بازار مسکن

مسکن متری چیست؟ خرید متری خانه در بورس

مسکن متری

تامین مسکن و سرپناه همواره یکی از نیازهای اصلی انسان بوده است. اما این روزها خرید خانه برای افراد به یک چالش بزرگ تبدیل شده. افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن در سال های اخیر به ویژه در پایتخت خرید خانه را برای بسیاری به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل کرده است و روز به روز بر تعداد اجاره نشینان افزوده می‌شود. با افزایش قیمت خانه قیمت اجاره بها هم به تناسب آن افزایش چشمگیری داشته و حتی پرداخت اجاره بها را برای خیلی ها به چالش تبدیل کرده است.

اما به تازگی راهکاری در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته تا مردم بتواند بصورت قسطی صاحب خانه شود. فروش مسکن متری! 

فروش متری مسکن بصورت اوراق سلف در بورس طرحی است که مسئولان سازمان بورس از چند سال گذشته به دنبال اجرایی کردن آن هستند. 

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه اقدامات اولیه برای فروش متری مسکن در تهران آغاز شده است، گفت: “درصورت توافق با بورس احتمال عرضه ۲۰۰ واحد از پروژه مسکن هلال احمر منطقه ۱۱ در قالب اوراق سلف موازی وجود دارد.”

در چنین شرایطی روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران از آمادگی برای فروش متری مسکن در بازار سرمایه خبر داد و تأکیدکرد: “منتظردریافت مجوزهای لازم از بازار سرمایه هستیم.”

در ابتدای سال‌ 1402 بود که مسئولان سازمان بورس از تدوین دستورالعمل اجرایی معاملات سلف مسکن خبر داده بودند.

 مسکن متری چیست؟

در واقع منظور از این اصطلاح، خرید یک یا چند متر خانه از طریق اوراق بهادار است. در واقع اوراق سلف مسکن یک نوع اوراق بهادار است که در بورس عرضه می‌شود. هدف از این کار این است که هر شخص با هر بودجه ای بتواند یک یا چند متر خانه خریداری کند و در نهایت پس از یک دوره زمانی صاحب خانه شود. 

به عبارتی دیگر برای سرمایه گذاری در بازار مسکن دیگر نیازی نیست که حتما شش دانگ از یک ملک را خریداری کنید و با این طرح می‌توان با هر بودجه‌ای در بازار مسکن یک یا چند دانگ، یک یا چند متر و حتی چند سانتیمتر ملک خریداری کنید.

خرید مسکن متری

شرایط خرید خانه متری در بورس چیست؟

اولین شرط خرید و فروش مسکن متری داشتن کد بورسی است. در صورت نداشتن کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت نام کنید و پس از احراز هویت کد بورسی منحصر به فرد خود را دریافت کنید. پس از آن با انتخاب یک کارگزاری می‌توانید نسبت به خرید و فروش و انجام معاملات مسکن بصورت متری اقدام کنید.

نکته دیگر آن است که هنوز جزئیات واحدی که اوراق آن خریداری شده و این که در زمان سررسید دقیقا کدام واحد تحویل داده خواهد شد، مشخص نیست. و فقط در زمان انتشار اوراق مشخصات پروژه برای خریدار مشخص است.

برای خرید مسکن متری پس از انتشار اوراق بهادار از طرف سازمان بورس، شرایط سهم و مشخصات هر پروژه مشخص می‌شود و بعد از بررسی مشخصات پروژه می‌توانید نسبت به خرید اوراق آن اقدام کنید. حداقل اوراق لازم برای خرید از هر پروژه می‌تواند متفاوت باشد در نتیجه حداقل سرمایه لازم برای خرید متری خانه در هر پروژه متفاوت خواهد بود. 

فروش سهام خانه متری چگونه است؟

اگر پیش از اتمام پروژه و تحویل واحدهای خریداری شده تصمیم به فروش سهم خریداری شده بگیرید کافی است درخواست خود را در سامانه ثبت کنید. با فروش سهم ارزش دارایی‌تان 20 درصد کمتر از ارزش واقعی ملک در همان روز محاسبه خواهد شد.

اوراق مسکن متری چگونه کار می‌کند؟

سازندگان مسکن می‌توانند برای جذب سرمایه جهت اجرای پروژه های خود در بورس کالا اقدام به انتشار و فروش اوراق سلف موازی مسکن کنند. از روی دیگر مردم می‌توانند با خرید این اوراق نسب به پیش خرید واحدهای آن پروژه اقدام کنند. همچنین می‌توانند این اوراق را تا زمان تحویل پروژه نزد خود نگاه دارند و یا در صورت نیاز پیش از تمام پروژه در سهام خود را بفروش برسانند.

به عنوان مثال اگر یک فرد قصد تحویل واحد و خانه دار شدن را داشته باشد، و حداقل متراژ واحدهای یک پروژه 60 متر باشد، از زمان انتشار اوراق تا پیش از اتمام آن پروژه فرصت دارد تا به اندازه 60 متر اوراق خریداری کند و در زمان سررسید واحد خود را تحویل بگیرد. 

اما اگر فرد فقط به قصد سرمایه گذاری اقدام به خرید اوراق کرده باشد در هر زمان می تواند نسبت به فروش اوراق خریداری شده اقدام کند. برای مثال فرض کنید که فرد متقاضی تا زمان اتمام پروژه به اندازه یک واحد توانسته اوراق بخرد و فقط به اندازه 30 متر از آن پروژه اوراق خریداری کند. در نتیجه اگر قیمت مسکن افزایش داشته باشد ارزش اوراق وی هم متناسب با بازار مسکن افزایش پیدا کرده و اینگونه با نوسانات بازار مسکن ارزش سرمایه وی هم افزایش می‌یابد. 

خرید و فروش متری مسکن

قیمت فروش اوراق بهادار سلف مسکن چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت اوراق هر پروژه با توجه به موقعیت مکانی هر پروژه، متریال و کیفیت ساخت و طبقه واحد متفاوت خواهد بود. ارزش اوراق مسکن متری متناسب با قیمت های بازار مسکن تعیین می‌شود. بدیهی است با نوسان قیمت ها در بازار مسکن ارزش این اوراق هم تغییر خواهد کرد و در زمان فروش، ارزش اوراق تحت تاثیر قیمت ها در بازار مسکن محاسبه خواهد شد.

اوراق چه پروژه‌هایی در بورس منتشر می‌شود؟

همه پروژه‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند پروانه و سند دارند و فونداسیون آن‌ها هم ریخته شده است.

مزایا و معایب خرید خانه متری

این طرح همانند دیگر طرح ها موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان این طرح اعتقاد دارند این طرح باعث می‌شود پول به جای بازار ارز و طلا در بخش مسکن سرمایه گذاری شود و باعث تولید و اشتغال شود. همچنین موافقان این طرح معتقدند که این طرح مانع از دست رفتن ارزش سرمایه افراد خواهد شد و با افزایش قیمت ها در بازار مسکن سرمایه افراد حفظ خواهد شد و در کنار آن به تدریج منجر به خانه دار شدن مردم خواهد شد.  

از دیگر مزایای این طرح از نظر موافقان افزایش نقدینگی در پروژه های عمرانی و تسریع در اجرای پروژه ها و در نتیجه افزایش عرضه مسکن خواهد بود. 

از طرفی این طرح مخالفانی هم دارد که بر این باورند که فروش متری مسکن در بورس، ملک و مسکن را به مزایده می‌گذارد و باعث ایجاد رقابت ناسالم در بخش مسکن که یک نیاز ضروری برای جامعه است می‌شود.

هدف از فروش متری مسکن این است که مردم به تدریج خانه‌دار شوند اما در اصل باعث تورم در بازار مسکن می شود. برای هر فردی که یک متر مسکن خریداری می‌کند، این انتظار ایجاد می‌شود که سال بعد قیمت آن افزایش یابد و همین امر باعث افزایش تورم می‌شود.

فروش متری مسکن موجب ورود سوداگران و دلالانی به این بازار می‌شود که نیازی به خرید خانه ندارند و صرفا بخاطر سود وارد این بازار می‌شوند و باعث افزایش قیمت ها در این بازار خواهد شد.

یک نظر در مورد “مسکن متری چیست؟ خرید متری خانه در بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *