دکوراسیون داخلی

ایده‌هایی برای دکوراسیون مغازه و طراحی فضای تجاری

دکوراسیون مغازه

 

این روزها با بیشتر شدن صنایع مختلف و فروشندگان آنها، در میان اصناف مختلف رقابت زیادی به وجود آمده است و کسی برنده این رقابت نزدیک است که در کنار تامین کیفیت و کمیت مناسب برای مشتریان خود، جذابیت‌های بصری در کار فروشندگی مانند طراحی دکوراسیون ویترین جلوی مغازه را نیز در نظر بگیرد چرا که تاثیر دکوراسیون چیدمان فضای تجاری در جذب مشتری را نباید نادیده گرفت.

به عبارت دیگر باید بگوییم که ویترین و چیدمان مغازه ارتباط مستقیمی با میزان فروش دارد و دلیل این امر، آن است که اولین برخورد خریداران با آن در مغازه اتفاق می‌افتد و در نگاه اول باید یک ارتباط قوی میان مخاطبان و مغازه برقرار شود.

زمانی که شما بتوانید از یک طراحی فضای مغازه ایده آل برای خود استفاده کنید، مشتری به سمت شما جذب شده و در حالت برعکس آن نیز، این چیدمان مغازه عاملی در جهت دفع مشتری می‌شود. یک طراحی ضعیف می‌تواند حتی مشتری‌های فعلی شما را نیز از خرید منصرف کند.

روش‌های زیادی برای طراحی فضای مغازه و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد که این روش‌ها نه تنها هزینه زیادی برای فروشندگان به همراه ندارد، بلکه به نوعی سرمایه گذاری در بلندمدت با استفاده از جذب مشتری بیشتر و سود بالاتر، به حساب می‌آید.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع طراحی دکوراسیون مغازه که به آن اشاره کردیم، اگر دکوراسیون فضای تجاری به صورت حرفه‌ای و استاندارد انجام شود، در مدت زمان نه چندان طولانی، پس از این طراحی تغییرات اساسی در میزان جذب مشتری و فروش به دست خواهد آمد.

پس دکوراسیون و چیدمان مغازه، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در زمینه جذب مشتری و در نتیجه افزایش میزان فروش است چرا که تجربه بهتر و متفاوت‌تری را برای مشتری ایجاد می‌کند. ما نیز در این مقاله از کیلید می‌خواهیم به بررسی ایده‌هایی در زمینه طراحی فضای مغازه و ویترین جلوی مغازه بپردازیم.

نورپردازی در دکوراسیون مغازه

در زمینه نورپردازی در طراحی فضای مغازه نباید فراموش کنیم که این نورپردازی با سایر نورپردازی‌ها بسیار تفاوت دارد. یک مغازه دار باید به خوبی بداند که با توجه به دکوراسیون داخلی مغازه خود، نورپردازی را انجام دهد که این کار یا به صورت لوستر یا به صورت نورهای متمرکز انجام می‌شود.

نورپردازی متمرکز بر روری ویترین جلوی مغازه اعمال می‌شود و بر روی اجناس پشت ویترین و اجناس درون قفسه‌های داخل مغازه به کار گرفته می‌شود. نورپردازی با استفاده از لوستر نیز عمدتا برای پیشخوان فروشگاه و یا صندوق آن به کار گرفته می‌شود.

 

دکوراسیون مغازه

 

 

ویترین و چیدمان مغازه ارتباط مستقیمی با میزان فروش دارد و دلیل این امر، آن است که اولین برخورد خریداران با آن در مغازه اتفاق می‌افتد و در نگاه اول باید یک ارتباط قوی میان مخاطبان و مغازه برقرار شود.

 

استفاده از ابعاد بزرگ‌تر در ویترین جلوی مغازه

یکی دیگر از گزینه‌هایی که کمک می‌کند تا مشتریان ارتباط راحت‌تری با مغازه شما پیدا کنند، به کار گرفتن اجناس داخل مغازه در ابعاد بزرگ‌تر برای ویترین جلوی مغازه است.

در این زمینه استفاده از ماکت‌هایی با سایزهای بزرگتر از اجناس داخل مغازه کمک کننده خواهد بود. استفاده از رنگ‌ها و عناصر تزئینی با سایزهای بزرگ نیز در این زمینه به خودنمایی فروشگاه شما کمک بسیاری خواهد کرد.

نقش ورودی مغازه در دکوراسیون مغازه

آستانه یا ورودی یک مغازه جای مهمی است که مشتری بالقوه بعد از عبور از درب ورودی وارد آن می‌شود و این قسمت اولین مکانی است که مشتری با آن روبرو شده و بر اساس متراژ مغازه در فاصله 5 تا 15 قدمی از درب اصلی قرار دارد.

آستانه همان جایی است که مشتری از فضای بیرونی مغازه جدا شده و با محصولات شما روبرو می‌شود که در اصطلاح تجاری به آن ” منطقه رهایی از فشار” نیز می‌گویند.

در این قسمت مشتری بالقوه، مغازه شما را با یک نگاه کلی مورد بررسی و قضاوت قرار داده و حدس می‌زند که فروشگاه شما ارزان قیمت یا گران است، نورپردازی هماهنگی دارد؟ وسایل و محصولات رنگ‌های جذابی دارد و به درستی در کنار هم قرار گرفته است یا خیر.

با توجه به این موضوع که مشتری در این مرحله در محدوده انتقال قرار دارد، عمدتا محصولات و علائم موجود در این بخش را نادیده می‌گیرد.

 

دکوراسیون فضای تجاری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

رنگ آمیزی جذاب پس زمینه

بک گراند یا پس زمینه ویترین جلوی مغازه شما موضوعی است که در چگونگی دیده شدن اجناسی که در داخل آن قرار دارد، تاثیر زیادی می‌گذارد.

اگر بتوانید این رنگ را به درستی انتخاب کنید، شانس دیده شدن اجناس فروشگاه شما بیشتر خواهد شد. برای مثال یک پس زمینه قرمز می‌تواند نگاه هر عابری را به سمت ویترین و اجناس مغازه شما جذب کند.

 

 

نورپردازی متمرکز بر روری ویترین جلوی مغازه اعمال می‌شود و بر روی اجناس پشت ویترین و اجناس درون قفسه‌های داخل مغازه و  نورپردازی با استفاده از لوستر نیز عمدتا برای پیشخوان فروشگاه و یا صندوق آن به کار گرفته می‌شود.

 

قفسه‌های اجناس

یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراتیو در دکوراسیون فضای تجاری، قفسه‌های فروشگاه‌ها، مانکن‌ها، آویزها و انواع رگال و وسایل عرضه اجناس هستند که باید در محیط دید مشتری قرار بگیرند.

بهتر است یک نمونه از اجناس مختلف در دسترس مشتری قرار داشته باشد تا مشتری بتواند با لمس آن و نگاه دقیق، جنس و کیفیت را ارزیابی کند.

البته فراموش نکنید که جنس داخل قفسه‌ها نیز نباید کم‌تر از معقول یا بیشتر از حد باشند. زمانی که اجناس درون قفسه یک مغازه بسیار بیشتر از ظرفیت باشد، دسترسی به آنها سخت‌تر خواهد شد و اگر کمتر از حالت معمولی باشد نیز، خریدار احساس یک خرید تحمیلی و نامناسب را تجربه خواهد کرد.

استفاده از تکرار در دکوراسیون مغازه

تکرار یک نشانه یا المان در طراحی داخلی مغازه یا ویترین جلوی مغازه نیز یک راه حل دیگر است، به شرطی که این تکرار برای مشتری آزار دهنده نباشد. این المان‌ها می‌توانند در محتواهای مختلفی به کار گرفته شوند، برای مثال شما می‌توانید از جعبه‌های تزئینی با رنگ‌های متفاوت برای معرفی اجناس خود استفاده کنید که با توجه به رنگ‌های مختلف و جنس‌های متفاوتی که در آنها قرار دارند، تکراری نخواهند بود.

 

دکوراسیون فضای تجاری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

طراحی سمت راست فروشگاه

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که حدود 90 درصد از مشتریان، بعد از ورود به مغازه و عبور از مرحله آستانه که به آن اشاره کردیم، ناخودآگاه به سمت راست مغازه حرکت می‌کنند و این واقعیت را اغلب مغازه‌داران می‌دانند.

بنابراین اولین دیواری که مشتری با آن روبرو می‌شود را به اصطلاح ” دیوار قدرت” نامگذاری کرده‌اند و برای طراحی این دیوار، به کالاها و محصولاتی که در آن به نمایش می‌گذارید باید توجه دو چندانی داشته باشید.

برای جلب توجه بیشتر مشتری به این بخش باید محصولاتی را در آن قراردهید که از جهات مختلفی برای شما و فروشگاه‌تان اهمیت دارند. برای مثال شما می‌توانید محصولاتی با محبوبیت بالاتر یا دارای سود بیشتر را در این قسمت قرار دهید یا از فروش فصلی خود در آن بهره مند شوید.

فراموش نکنید که برای توضیحات این بخش نیز آمادگی لازم را داشته باشید و برای تبلیغات آن از بنرهای جذاب برای جلب توجه بیشتر مشتری، استفاده کنید.

توجه به روحیه مشتریان در دکوراسیون مغازه

یکی دیگر از نکات مهم در چیدمان مغازه، که اهمیت بسیاری نیز دارد، در نظر گرفتن روحیه مخاطبین شما است. شما باید در درجه اول در این زمینه بدانید چه کسانی مخاطب هدف شما هستند و برای آنها طراحی را انجام دهید. برای مثال اگر زمینه فروش شما محصولات مردانه است، ویترین جلوی مغازه و طراحی فضای مغازه شما نباید صورتی و با المان‌ها ظریف دخترانه باشد. پس مشتریان خود را شناسایی و روحیه آنها را بررسی کنید و بر این اساس فروشگاه خود را دیزاین کنید.

 

طراحی ویترین مغازه

 

 

یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراتیو در دکوراسیون فضای تجاری، قفسه‌های فروشگاه‌ها، مانکن‌ها، آویزها و انواع رگال و وسایل عرضه اجناس هستند که باید در محیط دید مشتری قرار بگیرند.

 

راحتی مشتریان در دکوراسیون مغازه

در زمینه دکوراسیون فضای تجاری توجه به راحتی عبور و مرور مشتریان بسیار حائز اهمیت است، چرا که بسیاری از مشتریان شما دوست ندارند که چیزی مانع از حرکت آنها شود.

به همین دلیل هم در چیدمان مغازه باید دقت بیشتری داشته باشید تا فضای کافی برای عبور و رفت و آمد مشتریان شما وجود داشته باشد، در عین اینکه در هنگام بازدید از فروشگاه، فرد بتواند یک فضای شخصی مناسب برای حرکت آزادانه را در اختیار داشته باشد.

یک گزینه دیگر در زمینه چیدمان مغازه که به راحتی مشتریان شما کمک می‌کند، قرار دادن میز و صندلی و نیمکت در فضای داخلی فروشگاه است که این موضوع به خصوص برای افرادی که همراه دارند و یا فرزندی دارند، گزینه بسیار مناسبی است. بهتر است به محل قرارگرفتن صندلی‌ها نیز توجه کنید.

زمانی که شما آنها را روبروی محصولات خود قرار دهید، مشتریان می‌توانند به خوبی نگاه کلی هم به لوازمی که عرضه می‌کنید بیاندازند. این گزینه کمک می‌کند تا مشتری با خیال راحت زمان بیشتری را در مغازه شما سپری کند و بیشتر برای خرید ترغیب شود.

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

توجه به اکسسوری در دکوراسیون مغازه

لوازمی مانند آینه، تابلوهای مربوط به صنف، جواز کسب، وسایل تزیینی پشت ویترین و غیره در زمره اکسسوری‌های یک فروشگاه هستند که برای مشتریان جذابیت داشته و از میان آنها آینه گزینه مهم‌تری به حساب می‌آید. تاثیر آینه به خصوص در فروشگاه‌های پوشاک بسیار پررنگ‌تر است چرا که مشتری می‌تواند از زوایای مختلفی لباس‌ها را ببیند. 

تابلوهایی را که برای طراحی فضای مغازه، بر روی دیوارها استفاده می‌کنید باید با سبک دکوراسیون داخلی شما و اجناسی که در فروشگاه‌تان به فروش می‌رسند، هماهنگ باشند.

اگر می‌خواهید یک فضای صمیمی و تم راحت را در فروشگاه‌تان اعمال کنید، می‌توانید از تابلوهای کوچک و به تعداد زیاد استفاده کنید و در مقابل اگر به دنبال ایجاد یک حس لاکچری در فروشگاه و ذهن مخاطب خود هستید از تابلوهای بزرگ و با تعداد کم برای تزئین استفاده کنید.

قرار دادن جواز کسب شما در دید مشتری نیز از جمله قوانین اصناف است که کمک می‌کند مشتریان به شما اعتماد بیشتری نیز در خریدشان داشته باشند.

 

طراحی ویترین مغازه

 

 

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که حدود 90 درصد از مشتریان، بعد از ورود به مغازه و عبور از مرحله آستانه که به آن اشاره کردیم، ناخودآگاه به سمت راست مغازه حرکت می‌کنند و این واقعیت را اغلب مغازه‌داران می‌دانند.


جمع بندی

  • ویترین و چیدمان مغازه ارتباط مستقیمی با میزان فروش دارد و دلیل این امر، آن است که اولین برخورد خریداران با آن در مغازه اتفاق می‌افتد و در نگاه اول باید یک ارتباط قوی میان مخاطبان و مغازه برقرار شود.
  • روش‌های زیادی برای طراحی فضای مغازه و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد که این روش‌ها نه تنها هزینه زیادی برای فروشندگان به همراه ندارد، بلکه به نوعی سرمایه گذاری در بلندمدت به حساب می‌آید.
  • دکوراسیون مغازه، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در زمینه جذب مشتری و در نتیجه افزایش میزان فروش است چرا که تجربه بهتر و متفاوت‌تری را برای مشتری ایجاد می‌کند.
  • یک مغازه دار باید به خوبی بداند که با توجه به دکوراسیون داخلی مغازه خود، نورپردازی را انجام دهد که این کار یا به صورت لوستر یا به صورت نورهای متمرکز انجام می‌شود.
  • یکی دیگر از گزینه‌هایی که کمک می‌کند تا مشتریان ارتباط راحت‌تری با دکوراسیون فضای تجاری شما پیدا کنند، به کار گرفتن اجناس داخل مغازه در ابعاد بزرگ‌تر برای ویترین جلوی مغازه است.
  • آستانه یا ورودی یک مغازه جای مهمی است که مشتری بالقوه بعد از عبور از درب ورودی وارد آن می‌شود و این قسمت اولین مکانی است که مشتری با آن روبرو شده و بر اساس متراژ مغازه در فاصله 5 تا 15 قدمی از درب اصلی قرار دارد.
  • بک گراند یا پس زمینه ویترین جلوی مغازه شما موضوعی است که در چگونگی دیده شدن اجناسی که در داخل آن قرار دارد، تاثیر زیادی می‌گذارد.
  • یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراتیو در دکوراسیون فضای تجاری، قفسه‌های فروشگاه‌ها، مانکن‌ها، آویزها و انواع رگال و وسایل عرضه اجناس هستند که باید در محیط دید مشتری قرار بگیرند.
  • تکرار یک نشانه یا المان در طراحی داخلی مغازه یا ویترین جلوی مغازه نیز یک راه حل دیگر است، به شرطی که این تکرار برای مشتری آزار دهنده نباشد.
  • تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که حدود 90 درصد از مشتریان، بعد از ورود به مغازه و عبور از مرحله آستانه که به آن اشاره کردیم، ناخودآگاه به سمت راست مغازه حرکت می‌کنند و این واقعیت را اغلب مغازه‌داران دکوراسیون فضای تجاری می‌دانند.
  • یکی دیگر از نکات مهم در چیدمان مغازه، که اهمیت بسیاری نیز دارد، در نظر گرفتن روحیه مخاطبین است.
  • در زمینه دکوراسیون فضای تجاری توجه به راحتی عبور و مرور مشتریان بسیار حائز اهمیت است، چرا که بسیاری از مشتریان شما دوست ندارند که چیزی مانع از حرکت آنها شود.
  • لوازمی مانند آینه، تابلوهای مربوط به صنف، جواز کسب، وسایل تزیینی پشت ویترین و غیره در زمره اکسسوری‌های یک فروشگاه هستند که برای مشتریان در دکوراسیون فضای تجاری جذابیت دارند.

 

مطالب مرتبط

یک نظر در مورد “ایده‌هایی برای دکوراسیون مغازه و طراحی فضای تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *