خواندنی و دیدنی

تاریخچه ساخت آسمانخراش در دنیا و ایران

تاریخچه ساخت آسمانخراش

 

تاریخچه ساخت آسمانخراش به زمانی بازمی‌گردد که آسانسور ابداع شد و استفاده از انواع مصالح ساختمانی رواج پیدا کرد و در عین حال هزینه این مصالح تا حدودی کم شد. در ساخت آسمانخراش‌ها عمدتا از مصالح مدرنی مانند فولاد، شیشه، بتن مسلح و گرانیت استفاده می‌شود و در آنها، تجهیزات مکانیکی و تاسیساتی مانند آسانسور و پمپ‌های آب نیز به کار گرفته می‌شود. همیشه اولین‌ها برای همه جذاب بوده. در این مقاله تاریخچه ساخت اولین آسمانخراش در جهان و ایران به همراه ارتفاع آن گفته شده است.

امروز در کیلید مگ می‌خواهیم به سراغ تاریخچه ساخت آسمانخراش‌ها برویم، در همین ابتدای کار باید بدانیم که تعریف آسمانخراش چیست؟ آسمانخراش درواقع به ساختمان‌هایی اطلاق می‌شود که حداقل 40 طبقه داشته باشند و ارتفاع آنها نیز بیش از 150 متر باشد که در زبان فارسی به آن برج نیز گفته می‌شود.

در این تعریف به ساختمان‌های بلند با ارتفاع کمتر از 150 متر نیز ساختمان‌های بلند مرتبه گفته می‌شود. از کلمه آسمانخراش برای نخستین بار در سده نوزدهم استفاده شد که در شهرهای شیکاگو و نیویورک آمریکا ساختمان‌های بلندی با این نام ساخته شدند. البته در سال 1892 از ساخت آسمانخراش‌هایی با ارتفاع بیش از 150 متر جلوگیری به عمل آمد.

این محدودیت‌ها در نیویورک اعمال نشد و این شهر در آغاز سده 20 پر از آسمانخراش شد. درواقع تا قرن نوزدهم، ساختمان‌هایی با بیش از شش طبقه، بسیار کم بود و استفاده از پله برای بالا رفتن از این ساختمان‌ها، ایده ساخت آسمانخراش را غیر عملی می‌کرد. همچنین مساله دیگری که وجود داشت این بود که آب با فشار مناسبی به طبقات بالاتر نمی‌رسید. در ادامه به بررسی کاربری آسمانخراش‌ها و اولین آسمانخراش‌های ساخته شده در ایران و جهان می‌پردازیم.

کاربری آسمانخراش‌ها

کاربری آسمانخراش‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • کاربری مسکونی: این کاربری به دنبال مهاجرت گروه زیادی از مردم به شهرها و افزایش تراکم جمعیت به وجود آمده، چرا که ساختمان‌های کوچک پاسخگوی این جمعیت گسترده نخواهد بود و نیاز به مرتفع سازی به وجود می‌آید.
  • کاربری مخابراتی: تاریخچه ساخت آسمانخراش نشان می‌دهد یکی از استفاده‌های زیادی که از آنها می‌شود، کاربرد مخابراتی است که البته درآمد زایی آنچنانی ندارد. درواقع به جای ساخت این نوع از آسمانخراش‌ها، که هزینه بسیاری نیز دارند با استفاده از مکان یابی می‌توان سازه‌هایی کم هزینه‌تر مانند دکل و غیره ساخت که همان کارایی را با هزینه کمتری انجام داد.
  • کاربری اداری – تجاری: زمانی که از آسمانخراش‌ها به صورت همزمان و برای چند کاربری استفاده شود، در هزینه‌ها صرفه جویی زیادی شده و به صرفه‌ترین حالت است.

 

تاریخچه ساخت آسمانخراش

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

تاریخچه ساخت آسمانخراش در دنیا

اولین آسمانخراش جهان به معنای واقعی، Woolworth Building نام دارد که در 17 نوامبر 1913 و بعد از 3 سال کار در منهتن نیویورک افتتاح شد. اولین آسمانخراش جهان 57 طبقه دارد و ارتفاع آن 241 متر است که دارای اسکلت فولادی سنگین و معماری سبک است.

هزینه ساخت اولین آسمانخراش جهان حدود 13 میلیون دلار برآورد شده بود و با وجود آنکه امروزه بیش از 90 سال عمر کرده، اما هنوز از آن استفاده می‌شود و سالم است.

آسمانخراش دیگری با نام Trump Building نیز در سال 1930 لقب بلندترین ساختمان جهان نام گرفت که ارتفاع آسمانخراش Trump Building به 283 متر و تعداد طبقات آن 71 طبقه است.

ساخت اولین آسمانخراش جهان و به دنبال آن رواج این پدیده با توجه به آنکه ارتفاع آسمانخراش‌های معروف بیش از 200 یا گاهی 400 متر است، باعث ایجاد هزینه‌های بسیار زیادی در ساخت آنها شده و عملیات ساخت آنها بسیار پرهزینه و زمانبر است.

البته هزینه‌های زیادی که برای ساخت آسمانخراش‌ها صرف می‌شود، تنها محدود به موارد فنی یا مصالح نمی‌شود و در زمان ساخت آنها بسیاری از مسائلی به وجود می‌آیند که هزینه‌های زیادی را به همراه دارند.

علاوه بر این موضوع، هزینه نگهداری نیز یک بار مالی دیگری به این پروژه‌ها اضافه می‌کند. ساخت آسمانخراش‌های مرتفع عمدتا توسط دولت‌ها انجام می‌شود.

در توکیو پایتخت ژاپن نیز که یکی از شهرهای مدرن جهان است، بزرگترین برج مخابراتی جهان قرار گرفته است که اسکای تری نام دارد.  بر اساس پیش بینی‌ها برج خلیفه دبی که به عنوان بلندترین آسمانخراش جهان نام گرفته است، در سال 2021 جای خود را به برج جده عربستان خواهد داد که این روزها در حال ساخت است. ارتفاع آسمانخراش جده در عربستان به حدود 999 متر می‌رسد که عددی بسیار بلندتر از برج خلیفه دبی است.

آسمانخراش جده 200 طبقه دارد و کاربری چند منظوره دارد، در این برج رستوران‌های متعدد، هتل، واحدهای مسکونی، مراکز خرید و بازار، امکانات تفریحی و هر آنچه یک خانواده برای زندگی روزمره به آن نیاز داشته باشد، وجود دارد. تراس این برج در طبقه 157 قرار دارد که بلندترین تراس باز دنیا خواهد بود.

 

 

 

 اولین آسمانخراش جهان به معنای واقعی، Woolworth Building نام دارد که در 17 نوامبر 1913 و بعد از 3 سال کار در منهتن نیویورک افتتاح شد.

 

اولین آسمانخراش ایران

وقتی صحبت از ساخت آسمانخراش در ایران می‌شود، ذهن همه را به سمت برج میلاد تهران می‌برد. ارتفاع آسمانخراش میلاد به 435 متر می‌رسد و بلندترین سازه در ایران به حساب می‌آید.

اولین آسمانخراش ایران به عنوان ششمین سازه مرتفع در میان برج‌های مخابراتی جهان پس از برج توکیو اسکای تری ژاپن با ۶۳۴ متر ارتفاع، برج گوانگژو و سیجسین گوانگژو چین با ۶۰۵ متر ارتفاع، سی‌ان تورنتو کانادا با ۵۵۳ متر ارتفاع، برج مسکو با ۵۴۰ متر ارتفاع و برج اورینتال شانگهای چین با ۴۶۷ متر ارتفاع شناخته می‌شود.

برج میلاد در شمال غربی استان تهران واقع شده است و از طریق بزرگراه‌های همت، حکیم و شیخ فضل الله نوری می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

اولین آسمانخراش ایران با توجه به ارتفاع بلند و شکل ظاهری که دارد تقریبا از همه قسمت های تهران نمایان بوده و به عنوان نماد پایتخت شناخته می‌شود.

برج میلاد که با هدف رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده از چهار بخش اصلی تشکیل می‌شود: برج مخابراتی – تلویزیونی، مرکز همایش‌های بین‌المللی، هتل پنج ستاره بین‌المللی و مرکز تجارت جهانی. از دیگر کاربردهای اولین آسمانخراش ایران به موارد زیر نیز می‌توان اشاره کرد:

  • کاربری هواشناسی و کنترل ترافیک
  • ایجاد و گسترش دسترسی به شبکه بی‌سیم
  • ایجاد جاذبه های گردشگری

ساخت آسمانخراش در ایران در حالی شروع شده که در چند دهه گذشته اغلب ساختمان‌ها نهایتا 10 یا 12 طبقه داشتند و هر ساختمانی بیشتر از این میزان داشت آسمانخراش نامیده می‌شد.

این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سازه‌های مرتفعی در ایران در حال ساخته شدن هستند که در ادامه به معرفی چند مورد دیگر از سازه‌های بلند در کشورمان می‌پردازیم.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

  • برج بین المللی تهران

در میان برج‌های مسکونی این برج بلندترین ساختمان مسکونی ساخته شده در ایران است که ارتفاع آن به 162 متر می‌رسد. این برج دارای 56 طبقه و 220 هزار متر مربع زیربنا است. در برج بین المللی تهران 572 واحد مسکونی وجود دارد که در میان آنها پنت هاوس‌های تریپلکس نیز به چشم می‌خورد.

مهندسان و طراحان برج تهران معتقدند که این سازه می‌تواند زمین لرزه‌هایی با قدت ده ریشتر یا بیشتر را هم تحمل کند. به همین دلیل نیز این ساختمان مقاوم‌ترین برج مسکونی در برابر زلزله است.

  • مرکز تجارت جهانی تبریز

مرکز تجارت جهانی تبریز 37 طبقه داشته و 157 متر ارتفاع دارد. این مرکز در شهرک ولیعصر تبریز قرار گرفته است و دارای ویژگی‌های خاصی به شرح زیر است:

  • این برج اولین ساختمان پلان آزاد در ایران است.
  • مرکز تجارت جهانی تبریز بلندترین برج تجاری – خدماتی و گردشگری در ایران محسوب می شود.
  • اولین سازه در ایران است که در نمای آن از پانل‌های سرامیکی ویژه آج‌دار استفاده شده است.
  • این برج مجهز به میراگرهای ویسکوز جاذب انرژی زلزله می باشد.
  • نخستین برج در ایران است که با ستون‌های پیش‌ساخته با تکنولوژی R-PC ساخته شده است.

 

  • برج الماس قو خاورمیانه

این برج درواقع یک مجتمع تجاری است که در شهر متل قوی مازندران قرار گرفته است. مجتمع قو دارای 3 برج است که دو عدد از آنها تجاری- مسکونی هستند و هر کدام از آنها 21 طبقه دارند. سومین برج این مجتمع 38 طبقه و 150 متر ارتفاع دارد.

  • مجتمع تجاری پاژ مشهد

مجتمع تجاری پاژ با عنوان شهر طبقاتی نیز نامیده می‌شود و دارای کاربری تجاری و اداری است که در بلوار جانبازان شهر مشهد واقع شده است. یکی از جذابیت‌هایی که مردم را به استفاده از آن تشویق می‌کند، وجود پارکینگ طبقاتی با ظرفیت بیش از 750 خودرو است.

 

اولین آسمانخراش ایران

 

 

 اولین آسمانخراش ایران با توجه به ارتفاع بلند و شکل ظاهری که دارد تقریبا از همه قسمت های تهران نمایان بوده و به عنوان نماد پایتخت شناخته می‌شود.

 

  • برج سفید تهران

برج سفید پاسداران نیز در تاریخچه ساخت آسمانخراش در ایران جای دارد. این برج در سال 1397 ساخته شده و با 134 متر ارتفاع و 22 طبقه دارای اولین رستوران چرخان در ایران است. در این برج یک هتل لوکس و مجلل و چندین واحد اداری قرار گرفته است.

  • برج آسمان فرمانیه

برج آسمان نیز در تهران و در محله فرمانیه واقع شده که دارای 37 طبقه و 120 متر ارتفاع است. این برج در میان برج‌های مسکونی، پس از برج بین المللی تهران رتبه دوم را به لحاظ ارتفاع دارد. این برج دارای 104 واحد مسکونی، تجاری و اداری است.

  • هتل چمران شیراز

هتل چمران نیز در شهر شیراز واقع شده که به عنوان هشتمین برج بلند کشور محسوب می‌شود. این هتل 30 طبقه دارد و ارتفاع آن به 109 متر می‌رسد.

 

اولین آسمانخراش ایران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی تاریخچه ساخت آسمانخراش در جهان و ایران

  • تاریخچه ساخت آسمانخراش به زمانی بازمی‌گردد که آسانسور ابداع شد و استفاده از انواع مصالح ساختمانی رواج پیدا کرد و در عین حال هزینه این مصالح تا حدودی کم شد.
  • آسمانخراش به ساختمان‌هایی اطلاق می‌شود که حداقل 40 طبقه داشته باشند و ارتفاع آنها نیز بیش از 150 متر باشد.
  • زمانی که از آسمانخراش‌ها به صورت همزمان و برای چند کاربری استفاده شود، در هزینه‌ها صرفه جویی زیادی شده و به صرفه‌ترین حالت است.
  • اولین آسمانخراش جهان به معنای واقعی، Woolworth Building نام دارد که در 17 نوامبر 1913 و بعد از 3 سال کار در منهتن نیویورک افتتاح شد.
  • در توکیو پایتخت ژاپن نیز که یکی از شهرهای مدرن جهان است، بزرگترین برج مخابراتی جهان قرار گرفته است که اسکای تری نام دارد.
  • آسمانخراش جده 200 طبقه دارد و کاربری چند منظوره دارد، در این برج رستوران‌های متعدد، هتل، واحدهای مسکونی، مراکز خرید و بازار، امکانات تفریحی و غیره قرار دارد.
  • اولین آسمانخراش ایران با توجه به ارتفاع بلند و شکل ظاهری که دارد تقریبا از همه قسمت های تهران نمایان بوده و به عنوان نماد پایتخت شناخته می‌شود.
  • – ساخت آسمانخراش در ایران در حالی شروع شده که در چند دهه گذشته اغلب ساختمان‌ها نهایتا 10 یا 12 طبقه داشتند و هر ساختمانی بیشتر از این میزان داشت آسمانخراش نامیده می‌شد.
  • در میان برج‌های مسکونی، برج بین المللی تهران، بلندترین ساختمان مسکونی ساخته شده در ایران است که ارتفاع آن به 162 متر می‌رسد.
  • مرکز تجارت جهانی تبریز 37 طبقه داشته و 157 متر ارتفاع دارد.
  • مجتمع تجاری پاژ با عنوان شهر طبقاتی نیز نامیده می‌شود و دارای کاربری تجاری و اداری است که در بلوار جانبازان شهر مشهد واقع شده است.
  • برج سفید پاسداران نیز در تاریخچه ساخت آسمانخراش در ایران جای دارد.
  • برج آسمان نیز در تهران و در محله فرمانیه واقع شده که دارای 37 طبقه و 120 متر ارتفاع است.

 

مطالب مرتبط

4 نظر در مورد : “تاریخچه ساخت آسمانخراش در دنیا و ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *