بازار مسکن تهران گزارش

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

گزارش تغییرات قیمت خانه در شهر تهران

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت ناشی تورم در آن آشکار می شود. نرخ بالای تورم موضوع اصلی اقتصاد کشور در سال های گذشته بوده است. بازار مسکن در کشور ما از این قاعده مستثنا نیست و افزایش زیاد قیمت ها در این حوزه، خرید خانه را برای بسیاری از افراد به چالشی سخت تبدیل کرده است.

در تاریخ شنبه 29 مهر ماه 1402 مرکز آمار ایران گزارشی رسمی از تغییرات قیمت آپارتمان در شهر تهران در یک سال گذشته منتشر کرد. از این رو قصد داریم در این مطلب با استناد به اطلاعات این گزارش به بررسی تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران و نرخ تورم محاسبه شده در این گزارش بپردازیم. پس ما را تا پایان این بررسی همراهی کنید.

شاخص قیمت آپارتمان های شهر تهران

نمودار زیر قیمت شاخص آپارتمان ها مسکونی شهر تهران در سال های اخیر را نشان می‌دهد.

در شهريور ماه ١٤٠٢ شاخص قيمت آپارتمانهای مسكونی شهر تهران به عدد ٢٧٩.٩ رسيده است كه نسبت به ماه قبل ١.٧ درصد كاهش داشته است.

شاخص قیمت آپارتمان شهر تهران شهریور 1402

شاخص قیمت آپارتمان مسکونی شهر تهران در این گزارش با استفاده از داده های بدست آمده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور محاسبه شده است. 

در ادامه توضیح این گزارش آماده است:

شاخص قيمت نسبت به متوسط قيمت، تغييرات قيمتها را بهتر نشان می‌دهد. زيرا مشخصات و كيفيت واحدهاي فروش رفته در دوره‌های مختلف در محاسبه متوسط قيمت قابل شناسايی نمي‌باشد. به عنوان مثال، تعداد واحدهاي فروش رفته نوساز در يک دوره امكان دارد بسيار بيشتر از دوره قبل باشد كه در اين حالت متوسط قيمت دو دوره متوالي با يكديگر قابل مقايسه نخواهند بود. شاخص قيمت محاسبه شده به روش هدانيک اين مشكل را برطرف ميكند و اثر تغييرات كيفيت در طول دورههاي مختلف را از بين ميبرد، بنابراين با وجود اينكه متوسط قيمت آپارتمان هاي مسكونی نسبت به شاخص قيمت براي عامه جامعه ملموس‌تر است با اين حال به دليل حذف تغييرات كيفيت در محاسبه شاخص قيمت به روش هدانيك؛ تغييرات قيمت در اين روش بسيار دقيق‌تر از تغييرات قيمت در روش متوسط قيمت است. در اين گزارش در كنار شاخص قيمت، متوسط قيمت آپارتمانهاي مسكوني شهر تهران نيز آورده شده است. پيشنهاد ميشود برای آگاهي از درصد تغييرات قيمت آپارتمانهاي مسكوني، از شاخص قيمت و براي آگاهي از سطح قيمتها از ميانگين قيمت استفاده شود.

 

در همین رابطه بخوانید:

 

نرخ تورم سالانه قیمت آپارتمان 1402 

بر اساس این گزارش نرخ تورم سالانه یا به عبارتی درصد تغییرات میانگین اعداد شاخص قیمت آپارتمان در شهر تهران در یک سال منتهی به شهریور ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل به 83.9 درصد رسیده است. 

نرخ تورم سالانه قیمت آپارتمان های شهر تهران

به عبارت ساده تر میانگین درصد تغییرات قیمت آپارتمان در شهر تهران در یک سال گذشته 83.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

نرخ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان 1402

تورم نقطه به نقطه که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید تغییرات شاخص قیمت هر ماه نسبت به شاخص قیمت همان ماه در سال گذشته را نشان می‌دهد.

تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان شهر تهران

بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان های شهر تهران در شهریور 1402 بطور میانگین 75.2 درصد بوده است. 

به عبارت ساده تر یعنی قیمت یک واحد آپارتمان در شهریور 1402 نسبت به شهریور 1401 بطور متوسط 75.2 درصد افزایش داشته است. همچنین این پایین ترین میزان تورم نقطه به نقطه از بهمن ماه 1401 تا کنون بوده است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان برای شهر تهران در این گزارش متعلق به اردیبهشت 1402 بوده که بطور میانگین بیش از 120 درصد افزایش گزارش شده است.

 

متوسط قيمت آپارتمان های مسكونی شهر تهران به تفكيک منطقه در شهریور 1402

در نمودار زیر میانگین وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان فروخته شده در مناطق 22 گانه تهران در شهریور 1402 به تفکیک آمده است. 

میانگین قیمت آپارتمان در شهر تهران

میانگین قیمت آپارتمان های شهر تهران برای هر متر مربع 80 میلیون و 838 هزار تومان محاسبه شده است.

این آمار نشان می‌دهد که در میان مناطق 22 گانه تهران بیشترین میانگین با قیمت متری 157 میلیون و 952 هزار تومان برای آپارتمان های منطقه یک به ثبت رسید است.

و کمترین میانگین با قیمت متری 41 میلیون 500 و هزار تومان برای آپارتمان منطقه 18 به ثبت رسیده است.

نکته: این آمار بر اساس 3008 معامله به ثبت رسیده در سامانه املاک و مستغلات در شهریور 1402 به دست آمده.

 

تورم ماهانه قیمت آپارتمان های شهر تهران

نمودار زیر نشان دهنده درصد تغییرات قیمت آپارتمان در هر ماه نسبت به ماه قبل را در سال های اخیر نشان می‌دهد.

نرخ تورم ماهانه قیمت آپارتمان در شهر تهران

همانطور که مشاهده می‌کنید از تیر ماه 1402 نرخ تورم ماهانه قیمت آپارتمان منفی شده و کمترین نرخ تورم نسبت به ماه قبل متعلق به همین ماه است. در شهریور ماه 1402 نرخ تورم ماهانه 1.7- درصد بود که نسب به ماه قبل 0.7- درصد کاهش داشته است.

جمع بندی:

از اطلاعات به دست آمده از گزارش فوق بطور خلاصه می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد:

  • نرخ تورم سالانه قیمت آپارتمان در تهران تا شهریور ماه 1402، 83.9 درصد بوده است.
  • از تیر ماه امسال نرخ تورم منفی شده و قیمت آپارتمان های تهران کاهش پیدا کرده و این روند تا شهریور ماه ادامه پیدا کرده است.
  • بر اساس تورم نقطه به نقطه متوسط قیمت آپارتمان در شهریور امسال به نسب شهریور پارسال 75.2 درصد افزایش داشته است.
  • متوسط قیمت آپارتمان های شهر تهران در شهریور 1402 برای هر متر مربع 80 میلیون و 838 هزار تومان بوده است.
  • کمترین میانگین قیمت آپارتمان مربوط به منطقه 18 با قیمت 41 میلیون و 500 هزار تومان برای هر متر مربع محاسبه شده است.
  • بیشترین میانگین قیمت آپارتمان مربوط به منطقه 1 با قیمت 157 میلیون و 952 هزار تومان برای هر متر مربع بوده است.
  • بیشترین شاخص قیمت از شهریور 1401 تا 1402 در خرداد ماه امسال به ثبت رسید.

 

منبع گزارش: سایت مرکز آمار ایران

دانلود فایل pdf گزارش

 

مطالب مرتبط

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

خریدن اولین خانه یک تصمیم مهم و یک معامله بزرگ است و صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست. محل زندگی شما جایی است که بعد از خانواده و دوستانتان بیشترین انس و […]

راهنمای کامل فروش خانه و آپارتمان

فروش خانه یا املاک در هر شرایطی فرآیندی پیچیده و حساس است. مخصوصا که با افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته، املاک همه یا بخش بزرگی از دارایی های افراد […]

تغییرات قیمت مسکن شهر تهران؛ مرکز آمار ایران (دی ماه 1402)

در تاریخ 24 بهمن ماه ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، تغییرات قیمت آپارتمان شهر تهران در دی ماه سال 1402 منتشر را کرد. از این رو قصد […]

سهروردی شمالی محله‌ای با خانه‌های متنوع

سهروردی شمالی از خیابان‌های پردرخواست منطقه 7 تهران است. خیابانی حد فاصل خیابان مطهری تا پل سیدخندان و اتوبان رسالت. خرید خانه در سهروردی شمالی با توجه به قیمت متنوع […]

خرید و اجاره خانه در محله لویزان محله‌ای سبز

محله لویزان در منطقه ۴ شهرداری تهران یکی از دهکده‌های قدیمی شمیران است. شیان نیز یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران محسوب می‌شود که در شمال پارک جنگلی لویزان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *