نکات خانه‌داری

خانه تکانی راحت‌تر برای استقبال از بهار

خانه تکانی

 

خانه تکانی از رسوم سال جدید ما ایرانی‌ها است. بهار و عید نوروز ما ایرانی‌ها با نظافت خانه و دل‌مان از کثیفی‌ها آغاز می‌شود. برای خیلی‌ها این کار، طاقت‌فرسا است و ما در متن زیر تلاش کرده‌ایم با چند نکته کار را ساده‌تر کنیم:

همین‌طور که به بهار نزدیک می‌شویم روزها بلندتر و گرم‌تر می‌شوند و روزهای سرد و تاریک زمستان به پایان می‌رسند. بهار و نوروز فرصت مناسبی برای تغییر فیزیکی و روحی است و بهتر است با نظافت محیطی که در آن زندگی می‌کنیم شروع کنیم.

احتمالا می‌دانید که نوروز یعنی روز نو و جشن باستانی ما ایرانیان است. مانند سایر جشن‌های قدیمی نوروز هم نمادها و نشانه‌های خاص خودش را دارد که نخستین آن با فرآیند نظافت بهاری در هفته‌های منتهی به عید نوروز آغاز می‌شود.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

فرآیند خانه تکانی برای هر یک از ما آداب و رسوم و ترتیب خاصی دارد. بسیاری فرش‌های‌شان را می‌شویند و بعضی دیگر به شامپو فرش قانع می‌شوند. عده‌ای دیوارها را رنگ می‌کنند و برخی دیگر با شوینده‌ها به جان دیوارها می‌افتند. در هر صورت نظافت همه‌جای خانه جزو واجبات است و با انجامش و حس تروتازگی سال نو آغاز می‌شود.

فرآیند خانه تکانی علاوه بر فواید فیزیکی فواید روحی هم دارد. نظافت همه‌جای منزل به شما نیرو می‌بخشد، افکار منفی شما را می‌راند و شما را شاد و سرحال می‌کند. حتی خستگی ناشی از نظافت کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید.

7 نکته برای راحت‌تر شدن خانه تکانی

خانه تکانی کاری سخت است و همه این را می‌دانیم اما ترفندها و نکاتی وجود دارد که کار را راحت‌تر می‌کند. 7 نکته برای راحت‌تر شدن کارتان بخوانید:

  1. اتاق به اتاق تمیز کنید

موثرترین راه برای تمیزکاری اساسی اتاق به اتاق است. در فرآیند خانه تکانی بهتر است چک‌لیستی تهیه کنید و در آن نقاطی که کمتر تمیز می‌شوند و باید بیشتر تمیز شوند و نقاطی که در طول سال نظافت می‌شوند را مشخص کنید. می‌توانید برای راحتی کار از نقاطی که به تازگی نظافت کرده‌اید رد شوید و تمرکزتان را روی جاهایی بگذارید که مدت‌هاست رنگ جارو و دستمال را به خود ندیده‌اند.

  1. به‌هم‌ریختگی را مرتب کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند خانه تکانی و نظافت بهاره خلاص شدن از شر چیزهایی است که به آن‌ها نیاز ندارید. خانه تکانی فرصت خیلی خوبی برای دور ریختن چیزهایی است که جاگیر هستند و بارتان را زیاد می‌کنند اما از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنید. به این ترتیب می‌توانید سال نو را با خانه‌ای مرتب و بدون چیزهای اضافی شروع کنید.
 


 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

وسایل‌تان را به چهار دسته‌ی سطل زباله، اهدا، نگه‌داری و برای کنار گذاشتن تقسیم کنید. بعد از مشخص شدن هر دسته و کنار گذاشتن دو دسته‌ی سطل زباله و اهدا نظافت خیلی راحت‌تر می‌شود.

  1. خانواده را درگیر کنید

قطعا فرآیند خانه تکانی کاری تک‌نفره نیست و باید از سایر اعضای خانواده تقاضا کنید به شما کمک کنند. حتی آن اعضایی که از کارهای خانه متنفرند و کمترین همکاری را می‌کنند، می‌توانند نقشی موثر در این فرآیند ایفا کنند.
 

 

برای کمک گرفتن از اعضای خانواده راه‌های زیادی وجود دارد: از پخش کردن موسیقی و تبدیل کار نظافت به کاری مفرح و شاد گرفته تا تعیین جایزه‌ای برای مشارکت بیشتر.

  1. جایی را نظافت کنید که کمتر سراغش می‌روید

خیلی از ما حین نظافت روتین منزل بعضی نقاط را از قلم می اندازیم و معتقدیم نظافت جایی که دید ندارد تفاوت زیادی در خانه ایجاد نمی‌کند. بهار وقت مناسبی برای تمیز کردن این نقاط است و با نظافت آن خانه سروشکل بهتری به خودش می‌گیرد به علاوه احتمال خانه‌سازی حشرات کم می‌شود. ضمن اینکه موقع جابه‌جایی منزل با دیدن طرف نظافت نشده‌ی وسایل شوکه نمی‌شوید!

  1. خودتان را با مواد شوینده‌ی متنوع به دردسر نیندازید

راهروی شوینده‌ها در فروشگاه‌ها و تبلیغات‌ها ممکن است شما را وسوسه کنند انواع شوینده‌ها و تمیزکننده‌ها را بخرید تا بهترین نتیجه را بگیرید اما تعداد زیاد شوینده‌ها می‌تواند دردسرساز باشد. اولا که جای زیادی در منزل اشغال می‌کنند و دوما کنار گذاشتن مداوم یکی از شوینده‌ها و برداشتن دیگری حین نظافت خسته‌کننده است.
 


 

 

اگر به مواد شیمیایی یا گردوخاک حساسیت دارید تمهیدات لازم را پیش از شروع کار درنظر بگیرید. دستکش، ماسک و روسری جزو ضروریات هستند.

 

نگذارید تنوع شوینده‌ها شما را وسوسه کند، قهرمان واقعی تمیزکاری کسی است که از شوینده‌های ساده و خانگی که به خودش و محیط زیست ضرر زیادی نمی رساند استفاده و درمورد استفاده از مواد شوینده شیمیایی همه‌کاره‌ها و دستمال میکروفایبر را انتخاب می‌کند. مزیت دیگر استفاده از مواد شوینده خانگی صرفه‌جویی در هزینه‌های شوینده است.

  1. عادات نظافتی‌تان را تغییر دهید

احتمالا هر بار موقع خانه تکانی به خودتان می‌گویید از سال بعد نمی‌گذارم کنترل اوضاع از دستم در برود و در طول سال نظافت می‌کنم. خب بعد از خانه تکانی و تمیز و درخشان شدن خانه بهترین فرصت برای تعیین عادت‌های جدید نظافتی و آسان کردن کارتان در بهار سال آینده است.

روتین‌های نظافت روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی برای خودتان تعریف کنید تا تمیز نگه داشتن خانه ساده‌تر شود و تمام طول سال خانه مرتب باشد.
 

 

  1. همیشه از بالا به پایین نظافت کنید

بهتر است در فرآیند خانه تکانی از سقف شروع کنید و به سمت کف حرکت کنید. یکی از مشکلات در تمیزکاری انتقال کثیفی به جایی که قبلا نظافت شده است. در این صورت کثیفی و گردوخاک به سمت زمین یعنی آخرین مرحله‌ی کار شما حرکت می‌کند و مجبور نمی‌شوید دوباره گردگیری یا جارو کنید. همچنین با این طریقه‌ی نظافت و ایجاد نکردن مراحل اضافی در وقت هم صرفه‌جویی می‌شود و کار زودتر تمام می‌شود.
 


 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

در آخر باید گفت در این فرآیند حتما مراقب سلامتی‌تان باشید و اگر به مواد شیمیایی یا گردوخاک حساسیت دارید تمهیدات لازم را پیش از شروع کار درنظر بگیرید. دستکش، ماسک و روسری جزو ضروریات هستند. اشیای سنگین را با کمک دیگران جابه‌جا کنید و در طول روز در حد معقولی کار کنید تا بدن‌تان فرسوده نشود و سال نو را با کمری خمیده و دست و پایی دردناک شروع نکنید!

مطالب مرتبط

وسایل جدید و چگونگی خلاص شدن از شر وسایل قدیمی

خرید وسایل جدید برای خانه و بیرون انداختن وسایل قدیمی به نظر ایده‌ای کارآمد برای باز کردن فضای خانه است. این ایده زمانی به ذهن شما می‌رسد که می‌خواهید فضای […]

برنامه نظافت خانه و شیوه‌ای موثر برای انجام آن

  برنامه زندگی یک خانم شاغل بسیار سخت و خسته‌کننده و طاقت فردا است مگر اینکه بداند چطور تعادل را بین زندگی و کار خود رعایت کند. یک همسر یا […]

تمیز کردن آشپزخانه به چه شرایطی نیاز دارد

  اگر بنا باشد جایی را در خانه نام ببریم که تند تند کثیف می‌شود و فرصت نفس کشیدن نمی‌دهد، آن جا قطعا آشپزخانه است. آشپزخانه جایی است که با […]

این چند جرم‌گیر طبیعی خانه را بشناسید!

  جرم‌گیری و تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی، سینک و کابینت‌های آشپزخانه، کاشی و سرامیک‌ها و… یکی از پایه‌های اصلی برای حفظ نظافت خانه و از بین بردن جرم است که […]

چگونه از شر وسایل اضافی خانه خلاص شویم؟

  حالا دیگر زمان آن رسیده که از شر وسایل اضافی خانه خود خلاص شده و عذابی را که هر بار با دیدن حجم وسیعی از وسایل به‌ درد نخور […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *