بازار مسکن بازار مسکن تهران

کوی نصر محله‌ای مدرن و پرجاذبه

محله گیشا کوی نصر

کوی نصر یا همان محله گیشا یکی از محله‌های سرزنده و پرجاذبه شمال غرب تهران است. این محله را می‌توان به واسطه خیابان‌بندی منظم و زیبا، مراکز خرید بزرگ، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد و متنوع و امکانات تفریحی و آموزشی، بهترین محله غرب تهران نامید. اگر قصد خرید خانه در کوی نصر تهران را دارید با این مقاله از کیلیدمگ همراه باشید تا ضمن معرفی محله گیشا و امکانات آن، موقعیت محله گیشا در غرب تهران و دسترسی محله گیشا به نقاط مختلف پایتخت را بررسی کنیم.
ساکنین محله گیشا، دسترسی خوبی به امکانات آموزشی، درمانی، خدماتی، تفریحی و ورزشی دارند تا حدی که می‌توان گفت محله گیشا از لحاظ امکانات و رفاه یک محله خودکفا است. محله گیشا به دلیل محصور بودن بین چهار بزرگراه اصلی در میان ساکنین این محله به «جزیره» معروف شده است. محله گیشا به واسطه مجاورت با محله امیرآباد و دانشگاه‌های آن (دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده‌های دانشگاه تهران) میزبان دانشجویان و جوانان زیادی است. وجود مراکز تجاری، فروشگاه‌ها و پاساژها در کنار حضور قشر جوان دانشجو این محله از تهران را به محله‌ای زنده و شاداب برای پیاده روی، تفریح و فراغت جوانان تبدیل کرده است.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

معرفی کوی نصر

برای معرفی کوی نصر باید به دهه 40 شمسی ‌زمانی‌که مکان فعلی این محله، میدان تیر ارتش بود بازگردیم. حدود 60 سال پیش زمین‌های این محله توسط دونفر به نام‌های کیخسرو و شاپوریان، از ارتش خریداری و برای فروش به کارکنان راه آهن قواره‌بندی شد. از آن پس این منطقه با ترکیب ابتدای نام خریداران اولیه آن (کی+شا) کیشا نامیده شد.کیشا به مرور زمان در میان مردم به گیشا شهرت یافت. بعد از انقلاب نام این محله به کوی نصر تغییرکرد. ساکنان اولیه محله گیشا که در دهه 40 اقدام به ساخت خانه‌های ویلایی در این محل کردند، اکثرا کارمندان دولتی بودند که به مرور زمان بر تعدادشان افزوده شد. محله گیشا از اولین محله‌های مدرن تهران بود که در دهه 50 به سیستم فاضلاب شهری،گاز شهری و تصفیه خانه محلی مجهز شد.
برای معرفی محله گیشا باید به برج میلاد بلندترین برج خاورمیانه که بر روی تپه‌های این محله ساخته شده است هم اشاره کنیم. بیمارستان میلاد، سازمان انتقال خون ایران و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در مجاورت برج میلاد یک مجموعه کامل درمانی، آموزشی و خدماتی را تشکیل داده‌اند.
این محله دارای 41 خیابان افقی زوج و فرد و 11 خیابان عمودی منظم است که با الگوبرداری از منهتن آمریکا ساخته شده است. در سمت خیابان‌های زوج محله گیشا چهارراه‌های پیوند، پیمان و دوستی و در سمت خیابان‌های فرد این محله چهارراه‌های پیام، پیشگام و پیشاهنگ قرار دارند. خیابان‌های زوج گیشا در انتها به کوی پروانه منتهی می‌شوند.

 

پل گیشا

در دهه پنجاه خورشیدی به دلیل ضرورت ارائه تسهیلات میزبانی بازی‌های آسیایی، سفارش ساخت پل فلزی گیشا توسط شهرداری وقت به یک شرکت بلژیکی داده شد. این پل در سال 1398 به علت ایمنی پایین و با هدف کاهش بار ترافیک این منطقه توسط شهرداری تهران جمع شد. شهرداری تهران قرار است 5500 متر مربع از عرشه این پل را بعد از بهسازی برای پیاده‌روی و فضایی برای مکث و تفریح در طرحی به نام پل سبز زندگی به این محله بازگرداند.

 

پل گیشا پل زندگی

 

موقعیت کوی نصر

موقعیت کوی نصر در ناحیه سه شهرداری منطقه 2 واقع شده است. طبق اطلاعات سایت شورایاری، جمعیت این محله معادل 47000 نفر و مساحت این منطقه 313 هکتار محاسبه شده است.
موقعیت محله گیشا در شمال غرب تهران به گونه‌ای است که از شمال به بزرگراه حکیم و از جنوب به بزرگراه جلال آل احمد منتهی می‌شود. بزرگراه چمران در شرق و بزرگراه شیخ فضل الله در غرب دسترسی محله گیشا به مناطق مختف تهران را میسر کرده است. خیابان گیشا اصلی‌ترین خیابان این محله است که از شمال تا جنوب مثل یک شاهراه کشیده شده است. خیابان‌های اصلی محله گیشا عبارتند از:

  • خیابان گیشا که بزرگراه جلال آل احمد را به بزرگراه حکیم وصل می‌کند.
  • خیابان بیست متری که از شرق به غرب محله گیشا کشیده شده است.
  • بلوار اصلی گیشا که به 30 متری صلح معروف بوده است.
  • خیابان فروزانفر، خیابان بوچستان ،خیابان کانال و بلوار مدارس نیز از خیابان‌های دیگر محله گیشا تهران هستند.

 

دسترسی محله گیشا

دسترسی محله گیشا به مناطق مختلف پایتخت به واسطه مجاورت با بزرگراه‌ها و هم چنین دسترسی به وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس تندرو ومترو ایده‌آل است. دسترسی این محله به مناطق مختلف تهران از طریق وسایل حمل و نقل عمومی عبارت است از:

  • دسترسی محله گیشا به میدان انقلاب از طریق خط 235 اتوبسرانی تهران
  • دسترسی محله گیشا به میدان ولیعصر از طریق خط 226 اتوبوسرانی تهران
  • دسترسی محله گیشا به خط 7 مترو از طریق ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس در تقاطع بزرگراه شهید چمران و بزرگراه جلال آل احد
  • دسترسی محله گیشا به پارک‌وی و پایانه مسافربری جنوب از طریق اتوبوس تندرو

 

دسترسی کوی نصر یا محله گیشا موقعیت

 

مسیرهای منتهی به کوی نصر از طریق بزرگراه‌ها :

  • شیخ فضل الله جنوب، حکیم غرب به شرق، خروجی کوی نصر
  • شیخ فضل الله جنوب به شمال، پیش از اتوبان حکیم، خروجی کوی نصر
  • چمران شمال به جنوب، خیابان گیشا
  • غرب به شرق بزرگراه جلال آل احمد،خیابان گیشا

 

بافت مسکونی

یکی از مزیت‌های کوی نصر تهران وجود خانه‌های قدیمی زیبا در کنار خانه‌های نوساز و مدرن است که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد و دامنه انتخاب بیشتری به مشتریان می‌دهد. بافت مسکونی محله گیشا عمدتا نوساز است و خانه های لوکس و مدرن زیادی در آن پیدا می‌شود. محله گیشا تهران محله‌ای است که الگوی شهرسازی شطرنجی در آن کاملا رعایت شده است و خیابان بندی آن نظمی مهندسی شده دارد. قیمت خانه در محله گیشا به علت رونق ساخت و ساز بالاتر از محلات مجاور آن است.کوچه‌های زوج محله گیشا خلوت و دنج است و قیمت بالاتری نسبت به کوچه‌های فرد این محله دارد.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

امکانات کوی نصر

یکی از نقاط قوت محله گیشا تهران، دسترسی به امکانات مناسب تفریحی، ورزشی و تجاری است که برای ساکنین این محله رفاه زیادی به همراه داشته است. برای معرفی کوی نصر و امکانات آن به تعدادی از مراکز ورزشی و تفریحی و تجاری این محله اشاره می‌کنیم.

 

مراکز تفریحی و گردشی

  • بوستان گفتگو در ضلع شرقی محله گیشا با مساحتی معادل 144580 متر مربع با امکاناتی مثل کتابخانه و زمین اسکیت. محل دائمی نمایشگاه بین المللی گل و گیاه در ضلع جنوبی بوستان گفتگو واقع شده است.
  • پارک ورزش در ضلع غربی محله گیشا، ورودی این پارک از خیابان سیزدهم گیشا است.
  • قنات دانشگاه تهران، قنات جمشیدیه و نگارخانه شیرین و فرهاد از مراکز دیدینی و تاریخی محله گیشا تهران است.

مراکز خرید و تجاری

این محله یکی از قطب‌های خرید شهر تهران است؛ ساکنین مناطق مختلف تهران برای خرید و تامین نیازهای روزمره به پاساژها و مراکز خرید آن مراجعه می‌کنند.

  • بازار بزرگ گیشا یکی از معروفترین پاساژهای تهران است که در خیابان کانال واقع شده است.
  • پاساژ نوین که بعد از پاساژ گیشا قرار گرفته است که به عرضه لباس،کفش،کیف و اسباب بازی اختصاص دارد.
  • پاساژ فرتاک و پاساژ خانم که از قدمت کمتری برخوردار هستند.
  • پاساژ علی که به بازارچه گیشا معروف است در خیابان پانزدهم خرداد قرار دارد این پاساژ در سال 1356 تاسیس شد.

 

مراکز ورزشی

  • باشگاه ورزشی جسم و اندیشه
  • باشگاه ورزشی حسام
  • باشگاه ورزشی تکنیک برتر
  • خانه ورزش
  • مجموعه ورزشی فاطمه الزهرا

 

مراکز مذهبی

  • مسجد جعفری در خیابان گیشا که بیش‌از 40 سال قدمت دارد
  • مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی(ع)
  • مسجد امام حسین(ع) در بوستان گفتگو
  • حوزه علمیه الزهرا(س)

 

گیشا کوی نصر

 

جمع‌بندی:

منطقه: 1 تهران
محل استقرار: شمال غرب
بافت محله: نوساز و مدرن، خانه‌های قدیمی زیبا
همسایه‌های محلی: امیرآباد،شهرک ژاندارمری، شهر آرا
دسترسی: بزرگراه جلال آل احمد، بزرگراه حکیم، بزرگراه چمران، بزرگراه شیخ فضل الله
ایستگاه مترو: ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس
ایستگاه اتوبوس تندرو: اتوبوس بی‌آرتی از جنوب به پایانه مسافربری جنوب و از شمال به پارک‌وی
سطح قیمت: بالا

مطالب مرتبط

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

محله گیشا محله سرحال غرب تهران

  محله کوی نصر که آن را بیشتر به نام محله گیشا می‌شناسیم، یکی از محله‌های محبوب غرب تهران است و بوستان گفتگو از جذابیت‌های این محله به شمار می‌رود. […]

محله صادقیه یا آریاشهر؛ رابط تهران و حومه

  محله صادقیه از محلات معروف و پرتردد غرب تهران است. این محله که نام قدیمی آن آریاشهر است با این نام نیز شناخته می‌شود. از امکانات صادقیه می‌توان به […]

محله مرزداران محله‌ جوان در تهران

  مرزداران محله جوان و تازه تهران است که در شمال غربی تهران و منطقه 2 واقع شده. مرزداران از شمال به بزرگراه حکیم، از شرق با بزرگراه شیخ فضل […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *