دکوراسیون داخلی

با انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید

سبک آشپزخانه

 

آشپزخانه در هر خانه‌ای مهم‌ترین بخش آن است به همین علت هم آن را قلب یک خانه می‌دانند و به دیگر عبارت ایستگاه مرکزی خانه است. امروزه آشپزخانه‌ها به صورت اپن طراحی می‌شوند و همه چیز برای همه قابل مشاهد است. آشپزخانه باید به گونه‌ای طراحی شود که هماهنگی بین اجزا برای مهمانان مشخص باشد. آشپزخانه انواع مختلفی دارد. از آشپزخانه مدیترانه‌ای گرفته تا آشپزخانه روستیک و سبک آشپزخانه پاریسی و مدرن.

همه ما زمان زیادی را در آشپزخانه می‌گذرانیم و برای همین هم باید چیدمان و سبک آشپزخانه ما به گونه‌ای باشد که در آن خسته و کسل نشویم. رعایت اصول چیدمان در آشپزخانه نه تنها موجب آرامش و ایجاد جذابیت در آن برای بیشتر ماندن می‌شود بلکه به بهینه‌سازی فضا به خصوص در خانه‌هایی با آشپزخانه کوچک هم کمک می‌کند و اولین گام برای بهبود در سبک آشپزخانه اطلاع از انواع مدل‌ها و سبک‌ها و سپس تطبیق دادن آن با سلیقه شخصی ما است که ما در این مطلب ابتدا به تشریح انواع سبک آشپزخانه و سپس به ارائه ایده‌هایی می‌پردازیم که به زیباسازی آشپزخانه شما کمک می‌کنند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

معرفی انواع دکوراسیون و سبک آشپزخانه

سبک آشپزخانه تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی خانه دارد برای مثال زمانی که مبلمان و فرش‌ها یا پرده‌های شما حالت کلاسیک دارند باید چیدمان آشپزخانه و سبک آشپزخانه و کابینت‌های شما هم سبک آشپزخانه مدرن باشند. سبک کابینت و نوع آن هم بر گرفته از نوع دکوراسیون کلی خانه و آشپزخانه است. در طراحی دکوراسیون و سبک آشپزخانه آیتم‌های متعددی باید در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: رنگ آمیزی، روشنایی، یراق‌آلات، نورپردازی، کفپوش و …

 

 

آشپزخانه در هر خانه‌ای مهم‌ترین بخش آن است به همین علت هم آن را قلب یک خانه می‌دانند و به دیگر عبارت ایستگاه مرکزی خانه است.


در میان انواع آشپزخانه هیچ کدام از این سبک‌ها ایرانی نیستند و اغلب طرح‌های دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ها الهام گرفته از نمونه‌های اروپایی هستند که در آن‌ها کابینت عنصر اصلی دکوراسیون در آشپزخانه است که پیش از اینها تنها جنبه کاربردی آن مطرح بوده اما امروزه بیشتر کاربرد تزئینی پیدا کرده است. در ادامه به انواع سبک آشپزخانه شامل آشپزخانه مدرن، آشپزخانه مدیترانه‌ای، آشپزخانه پاریسی و آشپزخانه روستیک می‌پردازیم.

  • آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن به نوعی از سبک آشپزخانه اطلاق می‌شود که به لحاظ زمانی از اواسط قرن بیست تاکنون رواج یافته است. آشپزخانه مدرن در مقایسه با آشپزخانه سنتی قرار دارد و عمدتا طراحی آن به این شکل است که در طراحی آشپزخانه مدرن از نوع کابینت‌های بدون قاب یا با درب‌هایی با پنل‌های تخت استفاده می‌شود. در آشپزخانه مدرن کمتر خبری از طرح‌های شلوغ به چشم می‌خورد و عمدتا از کابینت‌های براق هایگلاس و ساده با طرح‌های افقی دیده می‌شوند.

برای آشپزخانه مدرن تعاریف زیادی وجود دارد اما در حالت کلی آشپزخانه مدرن به آشپزخانه‌ای با کابینت‌های یک تکه و یک دست، ساده، با طراحی افقی، بدون تزئینات اضافی و مصالح درجه یک گفته می‌شود. به عبارت دیگر شما در آشپزخانه مدرن تزئینات خاصی را در ارتباط با کاشی‌ها، کابینت‌ها و فضای آشپزخانه مشاهده نمی‌کنید و در واقع زیبایی آشپزخانه مدرن به استفاده از مواد با برند معتبر و متریال طبیعی و اصل است. بیشترین متریالی که در یک آشپزخانه مدرن به چشم می‌خورد بتن است.

 

سبک آشپزخانه

 

 

در میان انواع مدل آشپزخانه هیچ کدام از این آن‌ها ایرانی نیستند و اغلب طرح‌های دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ها الهام گرفته از نمونه‌های اروپایی هستند که در آنها کابینت عنصر اصلی دکوراسیون در آشپزخانه است که پیش از اینها تنها جنبه کاربردی آن مطرح بوده اما امروزه بیشتر کاربرد تزئینی پیدا کرده است.

 

  • آشپزخانه مدیترانه‌ای

بر خلاف آشپزخانه مدرن که سادگی گزینه اصلی در انتخاب این نوک سبک آشپزخانه است، در آشپزخانه مدیترانه‌ای ترکیبی از رنگ‌ها و بافت‌های شاد به چشم می‌خورد که از ویژگی‌های اصلی آشپزخانه مدیترانه‌ای است. همچنین شما با طراحی این سبک آشپزخانه می‌توانید حضور طبیعت را در فضای داخلی خانه خود بیشتر احساس کنید چرا که یکی از مهم‌ترین عناصر استفاده شده در آشپزخانه مدیترانه‌ای چوب طبیعی است.

همرنگی چیدمان اعم از میز و صندلی با کابینت‌ها بسیار مهم است که حتی از رنگ موجود در کابینت یا میز برای تزئینات دیوارها هم استفاده می‌شود که این همرنگی در انتخاب مبلمان پذیرایی هم باید به چشم هر بیننده‌ای بیاید. ترکیب رنگ‌هایی که در آشپزخانه به سبک مدیترانه‌ای استفاده می‌شود به ایجاد یک فضای جذاب و در عین حال آرامش بخش کمک می‌کند.

همانطور که گفتیم مجموعه‌ای از رنگ‌ها در آشپزخانه مدیترانه‌ای وجود دارند اما همه این رنگ‌ها در نوع ملایم و در عین حال با نشاط خود هستند و در تجهیزات چوبی که در این آشپزخانه به کار می‌رود از رنگ‌های کرم، فیروزه‌ای و قهوه‌ای استفاده شده که فضا را جذاب‌تر می‌کنند. ترکیب رنگ قهوه‌ای و فیروزه‌ای حس نزدیکی به دریا و ساحل را به آشپزخانه شما منتقل می‌کند.

نور یکی دیگر از عوامل مهم در طراحی آشپزخانه مدیترانه‌ای است یعنی شما برای طراحی این نوع آشپزخانه نیاز به پنجره‌های زیاد و نور بیشتری دارید تا جلوه بیشتری به این آشپزخانه بدهند و در زمان‌هایی مثل شب که نور کمتر است باید از لوسترها و چراغ‌های بیشتری استفاده کنید.

 

آشپزخانه‌های پاریسی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • آشپزخانه سبک پاریسی

در سبک دکوراسیون پاریسی هم مانند دکوراسیون مدرن، طراحی آشپزخانه، یک سبک آشپزخانه ساده و شیک است که در این نوع از سبک آشپزخانه از دیوارهای براق و صیقلی استفاده شده و در طراحی کابینت‌ها خطوط ملایم منحنی به چشم می‌خورند. مشکی هم یکی از رنگ‌هایی است که در آشپزخانه سبک پاریسی طرفدار زیادی دارد.

برخلاف آشپزخانه مدیترانه‌ای که نیاز به ست کردن رنگ‌ها وجود دارد در آشپزخانه سبک پاریسی شما نیازی به نزدیک کردن یا به عبارت دیگر ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر ندارید و دست شما در انتخاب رنگ‌ها و طرح‌ها باز است.

در آشپزخانه سبک پاریسی گچ بری یکی دیگر از گزینه‌هایی است که به زیبایی و منحصر به فرد شدن آشپزخانه شما کمک می‌کند همچنین در اغلب این نوع از سبک آشپزخانه، تراسی در این قسمت از خانه وجود دارد یا پنجره‌های قدی زیبایی این آشپزخانه را دو چندان می‌کند.

در آشپزخانه سبک پاریسی از ترکیب رنگ های طلایی، قرمز تیره، آبی اشرافی، سبز در کنار رنگ‌های سفید، مشکی و رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. در این آشپزخانه گل و گیاه و گلدان‌ها حضور پر رنگی دارند که می‌توانید از آن‌ها در آشپزخانه و یا در تراس آن یا حتی در کنار پنجره‌های قدی بزرگ استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های آشپزخانه به سبک پاریسی نورپردازی‌های ملایم بر خلاف رنگ‌های متنوع موجود در این سبک از دکوراسیون است. شما در طراحی این سبک آشپزخانه نورهای مخفی با رنگ‌های ملایم را می‌توانید استفاده کنید که این نورها با منعکس شدن در کفپوش‌های آشپرخانه سبک پاریسی که عمدتا سرامیک‌های براق هستند زیبایی این آشپزخانه‌ها را خیره‌کننده می‌کنند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • آشپزخانه روستیک

در آشپزخانه روستیک ایده‌هایی از خانه‌های روستایی قدیمی وجود دارد که در اروپای امروزی طرفداران زیادی دارد. در این سبک آشپزخانه سه عنصر نور، متریال طبیعی و هندسه سنتی حرف اول را می‌زنند. به عبارتی محیط این آشپزخانه روستیک به دلیل استفاده از چوب‌های طبیعی با رنگ تیره و همچنین استفاده از نور طبیعی آفتاب گرم و صمیمی است و همین موضوع به دنج‌تر شدن فضای آشپزخانه کمک بیشتری می‌کند. برای ایجاد حس و حال بیشتر خانه‌های روستایی و قدیمی، در آشپزخانه روستیک از سنگ‌های طبیعی در کنار چوب استفاده می‌شود.

در سبک آشپزخانه روستیک بر خلاف آشپزخانه سبک پاریسی که از سنگ‌ها و کفپوش‌های براق استفاده می‌شود، کفپوش‌هایی به چشم می‌خورد که کمتر صیقل خورده‌اند مانند سنگ لوح یا سنگ تراورتن. همچنین در آشپزخانه روستیک از چوب‌های قدیمی به عنوان دکوری برای زیبایی فضای داخلی آشپزخانه یا ایجاد قفسه‌ها و دیوار پوش استفاده می‌شود.

این سبک آشپزخانه به نوعی طبیعت روستایی را وارد فضای خانه شما می‌کند که به همین دلیل هم رنگ‌ها آرام و ملایم هستند و عمدتا از طیف رنگ کرم، سفید، خاکستری، زرد کم رنگ و یا خاکی، قهوه‌ای و زیتونی در کنار رنگ شکلاتی استفاده می‌شود.

در این سبک شما می‌توانید در صورت کوچک بودن آشپزخانه خود از چوب‌های به رنگ سفید یا رنگ شده روشن استفاده کنید تا تیرگی چوب‌ها آشپزخانه شما را کوچک نشان ندهند همچنین شما از چوب‌های با لک روشن هم برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای آشپزخانه روستیک می‌توانید استفاده کنید. حتی استفاده از قالیچه می‌تواند رنگ بیشتری را به فضای شما داده و آن را گرم‌تر و صمیمانه‌تر به نمایش بگذارد.

 

آشپزخانه‌های پاریسی

 

 

در آشپزخانه سبک پاریسی گچ‌بری یکی دیگر از گزینه‌هایی است که به زیبایی و منحصر به فرد شدن آشپزخانه شما کمک می‌کند همچنین در اغلب این نوع از سبک آشپزخانه، تراسی در این قسمت از خانه وجود دارد یا پنجره‌های قدی زیبایی این سبک آشپزخانه را دو چندان می‌کند.

 

پیشنهاداتی برای زیباتر شدن دکوراسیون و سبک آشپزخانه

همانطور که در تشریح انواع سبک آشپزخانه مشاهده کردید انواع سبک آشپزخانه بستگی به سلیقه، علاقه شما و همچنین رعایت اصولی دارد که در هر کدام از سبک آشپزخانه وجود دارد. همانطور که می‌دانیم در هر سبک آشپزخانه استانداردهایی وجود دارد که به نوع چیدمان آن و مهم‌تر از همه بهینه‌سازی فضای آشپزخانه شما به خصوص در خانه و آشپزخانه‌های کوچک کمک می‌کنند.

زیبایی دکوراسیون منزل به خصوص آشپزخانه که به آن قلب خانه می‌گویند باعث ایجاد آرامش و جذابیت بیشتر در آن شده و همچنین کمک می کند تا شما علاقه بیشتری به ماندن در این فضا داشته باشید و کمتر حوصله‌تان سر برود.

از طرف دیگر شما تنها مجبور نیستید که سبک آشپزخانه را به طور کلی تغییر دهید و هزینه زیادی را صرف این کار کنید بلکه با اعمال تغییرات محدود و یک هزینه کم می‌توانید آشپزخانه ای شیک داشته باشید تنها کافی است کمی خلاقیت به خرج بدهید و گزینه‌های پیشنهادی ما را که در ادامه مطلب به آنها اشاره می‌کنیم عملیاتی کنید.

  • از تزئینات کمک بگیرید

اگر سبک آشپزخانه شما قدیمی است با استفاده از راه حل‌های مدرن می‌توانید کمی حال و هوای مدرن به آن تزریق کنید برای مثال عوض کردن دستگیره‌های فلزی کابینت قدیمی یا تعویض شیرآلات کهنه می‌تواند گزینه‌های ارزانی باشد یا حتی اگر کابینت‌های شما فلزی هستند آن‌ها را با نوع چوبی تعویض کنید. تغییر کفپوش هم گزینه دیگری است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی برای استفاده از پارکت و چوب پیدا کرده است.

استفاده از تزئیناتی مثل گلدان‌ها، شلف‌های دیواری و قرار دادن این گلدان‌ها بر روی شلف دیواری کمک می‌کند تا سبک آشپزخانه شما کمی تغییر کند. استفاده از میز و صندلی تاشو به خصوص برای آشپزخانه‌های کوچک هم گزینه دیگری است که به تزئین آشپزخانه شما کمک می‌کند این صندلی‌ها می‌توانند در کنار اوپن به عنوان صندلی اوپن برای نهار خوری استفاده شوند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • نور پردازی را فراموش نکنید

زیبایی آشپزخانه شما مقدار بسیار زیاد وابسته به نوری است که در آن وجود دارد و همه ما می‌دانیم که هر چه آشپزخانه نور بیشتری داشته باشد بزرگتر هم به نظر می‌رسد. نورهای سفید و زرد گزینه‌های خوبی به خصوص برای آشپزخانه‌های کوچک و آن دسته از آشپزخانه‌هایی هستند که از نور طبیعی خورشید محروم هستند.

ترکیب نور سفید و زرد بهترین حالت نور پردازی در آشپزخانه است که باید به صورت غیر مستقیم هم باشد چرا که منجر به سردرد شده و بهتر است از لامپ‌های مات و حباب‌دار برای این منظور استفاده شود.

نور پردازی کمک می‌کند تا فضا و سبک آشپزخانه شما گرم و صمیمی به نظر برسد این موضوع به خصوص برای افرادی مفید است که به رنگ و نورهای گرم علاقه زیادی دارند. انتخاب لوسترهایی با رنگ‌های ملایم و طبیعی نه تنها در هنگام آشپزی بلکه در هنگام صرف غذا نیز کمک می‌کند تا از رنگ‌ها و روشنایی فضای آشپزخانه‌تان لذت ببرید.  

 

آشپزخانه‌های پاریسی

 

 

زیبایی آشپزخانه شما به مقدار بسیار زیادی وابسته به نوری است که در آن وجود دارد و همه ما می‌دانیم که هر چه آشپزخانه نور بیشتری داشته باشد بزرگتر هم به نظر می‌رسد.

 

  • پرده‌های همرنگ انتخاب کنید

این که آشپزخانه شما پنجره دارد خود به زیبایی فضای آشپزخانه شما کمک می‌کند زیرا علاوه بر بهره‌مندی از نور طبیعی می‌توانید روی رنگ و طرح پرده آشپزخانه هم مانور بدهید. انتخاب پرده‌های ریلی با رنگ روشن گزینه کاربردی و مناسبی است که علاوه بر زیبایی و کارکرد راحت فضای شما را هم بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

  • از معجزه رنگ‌ها غافل نشوید

شما می‌توانید برای رنگ دیوارهای باقی مانده در آشپزخانه برنامه ریزی کنید، رنگ‌های سفید و آبی در کنار اضافه کردن نور زیاد به داخل فضای آشپزخانه، سبک آشپزخانه شما را هم آرام و هم امروزی می‌کند. اگر احساس می‌کند فضای شما سرد و بی‌روح است با اضافه کردن گل‌های رنگی به آن‌ها جان تازه بدهید یا از کاغذ دیوارهای با رنگ شاد یا طرح‌های طبیعت استفاده کنید.

جمع بندی

  • بهره‌گیری از اصول چیدمان در آشپزخانه علاوه بر آرامش و ایجاد جذابیت در آن، به بهینه‌سازی فضا به خصوص در خانه‌های با آشپزخانه کوچک کمک می‌کند.
  • از میان انواع سبک آشپزخانه هیچ کدام از این سبک‌ها ایرانی نبوده و اغلب طرح‌های دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ها الهام گرفته از نمونه‌های اروپایی هستند که در آن‌ها کابینت عنصر اصلی دکوراسیون در آشپزخانه است که پیش از این تنها جنبه کاربردی آن مطرح بوده اما امروزه بیشتر کاربرد تزئینی پیدا کرده‌اند.
  • در میان انواع سبک آشپزخانه، سبک مدرن، سبک مدیترانه‌ای، سبک پاریسی و سبک آشپزخانه روستیک از جمله مدل‌هایی هستند که طرفداران بیشتری دارند.
  • در سبک دکوراسیون پاریسی مانند دکوراسیون مدرن، طراحی آشپزخانه، یک سبک آشپزخانه ساده و شیک است که در این نوع از سبک آشپزخانه از دیوارهای براق و صیقلی استفاده شده و در طراحی کابینت‌ها خطوط ملایم منحنی به چشم می‌خورند.
  • بر خلاف آشپزخانه مدرن که سادگی گزینه اصلی در انتخاب این نوع سبک آشپزخانه است، در سبک مدیترانه‌ای ترکیبی از رنگ‌ها و بافت‌های شاد به چشم می‌خورند که از ویژگی‌های اصلی سبک مدیترانه‌ای است.
  • بهره‌گیری از تزئینات در داخل آشپزخانه، استفاده از نورپردازی مناسب، استفاده از پرده‌های همرنگ و همچنین رنگ‌آمیزی دیوارها و یا استفاده از کاغذ دیواری کمک می‌کنند تا با هزینه کمتر دکوراسیونی جذاب‌تر در آشپزخانه‌مان داشته باشیم.

 

مطالب مرتبط

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

  آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل […]

اکسسوری آشپزخانه چیست و انواع آن کدام است؟

  همانطور که می‌دانیم آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرآیندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه […]

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

  وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی […]

برای انتخاب کانتر آشپزخانه چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

  همانطور که همه ما می‌دانیم آشپزخانه قلب یک خانه است و نه تنها فعالیت آشپزی که بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم مثل تعاملات افراد خانواده، مطالعه و گفتگو در […]

ایده‌هایی برای تزیینات آشپزخانه

  آشپزخانه را قلب خانه می‌گویند، شاید یک دلیل این است که احساس می‌کنیم زندگی در این قسمت بیش از هر جای دیگر از خانه جریان دارد. در آشپزخانه غذاها […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *