دکوراسیون داخلی

اکسسوری آشپزخانه چیست و انواع آن کدام است؟

اکسسوری آشپزخانه

 

همانطور که می‌دانیم آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرآیندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه به لحاظ زیبایی هم باید مورد توجه قرار گیرد. اکسسوری آشپزخانه این روزها مورد استقبال زیادی قرار گرفته است که بخش عمده آن مربوط به اکسسوری کابینت می‌شود. در واقع اکسسوری‌های آشپزخانه مربوط به انواع آشپزخانه مدرن و به خصوص آشپزخانه‌هایی می‌شود که فضا و به خصوص کابینت کمتری برای نگهداری وسایل دارند. چرا که در صورت نداشتن اکسسوری کابینت مثل سبد سوپر مارکت به هم ریختگی و آشفتگی زیادی به چشم می‌خورد که این مساله به خصوص در آشپزخانه مدرن، زیبایی آن را زیر سوال می‌برد. بنابراین اگر بتوانیم از امکانات اکسسوری آشپزخانه مانند اکسسوری کشویی در دکوراسیون آن استفاده کنیم هم از فضای موجود استفاده بهینه را می‌توان کرد و هم فضای زیباتر و نظم و ترتیب بیشتری را در آن شاهد خواهیم بود.

اکسسوری آشپزخانه

ساخت یک اکسسوری کاربردی در کابینت آشپزخانه در واقع بهترین راهکاری است که از آن برای نگهداری ظرف‌های اضافه، ابزارها و مواد غذایی خشکی که در آینده می‌خواهیم از آنها استفاده کنیم، می‌توانیم بهره ببریم. در یک آشپزخانه مدرن نظم و ترتیب چیدمان وسایل حرف اول را می‌زند و استفاده از یک اکسسوری آشپزخانه مناسب می‌تواند دکوراسیون آشپزخانه شما را مرتب‌تر جلوه دهد.

در دکوراسیون آشپزخانه سنتی بر خلاف آشپزخانه مدرن به بحث بهینه سازی فضای آشپزخانه توجه چندانی نمی‌شد که شاید دلیل اصلی آن بالا بودن متراژ خانه‌ها و به دنبال آن بزرگ بودن آشپزخانه‌ها باشد، در حالیکه در آشپزخانه مدرن رعایت چیدمان در این فضا و استفاده از اکسسوری آشپزخانه و اکسسوری کابینت به دلیل کوچک بودن منازل و فضای آشپزخانه‌ها بسیار مهم است و عدم رعایت آن موجب شلوغی بیشتر فضاهای کوچک می‌شود.

به لحاظ لغوی اکسسوری به معنای فرعی، پیرامونی و لوازم و تجهیزات کمکی است که در کابینت آشپزخانه از اکسسوری‌ها برای مرتب سازی فضاهای بدون کارکرد و افزایش کارایی آنها استفاده می‌شود که با توجه به نوع کابینت می‌توان از انواع اکسسوری کابینت ، اکسسوری چرخشی، اکسسوری ثابت و غیره استفاده کرد که هر کدام مزایای خود را دارند. در این مطلب به معرفی انواع اکسسور‌ی آشپزخانه و کاربرد آنها می‌پردازیم.

 

سبد سوپر مارکت

 

 

ساخت یک اکسسوری کاربردی در کابینت آشپزخانه در واقع بهترین راهکاری است که از آن برای نگهداری ظرف‌های اضافه، ابزارها و مواد غذایی خشکی که در آینده می‌خواهیم از آنها استفاده کنیم، می‌توانیم بهره ببریم.

 

انواع اکسسوری آشپزخانه کدام است؟

همانطور که گفتیم از اکسسوری آشپزخانه و اکسسوری کابینت برای نگهداری وسایل و دسترسی آسان به فضای کابینت استفاده می‌شود که جنس اکسسوری‌ها کف مفتولی و کف چوبی است که در کابینت آشپزخانه تعبیه می‌شوند. قبل از تهیه اکسسوری باید سایز و نوع اکسسوری آشپزخانه را بشناسید.

سایز اکسسوری آشپزخانه با توجه به سایز یونیت کابینت انتخاب می‌شود. فاصله پشت تا پشت  هر واحد کابینت را یک یونیت می‌گویند که بر اساس آن از انواع اکسسوری آشپزخانه در آنها استفاده می‌شود و عمدتا در فروشگاه‌های اینترنتی در انواع و طرح‌های مختلف قابلیت خرید دارند البته برخی از کسانی که کار نصب و طراحی کابینت آشپزخانه را انجام می‌دهند نیز این بخش از کار را بر عهده می‌گیرند. در ادامه به انواع اکسسوری کابینت و اکسسوری آشپزخانه می‌پردازیم.

 

سبد سوپر مارکت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

اکسسوری آشپزخانه سبد سوپر مارکت

سبد سوپر مارکت از انواع اکسسوری کابینت است که در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی و بر اساس فضای موجود ساخته می‌شود. این نوع از سبد سوپر مارکت خود به چند دسته سبد سوپر مارکت زمینی، سبد سوپر مارکت نصف از کف، سبد سوپر مارکت مواد شوینده، سبد سوپر مارکت نصب از بغل، سبد سوپر مارکت یخچالی و سبد سوپر مارکت وسط تقسیم می‌شوند.

در واقع سبد سوپر مارکت در دو نوع کلی سبد سوپر زمینی و سبد ایستاده موجود است. این نوع سبد سوپر مارکت به صورت ریلی باز و بسته می‌شوند و در حالت 2 یا 3 طبقه موجود بوده و برای نگهداری خشکبار، پیاز، سیب زمینی، روغن و حبوبات و غیره استفاده می‌شود.

 

اکسسوری کشویی کابینت

 

 

قبل از تهیه اکسسوری باید سایز و نوع اکسسوری آشپزخانه را بشناسید که سایز اکسسوری آشپزخانه با توجه به سایز یونیت کابینت انتخاب می‌شود و فاصله پشت تا پشت  هر واحد کابینت را یک یونیت می‌گویند که بر اساس آن از انواع اکسسوری آشپزخانه در آنها استفاده می‌شود.

اکسسوری آشپزخانه مجیک کرنر

اکسسوری‌ کابینت مجیک کرنر در انواع آشپزخانه مدرن کاربرد دارد چرا که در آشپزخانه مدرن امروزی از فضای گوشه می‌توان بیشترین استفاده را کرد و به دلیل دارا بودن قفسه چرخشی این اکسسوری کابینت همه وسایل به راحتی در معرض دید شما قرار می‌گیرند. اغلب مجیک کرنرها دارای سه بخش اصلی هستند:

  • سبد سوپر مارکت دو طبقه که بر روی درب اصلی کابینت نصب می‌شود.
  •  رانر کف که سبد سوپر مارکت نصب شده را بر روی درب به سوپر داخلی وصل می‌کند.
  •  سبد سوپر مارکت دو طبقه که در داخل یونیت بوده و یک حرکت افقی را انجام می‌دهد.

کابینت‌های مجیک کرنر فضای بسیار زیادی را برای نگهداری وسایل آشپزخانه دارند اما به دلیل شکل هندسی نامنظمی که دارند کمی سازماندهی وسایل در آنها سخت است و به همین دلیل هم باید یک ارگانایزر مخصوص در آنها قرار داده شود. این ارگانایزرها از فضاهای مرده استفاده بهینه کرده و با داشتن چند طبقه به کابینت‌های شما نظم و نظام خاصی می‌دهند.

 

اکسسوری آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • اکسسوری کشویی

استفاده از اکسسوری کشویی در آشپزخانه مدرن شما کمک می‌کند تا نه تنها به راحتی بتوانید از وسایل خود استفاده کنید بلکه فضاهای بیشتری را هم برای شما فراهم می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های اکسسوری کشویی آن است که از به هم ریختگی فضای داخل کشو جلوگیری می‌کند.

با استفاده از اکسسوری کشویی می‌توانید بسیاری از ابزارهای کاربردی را در داخل آشپزخانه مرتب بچینید. اگر فضای عمیق و بدون استفاده‌ای دارید استفاده از اکسسوری کشویی برای شما بهترین گزینه است چرا که نحوه نصب اکسسوری کشویی با انواع کشوهای معمولی و نحوه دسترسی آنها متفاوت است.

 

اکسسوری آشپزخانه

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • اکسسوری آشپزخانه سطل ریلی و چرخشی

این روزها سطل زباله یا ظرف برنج و پیاز و سیب زمینی در آشپزخانه مدرن جایگاهی ندارند و اگر در معرض دید باشند جلوه ناخوشایندی را به دکوراسیون آشپزخانه شما می‌دهند. به همین دلیل هم طراحان تلاش کرده اند تا فضایی را در کابینت به عنوان محلی برای قرار دادن سطل زباله، برنج، پیاز و سیب زمینی و غیره در نظر بگیرند.

با این روش همواره آشپزخانه شما مرتب و تمیز به نظر می‌رسد و زباله‌های تر و خشک نیز از هم تفکیک می‌شود. این سطل‌های ریلی و چرخشی متحرک هستند و این ویژگی در آشپرخانه مدرن کمک می‌کند تا نه تنها استفاده از وسایل راحت‌تر باشد بلکه در معرض دید هم نباشند. این سطل‌ها در انواع دو یا چهار عددی موجود هستند.

 

آشپزخانه مدرن

 

 

 کابینت‌های مجیک کرنر فضای بسیار زیادی را برای نگهداری وسایل آشپزخانه دارند اما به دلیل شکل هندسی نامنظمی که دارند کمی سازماندهی وسایل در آنها سخت است و به همین دلیل هم باید یک ارگانایزر مخصوص در آنها قرار داده شود تا  از فضاهای مرده استفاده بهینه شده و با داشتن چند طبقه به کابینت‌ها نظم و نظام خاصی داده شود.

 

  • اکسسوری آشپزخانه کابینت سوپری مواد شوینده

یکی دیگر از انواع سبد سوپر مارکت اکسسوری‌های نظم دهنده‌ای هستند که مواد شوینده را نظم و ترتیب می‌دهند و عمدتا در کنار ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی تعبیه می‌شوند. در این کابینت سوپری مواد شوینده می‌توان از سبدهای ریلی داخل کابینت برای نظم دادن بیشتر به مواد شوینده استفاده کرد.

 

سبد سوپر مارکت

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

  • اکسسوری آشپزخانه ارگانایزر قابلمه

همیشه قابلمه‌ها به دلیل شکل فیزیکی که دارند به فضای زیادی برای چیدمان نیاز دارند و همانطور که می‌دانیم در آشپزخانه مدرن امروزی به دلیل محدودیت متراژ و فضا نیاز به ساماندهی بیشتری داریم. قابلمه، ماهیتابه و درب آنها یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه هستند که برای نظم دادن به آنها می‌توان از ارگانایزر ریلی، قلاب دار و کشوهای بزرگ مخصوص نگهداری ماهیتابه، قابلمه و درب آنها استفاده کرد.

  • اکسسوری آشپزخانه ارگانایزر ظروف شکستنی

اغلب خانم‌های خانه دار با چیدن چینی‌ها در طبقات کابینت آشپزخانه مشکل دارند چرا که اغلب در هنگام برداشتن چینی از کابینت به دلیل کمبود جا دچار پریدگی یا خط و خش می‌شوند. استفاده از این مدل از اکسسوری کابینت کمک می‌کند شما نظم و ساماندهی بیشتری را به وسایل داخل کابینت بدهید و از سر خوردن وسایل شکستنی که اغلب در میان ظرف‌های چینی اتفاق می‌افتد جلوگیری کنید.

این اکسسوری کابینت با دارا بودن قسمت‌های چوبی همانند میخ که در درون چوب قرار می‌گیرد فضایی را برای نگهداری چینی فراهم می‌کند که از سر خوردن و افتادن آنها جلوگیری می‌کند. با داشتن این اکسسوری کابینت دیگر نیازی به بلند کردن و برداشتن تعداد زیادی چینی و ظرف سنگین وجود ندارد و می‌توانید با ترتیب بهتر و بیشتری آنها را در کابینت یا کشوها بچینید.

  • اکسسورس آشپزخانه تقسیم کننده کشو

اغلب کشوها در آشپزخانه‌های سنتی به هم ریخته و بدون هیچ نظامی در آن وسایل چیده می‌شدند اما امروزه و در آشپزخانه مدرن شما با داشتن یک ارگانایزر درون کشو می‌توانید فضای داخل کشوها را به دقت تفکیک کرده و وسایل مورد نیاز آشپزی را در آن به صورت منظم بچینید. این کار کمک می‌کند تا از فضایی که دارید به صورت بهینه استفاده کنید. برخی از این اکسسوری کابینت به صورت عمودی هم موجود هستند تا در صورت داشتن کابینتی با ارتفاع بلند بتوانید از فضای بالایی هم بهره ببرید.

 

اکسسوری کشویی

 

 

قابلمه، ماهیتابه و درب آنها یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه هستند که برای نظم دادن به آنها می‌توان از ارگانایزر ریلی، قلاب دار و کشوهای بزرگ مخصوص نگهداری ماهیتابه، قابلمه و درب آنها استفاده کرد.

 

جمع بندی

  • آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرایندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه به لحاظ زیبایی هم باید مورد توجه قرار گیرد.
  • در یک آشپزخانه مدرن نظم و ترتیب چیدمان وسایل حرف اول را زده و استفاده از یک اکسسوری آشپزخانه مناسب می‌تواند دکوراسیون آشپزخانه شما را مرتب‌تر جلوه دهد.
  • قبل از تهیه اکسسوری باید سایز و نوع اکسسوری آشپزخانه را بشناسید که عمدتا سایز اکسسوری آشپزخانه با توجه به سایز یونیت کابینت انتخاب شده و فاصله پشت تا پشت هر واحد کابینت را یک یونیت می‌گویند که بر اساس آن از انواع اکسسوری آشپزخانه در آنها استفاده می‌شود.
  • سبد سوپر مارکت به چند دسته سبد سوپر مارکت زمینی، سبد سوپر مارکت نصف از کف، سبد سوپر مارکت مواد شوینده، سبد سوپر مارکت نصب از بغل، سبد سوپر مارکت یخچالی و سبد سوپر مارکت وسط تقسیم می‌شود.
  • اکسسوری‌ کابینت مجیک کرنر در انواع آشپزخانه مدرن کاربرد دارد چرا که در آشپزخانه مدرن امروزی از فضای گوشه می‌توان بیشترین استفاده را کرد و به دلیل دارا بودن قفسه چرخشی این اکسسوری کابینت همه وسایل به راحتی در معرض دید قرار می‌گیرند.
  • استفاده از اکسسوری کشویی در آشپزخانه مدرن کمک می‌کند تا نه تنها به راحتی بتوانید از وسایل استفاده کنید بلکه فضاهای بیشتری را هم برای شما فراهم می‌کنند.
  • یکی دیگر از انواع سبد سوپر مارکت اکسسوری‌های نظم دهنده‌ای هستند که مواد شوینده را نظم و ترتیب می‌دهند و عمدتا در کنار ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرند.
  • استفاده از ارگانایزر ظروف شکستنی کمک می‌کند تا نظم و ساماندهی بیشتری به وسایل داخل کابینت داده شده و از سر خوردن وسایل شکستنی که اغلب در میان ظرف‌های چینی اتفاق می‌افتد جلوگیری شود.

 

مطالب مرتبط

بهترین ایده‌های طراحی دکوراسیون داخلی خانه و بازسازی ساختمان

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی خانه به عنوان یک صنعت و هنر شناخته می‌شود که هدف اصلی آن بهینه سازی و زیبا سازی فضای داخلی ساختمان است. با توجه به […]

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

  آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل […]

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

  وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی […]

برای انتخاب کانتر آشپزخانه چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

  همانطور که همه ما می‌دانیم آشپزخانه قلب یک خانه است و نه تنها فعالیت آشپزی که بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم مثل تعاملات افراد خانواده، مطالعه و گفتگو در […]

با انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید

  آشپزخانه در هر خانه‌ای مهم‌ترین بخش آن است به همین علت هم آن را قلب یک خانه می‌دانند و به دیگر عبارت ایستگاه مرکزی خانه است. امروزه آشپزخانه‌ها به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *