸ واحد داره که ۴ درب در دو پارکینگ جُدا از هم داره.
      ۲ درب برقی مخصوص ۲ واحد
      ۱ درب برقی مخصوص ۲ واحد
      و ۱ درب برقی مخصوص ۴ واحد

      اگه دربی که مخصوص ۴ واحد هست تعمیر شود، هزینه آن برعهده ۴ واحد هست، یا بر کل ساختمان باید تقسیم شود؟؟؟؟

      8
      3
  10. سلام وقت بخیر کسی ک طبقه اول هستش و اصلا از آسانسور استفاده نمیکنید باید حق شارژ پرداختی کسی ک استفاده نمیکند با کسی ک طبقه چهارم هستش و چند تا فرزند دارد روزی حداقل چند بار از آسانسور استفاده میکنن باید حق شارژشون یکی باشد؟
    کسی راهنمایی کند ممنون میشم

    9
    1
    1. سلام دوست گرامی
      قانون برای تمام ساکنین یک ساختمانی که داری آسانسور میباشد هزینه نسبی آن هم به مساحت ساختمان مقرر کرده است یعنی اگر شما در طبقه همکف باشید و مساحت واحد شما 2 برابر هریک از واحد های طبقه فوق باشد باید 2 برابر در هزینه ها مشارکت کنید .ولی میتوانید در خواست تشکیل جلسه بدهید و از مدیر ساختمان بخواهید ضریب استفاده از آسانسور در محاسبه شارژ ساختمان لحاظ کند و این یک توافق است وگرنه شما نسبت به مساحت پاسخگو باید باشید

    2. باسلام.به این دلیل که کسی مانع رفتن حضرتعالی به پشت بام نمی شه.ببین دوست عزیز اگه شما خودتان را به این شکل قانع کنی قطعا طبقه چهارمی هم میگه چرا وقتی فشار آب طبقه همکف با من یکی نیست مبلغ در پرداخت قبض آب یکی است؟مشاعات یعنی مشاعات.ط چهارمی هم میگه همکفیه بیشتر از ما از حیاط استفاده میکن و …

      6
      5
    3. سلام يه سوالي
      اگه مبلغ شارژ بيشتر از هزينه ها جاري و قبض ها باشد بايد مدير ساختمان در زمان تسويه مستاجر ، هزينه ها و قبض ها را تا ان زمان حساب كند و ما بقي را به مستاجر پرداخت كند مبالغ اضافي را؟

      17
      8
    4. سلام من مدیریک ساختمان اداری هستمووماهیانه 135000تومان شارژ ماهیانه ازمستاجرینی که قیمت هرواحد90متری که اجاره کرده اندحداقل2/5میلیاردتومان قیمتش است دریافت میکنم که باتوجه به هزینه های اب مشترک وبرق مشترک ونظافت دوباردرهرماه وسرویس ماهیانه اسانسورومخارج ریزودرشت ساختمان پولی درصندوق باقی نمیماندایامن شارژ کمترمیگیرم ساختمان 4طبقه2واحدی است
      اگردوربین نصب کنم هزینه ی ان رامالکین بایدپرداخت کنندیامستاجرین ممنون میشم راهنماییم کنید

      13
      1. سلام وقت بخیر اگر مستاجری هزینه اب و برق و گاز و برق عمومی رو پرداخت کنه و ساختمان نظافتچی یا نگهبان هم نداشته باشه آیا هزینه دیگه ای باید بابت شارژ پرداخت کنه یا نه

        6
        1
    1. سلام یک توافق است که مدیر حق الزحمه بگیرد وگرنه قانون برایش حقوقی معیین نکرده است

      3
      6
  11. مالک یک آپارتمان در مجتمع ۱۶ واحدی هستم وسالانه ۳ماه بطورمتوالی از آن استفاده میکنم چگونه باید شارژ پرداخت کنم

    6
    4
    1. تماما مثل یه شخصی که حضور دارد
      مگر اینکه در صورت جلسه ساختمان برای این منظور تدابیر دیگری اندیشیده شده باشد

      5
      4
      1. سلام وقت بخیر بنده در یک اپارتمان 12 واحدی زندگی میکنم و نه اسانسوری داریم نه درب ریموتی میخواستم بدونم هر ماه شارژی که پرداخت میشه و فقط ی بخش کوچیگیش صرف نظافت میشه و بقیه اش به صندوق انتقال داده میشه باز بایستی ماه بعدس شارژ و انجام بدیم؟

  12. با سلام
    مستاجر هستم و آخر این ماه منزل را باید تخلیه کنم و تا آخر ماه مبلغ شارژ تسویه شده
    حال مدیریت اذعان میدارد جهت هزینه های احتمالی در زمان تخلیه ، یک ماه باید شارژ اضافه پرداخت گردد این کار قانونی هست یا خیر؟

    10
    2
    1. احتمالا منظور مدیر این است که برای هزینه هایی که با تاخیر واصل میشود یه مبلغی پرداخت نمایید مثل آب مشاع و گاز مشاع …

  13. با سلام و احترام
    ممنون از اطلاعات خوبتون
    بنده مستاجر یک آپارتمان ده واحدی هستم ، طی جلسه ای که دیشب با مالکین و مستاجرین داشتیم ، مالکین ضرورت دانستند که برای پرداخت هزینه تاب و سرسره … باید من مستاجر هم که یک پسر ۱۸ ساله دارم این هزینه را پرداخت نمایم و دوم اینک هزینه درختکاری و گلکاری نیز به مبلغ ۳ میلیون تومان و البته با وجودی که ساختمان نو هست مبلغی را هم اضافه برای هزینه استهلاک ساختمان در چند سال آینده و حق بیمه و آتش سوزی نیز به شارژ اضافه کردند
    حتی حقوق ماهیانه و حق بیمه سرایدار و حق سنوات و عیدی سرایدار
    لطفا مرا راهنمایی کنید .
    با تشکر

    18
    12
    1. با سلام حق شارژ مستاجر فقط چیزهای مصرفی می باشد مانند پول برق و نظافت و آسانسور ولی پول سرسره و درختکاری و…به عهده مالک است

      18
      1. سلام آپارتمان‌ما ۸ واحده که سه واحد آن‌پارکینگ ندارن از اونجا که درب کوچک و درب پارکینگ رویهم‌ریلی میباشد درب کوچک رو داخل درب بزرگ در اوردن البته درب کوچک‌برای رفت آمد نیاز به ریموت ندارد اما درب بزرگ ریموتی میباشد هر زمان‌که جک خراب میشود و حتی هزینه نظافت پارکینگ از همه واحدها میگیرن آیا این درسته ؟

        17
        32
  14. سلام در یک مجتمع پزشکی 5طبقه هستم و
    غیر از زیر زمین که 2 واحد مجزاست بقیه طبقات 4واحدی است . در مورد آسانسور هزینه ای شده .که مدیر ساختمان هزینه بجای تعداد واحد ها ، تقسیم بر تعداد طبقات کرده و لذا سهم ما را دو برابر حساب کرده است
    خواستم ببینم این وجاهت قانونی دارد. یا نه؟

    25
    14
  15. سلام
    با تشکر از مطالب مفیدتان.
    من مالک یک واحد هستم که آنرا خالی رها کرده ام ودر مساله شارژ ساختمان دچار مشکل هستم.طبق قانون فوق الاشاره باید شارژ بدم و در ضمن باید از پرداخت موارد مشترک معاف باشم.
    منظور از موارد مشترک دقیقا چیست؟

    71
    15
    1. هزینه های آب و برق و گاز در صورتی که مشترک باشند
      هزینه ی نظافت،سرایداری و …رو باید پرداخت کنید

      27
      6
      1. سلام هزینه های که 4 نفر از 5 نفر افراد آپارتمان قبول کنند مثل دوربین مداربسته ایجاد کمد در پارکینگ آیا من هم که مخالف هستم باید پرداخت کنم

        49
        14
      2. سلام من یک واحد آپارتمان دارم دو سه ماه یکبار میرم سر میزنم به اپارتمان هزینه هایی که خریداری شدند را از من میخواهن وپول شارژ را هم جداگانه میخواهند و من در طبقه اول هستماز اولم گفتم که من از آسانسور استفاده نمیکنم حالا میشه راهنمایی کنید

        5
        2
        1. شما ملکی خرید کردید که دارای اسانسور است و اسانسور جزء مشاعات هست ،پس باید پرداخت کنین کلیه دارایی های بلند مدت و عمرانی بعهده مالک است،هزینه های مصرف و نگهداری با ساکنبن است

      3. سلام من مدیر ساختمان هستم آیا از واحدی که سگ نگه داری می کند باید شارژ اضافه گرفت ؟ مبلغ شارژ را نفری حساب می کنند یا واحدی ؟

    2. سلام
      چنانچه مدیر ساختمان از مشاعات سو استفاده کند و حساب و کتاب انجام ندهد
      قانون چه می گوید

      49
      24
      1. سلام من در ساختمان ۷ واحدی زندگی میکنم بل اخره من متوجه نشدم مجتمع ما فقط مسکونیست شارج واحدی محاسبه میشود یا نفری قانون بطور واضح به این مطلب اشاره نکرده لطفن در صورت امکان پاسخ دهید

        14
        11
    3. در یک مجتمع هزینه آب و گاز مجزا با روش عالی محاسبه و اخذ میشود شارژ یکسانی هم برای مصارف عمومی مثل برق مشترک سرویس آسانسور گل و گیاه نظافت راهروها و پارکینگ پرداخت میشد ولی مدیر جدید این شارژ را بصورت متراژی محاسبه کرده که برخلاف سالهای قبل هست، به نظرتون آیا کارشون درسته ، ضمن اینکه مجتمع دارای واخدهایی با متراژ مختلف است

      16
      19
      1. در واقع شارژ باید بر حسب متراژ ساختمان و سهم از مشاعات محاسبه شود. قانون به این نکته اشاره دارد. متنی که در این صفحه توضیح داده است غیر فنی و نادرست است. برای مبحث شارژ به قانون تملک آپارتمانها مراجعه کنید.

    4. با سلام کسی واحدی را خریده است و داخل آن تعمیرات کرده و یکسال اینجا نقل مکان کرده در این یک سال که ساکن نبوده شارژ باید بدهد؟

      37
      18
      1. ‌سلام برای اپارتمانی که مشاعاتش مثل استخر و زمین بازیو کورت تنیس و بقیه موارد با یکسال تاخیر هنوز هم کامل نشده باید شارژ پرداخت بشه؟

        1
        1
    1. سلام من مستاجر هستم و توی صندوق ۴ میلیون پول باقی ماند و ما ملک رو تخلیه کردیم ایا باید ما بقی پول صندوق که حق من ۴۰۰ هزار تومان میباشد به من برگرداند یا خیر ممنون از راهنمایی شما .

      54
      32
      1. خیر.مبالغ مانده در حساب صندوق قابل برگشت نیست مگر به حکم هیات مدیره که باید به صورت مشترک به همه ساکنان برگشت داده شود

        8
        18
    2. سلام من سپاس دار هستم مالک یک واحد آپارتمان هستم پنل بیرونی آیفون واحد من مدتی خراب شده مدیر آپارتمان میگن چون فقط سویچر واحد شما خراب شده هزینه تعمیر آن بعهده خود شما میباشد لطفا مرا راهنمایی کنید

      37
      25
      1. سلام شارژ ثابت ساختمان برای دو واحد تجاری(قید شده در صورت جلسه تفکیکی) که فقط از پارکینگ ساختمان مسکونی به چه صورت میباشد. شارژ ساختمان برای دواحد مذکور بصورت کامل هست؟؟دو واحد درساختمان ساکن نیستند
        لازم به ذکر است دو پارکینگ از خدمات نظافت .وطبعا اب و برق مشترک استفاده میکند ودر قبض اب دو واحد تجاری قید شده است

        4
        0
      2. پنل بیرونی جز مشاعات است و هزینه نگهداری و تعمیرات آن از محل شارژ ساختمان و به عهده مدیریت است.

    3. سلام بنده یک واحد آپارتمان خریداری کردام سه ماه میشه این ساختمان ده سال ساخت هست و ساکنین دارن استفاده میکنن الان آسانسور خراب شده وبه بنده میگن این آسانسور از قبل مشکل داشته الان گفت شما باید پول خرابی را پرداخت کنید باید پرداخت کرد یا خیر در ضمن این واحد رو من از مالک خام خریدام یعنی کلید نخورده باید پول خرابی آسانسور به من میخوره

      4
      5
      1. هزینه های عمرانی بعهده مالک هست حتی اگر حضور نداشته باشد و دارایی ها مثل آسانسور مستهلک میشن و هزینه نگهداری دارن ،تعمیرات جزیی و سرویس بعهده ساکنین و هزینه اورهال بعهده مالک است

    4. درودهای فاخر

      ببخشید یک سوال
      آیا مدیر ساختمان اجازه دارد هزینه شارژ را ابتدا هرماه و برای همان ماه مطالبه نماید
      و بنده بابت خدماتی که هنوز دریافت نکرده‌ام و قرار است در طی آینده دریافت کنم پیش پیش بپردازم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *