آپارتمان‌نشینی

مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی

مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی

 

وقتی به شهرهای قدیم فکر می‌کنید، خانه‌های ویلایی و متراکمی را به یاد می‌آورید که کنار هم رشد کرده‌اند. در واقع شهرهای قدیمی جایی نسبتا صاف و وسیع محسوب می‌شدند اما رشد جمعیت در گذر زمان و گسترش شهرها، نیاز مسکن را برای ساکنان این کره خاکی افزایش داد و به همین خاطر است که خانه‌های افقی چیده شده در زمین‌ها جای خود را به خانه‌های عمودی و بلند برج مسکونی دادند. کم کم آپارتمان مسکونی چند طبقه شکل گرفت و بعدها برج‌های برند تهران و آسمان خراش‌ها حضورشان را در شهر امضا کردند. در تهران با مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی برج‌های مسکونی معروف تهران یا ساختمان مارک‌دار طرفداران بیشتری دارند.

بنابراین می‌توان گفت فلسفه حضور و ساخت ساختمان بلندمرتبه و زندگی در آن‌ها توجیهی منطقی برای صرفه‌جویی در عرضه افقی اراضی و گسترش تراکم عمودی شهرها است.

شما به عنوان ساکنان این دنیای معاصر با کدام یک از این ساختمان‌های بلندمرتبه ارتباط برقرار می‌کنید؟! آپارتمان مسکونی یا برج مسکونی؟! آپارتمان نشینی یا برج نشینی؟! واقعیت این است که مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی تا حد زیادی می‌تواند انتخاب را برای شما ساده کند.

 

مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی

 

مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی

برای مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی ابتدا نیاز داریم آپارتمان مسکونی و برج مسکونی را بشناسیم. آپارتمان طبق تعریفی که در قانون آپارتمان‌نشینی از آن شده، یعنی یک واحد مستقل در یک ساختمان چند طبقه که می‌تواند کارکرد مسکونی یا تجاری داشته باشد.

هرچند امروزه ما به کل یک ساختمان آپارتمان می‌گوییم، اما معنی لغوی آپارتمان به یک واحد خاص در یک مجموعه اشاره دارد. جالب است بدانید در تعاریف شهرداری هر آپارتمان حدود 6 طبقه بیشتر نیست.

یعنی اگر در ساخت از این مرز رد شوید، احتمالا با یک برج مسکونی طرف هستیم. فضای کلی در آپارتمان‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند: مالکیت خصوصی و عمومی که البته این مسئله در مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند.

در واقع شما در یک آپارتمان مسکونی مالک واحد خود هستید اما در کلیه فضاهای باقیماننده مانند حیاط، راهروها و پشت‌بام مالکیت عمومی حکم فرما است.

 

مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مزایا و معایب زندگی در یک آپارتمان مسکونی در مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی

شناخت مزایا و معایب زندگی در آپارتمان مسکونی به شما در مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی کمک می‌کند. در واقع زندگی در یک آپارتمان مسکونی لذت‌ها و دردسرهای خاص خود را دارد.

بنابراین اگر قصد انتخاب آپارتمان برای محل زندگی را دارید، بهتر است با مزایا و معایب زندگی در آنها آشنا شوید. هزینه‌ای که در آپارتمان مسکونی صرف تعمیر و نگهداری می‌شود، به نسبت زندگی در خانه‌های ویلایی بسیار کمتر است.

چون در آپارتمان‌ها تمام ساکنین در هزینه‌های جاری سهم دارند و قانون آپارتمان‌نشینی می‌گوید که هزینه‌های جاری مانند آب، گاز و برق باید به نسبت متراژ تقسیم شوند. از طرفی هزینه قسمت‌های عمومی آپارتمان مثل هزینه تمیزکاری راهرو و پله‌ها بین شما و دیگر همسایگان تقسیم می‌شوند. در مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی امنیت در یک آپارتمان هم باید در نظر داشت که به مراتب بیشتر از امنیت یک خانه ویلایی است. به ندرت پیش می‌آید که کل افراد ساکن در یک آپارتمان برای یک دوره زمانی در آن حضور نداشته باشند.

 

ساختمان مارک‌دار

 

بنابراین محیط شما همیشه سکنه دارد و این از جهت حضور افراد ناشناس یا سارقین برای شما یک امنیت فوق‌العاده است. در عین حال حضور دوربین‌های مداربسته و سرایدار هم می‌تواند به این امنیت کمک بیشتری بکند و چون در همه این‌ها باز هم هزینه‌ها میان شما و سایر افراد ساکن ساختمان تقسیم می‌شود، باز هم زندگی در یک آپارتمان ساده‌تر از زندگی در خانه ویلایی است.

البته این را در نظر داشته باشید که وقتی به مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی می‌پردازیم، بسیاری از آپارتمان‌ها واحد سرایداری ندارند. متراژ کوچک آپارتمان‌ها به نسبت خانه های ویلایی کمک می‌کند که انرژی کمتری برای سرد یا گرم کردن محیط استفاده شود. 

از طرفی نظافت کلی ساختمان هم کاری است که هزینه زمانی و مالی کمتری دارد. در کنار این‌ها زندگی با همسایگان می‌تواند تا حدی دردسر ساز هم باشد.

تفاوت سلیقه‌ها، حضور فرهنگ‌های مختلف در یک ساختمان و سازش میان افراد را سخت می‌کند. در مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی یکی از معایب زندگی در آپارتمان مسکونی این است که شما تنها تصمیم گیرنده نیستید اما در برج مسکونی معمولا می‌توانید به مدیران رای داده، آن‌ها را انتخاب کنید و در نهایت تاثیرگذارتر باشید.

یکی دیگر از مشکلات همیشگی در زندگی آپارتمان‌نشینی مسئله پارک خودرو است. بهتر است آپارتمانی را انتخاب کنید که پارکینگ داشته باشد چون در غیر این صورت ممکن است هر روز برای جای پارک دچار بحران شوید. البته وقتی هم که پارکینگ وجود داشته باشد، مشکل پارک نامناسب ماشین‌های کناری می تواند وجود داشته باشد.

 

ساختمان مارک‌دار

 

مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی – برج مسکونی چیست؟!

حالا که با مفهوم آپارتمان آشنا شدید، بهتر است برای مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی از تعریف برج هم با خبر شوید. برج به ساختمانی گفته می‌‌شود که به صورت چند طبقه و بلند ساخته شده و کاربری مسکونی، تجاری یا اداری دارد. در واقع برج مسکونی ساختمانی است که از نظر ارتفاع میان آپارتمان و آسمان‌خراش قرار می گیرد.

در تعاریف شهرداری ساختمان بیشتر از 6 طبقه با ارتفاع حداقل ۲۳ متر را برج می‌نامیم. برج مسکونی خصوصیات ویژه‌ای هم دارد؛ مثلا در این مجتمع‌ها از آسانسور برای ارتباط میان طبقات استفاده می‌شود و سازه آن‌ها از بتن مسلح یا اسکلت فلزی است و ارتفاع آن‌ها باید از عرضشان بیشتر باشد. برج‌ها به دلیل جایگاه نشانه‌ای در شهرها، در معماری و ساخت روح یک شهر اهمیت زیادی دارند.

مزایا و معایب زندگی در یک برج مسکونی

برج‌نشینی به همان اندازه که در فرهنگ جهان تازه و متفاوت است، سبک زندگی متفاوتی را هم طلب می‌کند. زندگی در یک برج مسکونی ‌زندگی در یک جامعه کوچک با قوانین خاص خودش محسوب می‌شود.

قوانین برج‌ها می‌توانند با هم متفاوت باشند اما در هر صورت ساکنان یک برج مسکونی از آن‌ها تبعیت می‌کنند. مثلا ممکن است در یک برج ساعتی برای  قرار دادن زباله در قسمت مشخصی از یک طبقه تعیین شود و در برج لاکچری دیگر یکی از خدمه برج مسئول جمع‌آوری زباله‌ها باشد.

از مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر قوانین زندگی در برج‌ها با قوانین آپارتمان‌نشینی شباهت دارد اما برج‌ها به دلیل اینکه ساکنان بیشتری دارند، برای ایجاد نظم روی قوانین پافشاری بیشتری هم می‌کنند. چون رعایت کردن قوانین آرامش و امنیت همه ساکنین برج را تضمین کند.

برج‌ها امکانات رفاهی فراوانی دارند و دارای بخش لابی در قسمت ورودی هستند. یک نگهبان (گروهی از افراد با شیفت مشخص کاری) به طور بیست و چهار ساعته در لابی مراقبت از برج را برعهده دارد.

در بسیاری از برج‌ها ورود و خروج افراد غریبه و میهمان‌‌ها را ثبت و بررسی می‌کنند این مسئله در مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی بسیار اهمیت دارد. همچنین همه برج‌های مسکونی معروف تهران به دوربین‌های کنترل در راهروها و آسانسورها مجهز هستند.

برای همین است که زندگی در برج‌ها امنیتی برای شما به همراه دارد که ممکن است در ساختمان‌های دیگر وجود نداشته باشد. امکانات رفاهی موجود در برج‌ها برای ساکنین طبقات مختلف تفاوتی ندارد و شامل همه ساکنین می‌شود.

اما امکان دارد این امکانات برای واحد یا واحدهای آخرین طبقه کمی متفاوت باشد. مثلا اگر طبقه آخر پنت‌هاوس باشد، امکان دارد استفاده از پشت‌بام فقط برای این واحد در نظر گرفته شود.

در کنار این‌ها زندگی در برج لاکچری ممکن است معایبی هم برای شما داشته باشد. یکی از عمده معایبی که در مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی مورد بحث قرار می‌گیرد، احتمالاتی نظیر آتش‌سوزی و بلایای طبیعی است که خسارت‌های بزرگی را به کل ساختمان وارد می کند.

در صورت خراب شدن یا از کار افتادن تجهیزات برج‌ها (مثل آسانسور‌ها،‌ سیستم‌های اطفای حریق و دوربین‌های مدار بسته) کل ساختمان در معرض بزرگترین خطرها قرار می‌گیرد و راه های نجات معمول در برج‌‌های خیلی بلند پاسخگو نخواهد بود.

حال که توانستیم با مقایسه برج‌نشینی و آپارتمان‌نشینی تصمیم خودتان را درباره زندگی در محیط امن نهایی کنید، برج‌های لاکچری تهران را بیشتر بشناسید.

 

ساختمان مارک‌دار

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

آشنایی با برج‌های مسکونی معروف تهران

در گذشته افراد برای تسخیر زمین با هم می‌جنگیدند. اما امروزه برای تصاحب قطعه‌ای از زمین در شهرهای بزرگ نه تنها صلح بلکه باید معامله کرد. در تاریخ قدیم شهر تهران به ‌عنوان پایتخت کشور، بلندترین ساختمان شهر، شمس‌العماره بوده است که وقتی شاهان قاجار در بالای برج بیست متری آن می‌ایستادند می‌توانستند تمام شهر را ببینند.

همان حسی که امروز افراد ساکن در طبقات بالای برج‌ها می‌توانند آن را لمس کنند. حضور ساختمان‌های بلند مرتبه در شهر تهران به دوره بعد از پهلوی اول بر می‌گردد و تا امروز هم رواج دارد. حضور برج‌ها در شهری مانند تهران اتفاقی نسبتا معاصر است و با این حال هستند برج‌هایی که برای عاشقان زندگی در محیط‌های لاکچری همیشه آرزو هستند. در ادامه مطلب با چهار نمونه از آن‌ها آشنا می‌شویم:

برج مسکونی چناران پارک یکی از برج‌های مسکونی معروف تهران

برج لاکچری چناران پارک، در منطقه الهیه پایتخت یکی از برج‌های مسکونی معروف تهران و یک ساختمان مارک‌دار است. این برج زیبا در ١٣ طبقه و ٢٦ واحد مسکونی در زمینی که حدود هشت هزار متر مربع وسعت دارد ساخته شده است.

برج چناران به عنوان یکی از برج‌های برند تهران، مجتمعی لوکس است که در جمع پنج ساختمان برتر تهران قرار گرفته است. متراژ خانه‌ها در این ساختمان مارک‌دار بین ۳۲۰ تا ۶۴۰ مترمربع است. در هر طبقه یک، دو یا سه واحد و در طبقه آخر آن‌ یک پنت‌هاوس قرار دارد. لابی با ارتفاع ۱۲ متر، استخر ۵۰۰ متری و سالن ورزشی بسیار مجهز از امکانات این برج مشهور محسوب می‌شوند. پیست پیاده‌روی، آب نماها و طراحی منحصر به فرد در چناران به چشم می‌خورد.

داخل واحدها شیرآلات با روکش طلا و گچ بری‌های زیبایی وجود دارد. پارکینگ این برج با امکان شناسایی پلاک خودرو، سیستم امنیتی پیشرفته‌ تجهیزات آسانسوری حرفه‌ای و … در برج لاکچری چناران خودنمایی می کند. نمای این برج بسیار زیباست و فضای سبز داخل آن هم طراحی ویژه‌ای دارد.

 

برج‌های مسکونی معروف تهران

 

برج مسکونی روما رزیدنس یک ساختمان مارک‌دار

برج روما رزیدنس کامرانیه یا کاخ ورسای ایرانی، یکی از هوشمندترین ساختمان‌های تهران است. مساحت این برج هفت هزار متر مربع است. روما رزیدنس شامل ۶۵ واحد مسکونی در ۱۵طبقه است که تمام واحدها به شکلی طراحی و اجرا شده‌اند که حتی ساکنان طبقه اول هم چشم انداز منحصر به فردی داشته باشند.

طراحان برج روما همه چیز را برای رفاه حال ساکنین در نظر گرفته‌اند. در عین حال این ساختمان مارک‌دار دو پنت ‌هاوس در طبقات ١٤ و ١٥ با متراژهای ٩٢٦ و ١٤٠٠ متری دارد. سالن بیلیارد، استخر، جکوزی، سالن ورزشی، کنترلرهای هوشمند ABB در واحدها، استفاده از متریال و تجهیزات با بهترین کیفیت، سیستم اعلام حریق، دوربین‌های مداربسته حرفه‌ای، آنتن مرکزی و WIFI از امکانات منحصر بفرد این برج هستند.

سیستم‌های گرمایش و سرمایش و حتی روشنایی‌های برج لاکچری روما رزیدنس که یکی از برج‌های برند تهران محسوب می‌شود، هوشمند بوده و ساکنان می‌توانند با گوشی‌های هوشمند خود آنها را کنترل کنند.

روما رزیدنس به عنوان یکی از برج‌های مسکونی معروف تهران به گونه‌ای ساخته شده که در برابر زلزله های ٨ ریشتری مقاومت دارد و در همین راستا استاندارد ISO 9001 در طراحی و ساخت برج های مسکونی  را از سازمان نظام مهندسی گرفته است.

برج مسکونی آلتون کورت یک ساختمان مارک‌دار

برج آلتون کورت که یکی از برج‌های مسکونی معروف تهران است در منطقه نیاوران با واحدهایی به وسعت ٢٥٠ تا ٧٠٠ متر مربع ساخته شده است. لابی آلتون به عنوان یکی از مهمترین برج‌های برند تهران لوکس و بزرگ ساخته شده است.

استخر مخصوص خانم‌ها و آقایان، سالن ماساژ، سالن بیلیارد، سالن اجتماعات، سالن ورزش، زمین تنیس، فضای مناسب برای پیاده‌روی، روف گاردن، باند هلی‌کوپتر و سه طبقه پارکینگ تنها بخشی از امکانات ویژه این برج هستند.

این ساختمان مارک‌دار از مواد با استقامت بسیار بالا ساخته شده و دارای بیشترین مقاومت در برابر زلزله است. آلتون ٢٤ طبقه و ٦٠ واحد دارد. دو پنت‌هاوس ٥٠٠ و ٧٠٠ متری نیز با امکاناتی منحصر به فرد در این برج لاکچری تعبیه شده است.

سقف با عایق صوتی، دیوارهای داخلی و خارجی از جنس فولاد مقاوم در برابر زلزله، سیستم خنک‌کننده بی‌صدا، سیستم اعلام حریق ویژه، سیستم تهویه هوای تازه از ویژگی‌های خاص این برج گران‌قیمت است.

 

برج‌های مسکونی معروف تهران

 

برج مسکونی بین‌المللی تهران یک ساختمان مارک‌دار

برج لاکچری بین‌الملی تهران یا برج سه بال یک ساختمان مارک‌دار و یکی از مهم ترین برج‌های برند تهران در محدوده اتوبان کردستان علاوه بر اینکه یکی از بهترین برج‌های مسکونی تهران محسوب می‌شود، یکی از بلندترین برج‌های پایتخت هم هست.

ارتفاع برج تهران ۱۶۲ متر بوده و دارای ۵۶ طبقه است. این برج دارای ۳ بال (بال A به سمت شمال، بال B به سمت شرق و بال C  به سمت غرب که هر بال دید متفاوتی دارد) و ۵۷۲ واحد شامل ۴۳ آپارتمان سوئیت، ۱۷۲ آپارتمان دوخوابه، ۳۱۳ آپارتمان سه خوابه، ۱۶ آپارتمان چهار خوابه، ۱۱ آپارتمان پنت هاوس و تریپلکس و ۱۷ واحد تجاری در قسمت همکف است.

برج تهران ۲۲۰‌ هزار ‌متر مربع زیربنا دارد. این ساختمان مارک‌دار در برابر زلزله ده ریشتری مقاوم است و ۱۰۰۰ پارکینگ سرپوشیده به صورت اسکلت بتونی و دیوار حائل دارد. مصالح و مواد مصرفی در داخل واحدها از بهترین نوع ممکن انتخاب شده.

سیستم کنترل هوشمند در این برج لاکچری شامل شبکه کامپیوتری داخلی ساختمان، مدیریت انرژی مصرفی، کنترل دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه، سیستم اطفاء حریق، کنترل سیستم آنتن مرکزی تلویزیون و کنترل ترافیک آسانسور است.

 

برج‌های مسکونی معروف تهران

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مطالب مرتبط

اختلافات رایج در آپارتمان میان ساکنان ساختمان

اگر افراد از قوانین آپارتمان نشینی آگاه نباشند اختلاف میان ساکنان ساختمان ، هر بار به شکایت و دادسرا کشیده خواهد شد. رایج‌ترین اختلاف بین همسایه‌ها درگیری بر سر مشاعات […]

ورزش در خانه با تمرین‌های مختصر و مفید

  این روزها آنقدر برنامه‌ زندگی‌‌مان فشرده شده است که کمتر برای سلامتی‌مان وقت می‌گذاریم. زندگی ماشینی تحرکمان را به حداقل ممکن رسانده و به همین دلیل است که روز […]

تجربه متفاوت زندگی در پنت هاوس و مزایا و معایب آن

  احتمالا همه ما با نام پنت هاوس آشنا هستیم و این روزها به خصوص با رشد و پیشرفت آپارتمان‌سازی و برج‌سازی با این پدیده بیشتر هم روبرو می‌شویم. ویژگی […]

طراحی باشگاه ورزشی خانگی بهداشتی و سالم

  این روزها استفاده از باشگاه‌های ورزشی طرفداران زیادی دارد اما در کنار مزایایی که این باشگاه‌ها دارند معایبی هم دارند که استفاده از آنها برای هر فردی با شرایط […]

همه آنچه می خواستید درباره روف گاردن بدانید

  معماری سبز یا معماری پایدار روشی بسیار حرفه‌ای ومناسب برای زندگی انسان معاصر است که کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد. گیاهان نقش پر رنگی در کاهش میزان آلودگی‌ها دارند، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *