نکات خانه‌داری

این چند جرم‌گیر طبیعی خانه را بشناسید!

جرم‌گیر طبیعی خانه

 

جرم‌گیری و تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی، سینک و کابینت‌های آشپزخانه، کاشی و سرامیک‌ها و… یکی از پایه‌های اصلی برای حفظ نظافت خانه و از بین بردن جرم است که البته تاثیر زیادی هم در زیبایی محیط می‌گذارد. در حقیقت هیچ شخصی نمی‌پذیرد که یک وان حمام جرم گرفته پاکیزه باشد؛ از طرف دیگر نمای سطحی کدر و کثیف چیزی نیست که بخواهیم با آن مواجه شویم. از زمانی که انواع پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های شیمیایی برای برطرف کردن جرم وارد بازار شد، تمیزکاری و جرم‌گیری فضاهای مختلف هم آسان‌تر شد و استفاده از جرم‌گیر طبیعی کم‌کم از بین رفت.

این محصولات شیمیایی با تنوع بالا و فرمول‌هایی که مدام به‌روز می‌شوند، به هیچ جرم و لکه‌ای رحم نمی‌کنند. اما موضوع این است که بر خلاف محصولات طبیعی، این محصولات شیمیایی با پوست، مو، ریه و حتی چشم و کبد ما هم بی‌رحمانه برخورد می‌کنند.

حتما شما هم پس از تاکیدهای فراوان، این روزها موقع کار با موادی مانند سفیدکننده‌ها از دستکش استفاده می‌کنید. بسیار عالی! اما بخار این مواد که در هوا متصاعد شده و روی پوست صورت و موها می‌نشیند یا وارد ریه و چشم می‌شود را چطور مهار می‌کنید؟

 

جرم‌گیر طبیعی

 

باز گذاشتن در و پنجره‌ها و ایجاد کوران هوا، روش موثری برای پراکنده کردن این مواد است. اما در بسیاری از مواقع – مانند زمانی که در حال شستشوی سرویس بهداشتی هستید – پنجره ممکن است بسیار کوچک باشد، یا اصلا دریچه‌ای وجود نداشته باشد. اگر هم در سرویس بهداشتی یا حمام را به جای پنجره باز بگذارید، فقط از شدت بخارهای ناسالم در آن فضای کوچک کم می‌کنید و باقی آن را وارد فضاهای دیگر خانه می‌کنید.

مواد شیمیایی در طولانی‌مدت برای لوازم و وسایل خانه هم مضر هستند و باعث ایجاد خوردگی و از بین رفتن درخشش و شفافیت لعاب کاشی و سرامیک می‌شوند. از طرف دیگر، پس از آب‌کشی و وارد شدن این مواد به چرخۀ فاضلاب، آثار منفی آن‌ها در طبیعت را هم شاهد خواهیم بود.

حالا راه چاره چیست؟ واضح است که برای اجتناب از خطرات مواد شیمیایی، بهتر است برای برطرف کردن جرم به شوینده‌های غیرشیمیایی روی آوریم. این مواد معمولا ارزان و دسترس هستند و برای استفادۀ مداوم و روزمره پیشنهاد می‌شوند. البته اگر میزان جرم و کثیفی یک بخش بسیار زیاد یا قدیمی باشد، منکر اثرات عالی پاک‌کنندۀ شیمیایی نمی‌شویم. این استفادۀ هرازگاه قابل چشم‌پوشی است؛ اما بهتر است نگذاریم کار به آن‌جا بکشد!

 

در ادامۀ این مطلب شما را با چند جرم‌گیر طبیعی آشنا می‌کنیم که می‌توانید بنا به سلیقه و دسترسی خود به این مواد، آن‌ها را جایگزین محصولات شیمیایی بکنید.

نمک دریا

نمک دریا در کنار خواص عالی که به عنوان یک مادۀ خوراکی دارد، به دلیل داشتن دانه‌های درشت‌تر می‌تواند در سابیدن و پاک کردن جرم هایی که به تازگی ایجاد شده‌اند هم کمک کند و یک جرم‌گیر طبیعی عالی است. برای استفاده از نمک دریا باید آن را به مقدار فراوان روی سطح جرم‌گرفته که خشک هم هست بپاشید و سپس با یک اسکاچ معمولی شروع به سابیدن و پاک کردن جرم کنید. سپس آن قسمت را آب‌کشی کنید.

 

جرم‌گیر طبیعی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


از همین روش برای پاک کردن غذای چسبیده به کف ِتابه‌های چدنی و غیرتفلون هم می‌توانید استفاده کنید.

سس کچاپ یک جرم‌گیر طبیعی

تعجب کردید؟ بله، سس کچاپ می‌توانید شیرآلات شما را دوباره براق کند! اگر دوش یا شیر آب کدر شده است، مقداری سس کچاپ روی آن بمالید اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس با یک پارچۀ نم‌دار آن را پاک کرده و از درخشش شیر آب شگفت‌زده بشوید!

 

 

 

شما می‌توانید با مواد طبیعی، ارزان و در دسترس پاک‌کننده و جرم‌گیر طبیعی بسازید. بهتر است این مواد را جایگزین محصولات شیمیایی کرده تا از مضراتی که مواد کارخانه‌ای برای سلامت و محیط زیست دارند، دور بمانید.


سرکه انگور یک جرم‌گیر طبیعی

سرکه یکی از پرکاربردترین محصولات طبیعی در آشپزخانه و خارج از آن است! اگر می‌خواهید قابلمۀ رویی هنگام آب‌پز کردن تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و… سیاه و کدر نشود، مقداری سرکه به آب اضافه کنید.

اگر لیوان‌های بلوری کمی ته‌رنگ چای و قهوه گرفته‌اند، آن‌ها را با محلول آب و سرکه پر کرده و پس از چند دقیقه آب‌کشی کنید. اگر لک نوشیدنی روی سرامیک مانده و خشک شده، روی آن کمی سرکه پاشیده و کمی بعد با دستمال تمیز کنید.

 

جرم‌گیر طبیعی

از معجزه‌های این جرم‌گیر طبیعی غافل نشوید!

نوشابه‌های گازدار یک جرم‌گیر طبیعی

احتمالا شما هم دربارۀ قدرت و خواص پاک‌کنندگی این نوشابه‌ها شنیده‌اید. این محصولات اگرچه کاملا طبیعی و اورگانیک نیستند، اما تا زمانی که نوشیده نشوند ضرری برای سلامتی ما ندارند!

 

جرم‌گیر طبیعی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


اگر کاسۀ توالت‌فرنگی، سینک ظرفشویی یا روشویی جرم گرفته است، یک بطری بزرگ و کامل از نوشابۀ گازدار را در آن خالی کنید و سپس سیفون را کشیده یا آب‌کشی کنید. گاز این نوشیدنی‌ها در نقش جرم‌گیر طبیعی عمل می‌کند.

لیموترش تازه یک جرم‌گیر طبیعی

لیموترش یکی از محصولات طبیعی همه فن حریف است که حتی برای برطرف کردن جرم‌ها و دوری از خطرات مواد شیمیایی هم به کمک شما می‌آید! اگر سینک یا شیر آب کدر شده و جرم گرفته است، کافی است یک نصفه لیموترش تازه را روی قسمت‌های کدر شده بمالید. حتی می‌توانید از لیموهایی که قبلا آب آن‌ها را گرفته و مصرف کرده‌اید هم استفاده کنید؛ البته به شرطی که هنوز تازه باشند!

 

جرم‌گیر طبیعی

 

لیموترش با داشتن اسید ملایم، یکی از شوینده‌های غیرشیمیایی و جرم‌گیر طبیعی پرطرفداری است که تقریبا همه عطر و بوی آن را نیز دوست دارند. شما می‌توانید به کمک آب لیموترش حتی کاشی و سرامیک‌ها را هم تمیز کرده و برق بیندازید.

جوش شیرین

جوش شیرین بی‌شک پودر جادویی آشپزخانه است و تقریبا در هر زمینه‌ای کاری برای انجام دادن دارد! اگر تا امروز از آن برای جرم‌گیری استفاده نکرده‌اید، بیش از این تعلل نکنید.
بهترین حالت این است که با استفاده از آب اکسیژنه، آب لیموترش و جوش شیرین یک مخلوط عالی درست کنید.
برای این کار به این مقدار از هر ماده نیاز دارید:

  • 100 گرم جوش شیرین
  • دو قاشق سوپ‌خوری آب اکسیژنه
  • آب یک عدد لیموترش

 

جرم‌گیر طبیعی

 

این مواد را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ درست شود. اگر مخلوط خشک یا بیش از حد غلیظ بود، چند قطره آب اکسیژنۀ بیشتر به آن اضافه کنید. این خمیر را روی سطح مورد نظر بمالید و حدود یک ربع صبر کنید. سپس مانند حالت عادی با آب و فرچه سطح را بشویید و تمیز کنید.
اگر به صورت مداوم از این مخلوط استفاده کنید، نیازی به استفاده از شوینده‌های شیمیایی نخواهید داشت.
البته از جوش شیرین می‌توانید همراه سرکه سیب و نمک هم استفاده کنید:

  • سه قاشق سوپ‌خوری جوش شیرین
  • یک قاشق سوپ‌خوری نمک
  • نصف لیوان سرکه سیب
  • یک لیوان آب داغ

ابتدا جوش شیرین و نمک را مخلوط کنید و با فرچه یا اسکاچ روی سطح بمالید. سرکه سیب را داخل یک ظرف اسپری ریخته و به قدر کفایت روی مخلوط نمک و جوش شیرین اسپری کنید. پس از ده دقیقه، آب داغ را روی آن محل ریخته و آب‌کشی کنید.

الکل صنعتی

الکل صنعتی زمانی که با آب مخلوط شود، می‌تواند جای اسپری‌ها و محلول‌های شیشه‌شوی صنعتی را بگیرد. دو لیوان آب را با نصف لیوان الکل مخلوط کنید و در یک ظرف اسپری بریزید. در صورت تمایل می‌توانید یک تا دو قطره مایع ظرف‌شویی هم به محلول الکل اضافه کنید. حالا اسپری الکل شیشه‌شوی خانگی شما آماده است.
از محلول الکل می‌توانید برای پاک کردن شیشۀ عینک هم استفاده کنید.

یک روش استفادۀ دیگر از الکل صنعتی به عنوان یکی از شوینده‌های غیرشیمیایی، مخلوط کردن آن با نوشابه‌های گازدار است. نصف لیوان الکل را با یک لیوان نوشابۀ گازدار مخلوط کنید و از آن برای پاک کردن جرم سنگ، کاشی و سرامیک استفاده کنید. پس از اسپری کردن محلول الکل چند دقیقه صبر کنید، سپس محل را ابتدا با یک دستمال خشک تمیز کنید. در مرحلۀ بعد برای از بین بردن نوچی حاصل از نوشابه، آن قسمت را با یک حولۀ نم‌دار پاک کنید.

 

جرم‌گیر طبیعی

 

 

بسیاری از مواد خوراکی که هر روزه استفاده می‌کنیم، قدرت جرم‌گیر طبیعی و تمیزکنندگی هم دارند. شما می‌توانید آن‌ها را به تنهایی یا مخلوط با محصولات طبیعی و موثر دیگر استفاده کرده و سطوح مختلف خانه را تمیز کنید.


چند محلول و مخلوط جرم‌گیر طبیعی و خانگی

در ادامۀ این متن شما را با چند محلول و جرم‌گیر طبیعی دیگر آشنا می‌کنیم که برای جرم‌گیری فضای خانه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در هر حال مخلوط چند پاک‌کنندۀ طبیعی قاعدتا قدرت تمیزکنندگی بالاتری نسبت به هر کدام از مواد به صورت تکی دارد.

محلول مناسب برای شستن کاسۀ توالت

  • 1 لیوان سرکۀ سفید
  • 1 لیوان آب
  • 1 لیوان بوراکس
  • اسانس دلخواه

ابتدا توضیح بدهیم که بوراکس یک پودر سفید محلول در آب است که پایۀ بسیاری از صابون‌ها و شوینده‌هاست و در مقدار کم و مصرف خانگی ضرری ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید بوراکس را از فروشگاه‌های مواد آزمایشگاهی یا برخی عطاری‌ها تهیه کنید.

برای درست کردن محلول شوینده، ابتدا مخلوط آب و سرکه را داخل ماکروویو یا روی اجاق بگذارید تا جوش بیاید. بوراکس را به این مواد اضافه کرده و حل کنید. سپس اجازه دهید محلول خنک شود. پس از آن حدود 10 قطره از اسانس دلخواه خود (به طور مثال اسانس لیمو یا هلو) را به آن اضافه کنید. محلول را داخل کاسۀ توالت فرنگی (یا روی سنگ توالت ایرانی) ریخته و با فرچه به تمام سنگ اطراف هم بمالید. بگذارید این محلول شب تا صبح روی سنگ توالت ایرانی یا داخل کاسۀ توالت فرنگی بماند و سپس آب‌کشی کنید.

محلول خانگی برای رفع جرم کاشی و سرامیک

  • 2 لیوان آب
  • نصف لیوان جوش شیرین
  • یک چهارم لیوان سرکۀ سفید
  • یک چهارم لیوان آب لیموترش تازه
  • 2 قاشق سوپ‌خوری الکل صنعتی

تمام مواد را با هم مخلوط کرده و روی کاشی و سرامیک اسپری کنید. این محلول خصوصا برای جرم‌گیری درز بین کاشی و سنگ موثر است. اجازه دهید محلول یک ربع روی سطح بماند و سپس با یک دستمال نم‌دار و تمیز، محل را پاک کنید.

 

جرم‌گیر طبیعی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:


اگر سفید شدن درز بین کاشی و سرامیک خیلی مهم است، پس از اسپری کردن این محلول آن درزها را با یک مسواک قدیمی بسابید و تمیز کنید.

پاک‌کنندۀ مناسب اجاق گاز

  • نصف لیوان سرکه
  • یک چهارم لیوان آب لیموترش تازه
  • یک لیوان جوش شیرین
  • یک لیوان نمک دریا

ابتدا نمک دریا را روی نقاط کدر یا جرم‌گرفتۀ اجاق گاز بپاشید و با اسکاچ معمولی کمی بسابید تا باقی‌ماندۀ غذا و چربی از سطح کنده شود. حالا جوش شیرین را روی سطح بپاشید و سپس محلول سرکه و آب لیموترش را روی آن اسپری کنید. چند دقیقه صبر کرده و با اسفنج آشپزخانه تمیز کنید.

نتیجه‌گیری:

  • استفاده از مواد شوینده و جرم‌گیر شیمیایی به ضرر سلامت افراد خانواده، وسایل خانه و محیط زیست است.
  • اگر شستشو به صورت مداوم و به موقع انجام شود، استفاده از مواد طبیعی برای جرم‌گیری سطوح خانه و آشپزخانه موثر است.
  • استفاده از مواد و محصولات طبیعی ارزان‌تر و سالم‌تر است.
  • شما می‌توانید با موادی که از قبل در خانه دارید، جرم‌گیر طبیعی و خانگی تهیه کنید و نیاز نیست دنبال موادی باشید که کم‌یاب هستند یا خریدن آن‌ها هزینۀ سنگینی دارد.
  • توصیه می‌شود حتی هنگام کار با محصولات طبیعی هم از دستکش استفاده کنید. زیرا پوست در تماس با اسیدهای ملایم طبیعی هم ممکن است دچار خشکی یا سوزش شود.

 

مطالب مرتبط

برنامه نظافت خانه و شیوه‌ای موثر برای انجام آن

  برنامه زندگی یک خانم شاغل بسیار سخت و خسته‌کننده و طاقت فردا است مگر اینکه بداند چطور تعادل را بین زندگی و کار خود رعایت کند. یک همسر یا […]

تمیز کردن آشپزخانه به چه شرایطی نیاز دارد

  اگر بنا باشد جایی را در خانه نام ببریم که تند تند کثیف می‌شود و فرصت نفس کشیدن نمی‌دهد، آن جا قطعا آشپزخانه است. آشپزخانه جایی است که با […]

خانه تکانی راحت‌تر برای استقبال از بهار

  خانه تکانی از رسوم سال جدید ما ایرانی‌ها است. بهار و عید نوروز ما ایرانی‌ها با نظافت خانه و دل‌مان از کثیفی‌ها آغاز می‌شود. برای خیلی‌ها این کار، طاقت‌فرسا […]

چگونه از شر وسایل اضافی خانه خلاص شویم؟

  حالا دیگر زمان آن رسیده که از شر وسایل اضافی خانه خود خلاص شده و عذابی را که هر بار با دیدن حجم وسیعی از وسایل به‌ درد نخور […]

7نکته مهم برای تمیز کردن لوازم برقی در خانه!

  یک خانم کدبانو همیشه در جست‌‌‌وجوی راه‌وروش جدیدی برای نظافت خانه خود است. هرکسی برای تمیز کردن، راهکار و تجربه خود را دارد و به روش خودش تمیزکاری می‌کند. […]

یک نظر در مورد “این چند جرم‌گیر طبیعی خانه را بشناسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *