آموزش و مشاوره حقوقی

قوانین شارژ ساختمان و انواع آن کدام است؟

قوانین شارژ ساختمان

 

با این که بیش از پنجاه سال از ورود آپارتمان به ایران می‌گذرد، به نظر می‌رسد که هنوز ایرانیان نتوانسته‌اند با این نوع سبک زندگی به راحتی کنار بیایند. بسیاری از ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند در خانه‌ی ویلایی به سبک سنتی زندگی کنند اما به دلایل مختلف از جمله قیمت، مجبور می‌شوند به سبک زندگی آپارتمانی روی آورند. برخی از افراد جامعه‌ی ما با آنکه سبک زندگی آپارتمانی را انتخاب کرده‌اند، هنوز با اقتضائات آن آشنا نیستند و با قوانین آن به خوبی کنار نیامده‌ و حتی ممکن است از این قوانین اطلاعی نداشته باشند. یکی از مسائلی که معمولاً در مجتمع‌های آپارتمانی مشکل‌ساز می‌شود، پرداخت حق شارژ ساختمان است.

این مسئله هنوز در بسیاری از مجتمع‌ها بعنوان یک چالش اصلی به شمار می‌رود و بعضی از افراد آن را یک هزینه‌ی اضافی می‌دانند. در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره‌ی اهمیت پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان و بعضی از قوانین وصول شارژ ساختمان را توضیح دهیم.

شارژ ساختمان چیست؟

در هر مجتمع مسکونی هزینه‌های مشترکی وجود دارد که همه‌ی ساکنان مجتمع باید سهم خود را از آن پرداخت کنند. به این هزینه‌های مشترک در اصطلاح شارژ گفته می‌شود.

میزان این هزینه‌ها بسته به نوع مجتمع مسکونی و امکانات آن تعیین می‌شود و به صورت ماهیانه باید پرداخت شود. این موضوع بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان در قانون تملک آپارتمان‌ها که در سال 1343 به تصویب رسیده، در نظر گرفته می‌شود و باید به مدیر مجتمع پرداخت گردد.

شارژ ساختمان باید صرف چه مواردی شود؟

بر اساس ماده 28 قانون تملک آپارتمان‌ها شارژ ساختمان باید صرف هزینه‌های مربوط به سرایدار، هزینه‌ی آب، برق و گاز مشترک، هزینه‌ی تعمیرات و نگهداری از قسمت‌های عمومی آپارتمان، هزینه‌ی نگهداری از گیاهان در محوطه‌ی عمومی و رسیدگی به باغچه و هزینه‌ی اقلام مورد نیاز برای استفاده در بخش‌های عمومی(مانند تجهیزات نظافت، تجهیزات الکتریکی و…) گردد.

تشخیص این موارد و سایر مواردی که جزو موارد بالا نیستند، بر عهده‌ی هیئت مدیره خواهد بود. ذکر این نکته نیز لازم است که در صورتی که ساکنان هر واحد به هر نحوی به بخش عمومی خسارت وارد کنند، جبران این خسارت باید از هزینه‌ی شخصی آن واحد صورت گیرد و در این مورد مبلغ شارژ مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا واحدهایی هم که خالی از سکنه هستند، باید شارژ بپردازند؟

بر اساس ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها تمام واحدهای یک مجتمع آپارتمانی اعم از اینکه مورد استفاده واقع شوند یا نشوند، باید به صورت ماهیانه مبلغ شارژ را پرداخت کنند. البته واحدهایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند از پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان معاف هستند.

اگر واحدی شارژ خود را پرداخت نکرد، چاره چیست؟

پرداخت حق شارژ قبل از اینکه یک امر توافقی باشد، یک امر قانونی است؛ یعنی مشکلات مربوط به آن از طریق حقوقی قابل پیگیری هستند. بر اساس قوانین شارژ ساختمان در ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها در صورتی که واحدی از پرداخت شارژ ماهیانه سر باز زد، هیئت مدیره می‌تواند با پر کردن اظهارنامه مبنی بر عدم پرداخت حق ماهیانه و درج مبلغ بدهی به طور حقوقی درخواست پرداخت شارژ کند.

در صورتی که فرد بدهکار باز هم بدهی خود را نپرداخت، هیئت مدیره می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند و دادگاه‌ها ملزم هستند که به این دسته از پرونده‌ها بصورت سریع و خارج از نوبت رسیدگی کنند. بر اساس حکم دادگاه بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان تا زمانی که فرد به عدم پرداخت حق شارژ ماهیانه ادامه دهد، از هرگونه استفاده از امکانات عمومی مجتمع محروم خواهد بود.

 

هزینه‌های مشترک ساختمان

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا کسی که مستأجر است هم باید شارژ پرداخت کند؟

چیزی که مهم است، آن است که هر واحد باید در هر ماه شارژ خود را بپردازد. در واحدهایی که اجاره داده شده‌اند، این موضوع در قرارداد اجاره باید مشخص شود؛ به عبارت دیگر پرداخت حق شارژ از طرف مستأجر یا مؤجر یک امر توافقی است.

در صورتی که بر اساس قرارداد، مستأجر مسئول پرداخت شارژ باشد ولی از پرداخت آن خودداری کند، هیئت مدیره می‌تواند علاوه بر پیگیری از مستأجر، مالک را نیز مورد خطاب قانونی قرار دهد؛ زیرا در هرحال مسئولیت نهایی پرداخت شارژ متوجه مالک خواهد بود.

 

پرداخت حق شارژ

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آیا در صورت تولد نوزاد باید حق شارژ اضافه‌تر پرداخت شود؟

در بعضی از مجتمع‌های آپارتمانی مبلغ شارژ بر اساس تعداد ساکنان هر واحد مشخص می‌شود. در این صورت این سؤال همیشه مطرح است که آیا بعد از تولد نوزاد نیز باید برای او مبلغ اضافی در نظر گرفت؟

به طور کلی می‌توان گفت که این موضوع بسته به نظر هیئت مدیره و توافق فی ‌ما بین دارد؛ اما از آنجایی که با ورود نوزاد هزینه‌های مربوط به او مانند آب، برق و… نیز افزایش می‌یابد، افزایش پرداخت حق شارژ و هزینه‌های مشترک ساختمان امری غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

بعنوان نکته‌ی پایانی ذکر این نکته نیز لازم است که در بعضی از مجتمع‌ها ممکن است به دلایل مختلف از قبیل کم بودن تعداد ساکنان، بالا بودن سطح فرهنگ و… شارژهای ماهیانه برای چند ماه مورد استفاده قرار نگیرند.

در این صورت این مبالغ باید در صندوق مالی مجتمع ذخیره شوند و این مسئله مانع از پرداخت شارژ در ماه‌های بعدی نخواهد شد؛ به عبارت دیگر تمامی ساکنان بدون درنظر گرفتن موجودی صندوق، موظف هستند که در هرماه مبلغ شارژ خود را بپردازند تا در صورتی که مجمع با یک مشکل بزرگ روبرو شد، بتوان آن را به ‌سادگی حل نمود.

 

مطالب مرتبط

اختلافات رایج در آپارتمان میان ساکنان ساختمان

اگر افراد از قوانین آپارتمان نشینی آگاه نباشند اختلاف میان ساکنان ساختمان ، هر بار به شکایت و دادسرا کشیده خواهد شد. رایج‌ترین اختلاف بین همسایه‌ها درگیری بر سر مشاعات […]

ورزش در خانه با تمرین‌های مختصر و مفید

  این روزها آنقدر برنامه‌ زندگی‌‌مان فشرده شده است که کمتر برای سلامتی‌مان وقت می‌گذاریم. زندگی ماشینی تحرکمان را به حداقل ممکن رسانده و به همین دلیل است که روز […]

تجربه متفاوت زندگی در پنت هاوس و مزایا و معایب آن

  احتمالا همه ما با نام پنت هاوس آشنا هستیم و این روزها به خصوص با رشد و پیشرفت آپارتمان‌سازی و برج‌سازی با این پدیده بیشتر هم روبرو می‌شویم. ویژگی […]

طراحی باشگاه ورزشی خانگی بهداشتی و سالم

  این روزها استفاده از باشگاه‌های ورزشی طرفداران زیادی دارد اما در کنار مزایایی که این باشگاه‌ها دارند معایبی هم دارند که استفاده از آنها برای هر فردی با شرایط […]

همه آنچه می خواستید درباره روف گاردن بدانید

  معماری سبز یا معماری پایدار روشی بسیار حرفه‌ای ومناسب برای زندگی انسان معاصر است که کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد. گیاهان نقش پر رنگی در کاهش میزان آلودگی‌ها دارند، […]

135 نظر در مورد : “قوانین شارژ ساختمان و انواع آن کدام است؟

  1. من مالک آپارتمان طبقه دوم هستم و هفته ای یک یا دو سه بار سرمیزنم به آپارتمانم ولی اصلا زندگی نمیکنم از روزی که آپارتمان خریدم دارم مثل بقیه پول شارژ میدهم وحتی هزینه کلی غیر ارزشارژ راهم پرداخت میکنم حال مدیر ساختمان گفته شارژ را افزایش دهم آیا من که فقط سر کشی میکنم و زندگی نمیکنم باید افزایش شارژ را پرداخت کنم طبق چه قانونی ؟

    4
    2
  2. سلام
    اگر هیئت مدیره یک مجتمع مسکونی شارژ ماهانه را بطور مثال در آذر ماه ۹۸ افزایش
    دهد، میتواند افزایش شارژ را عطف به ماسبق
    کند؟ یعنی شارژ از ابتدای سال ۹۸ مشمول افزایششود؟ حتی اگر شارژها تا تاریخ مصوبهِ افزایشِشارژ از طرف ساکن مربوطه پرداخت و رسید دريافت كرده باشد؟؟
    آيا قانونى در اين مورد وجود دارد؟
    متشكرم

    1
    1
    1. سلام
      یکی از همسایه ها شارژ نمیده و همه چی ساختمان مشترکه یعنی نمیشه آب و گاز و قطع کرد چون برا همه قطع میشه ، بغیراز شکایت در شورای حل اختلاف چکار میشه کرد

      1. سلام مجتمع ما 11واحده است و شارژها به صورت نفری است یعنی مدیر ساختمان میگه ما دو نفریم و شارژ خودش را 20000تومان گذاشته البته ایشون طبقه چهارمه شارژ ما که طبقه همکفیم و سه نفر 30000 تومان در صورتیکه اونا از اسانسور خیلی بیشتر از ما استفاده می کنند ولی ما فقط اب که مشترکه ممکنه بیشتر استفاده کنیم اخه این چه عدالتیست و میشه پیگیری کرد.

        3
        1
  3. سلام- ما به مدت چند ماه در طبقه دوم یک ساختمان 4 طبقه که هر طبقه تک واحدی است، زندگی میکردیم – الان بنا به دلایلی واحد ما خالی است – ما شارژ ساختمان و سهم مان از تعمیر اسانسور را تمام و کمال پرداخت میکنیم- اسانسور این ساختمان همیشه مشکل داشته و متاسفانه کسی پیگیر تعمیر و درستکاری آن نیست- واحد یک این ساختمان هم مدتی است ک خالی شده-
    یعنی واحد یک و دو اصلا از اسانسور استفاده نمیکنند-
    واحد سه و چهار هم دست مستاجر است- علی رغم اینکه مستاجرها استفاده زیادی از اسانسور دارند – علی رغم اینکه مالک های طبقه سوم و چهارم از این واحد ها درامدزایی دارند- ولی متاسفانه هیچ کدام پیگیر تعمیر اسانسور نیستند-
    اگر خدای نکرده اتفاقی برای کسی در این اسانسور بیافتد- آیا مالکین واحد های یک و دو که خالی هستند هم مسئولیتی متوجه شان است؟ متاسفانه ما چون توی ساختمان نیستیم نمیتوانیم همکاری بیشتری داشته باشیم و فقط میتوانیم سهم مان را از تعمیرات پرداخت بکنیم-ممنون میشم اگه هر زمان که توانستید به این سوال من جاب بدهید

  4. باسلام واحترام.
    درشهرکی باحدود360واحدیکسان درساخت ومتراژزندگی میکنم که ازبلوکهای شش واحدی تشکیل شده.
    حدودهفت سال است که مسکونی شده وتوسط هیئت امنابصورت دوری وانتخابات اداره میشه.
    حدود35واحدهست که ازابتدایا چندسال شارژ ماهانه پرداخت نکردن وباگردن کلفتی میگن شارژ نمیدیم.هیئت امنا میگن ماقدرت گرفتن شارژ تزاینها نداریم وبدین صورت هرماهه تعداد این قبیل افرادبیشترمیشه ونتیجتا هرروزکیغیت خدمات پایینترمیاد.سؤال من اینه که باابنهاازنظرقانونی چه بایدکرد؟آیافقط میشه التماسشون کردکه پرداخت کنن؟ یاراه اجباری هم وجودداره که مثلا اینباراینهاطلبکارنشن؟
    ممنون میشم زودترپاسخ بدین.

  5. با سلام
    آیا ساکنینی که ایران زندگی نمیکنند ولی آپارتمان را تخلیه نکرده اند و سالی یک یا دوبار به مدت کوتاه آنجا ساکن هستند، باید هزینه آب و گاز و برق مشترک را پرداخت کنند؟ و یا درصدی از آن را؟

    10
    4
  6. سلام و عرض ادب من در یک آپارتمان ۹ واحده و سه طبقه ساکن هستم که آسانسور ندارد فقط محوطه پارکینگ و سه عدد راه پله دارد که مدیر ساختمان یه یکی از مالکین یکی از واحدها نیز هست در آنجا سکونت دارد و مبلغ شارژ را ۵۰ هزار تومن تعیین کرده البته پارکینگ ما اصلا لامپ ندارد و راه پله کلا
    چهارلامپ که فقط در مواقع ورود به راه پله روشن میشود ایشان معتقد هستند که مستاجر حق اعتراض ندارد حتی حق مدیر شدن هم ندارد خودش به غیر پارکینگ قانونی خود دو پارکینگ خالی دیگر را گرفته و یکی را داماد آن پارک میکند و دیگری را یه وانت خراب دارد که پارک کرده و الان مدت ۱۱ماه از تاریخ ورود ماه تکان نداده آپارتمان ما دو درب پارکینگ دارد که درب سمت ما از روز اول خراب و به سختی باز میشد که الان مسولیت آن را گردن من انداخته اند و موجر من نیز از این قضیه دارد استفاده میکند بخاطر اینکه هزینه ای پرداخت نکند من الان با هزینه خودم مجبور شدم درب را درست کنم البته در مورد نظافت ساختمان نیز مشکلاتی وجود دارد به همین دلایل من به ایشان شارژ پرداخت نکردم چون ایشان حتی پولی که از بقیه ساکنین گرفته را معلوم نیست چه کرده و نه توضیح میدهد نه سندی در خصوص صرف هزینه نشان میدهد لطفا راهنمایی کنید من باید چه کنم قوانین را که مظالعه کردم چیزی در خصوص این موارد نداشت

  7. عرض ادب و احترام….در بعضی از آپارتمانها دیده میشود که هنگام ورود مستاجرین ( ورود اسباب و لوازم منزل) و همینطور هنگام ترک منزل یا تحویل خانه و اسباب کشی مبلغی از آنها گرفته میشود..بعنوان هزینه ورودی یا خروجی ساختمان…که این هزینه معمولا صرف دیگر هزینه های ساختمان میگردد…و اگر سوالی درباره اینکه چرا این مبلغ باید پرداخت شود!! پاسخ این است که هیئت مدیره این تصمیم را گرفته و شما هم مجبور به رعایت این قانون هستید… سوالم اینه که آیا گرفتن این مبالغ قانونیست؟ آیا آوردن و بردن اسباب منزل هزینه ای رو برای ساختمان ایجاد میکنه ؟ آیا مستاجرین میبایست با پرداخت این مبالغ دیگر هزینهای ساختمان را تامین نمایند؟؟؟ این نکته را در نظر بگیرید که هنگام عقد قرار داد هیچگونه اشاره ای هم به این موضوع نمیشود و یکباره هنگام ورود به ساختمان با این قضیه مواجه میشوید..ممنون میشم پاسخ بفرمائید.

    1
    6
    1. با سلام
      لطفا من را راهنمایی کنید، ما یک ساختمان 4 طبقه تک واحدی هستیم، اب و گاز و… مشترک داریم چون ساختمان قدیمی است و موتورخانه دارد، 2 واحد 130 متری و یک واحد 110 متری و واحد من 65 متر میباشد، من اعلام کردم باید شارژ نفر متراژی باشد یعنی نفری 5ت و متری 1 ت، اما مدیر میگه باید نفری باشه، راهنمایی مسکنید که باید چه کنم؟ واحدی که حیوان خانگی داره نحوه پرداخت شارژش فرق داره؟

    1. طبق قانون شارژ کلیه واحدها یکسان و یا بر طبق متراژ تعیین میشود و به نوع طبقه ارتباطی ندارد.

    1. مبلغ شارژ هر واحد یا برطبق متراژ یا تقسیم بر تعداد واحدها یا به تعداد نفرات تعیین میشود بسته به قانون تعیین شارژ ساختمان شما مبلغ شارژ تعیین میشود

    2. سلام
      یکی از همسایه ها شارژ نمیده و همه چی ساختمان مشترکه یعنی نمیشه آب و گاز و قطع کرد چون برا همه قطع میشه ، بغیراز شکایت در شورای حل اختلاف چکار میشه کرد

      1
      4
  8. سلام.هیات مدیره میتونه بدون اعلام تو مجمع عمومی برای مدیر بلوک حقوق و برای نوسازی لابی از هر واحد درخواست ۵۰۰ هزار تومان بکنه ممنون پاسخ بدین.

    1. در مجتمع های دارای هیئت مدیره ملاک تصمیم هیئت مدیره میباشد حتی بدون اعلام قبلی به سایر ساکنین منتها درصورت وجود شبهات در هزینه ها هیئت مدیره موظف به پاسخگویی میباشد

    2. سلام ساختمانی که من ساکن هستم ۸ واحد داره که ۴ درب در دو پارکینگ جُدا از هم داره.
      ۲ درب برقی مخصوص ۲ واحد
      ۱ درب برقی مخصوص ۲ واحد
      و ۱ درب برقی مخصوص ۴ واحد

      اگه دربی که مخصوص ۴ واحد هست تعمیر شود، هزینه آن برعهده ۴ واحد هست، یا بر کل ساختمان باید تقسیم شود؟؟؟؟

  9. با سلام
    دوستان ممنون میشم کسی بتونه دقیق راهنماییم کنه
    من ۱آپارتمان خریدم در مجتمع ۲۱واحدی که آیفون رو قطع کردن،پنل درب ورودی ۲۰ تایی هستش
    ظاهرا با مالک قبلی بدلیل پرداخت نکردن پول آیفون توافق نداشتن و قطعش کردن و امتیاز آیفون را دادن به واحدی که درش جدا از ورودی ساختمانه
    با توجه به اینکه هنوز پنل آیفون هست و امتیاز آیفون رو داشته این آپارتمان آیا این سلب امتیاز آیفون توسط مدیر و اهالی قانونی بحساب میاد؟

    1. بله کاملا قانونی هست بعلت عدم پرداخت هزینه از مالک قبلی . شما یا باید با مالک قبلی به توافق برسید و هزینه را دریافت کنید یا مجدد خودتان هزینه کنید

  10. من مدیر ساختمان ۱۵ واحدی هستم یکی دو نفر از ساکنین شارژ ماهانه خود را که تا پنجم هر ماه تعیین شده را بموقع پرداخت نمیکنند و معمولا اواخر آن ماه پرداخت میکنند ، چه باید کرد

  11. سلام
    در ساختمان ما بعضی از همسایگان دو پارکینگ دارند آیا بابت پارکینگ دوم که دارند باید شارژ اضافی پرداخت کنند

    1. سلام و وقت بخیر
      سوالی داشتم
      در مجتمع های اداری تجاری که قیمت یکواحد تجاری ۵ برابر قیمت یکواحد اداری می باشد آیا منطقی است که واحدهای تجاری حداقل ۲.۵ تا سه برابر واحدهای اداری شارژ پرداخت نمایند و چنانچه در مجتمعی اعضاء منتخب و هیئت مدیره چنین فرمولی را برای اخذ شارژ محاسبه کنند آیا وجاهت قانونی دارد یا خیر؟؟

  12. سلام خسته نباشيد ممنون از پاسخگويي- بنده هم ماه شارژ ساختمان رو پرداخت ميكنم ليكن اسانسور به تعمير داشت ،هزينه تعمير با توجه به قانون مالك و مستاجر بايد مالك پرداخت كند اما مالك ميگويد كه اين هزينه بر عهده مستاجر ميباشد لطفاً پاسخ دهيد متشكرم

    1. سلام عزیزم
      اینگونه هزینه ها دراصل بامالک هست ولی معمولامالکین سربازمیزنن وبهتون پیشنهاد بصورت توافقی ونصف نصف پرداخت کنین

  13. خسته نباشید مستأجر هستم و 4 سال هست در جای فعلی سکونت دارم در این 4 سال شاید 1 سال هم من آیفون نداشتم برای تعمیر چندین بار با صاحبخانه های قبلی صحبت و آیفون برای مدت کوتاهی درست شد ولی مجدد خراب شد بار اول گفتن از گوشی داخل واحد هست که خب صاحبخانه اقدام و مشخص شد که از باکس درب ورودی بعلت بهم ریختگی سیمها آیفون واحد من قطع میشده، آیفون از طرف خود صاحبخانه درست شد و باز مدیریت ساختمان بدلیل خرابی آیفون های سایر واحدها باز آیفون قطع شد که مدتی از این موضوع گذشت که خودبخود آیفون من بعضی از مواقع زنگ میخوره و در باز میکنه و بعضی اوقات خیر مواقعی هم که بارون میاد زنگ بطور مدام به صدا درمیاد تا این ماه که برای شارژ بابت تعمیر آیفون که تشخیص خرابی سوئیچ ها از باگس دم درب بوده با مدیر ساختمان که صحبت میکنم میگه ربطی به شارژ نداره بنظرتون کار درست چی هست

    3
    1
  14. بنام خدا – اگر طبق قرارداد اجاره ، مستاجر موظف به پرداخت شارژ ماهیانه باشد ، ولی کمتر از مبلغ معین شده توسط مدیر ساختمان بپردازد ، آیا مدیر ساختمان میتواند قانونا بدهی شارژ مستاجر را از مالک طلب کند یا از مالک شکایت کند ؟

  15. سلام
    مشاور املاک یک واحد از مجتمع ما را فروخته و در حال حاضر مستاجر پول شارژ نمیدهد و مشاور املاک اطلاعات مالک را به مدیر ساختمان نمیدهد لطفا اگر قانونی هست که مشاور را مکلف کند شماره تلفن مالک را بدهد راهنمایی کنید

    1. سلام در یک مجتمع ساختمانی اگر آیفون یکی از واحدها خراب شود هزینه درست کردن آیفون مربوط به همان واحد میشود یا مدیر ساختمان باید از پول شارژ ساختمان پرداخت کند.

      7
      3
    2. سلام
      آپارتمانی که سکونت داریم‌ ۱۲ واحد
      و الان درب برقی پارکینگ خراب شده (درب ورودی برای ماشین).
      از این ۱۲ واحد دو واحد آن خالی میباشد و۱۰ واحد سکونت دارن.
      ۶ واحد ان چون ماشین دارن از درب پارکینگ ماشین استفاده میکنن
      میخواستم و ۴ واحد ندارن
      میخواستم بدونم الان که در خراب شده (موتور سوخته) ،هزینه آن چه جوری تقسیم میشه ممنون

      2
      2
  16. باسلام مجتمع ما سه طبقه هستش بدون اسانسور و کلا 6 واحده ایا برای اینگونه مجتمع ها هم باید شارژ پرداخت کرد ما با پرداخت اب مشترک و برق مشتر و نظافت چی هیچگونه مشکلی نداریم

  17. سلام عذر ميخوام ي سوال دارم و اينه كه قانون تملك آپارتمانها مصوب ١٣٤٣ و اصلاحات اون مصوب ١٣٧٦ كلا ١٥ ماده ست و ماده ٢٨ مورد استناد واقع شده، در اين زمينه راهنماييم كنيد ممنون ميشم، ثانيا ماده ٤ رو كه استناد كرديد اصلا تطبيقي با ماده ٤ نداره و صرفا تفسير شده لطفا اينم توضيح بديد ممنون ميشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *