آپارتمان‌نشینی

زندگی در طبقه اول ساختمان چه مزایا و معایبی دارد؟

طبقه اول ساختمان

 

با رواج برج‌نشینی و ساخته شدن آسمان‌خراش‌ها، زندگی در برج‌ها با واحدهای آپارتمانی زیاد رونق داشت و عده‌ی زیادی خواهان این مدل زندگی بودند. اما بعد از مدتی موارد دیگری اهمیت پیدا کرد که قبلا به آن‌ها توجهی نمی‌شد. داشتن فضای باز برای پیاده‌روی، واحدهای کمتر برای برخورد با افراد کمتر و داشتن فضای خصوصی بیشتر تبدیل به اولویت شد. . اگرچه زندگی در برج‌ها همچنان پرطرفدار است اما افرادی که زندگی در ساختمان‌های کم‌واحد را ترجیح می‌دهند هم کم نیستند. چه در برج و چه در ساختمان‌ها طبقه اول ساختمان معمولا انتخاب افراد نیست و وجود آسانسور هم طبقه اول را بیش از قبل به گزینه‌های بعدی تبدیل کرده است. با این حال اگر طبقه اول آپارتمان را با دقت بررسی کنیم متوجه می‌شویم مزایای طبقه اول ساختمان کم نیست و در کنار معایب طبقه اول ساختمان و مشکلات طبقه اول ساختمان، موارد مثبت هم زیاد است. در متن زیر با مزایای طبقه اول ساختمان و معایب طبقه اول ساختمان بیشتر آشنا شوید:

مزایای طبقه اول ساختمان

معمولا طبقه اول آپارتمان خیلی زود از گزینه‌ها حذف می‌شود در صورتی که مزایای طبقه اول کم نیست. در ادامه به چند مورد از مزایای طبقه اول ساختمان اشاره کرده‌ایم:

نیاز نداشتن به آسانسور

یکی از مزایای طبقه اول بی‌نیاز شدن از آسانسور است. با زندگی در طبقه اول آپارتمان دیگر نیازی به آسانسور نیست و یک‌راست از در ورودی می‌توان به خانه رفت. در این صورت با مشکلاتی که گهگاه برای آسانسورها پیش می‌آید و از کار می‌افتند و یا با قطعی برق هم، ساکنان طبقه اول آپارتمان به دردسر نمی‌افتند.

دسترسی راحت‌تر به فضاهای بیرون

ساکنین طبقه اول آپارتمان به فضاهای بیرونی آپارتمان و حتی خارج از آپارتمان دسترسی بهترو آسان‌تری دارند. با زندگی در طبقه اول به راحتی می‌توان از فضای حیاط لذت برد و برای تغییر روحیه عصر را در فضای باز حیاط سپری کرد. امکان استفاده از فضاهای بیرونی اگرچه برای تمام ساکنین وجود دارد، اما برای ساکنین طبقه اول آپارتمان بسیار راحت‌تر است.

 

طبقه اول ساختمان

 

 

با زندگی در طبقه اول به راحتی می‌توان از فضای حیاط لذت برد و برای تغییر روحیه عصر را در فضای باز حیاط سپری کرد.

 

نداشتن نگرانی از همسایه‌های طبقه پایین

صدای قدم‌ها به‌خصوص برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک پرجنب‌وجوش دارند مشکلی طاقت‌فرسا است. با فعالیت کودکان صدای اعتراض همسایه طبقه پایین بلند می‌شود و از طرفی کودک هم نیاز به فعالیت دارد. در این شرایط زندگی در طبقه اول آپارتمان بهترین گزینه است. همسایه‌ای در طبقه پایین وجود ندارد که صدای گام‌ها او را آزرده کند و نیازی به راه رفتن آهسته و تذکرهای مداوم نیست.

بی‌نیازی از پله‌ها

یکی از بهترین مزایای طبقه اول بی‌نیازی از پله‌ها است. این مزیت مخصوصا برای سالمندان و افرادی که ناتوانی حرکتی دارند مفید است. اگرچه این روزها اکثر ساختمان‌ها آسانسور دارند اما خرابی و قطعی برق همیشه مخل کار آسانسورها هستند.

روزی را تصور کنید که با کیسه‌های متعدد خرید وارد خانه شده‌اید و آسانسور هم خراب است. احتمالا در این شرایط همه آرزو می‌کنند در طبقه اول آپارتمان زندگی کنند.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

زندگی در طبقه اول ساختمان با هزینه‌ی کم‌تر (در برخی موارد)

در برخی ساختمان‌ها طبقه اول نسبت به سایر طبقه‌ها ارزان‌تر فروخته می‌شود. از آن‌جا که معمولا طبقه اول اولویت افراد برای خرید نیست بنابراین گاهی مخصوصا در ساختمان‌های چندین طبقه طبقه اول آپارتمان ارزان‌تر فروخته می‌شود و یا تخفیف گرفتن از فروشنده حین خرید طبقه اول راحت‌تر است. بنابراین پرداخت هزینه‌ی کم‌تر را هم می‌توان جزو مزایای طبقه اول ساختمان‌ها به‌شمار آورد.

لذت بردن از تابستان‌های خنک‌تر

همه می‌دانیم گرما سبک است و میل به حرکت به سمت بالا را دارد. بنابراین طبقه اول آپارتمان خنک‌تر از طبقه‌های بالایی است. یکی از مزایای طبقه اول داشتن تابستانی خنک‌تر نسبت به سایر طبقه‌ها است.

طبقه اول ساختمان سقف بلندتر

در برخی از ساختمان‌ها طبقه اول نسبت به سایر طبقه‌ها سقف بلندتری دارد. سقف بلند خانه را دلباز و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اصلا می‌توان گفت یکی از مشکلات ساختمان‌های امروزی سقف‌های کوتاه‌تر است. بنابراین از مزایای طبقه اول می‌توان به داشتن سقف بلند که خانه را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد اشاره کرد.

داشتن حیاط خلوت یا پاسیو

یکی از مزایای طبقه اول داشتن حیاط خلوت یا پاسیو است. این ویژگی مختص ساکنین طبقه اول آپارتمان است و ساکنین طبقه‌های دیگر از آن بهره‌مند نیستند. حیاط خلوت فضای ارزشمندی است که می‌توان از آن استفاده‌های متعددی برای گذاشتن وسایل اضافی، تبدیل آن به فضایی برای پخت‌وپز و موارد دیگر کرد.

پاسیو هم جزو فضاهای خانه است که برای روح بخشیدن به خانه بسیار مناسب است. با شهری شدن فضاها و کم شدن فضای سبز، داشتن گیاه در خانه به سرزندگی کمک می‌کند. پاسیو هم با نور مناسب و فضاسازی خوب بهترین فضا را برای پرورش گیاهان در اختیار ساکنین طبقه اول آپارتمان قرار می‌دهد.

رفت‌وآمد راحت‌تر مهمان‌ها

اگر جزو افرادی هستید که دایره دوستان‌تان بزرگ است و مهمان‌های زیادی به شما سر می‌زنند، زندگی در طبقه اول آپارتمان مناسب‌تر است. یکی از مشکلات آپارتمان‌نشینی کم بودن حریم خصوصی به‌خصوص در راه‌پله‌ها است که وجود مهمان‌های زیاد و رفت‌وآمد و سروصدا باعث اعتراض همسایه‌ها می‌شود. از مزایای طبقه اول این است که دیگر مهمان‌ها مزاحمتی برای ساکنین طبقه‌های دیگر ایجاد نمی‌کنند.

طبقه اول ساختمان مناسب برای حیوانات خانگی

این روزها بسیاری از حیوانات خانگی نگه‌داری می‌کنند، اما نگه‌داری حیوانات در آپارتمان به‌خصوص سگ‌ها ممکن است کمی دشوار باشد. یکی از مزایای طبقه اول ساختمان این است که نگه‌داری حیوانات خانگی در آن راحت‌تر است و سروصدای حیوان و جنب‌وجوشش برای همسایه‌ها مشکلی درست نمی‌کند.

 

 

 

یکی از مزایای طبقه اول داشتن حیاط خلوت یا پاسیو است. این ویژگی مختص ساکنین طبقه اول آپارتمان است و ساکنین طبقه‌های دیگر از آن بهره‌مند نیستند.

 

معایب طبقه اول ساختمان

در کنار مزایای طبقه اول ساختمان معایب و مشکلاتی هم وجود دارد. قبل از خرید یا اجاره معایب طبقه اول ساختمان هم باید بررسی شود تا بهترین تصمیم گرفته شود. در ادامه مشکلات طبقه اول ساختمان را بخوانید:

کم شدن حریم خصوصی

 اگر در طبقه اول زندگی می‌کنید و خانه‌تان رو به خیابان است حتما باید به فکر پوشاندن پنجره‌ها باشید. یکی از معایب طبقه اول  این است که به راحتی از خیابان قابل مشاهده است و حریم خصوصی کم‌تری نسبت به طبقه‌های بالایی دارید.

امنیت کم‌تر

در دسترس‌ترین طبقه، طبقه اول است. یکی از مشکلات طبقه اول نرخ سرقت بیشتر نسبت به سایر طبقه‌ها است. دسترسی به طبقه اول چه از طریق پنجره‌ها چه از ورودی راحت‌تر است.

بنابراین بهتر است اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت را انجام دهید و برای پنجره‌ها حصار تهیه کنید. در ضد سرقت و قفل‌های مناسب هم برای در ورودی خانه ضروری هستند.

نور کم‌تر

یکی از مهم‌ترین معایب طبقه اول ساختمان نور کم‌تر است. درختان و ساختمان‌های دیگر باعث می‌شوند طبقه اول کم‌ترین بهره را از نور طبیعی ببرد و باید برای جبران کمبود نور، از سیستم روشنایی مناسب داخل خانه استفاده شود.

نزدیکی به خیابان

از دیگر مشکلات طبقه اول این است که به خیابان بسیار نزدیک است. این یعنی ساکنین طبقه اول آپارتمان با تمام اتفاق‌ها، بوها و صداهای خیابان مثل صدای دزدگیر، صدای بوق، صدای حرف زدن افراد، بوی زباله، بوی فاضلاب شریک هستند.

دود و گرد و خاک هم از دیگر مشکلات طبقه اول است. ورود ناخوانده‌ی حشرات را هم می‌توان به لیست معایب طبقه اول اضافه کرد.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

منظره

یکی از مشکلات طبقه اول منظره است. هیچ منظره‌ای برای ساکنین طبقه اول به جز خیابان یا کوچه وجود ندارد.

زنگ‌های آزاردهنده

یکی از معایب طبقه اول این است که بیشتر ساکنین وقتی کلیدشان را فراموش می‌کنند یا افراد غریبه وقتی نمی‌دانند کدام زنگ را باید بزنند یک‌راست سراغ طبقه اول می‌روند. بنابراین اگر زندگی در طبقه اول را انتخاب می‌کنید باید بدانید یکی از مشکلات طبقه اول ساختمان مزاحمت‌های گاه‌وبیگاه است.

هزینه‌ی بیشتر برای گرم کردن خانه

گفتیم یکی از مزایای طبقه اول ساختمان لذت بردن از تابستان‌هایی خنک‌تر است. این قضیه در زمستان می‌تواند تبدیل به یکی از معایب طبقه اول ساختمان شود. از آن‌جا که زیر طبقه اول پارکینگ یا پیلوت است در زمستان خانه سردتر است و گرم کردن آن هزینه ی بیشتری می‌برد.

سروصدای بیشتر

علاوه بر سروصدای خیابان که بالاتر به آن اشاره کردیم، سروصدای همسایه‌های طبقه بالا هم یکی از مشکلات طبقه اول ساختمان است. برای کم کردن سروصدای خیابان استفاده از شیشه دوجداره می‌تواند موثر باشد اما برای سروصدای همسایه‌ها کار زیادی از دست‌تان برنمی‌آید.

 

 

 

یکی از مهم‌ترین معایب طبقه اول نور کم‌تر است. درختان و ساختمان‌های دیگر باعث می‌شوند طبقه اول کم‌ترین بهره را از نور طبیعی ببرد و باید برای جبران کمبود نور، از سیستم روشنایی مناسب داخل خانه استفاده شود.

 

نکاتی برای انتخاب خانه در طبقه اول ساختمان

دانستن مزایای طبقه اول ساختمان و معایب آن به انتخاب نهایی کمک می‌کند اما توجه به نکاتی دیگر تصمیم‌گیری را ساده‌تر می‌کند. نکاتی برای انتخاب خانه در این طبقه از ساختمان را بخوانید:

برای زندگی در طبقه اول ساختمان به نقشه دقت کنید

نقشه ساختمان برای همه طبقه‌ها مهم‌ است اما برای این طبقه اهمیتی دوچندان دارد. مثلا قرارگیری محل اتاق خواب اهمیت زیادی برای طبقه اول آپارتمان دارد. نزدیکی اتاق خواب به خیابان به معنی خواب‌های ناآرام شبانه و خستگی مداوم است.

از منابع سروصدا دوری کنید

بهتر است واحد شما در طبقه اول ساختمان تا حد ممکن از منابع سروصدا مثل آسانسور، اتاق شوتینگ، موتورخانه، پارکینگ یا دیگر فضاها دور باشد. نزدیکی به این فضاها با سروصدای خیابان مخلوط می‌شود و آرامش و آسایش را از شما سلب می‌کند.

برای زندگی در طبقه اول ساختمان به تعداد واحدها توجه کنید

ساکنین این طبقه از ساختمان معمولا در معرض صدای رفت‌وآمد همه ساکنین هستند. بنابراین آپارتمان‌هایی که واحد کم‌تری دارند گزینه‌های ایده‌آل‌تری هستند.

وظایف را مشخص کنید

از آن‌جا که ساکنین این طبقه از ساختمان به حیاط و پارکینگ نزدیک‌تر هستند گاهی نظافت و مراقبت از حیاط و پارکینگ به عهده ساکنین طبقه اول گذاشته می‌شود. بهتر است پیش از سکونت درمورد نحوه تقسیم وظایف تحقیق و شفاف‌سازی کنید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کوتاه درمورد طبقه اول ساختمان

  • مزایای زندگی در طبقه اول و معایب طبقه اول متعدد هستند و برای انتخاب بهتر باید این مزایای و معایب را شناخت.
  • دسترسی راحت، هزینه‌ی کم‌تر، حریم خصوصی و شرایط بهتر برای نگهداری حیوانات خانگی جزو مزایای طبقه اول ساختمان هستند.
  • سر و صدا، نور کم‌تر، و سرمای بیشتر جزو معایب این طبقه از ساختمان هستند.
  • با توجه به نقشه‌ی ساختمان و محل قرارگیری واحد می‌توان برخی مشکلات طبقه اول از ساختمان را برطرف کرد.

 

مطالب مرتبط

یک نظر در مورد “زندگی در طبقه اول ساختمان چه مزایا و معایبی دارد؟

  1. سلام.برای افراد مسن و پیر طبقه اول خیلی مناسب است.زیرابالارفتن از پله ها خیلی اذیت می کند.خوب است طبقات بالا برای رفت وآمدوخروج شان از واحد آسانسور مستقر در پارکینگ استفاده کنند .زیرا رفت وآمد همسایه ها از طبقه اول کرد و خاک وگل برجای می گذارد وپاک کردن رو کفش دیگران خیلی زحمت فراهم می کند.

    5
    11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *