ساخت، نگهداری و بازسازی

از اهمیت استعلام پروانه ساختمان غافل نشوید

استعلام پایان کار ساختمان

 

برای ساخت هر ساختمانی نیاز به مجوزهای مختلفی دارید که داشتن آنها ضروری است. پروانه ساختمان و گواهی پایان کار از جمله‌ی این مجوزها هستند.

اگر قصد دارید ساختمانی را بسازید یا به عنوان خریدار می‌خواهید ملکی را بخرید، یادتان باشد که باید ساختمان مورد نظر مجوزهای لازم را داشته باشد. جواز یا پروانه‌ ساختمان و پایان کار از جمله مهمترین مجوزهای لازم برای ساخت‌وساز و فروش یک ساختمان هستند. نکته‌ مهم دیگر اهمیت استعلام پروانه ساختمان و گواهی پایان کار است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

پروانه ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد؟

پروانه ساختمان در واقع مجوز اصلی شما برای شروع ساخت‌وساز است. اما این تنها دلیل اخذ پروانه ساختمان نیست. رعایت اصول و آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز، مشاهده‌ی کروکی، قانونی بودن فرایند ساخت، امکان دریافت وام بانکی، امکان بیمه کردن ساختمان، دریافت انشعابات لازم مانند آب، برق و گاز، عقد قرارداد با گروه مهندسان و مهندس ناظر و رعایت ضوابط شهرداری از جمله مواردی است که نشان می‌دهد پروانه ساختمان تا چه اندازه اهمیت دارد.

در پروانه ساختمان مساحت زیربنا، تعداد طبقات، مشخصات متقاضی صدور پروانه، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندس ناظر، تاریخ صدور پروانه، زمان شروع و اعتبار پروانه درج شده است.

 

 

پایان کار ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد؟

پایان کار ساختمان درواقع مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن فرایند ساخت‌وساز با توجه به شناسنامه فنی ملک صادر می‌شود. بعد از صدور پایان کار ساختمان مشخص می‌شود که این ملک از نظر مسکن و شهرسازی، شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه کاملا قانونی ساخته شده و تمامی اصول مورد نیاز را رعایت کرده است. بنابراین خریدار باید حتما علاوه بر پروانه ساختمان، پایان کار را نیز رویت کند.

 

چرا استعلام پروانه ساختمان و گواهی پایان کار اهمیت دارد؟

علاوه بر این که این دو سند از نظر قانونی اهمیت ویژه‌ای دارند و خریدار جهت اطمینان از طی شدن روندهای قانونی و رعایت اصول و ضوابط ساخت‌وساز باید استعلام پروانه ساختمان و گواهی پایان کار را بگیرد، در موقعیت‌های دیگری به این دو سند مهم نیاز پیدا خواهد کرد.

 

 

پروانه ساختمان در واقع مجوز اصلی شما برای شروع ساخت‌وساز است. اما این تنها دلیل اخذ پروانه ساختمان نیست. پایان کار ساختمان درواقع مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن فرایند ساخت‌وساز با توجه به شناسنامه فنی ملک صادر می‌شود.

 

استعلام جواز ساختمان و پایان کار به خریدار کمک می‌کند تا بتواند جزئیات درج شده در این اسناد شامل تاریخ صدور و اعتبار، مساحت، زیربنا و متراژ، تعداد طبقات، مهندسان ناظر و… رویت کرده واز صحت و سقم آنها اطمینان حاصل کند.

استعلام پروانه ساختمان زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که موقع خرید ملک بخواهید از عمر دقیق ساختمان باخبر شوید. گاهی پیش می‌آید گفته‌های فروشندگان و مالکان با اطلاعات درج شده در پروانه و جواز ساختمان و گواهی پایان کار مطابقت ندارد و از این رو اطلاعات درج شده در پروانه ساختمان و گواهی پایان کار اهمیت دارد.

یکی دیگر از مواقعی که داشتن پروانه ساختمان و گواهی پایان کار اهمیت پیدا می‌کند، موقعی است که بخواهید وام بانکی بگیرید. بنابراین پیش از هر خرید و اقدامی باید مطمئن شوید که ملک مورد نظر شما جواز ساختمان و پایان کار دارد که بتوانید اطلاعات لازم را در اختیار بانک قرار دهید.

نکته‌ قابل توجه این است موضوع استعلام از جواز ساختمان و گواهی پایان زمانی مهمتر می‌شود که بخواهید ساختمان نوسازی را خریداری کنید. اگر با این موضوع مواجه شدید که مالک یا فروشنده از ارائه‌ی پروانه ساختمان و گواهی پایان کار طفره می‌رود، احتمال وجود تخلف در این ملک زیاد است و نباید آن را بخرید.

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

 

 

هنگام اطلاع از سن ساختمان، دریافت وام بانکی، بررسی قانونی بودن ساخت‌وساز، پیش خرید آپارتمان، نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی و اطلاع از جزئیات ملک، استعلام پروانه ساختمان و گواهی پایان کار ضرورت دارد.

 

گاهی اوقات شما به دلیل اینکه بودجه‌ی کافی برای خرید آپارتمان ندارید، به دنبال پیش خرید خانه می‌روید. اینجا موضوع استعلام پروانه ساختمان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که اطلاعات دقیق مانند مساحت هر طبقه و واحد، سیستم‌های سرمایشی گرمایشی، امکاناتی نظیر آسانسور، گروه مهندسان ناظر، اعتبار قانونی ساخت‌وساز و… مشخص می‌شود و در نهایت باید ملکی را تحویل بگیرید که با جواز ساختمان مطابقت دارد.

نکته‌ی مهم دیگر مربوط به زمانی است که قرار باشد برای نقل و انتقال ملک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. یکی از موارد قابل توجه برای این دفاتر نداشتن تخلف ساختمان است. حتما خودتان استعلام پروانه ساختمان و استعلام گواهی پایان کار را بگیرید و به حرف‌های شفاهی مالک و فروشنده توجه نکنید تا مطمئن شوید ملک مورد نظر فاقد هرگونه تخلفی است.

یکی از نکات جالبی که شاید به آن کمتر توجه شود این است که حتی اگر پروانه ساختمان یا گواهی پایان کار ساختمان را رویت کردید، باز هم به آن اطمینان نکنید. حتما باید خودتان از شهرداری استعلام بگیرید؛ چرا که پروانه ساختمان و گواهی پایان کار تقلبی، ساختگی و جعل‌شده نیز وجود دارد و در هر زمانی که در مراجع قانونی نیاز به این اسناد داشته باشید با مشکل جدی و حل‌نشدنی مواجه خواهید شد.

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی

به طور کلی برای ساخت‌وساز باید مجوزهای لازم دریافت شود تا همه چیز قانونی باشد، اما مهمتر زمانی است که به عنوان خریدار قصد خرید ملک جدیدی را دارید. اگر بخواهیم به طور خلاصه‌ درباره‌ اهمیت استعلام پروانه ساختمان و گواهی پایان کار ساختمان بگوییم باید به موارد زیر اشاره کنیم که اهمیت زیادی دارند:

  • آگاهی از قانونی بودن فرایند ساخت و ساز
  • مشاهده‌ی جزئیاتی چون متراژ و مساحت زیربنا، کروکی ملک، مهندسان ناظر، مشخصات فنی نظیر امکانات در نظر گرفته شده، سیستم سرمایشی گرمایشی و…، مدت زمان اعتبار و…
  • امکان دریافت وام بانکی
  • امکان پیش خرید آپارتمان
  • اطلاع از نداشتن تخلف ملکی
  • تسهیل در فرایند نقل و انتقال سند ملک در دفاتر اسناد رسمی
  • اطمینان از جعلی نبودن پروانه ساختمان و گواهی پایان کار
  • اطلاع از سن ساختمان خریداری شده

مطالب مرتبط

ساخت طبقه اضافی روی طبقات ساختمان چه مراحلی دارد؟

  در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن و همچنین برای سرمایه گذاری بیشتر، بعضی از صاحبان ملک مصمم به ساخت طبقه اضافی بر روی ملک خود شده‌اند. […]

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان

  پروانه یا جواز ساختمان پرونده رسمی از شهرداری است که به مالک یا پیمانکار اجازه می‌دهد تا پروژه ساخت و ساز یا بازسازی را طبق چهارچوبی مشخص شروع کرده […]

تاریخچه منطقه‌بندی شهری در ایران

  در گذشته‌های دور، نقاط جمعیتی تحت شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی به منظور بهره‌گیری تجاری و یا تقویت قدرت دفاعی در مقابل هجوم بیگانگان، به صورت سكونتگاه قومی، […]

از تخلف اضافه بنا چه می‌دانید؟

  حتما تا به حال خانه‌‌های در حال ساختی را دیده‌اید که شهرداری آن‌ها را پلمب کرده است. علامت پلمب نشانه آن است که سازنده تخلفی انجام داده و شهرداری […]

جزئیات قانون عقب‌نشینی ساختمان چیست؟

  شهرداری‌ها، هر چند سال یک بار اقدام به تعریض معابر می‌کنند و طرح‌های جدیدی برای اصلاح رفت و آمد و زیباسازی شهرها ارائه می‌دهند. در بسیاری موارد، عملی شدن […]

5 نظر در مورد : “از اهمیت استعلام پروانه ساختمان غافل نشوید

  1. باسلام بنده یک زمین با پروانه ساختمانی سه طبقه خریدم اما فقط یک طبقه روی پیلوت ساختم ، برای اصلاح به شهرداری مراجعه کردم و گفتند که نیازی به اصلاح نیست چون زیر متراژ زیربنا ساختی، آیا این گفته آنها درست است؟ و اینکه آیا نیاز به تغییر نام پروانه هست یا نه؟

  2. با سلام میخواستم بدونم پلاک ثبتی آپارتمان کلنگی بعد از تخریب و ایجاد آپارتمان جدید فرق می کند یا هر پلاک ثبتی بدون تغییر می ماند و فقط پلاک ثبتی های جدید به واحدهای جدید داده می شود
    باتشکر

    1. سلام
      خانه ای قدیمی در روستا داشتیم که محل نگهداری حیوانات بود از خاک بود و حالا تخریب کردیم و با آجر میسازیم سند هم دارد
      میخواهم بدانم وقتی سند دارد و خانه قدیمی بوده و نوسازی میکنیم آیا به مجوز پروانه ساختمانی نیاز دارد یا خیر

      ممنونم

  3. با عرض خسته نباشید .مورد مشارکتی هست با سازنده که منزل قدیمی خود را بسازیم ….طبق قرارداد تمام مراحل اداری با سازنده میباشد که ایشان در شرف گرفتن پروانه هستن …سوال اینه که ما ابتدا باید پروانه ساختمان گرفته شود بعد شروع به تخریب کنیم یا نه میتوان تخریب را انجام داد و اگر تخریب شد ..امکان اینکه سازنده در گرفتن پروانه تعلل داشته باشه هست یا نه مرسی …

    1. تخریب باید با دستورکار مهندس ناظر صورت بگیرد
      پیشنهاد میکنم قبل از اخذ پروانه و بدون اجازه مهندس ناظر مربوطه اقدامی انجام ندین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *