دکوراسیون داخلی

کدام سبک آشپزخانه را می پسندید؟!

سبک آشپزخانه

 

وقتی قرار است یک خانه را برای زندگی انتخاب یا در خانه فعلی تان تغییر ایجاد کنید، به چه چیزهایی دقت می کنید؟! بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که نظر شما را به خودش جلب می‌کند، آشپزخانه است. به خصوص در زندگی شرقی‌ها آشپزخانه جایگاه ویژه‌ای دارد و از این رو طراحی آن هم مهم است. بنابراین در بازدید از یک خانه علاوه بر اینکه شما به محل قرارگیری آشپزخانه توجه می‌کنید، سبک آشپزخانه را هم مد نظر می‌گیرید. کابینت‌ها، چیدمان، نورپردازی، متراژ و … پارامترهایی هستند که سبک یک آشپزخانه را شکل می‌دهند. اصلا شما کدام سبک آشپزخانه را بیشتر می‌پسنید؟! آشپزخانه کلاسیک یا آشپزخانه مدرن یا آشپزخانه مدیترانه‌ای و اسکانديناويايي، معاصر، سنتی، روستیک یا ویکتوریایی؟!

سبک آشپزخانه کلاسیک از قدیم تا امروز

یکی از پرطرفدارترین سبک‌های طراحی آشپزخانه، نوع کلاسیک آن است که هیچ وقت از مد نمی‌افتد و می تواند به زیبایی یک خانه با طراحی کلاسیک هم کمک کند. خوب است بدانید آشپزخانه‌های کلاسیک معمولا در محیطی به شکل مربع یا مستطیل (با طول و عرض نزدیک به هم) ساخته می‌شوند. کابينت‌ها که از اجزای مهم این آشپزخانه‌ها هستند، عموما رنگ و طرح چوب هستند. می‌پرسید چرا؟! چون اولین کابینت‌های دنیا کمدهای بلند چوبی بوده‌اند.

برای انتخاب چوب سعی کنید رنگ‌های بلوطی و عنابی را وارد طراحی آشپزخانه خود کنید. هر چه طرح چوب روی درهای کابینت نمایان‌تر باشد، آشپزخانه زیباتری خواهید داشت. هرچند یک آشپزخانه کلاسیک می‌تواند بسیار پرزرق و برق باشد، اما انتخاب الگوهای رنگیِ خنثی و ساده سبک آشپزخانه کلاسیک شما را زیباتر می‌کند.

تمام پیچیدگی یک آشپزخانه کلاسیک منحصر به معرق و منبت کاری‌های فراوان روی کابینت‌ها می شود؛ البته شما مجبور نیستید حتما از طرح‌های رومی برای کابینت‌های آشپزخانه کلاسیکتان استفاده کنید. این را هم بدانید که در آشپزخانه‌های کلاسیک می‌توانید از یک میز چوبی و دو تا چهار صندلی استفاده کنید.

 

سبک آشپزخانه

 

 

تمام پیچیدگی یک آشپزخانه کلاسیک منحصر به معرق و منبت کاری‌های فراوان روی کابینت‌ها می شود؛ البته شما مجبور نیستید حتما از طرح‌های رومی برای کابینت‌های آشپزخانه کلاسیکتان استفاده کنید.

 

سبک آشپزخانه مدرن؛ هنر دنیای قرن بیستم

آشپزخانه مدرن مربوط به سبک طراحی داخلی به همین نامِ مدرن است و نباید آن را با آشپزخانه‌های معاصر اشتباه گرفت. سبک طراحی مدرن مربوط به طراحی‌های قرن بيستم است و در مقابل سبک سنتی هم قرار نمی‌گیرد. براي تعريف آشپزخانه مدرن چشمتان را ببندید و به آشپزخانه‌هايی فکر کنید که کابينت هاي بدون قاب و تخت دارند.

هیچ کدام از رنگ‌های استفاده شده در یک آشپزخانه مدرن مات نیست و در واقع همه چیز در این فضا برق می‌زند. خطوط در طراحی مدرن کاملا افقی و ضخیم هستند. اما اگر بخواهیم یک آشپزخانه مدرن را برای شما در یک کلمه توصیف کنیم، باید بگوییم: «سادگی». سادگی و درخشش مهم ترین ویژگی‌های این طراحی هستند.

هیچ پیچیدگی در طراحی یک آشپزخانه مدرن به چشم نمی خورد. در واقع سطوح صاف و صیقلی از ویژگی‌های یک آشپزخانه مدرن است. دکوراسیون آشپزخانه‌های مدرن معمولا با خطوط روشن و تیز طراحی می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع آشپزخانه فرمان روایی رنگ سفید در آنهاست. اما چون استفاده از تن‌های رنگی خنثی باعث می‌شود که یک آشپزخانه کوچک به نظر برسد، می توان یک اِلمان (میز یا جزیره) از جنس چوب یا سنگ گرانیت صیقلی به این آشپزخانه اضافه کرد.

 

آشپزخانه کلاسیک

 

 

سبک طراحی مدرن مربوط به طراحی‌های قرن بيستم است و در مقابل سبک سنتی هم قرار نمی‌گیرد. براي تعريف آشپزخانه مدرن چشمتان را ببندید و به آشپزخانه‌هايی فکر کنید که کابينت هاي بدون قاب و تخت دارند.

 

سبک آشپزخانه مديترانه‌ای؛ برای عاشقان گرما

اگر از شنیدن کلمات گرما، دلپذيری و راحتی لبخند به لب شما می‌آید به آشپزخانه مدیترانه‌ای علاقه دارید. چون آشپزخانه مدیترانه‌ای پر از رنگ‌های گرم و شاد و خطوط ضخيم است. اصلا خود کلمه مدیترانه شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟! ترکیب رنگ خورشيد، دريا، گياهان سبز و استوايي و …

برای داشتن یک آشپزخانه مدیترانه‌ای باید میان این رنگ‌ها و خطوط منحنی و قوس‌دار ترکیبی فوق‌العاده خلق کنید. در سبک آشپزخانه مديترانه‌ای میان کابینت‌ها را با کاشی یا سرامیک‌های نقاشی شده پر می‌کنند. اگر به جای سرامیک از دیوارهایی با بافت برجسته هم استفاده کنید، باز هم از مدیترانه فاصله نگرفته‌اید. کابینت‎‌ها در این سبک باز هم اکثرا چوبی هستند؛ اما استفاده از کابینت با رنگ‌های خنثی هم مرسوم است.

بسیاری از طراحان داخلی در آشپزخانه مدیترانه‌ای از سقف‌هایی با تیر چوبی بهره می‌برند. گل، گلدان های سبز برگ و نورهای زرد در چیدمان این آشپزخانه‌ها حرف اول را می‌زند. آشپزخانه مرکز خانه در همه کشورهای مدیترانه‌ای محسوب می‌شود.

ساکنان این منطقه آشپزی را بسیار جدی می‌دانند، بنابراین آشپزخانه مدیترانه‌ای باید بزرگ و منظم باشد. کابینت های مستقل و قفسه برای چیدمان لیوان و فنجان ها، میز و صندلی آهنی تیره رنگ، سبد و جعبه‌های دسته‌بندی مواد غذایی همه و همه در سبک آشپزخانه مدیترانه‌ای دیده می‌شود.

 

آشپزخانه روستیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سبک آشپزخانه اسکانديناويايي؛ راحتی و آرامش

احتمالا بین سبک‌های مختلف طراحی داخلی شما کمتر اسم آشپزخانه‌های سبک اسکانديناويايی را شنیده باشید. آشپزخانه‌هایی با ویژگی‌های مانند سادگی، مدرن بودن و زيبايي. سبک آشپزخانه هاي اسکانديناويايی می توانند با رنگ‌های سفيد، خاکستری و آبی طراحی شود. بيشتر این آشپزخانه‌ها با ترکيبی از رنگ سفيد و چوب‌های روشن ساخته می‌شوند.

جزئيات در آشپزخانه هاي اسکانديناويايی بسيار اثر گذارند. بنابراین شما می‌توانید با انتخاب درست وسايل و تجهیزات آشپزخانه يک آشپزخانه اسکانديناويايی زيبا داشته باشید. اگر فضای آشپزخانه شما پنجره بزرگ و سراسری دارد، سبک آشپزخانه اسکاندیناوی بهترین انتخاب ممکن است. به کارگیری سرامیک و آجر، پرداخت نور زرد رنگ و استفاده از رنگ‌های ملایم کمک می‌کند همه چیز برای داشتن یک آشپزخانه دنج و دوست داشتنی فراهم شود. در واقع تمرکز طراحی اسکاندیناوی روی راحتی و دلنشینی محیط است.

برودت و سرمای طولانی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی با همین سبک طراحی به سمت گرمابخشی و نور رفته است. این را هم بدانید که سبک آشپزخانه اسکاندیناویایی برگرفته از سبک طراحی داخلی مینیمال است اما با آن تفاوت‌هایی دارد. انگار خالقان سبک آشپزخانه اسکاندیناوی به دنبال ایجاد یک سبک جدید نبوده‌‌اند و با الهام گیری از مینیمال‌ها به دنبال تکامل آن حرکت کرده‌اند. خطوط تمیز در طراحی، استفاده از اشکال طبیعی که فانتزی نیستند، نورها و روشنایی خود محیط، رنگ‌های خنثی و هم‌سازی با طبیعت ویژگی‌های بارز این آشپزخانه‌هاست.

 

آشپزخانه روستیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سبک آشپزخانه معاصر؛ متفاوت اما امروزی

یادتان هست وقتی از آشپزخانه مدرن حرف می زدیم، گفتیم سبک آشپزخانه مدرن با معاصر تفاوت دارد؟! در واقع سبک آشپزخانه معاصر به معني پيروی از مد روز و طراحی دکور در زمان جاری اجرای طرح است. آشپزخانه های معاصر شايد تمام ويژگی‌های آشپرخانه مدرن را داشته باشند، اما می توانند با خصوصيات ديگر سبک‌ها هم همراه شوند. استفاده از مواد و مصالح و مدهای جديد در طراحی، لبه های برش خورده، درخشش، استفاده از خطوط صاف از مهم‌ترين ويژگي های سبک آشپزخانه معاصر است.

معمولا دکوراسيون این آشپزخانه‌ها از ويژگی‌های ساده استفاده می‌شود. استفاده از استيل و وسايلِ آشپزخانه سفيد در اين سبک از آشپزخانه بيشتر ديده می‌شود، البته امکان ديدن رنگ‌ها و متريال‌های زيادی در اين سبک از آشپزخانه وجود دارد. رنگ‌هايی که امروزه در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود، رنگ‌های خاکستری و خنثی هستند. طراحان اين سبک آشپزخانه علاقه دارند که انواع مختلفی از متريال‌ها و رنگ‌ها و مدل‌ها را بر اساس مد روز استفاده کنند.

 

آشپزخانه روستیک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

قدیمی‌ها سبک آشپزخانه سنتی می‌پسندند

آشپزخانه‌های سنتی با طراحی معماری قرن های 18 تا 20 ميلادی در اروپا و آمريکا شناخته می‌شود؛ اما در ایران هم آشپزخانه‌های سنتی ویژگی‌های خودشان را دارند. با توجه به اينکه در تمام طراحی‌های سبک آشپزخانه مدرن سادگی اصلی‌ترين ويژگی است، آشپزخانه‌های سنتی دقيقاً برخلاف آنها هستند و جزئيات زيادی دارند. در آشپزخانه‌های سنتی بيشتر کابينت‌ها طاقچه‌ای هستند و استفاده از درهای شیشه‌ای برای کابینت‌ها مرسوم است. رنگ های مورد استفاده در اين آشپزخانه‌ها معمولاً گرم یا شاداب هستند.

چوب‌ها در سبک آشپزخانه سنتی کاملا لعاب دارند و پرده هم برای پنجرهها نقش بزرگی ایفا می‌کند. در اين سبک از آشپزخانه هود می‌تواند متريال‌های مختلفی مثل سنگ، فلز، آجر و گاهی بریده‌های چوبی باشد. در طراحی دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی چینی‌های گل سرخی یا گل میخکی نقش مهمی دارند که می توانند روی میزها یا به صورت دیوارکوب استفاده شود.

البته اگر کمد‌های ویترینی هم در این آشپزخانه‌ها وجود داشته باشد می‌شود از آنها برای نمایش این چینی‌ها استفاده کرد. از طرفی استفاده از ظروف گلی و مسی در طراحی این آشپزخانه‌ها نقش مهمی دارند. بنابراین با چیدمان میوه یا گل و گیاه در داخل این ظروف می‌توان رنگ و لعاب این آشپزخانه ها را سنتی‌تر کرد.  سبک آشپزخانه سنتی ایرانی با کاشی‌های فیروزه‌ای و حضور سماورهای طلایی رنگ زغالی هم بسیار زیبا می‌شود. استفاده از طرح‌های آبی فیروزه‌ای و لاجوردی در دیوارهای این آشپزخانه هم بسیار کمک کننده است.

 

دکوراسیون داخلی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

روستیک سبک آشپزخانه‌ای برای عاشقان چوب

سبک آشپزخانه روستیک که امروزه در میان علاقه‌مندان به طراحی داخلی بسیار پر طرفدار شده است، بوی چوب می‌دهد! استفاده از چوب و نقش و نگارهایش برای کابینت‌ها، تخته‌های پهن چوبی به عنوان کفپوش زمین، تیرک‌های چوبی در سقف، صندلی‌های قدیمی چوبی و لوسترهایی که از چوب و شیشه ساخته شده‌اند، روح طبیعت را به طراحی این سبک آشپزخانه اضافه می‌کند. در آشپزخانه‌های روستیک معمولاً خصيصه‌های زندگی روستايی هم ديده می‌شود.

رنگ های گرم و جزئيات زياد مانند چیده شدن یک ظرف میوه روی میز و حضور گلدان‌های برگ سبز از خصوصيات بارز آشپزخانه روستیک هستند. البته چون طبیعت منحصر به چوب نمی‌شود، استفاده از سنگ هم به عنوان مصالح در سبک آشپزخانه روستیک مرسوم است. اگر کفپوش‌های چوبی را برای آشپزخانه دوست ندارید، می‌توانید از کفپوش‌های سنگی در سراسر آن استفاده کنید.

چوب‌های به رنگ تیره می‌تواند برای آشپزخانه‌های کوچک و کم نور مناسب نباشد، در چنین آشپزخانه‌هایی به جای استفاده از رنگ‌های تیره، از چوب های سفید و یا رنگ شده روشن استفاده می‌کنند. قفسه‌های طراحی شده در سبک آشپزخانه روستیک هم چوبی هستند که می‌توانند با رنگ‌های روشن رنگ آمیزی شوند. استفاده از رنگ‌های فرسوده، قدیمی و رنگ پریده هم جزء پایه‌های اصلی دکوراسیون روستیک هستند.

 

دکوراسیون داخلی

 

 

قفسه‌های طراحی شده در سبک آشپزخانه روستیک هم چوبی هستند که می‌توانند با رنگ‌های روشن رنگ آمیزی شوند. استفاده از رنگ‌های فرسوده، قدیمی و رنگ پریده هم جزء پایه‌های اصلی دکوراسیون روستیک هستند.

 

سبک آشپزخانه ویکتوریایی؛ شکوه و سادگی

یکی از سبک‌‌‌های باشکوه طراحی دکوراسیون داخلی که به هماهنگی و تعادل در کنار زیبایی اهمیت می‌دهد، سبک طراحی داخلی ویکتوریایی است. این سبک احساس عاشقانه خود را در سرتاسر خانه پهن می‌کند و تلفیقی از سبک سنتی اروپایی، خاورمیانه ای و آسیایی است.

سبک آشپزخانه‌های ويکتوريايی که برگرفته از نام ويکتوريا ملکه انگليس است، تزئينات زيادی را در وسايل آشپزخانه به کار می‌برد. کابينت آشپزخانه هايی به اين سبک کنده کاری‌های چشم‌نوازی دارد. در آشپزخانه‌های ويکتوريايی از انواع مصالح مانند چوب، مس، برنج، سنگ و شيشه‌ و … استفاده می‌شود. بهترين متريال‌ها برای صفحه کابينت اين سبک آشپزخانه گرانيت، مرمر، سنگ مصنوعي و چوب است.

با این حال در آشپزخانه به این سبک برخلاف سایر بخش‌های خانه که از طرح‌های پیچیده و اشرافی استفاده می‌شود، می‌توان کمی ساده‌تر برخورد کرد. یک میز ناهارخوری بزرگ یا یک جزیره چوبی یکی از مهم‌ترین اجزای آشپزخانه ویکتوریایی است که با استفاده از گلدان و گل طبیعی روی آن زیبایی محیط آشپزخانه را دو چندان می‌کند. نورپردازی آشپزخانه با یک لوستر بزرگ و شیک و لامپ‌های پر کننده تعریف می‌شود و البته صندلی و مبلمان باید نرم و آرامش‌بخش باشند و برای پنجره‌ها هم از پارچه کم اما سنگینی استفاده می‌شود.

 

دکوراسیون داخلی

 

در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی:

  • بی شک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که نظر شما را به خودش جلب می‌کند، آشپزخانه است. به خصوص در زندگی شرقی‌ها آشپزخانه جایگاه ویژه‌ای دارد و از این رو طراحی آن هم مهم است.
  • کابینت‌ها، چیدمان، نورپردازی، متراژ و … پارامترهایی هستند که سبک یک آشپزخانه را شکل می‌دهند.
  • تمام پیچیدگی یک آشپزخانه کلاسیک منحصر به معرق و منبت کاری‌های فراوان روی کابینت‌ها می شود؛ البته شما مجبور نیستید حتما از طرح‌های رومی برای کابینت‌های آشپزخانه کلاسیکتان استفاده کنید.
  • در سبک آشپزخانه روستیک معمولاً خصيصه‌های زندگی روستايی هم ديده می‌شود. قفسه‌های طراحی شده در سبکآشپزخانه روستیک هم چوبی هستند که می‌توانند با رنگ‌های روشن رنگ آمیزی شوند.
  • سبک آشپزخانه‌های ويکتوريايی که برگرفته از نام ويکتوريا ملکه انگليس است، تزئينات زيادی را در وسايل آشپزخانه به کار می‌برد. کابينت آشپزخانه هايی به اين سبک کنده کاری‌های چشم‌نوازی دارد.

 

مطالب مرتبط

اختلافات رایج در آپارتمان میان ساکنان ساختمان

اگر افراد از قوانین آپارتمان نشینی آگاه نباشند اختلاف میان ساکنان ساختمان ، هر بار به شکایت و دادسرا کشیده خواهد شد. رایج‌ترین اختلاف بین همسایه‌ها درگیری بر سر مشاعات […]

ورزش در خانه با تمرین‌های مختصر و مفید

  این روزها آنقدر برنامه‌ زندگی‌‌مان فشرده شده است که کمتر برای سلامتی‌مان وقت می‌گذاریم. زندگی ماشینی تحرکمان را به حداقل ممکن رسانده و به همین دلیل است که روز […]

تجربه متفاوت زندگی در پنت هاوس و مزایا و معایب آن

  احتمالا همه ما با نام پنت هاوس آشنا هستیم و این روزها به خصوص با رشد و پیشرفت آپارتمان‌سازی و برج‌سازی با این پدیده بیشتر هم روبرو می‌شویم. ویژگی […]

دکور آشپزخانه و بررسی اصول طراحی مورد نیاز

  آشپزخانه یکی از ارکان اصلی هر خانه‌ای به شمار می‌رود. غذا در آشپزخانه پخته و حتی گاهی سرو می‌شود. بعد از اتاق نشیمن آشپزخانه فضایی است که اهل منزل […]

اکسسوری آشپزخانه چیست و انواع آن کدام است؟

  همانطور که می‌دانیم آشپزخانه در یک خانه، همان قلب خانه است که باید دائما در حال تپیدن باشد چرا که نه تنها فرآیندهای مهمی در آن انجام می‌شود بلکه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *