بازار مسکن تهران

محله وصال شیرازی پر از دانشگاه و پاتوق دانشجویان

محله وصال شیرازی

 

اسم خیابان وصال شیرازی زیاد به گوشتان خورده است اما شاید برای شما جالب باشد که همین اسم روی یک محله نیز گذاشته شده باشد. محله وصال شیرازی در منطقه شش تهران و در مرکز شهر قرار گرفته است. یکی از مهمترین نقاط این محله دانشگاه تهران است. محله وصال شیرازی دو خیابان بسیار مهم دارد. اولی بلوار کشاورز است و دومی خیابان انقلاب اسلامی که در شمال و جنوب این محله به ترتیب قرار دارند.  

این محله پاتوق دانشجویان نیز است زیرا دانشگاه‌های متعددی در این محدوده و یا نزدیکی این محله قرار دارند. باتوجه به شلوغی و پر رفت و آمد بودن این محله، پراکنش وسایل حمل و نقل عمومی بسیار مناسب است.

از اتوبوس‌های تندرو گرفته تا خط مترو که باعث سهولت دسترسی به این محله و محلات اطراف وصال شیرازی می‌شود. در مجاورت این محله بورس کتابفروشی قرار دارد. در این متن موارد زیر به طور مفصل توضیح داده شده است:

  • توضیحی در مورد پیدایش محله وصال شیرازی تهران
  • تاریخچه محله وصال شیرازی
  • موقعیت این محله
  • بافت مسکونی این محله
  • دسترسی‌های محله وصال شیرازی
  • مراکز آموزشی و مذهبی این محله
  • قیمت خانه در این محله

 

محله وصال شیرازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

پیدایش محله وصال شیرازی

محدوده محله وصال شیرازی در در زمان‌های قدیم به عنوان تفرجگاه به حساب می‌آمده است. زمانی که تصمیم به ساخت دانشگاه تهران در این محدوده نهایی می‌شود، پس از گذشت چند سال محلات مسکونی در اطراف آن شکل می‌گیرند.

می‌توان گفت محلات مسکونی این محله در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ شمسی شکل گرفته است که به مرور زمان باتوجه به گسترش شهر تهران و همچنین نزدیکی به دانشگاه تهران افراد زیادی تصمیم به جابجایی به این محله را گرفتند.

علت نام‌گذاری این محله به وصال شیرازی به خاطر خیابان وصال شیرازی در مرکز این محله است. خیابان وصال شیرازی راستایی شمالی – جنوبی دارد و خیابان انقلاب اسلامی را به بلوار کشاورز وصل می‌کند.

 

محله وصال شیرازی

 

محله وصال شیرازی در کجای تهران قرار دارد؟

محله وصال شیرازی در مرکز شهر تهران و در منطقه ۶ شهرداری قرار دارد. این محله از شمال با محله کشاورز، از غرب با محله جمالزاده، از جنوب با محله انقلاب و از شرق با محله ولیعصر همسایه است.

این محدوده از شمال به بلوار کشاورز، از شرق به خیابان ولیعصر، از جنوب به خیابان انقلاب اسلامی و از غرب به خیابان کارگر محدود می‌شود.

 

خیابان انقلاب اسلامی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بافت محله وصال شیرازی در مرکز تهران

بافت این محله زیاد متراکم نیست. دلیل این امر وسعت بسیار زیاد دانشگاه تهران است که بخش مهمی از این محله را تشکیل می‌دهد. از طرف دیگر موسسات آموزشی و دانشگاهی زیادی در این محله قرار دارند. از این رو بافت مسکونی متراکم و شلوغی ندارد.

مثل سایر محلات تهران به علت سود زیاد در مشارکت ساخت و ساز و همچنین نیاز منطقه به واحدهای تجاری و آموزشی بیشتر، افراد زیادی ترجیح می‌دهند خانه ویلایی خود را به صورت مشارکتی بسازند.

می‌توان گفت در حال حاضر این محله دارای بافت قدیمی‌ساز و  نوساز است.

 

منطقه شش تهران

 

دسترسی‌های محله وصال شیرازی در منطقه شش تهران تهران

سه شریان اصلی شمالی – جنوبی در این محله قرار دارد. خیابان ولیعصر، خیابان کارگر و خیابان وصال شیرازی این سه شریان اصلی هستند. خیابان طالقانی، خیابان انقلاب اسلامی و  بلوار کشاورز از شریان‌های شرقی – غربی این محله هستند.

در بالا اشاره شد که دسترسی این محله مناسب است. دو خط از مترو شهر تهران از این محله می‌گذرند. خط ۳ و خط ۴ این دو خط مترو است. خط ۳ مترو آزادگان – قائم از این محله عبور می کند. ایستگاه مترو تئاترشهر و میدان ولیعصر در این محله قرار دارند. در اسفند سال ۹۸ در زمان‌های شلوغ مترو، هر ۷٫۵ دقیقه یکبار قطار به این ایستگاه‌ها می‌رسد.

خط ۴ مترو که راستایی شرقی – غربی دارد از جنوب این محله عبور مبی‌کند. ایستگاه تئاتر شهر و ایستگاه انقلاب اسلامی در این محله توقف دارند.

همچنین خط ۶ نیز در حال ساخت و ساز است. ایستگاه‌های میدان ولیعصر و بوستان لاله نیز از خط ۶ در محدوده این محله توقف خواهند داشت.

اتوبوس تندرو راه‌آهن – تجریش و پایانه آزادی – پایانه تهرانپارس از مهترین راه‌های دسترسی به این محله هستند.

ایستگاه چهارراه ولیعصر و ایستگاه میدان ولیعصر از خط راه‌آهن – تجریش و همچنین ایستگاه چهارراه ولیعصر، ایستگاه وصال شیرازی و ایستگاه میدان انقلاب اسلامی از خط پایانه آزادی – پایانه تهرانپارس در این محله قرار دارند.

اتوبوس‌های محلی نیز در سطح این محله در حال خدمات رسانی به مردم هستند که بیشتر در شمال این محله و در بلوار کشاورز تردد می‌کنند.

 

خیابان انقلاب اسلامی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مراکز آموزشی این محله در منطقه شش تهران

مهمترین بخش آموزشی این محله مربوط به دانشگاه تهران است. به غیر از محدوده مشخص دانشگاه تهران، دانشکده‌های این دانشگاه در اطراف آن و در سطح این محله قرار دارند. برای نمونه می‌توان به دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و سالن تربیت بدنی دانشگاه تهران اشاره کرد.

همچنین چند ساختمان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نیز در قسمت جنوب شرقی محله قرار دارند. این ساختمان‌ها برای دانشکده هنر و معماری است.

دبیرستان مطهری، دبستان نرجس، دبیرستان نرجس، دبیرستان فرزانگان و دبیرستان علامه طباطبایی در این محله قرار دارند.

همچنین ساختمان فرهنگستان هنر نیز در این محله و در خیابان ولیعصر قرار دارد که کتابخانه آن به طور تخصصی به دانشجویان هنر خدمات رسانی می‌کند.

 

منطقه شش تهران

 

مراکز خرید محله وصال شیرازی

  • مرکز خرید نور واقع در خیابان ولیعصر تقاطع خیابان طالقانی
  • فروشگاه رفاه واقع در خیابان طالقانی تقاطع خیابان شهید سرپرست
  • فروشگاه زنجیره ای اپتیک واقع در خیابان طالقانی

مراکز مذهبی

این محله سه مسجد دارد. مسجد مصلی نور واقع در خيابان ولیعصر تقاطع خيابان طالقانی، مسجد جامع امام صادق واقع در خیابان طالقانی میدان فلسطین و مسجد قدس واقع در خیابان طالقانی این سه مسجد هستند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

  • بیمارستان آریا واقع در بلوار کشاورز تقاطع با خیابان وصال شیرازی
  • بیمارستان مصطفی خمینی واقع در بلوار کشاورز خیابان فلسطین خیابان ایتالیا
  • بیمارستان البرز واقع در خیابان انقلاب اسلامی خیابان وصال شیرازی
  • همچنین مرکز انتقال خون ایران نیز در خیابان وصال شیرازی قرار دارد.

 

منطقه شش تهران

 

توضیحات تکمیلی محله وصال شیرازی در منطقه شش تهران

یکی از مهمترین بخش‌های این محله مراکز خرید وسایل کامپیوتری است. مرکز کامپیوتر ایران و همچنین پاساژ رضا از اصلی‌ترین مراکز سخت افزار کامپیوتری در ایران هستند. یکی در نزدیکی میدان ولیعصر و دیگری نزدیک به خیابان انقلاب اسلامی و هر دوی آن‌ها در بر خیابان ولیعصر.

این محله پر از کافه‌های مختلف است و افراد زیادی به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. همچنین خیابان فلسطین بورس عینک فروشی است.

این محله ۴ سینما دارد که می‌توان به سینما فلسطین، بهمن، عصر جدید و سپیده اشاره کرد. سینما بلوار نیز در این محله قرار داشت که چند سالی است دیگر فعالیتی ندارد.

در ضلع جنوبی این محله بورس کتاب قرار دارد. همچنین پاساژ نبوت در زمینه چاپ در سطح شهر تهران بسیار معروف و محبوب است.

قیمت خانه در منطقه ۶ تهران و محله وصال شیرازی (اسفند 98)

طبق بررسی سایت کیلید میانگین قیمت در دی ماه سال 98 در منطقه ۶ تهران ۱۹ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان است. در محله وصال شیرازی قیمت هر متر خانه ۱۳ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان است. با بررسی این محله با سایر محلات دیگر منطقه ۶ این محله بین یکی از محلات ارزان قیمت منطقه ۶ قرار دارد.

 

خیابان انقلاب اسلامی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مختصر در مورد محله وصال شیرازی

منطقه: ۶ تهران

محل استقرار: مرکز تهران

بافت محله: قدیمی‌ساز و نوساز

همسایه‌های محلی: شرق به محله ولیعصر | از شمال به محله کشاورز | از غرب به محله جمالزاده | از جنوب به محله انقلاب

دسترسی : خیابان ولیعصر | بلوار کشاورز | خیابان انقلاب اسلامی | خیابان کارگر | خیابان وصال شیرازی

ایستگاه مترو : دارد (تئاترشهر و میدان ولیعصر از خط ۳ و تئاترشهر و میدان انقلاب اسلامی از خط ۴)

ایستگاه اتوبوس تندرو: دارد (راه آهن – تجریش و پایانه آزادی – پایانه تهرانپارس)

سطح قیمت: متوسط

 

مطالب مرتبط

محله یوسف‌آباد محله‌ای اصیل در تهران

محله یوسف‌آباد از محله‌های قدیمی و معروف تهران است که در گذشته باغ های زیادی داشته. این محله در مرکز تهران و منطقه ۶ شهرداری واقع شده. تاریخچه یوسف‌آباد گواه قدمت این محله است […]

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

مرکز خرید عرش آجودانیه کجاست و چه امکاناتی دارد؟

مرکز خرید عرش آجودانیه یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و کیفیت و امکانات بی نظیری که دارد معروف است. این روزها با گسترش مراکز خرید […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *