فناوری اطلاعات در مسکن

تخمین قیمت خانه با سیستم ارزیابی هوشمند کیلید

سیستم ارزیابی هوشمند کیلید

 

اولین قدم پیش از خرید یا فروش خانه ارزیابی قیمت خانه است. برای تخمین قیمت خانه بیشتر افراد به آژانس‌های معاملات املاک یا شنیده‌ها درمورد قیمت هر مترمربع از اطرافیان استناد می‌کنند. اما این ارزیابی قیمت خانه ممکن است چندان دقیق نباشد و موجب گمراهی شود. سیستم ارزیابی هوشمند کیلید با ارزیابی هوشمند و استفاده از هوش مصنوعی این مشکل را برطرف کرده است. در متن زیر با این ویژگی بیشتر آشنا می‌شویم:

چرا سیستم ارزیابی هوشمند کیلید را استفاده کنیم؟

بازار مسکن، ترکیبی از ویژگی‌های بازار مصرف و بازار سرمایه را در بر می‎گیرد. مسکن برای بسیاری از افراد، علاوه بر محل زندگی، بیشترین داراییشان به حساب می‌آید. از سوی دیگر بازار مسکن بازاری ناهمگن است و هر واحد مسکونی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.
به علت عدم شفافیت و ناهمگنی بازار مسکن، قیمت‌گذاری بازار مسکن همواره مورد توجه قرار گرفته و این مهم، هم برای عرضه‎کنندگان و هم متقاضیان مسئله‌ای چالش‌برانگیز است. ارزیابی قیمت خانه و تخمین قیمت خانه براساس حدسیات و شنیده‌ها انجام می‌شود و بسیاری تخمین دقیقی از قیمت منزل‌شان ندارند.
سیستم ارزیابی هوشمند کیلید برای پاسخ به این نیاز در بازار مسکن طراحی شده است. این سیستم کمک می‎کند تا به خانه نیز مانند دیگر بازارهای سرمایه‎ای (مانند بورس، طلا، ارز و…) به عنوان سرمایه نگاه کنیم و از روند تغییرات این سرمایه ارزشمند به طور مستمر آگاه شویم. این آگاهی برای تصمیم گیری در برهه‌های زمان مختلف به ما کمک می‌کند و می‌تواند ما را برای رسیدن به یک «تصمیم درست» یاری کند.
در این مقاله قصد داریم سیستم ارزیابی‌هوشمندکیلید را بیشتر معرفی کنیم.

سیستم ارزیابی هوشمند کیلید چیست؟

سیستم ارزیابی هوشمند کیلید که در بخش «قیمت خانه‎ شما» در سایت کیلید قرار گرفته است، سیستمی است که تنها با دریافت کدپستی‎ ملک می‎تواند، ارزیابی قیمت خانه و تخمین قیمت خانه را انجام دهد. این سیستم، قیمت خانه شما را بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات اضافه‎، برپایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین محاسبه کرده و برای رسیدن به این تخمین، مسیر طولانی و پیچیده‎ای را طی می‎کند.
ما به طور پیوسته میلیون‎ها داده گوناگون را تحلیل می‎کنیم و به عنوان اطلاعات پایه به سیستم ارزیابی خود تزریق می‎کنیم تا بتوانیم قیمت‌ها را به‌روز نگه داریم و هم راستا با اتفاقات بازار حرکت کنیم. همچنین، تیم فنی کیلید برای بهبود این سیستم همواره در حال تحقیق و پژوهش است و به طور مستمر برای افزایش کیفیت این سیستم تلاش می‌کند.
با این وجود ما در کیلید تاکید داریم که این تخمین قیمت خانه نمی‎تواند به عنوان مرجع رسمی استنباط شود؛ ولی برای ارزیابی قیمت خانه می‎تواند به عنوان یک نقطه شروع قابل اطمینان قلمداد گردد.
آیتم مهم دیگری که با کمک این سیستم ارزیابی قیمت خانه در اختیار کاربران قرار می‎گیرد، تاریخچه تخمین قیمت در کنار لیستی از معاملات هر خانه است. این تاریخچه، برای آگاهی یافتن از نحوه تغییرات هر خانه کمک بسزایی می‌کند و به کاربر امکان می‎دهد تا از میزان رشد و یا کاهش احتمالی خانه خود مطلع گردد؛ و با مقایسه این تغییرات با دیگر بازارها (مانند بورس، طلا، ارز و…)، به نتایج ارزشمندی برسد. تاریخچه معاملات خانه تا هفت سال گذشته در دسترس مخاطبان است.
این اطلاعاتی است که ما در کیلید تاکید داریم باید در اختیار صاحبان سرمایه قرار گیرد؛ اما متاسفانه کمبود اطلاعات باعث شده تا این نگاه سرمایه‎ای در نزد صاحبان مسکن وجود نداشته باشد. با کمک سیستم ارزیابی هوشمند کیلید، هر خانه به شکل مجزا یک صفحه شخصی دارد که اطلاعات با ارزشی را در اختیار صاحب آن خانه قرار می‎دهد.

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

چگونه قیمت خانه خود را با سیستم ارزیابی هوشمند کیلید ببینیم؟

برای تخمین قیمت خانه از طریق سیستم ارزیابی هوشمند کیلید فقط کافی است کدپستی خود را وارد کنید. برای دریافت کدپستی ملک هم چند راه پیش روی شما است:

  • خواندن کدپستی از روی قبوض
  • دریافت کدپستی از راه وبسایت پست
  • دریافت کدپستی با نام ساختمان

سپس کدپستی خود را در بخش «قیمت خانه شما» در کیلید وارد کنید. پس از وارد کردن کدپستی، اطلاعات ارزیابی قیمت خانه شما به نمایش درمی‌آید و اطلاعاتی چون نوع سازه و سابقه معاملات تا هفت سال اخیر را می‌توانید ببینید.اگر در اطلاعات این بخش مشکلی وجود داشت می‌توانید اطلاعات را ویرایش کنید و به تکمیل داده‌های کیلید کمک کنید.

همچنین اگر اطلاعات خانه شما در سامانه کیلید وجود ندارد می‌توانید شماره‌ی خود را وارد کنید و به محض به‌روز رسانی اطلاعات سایت، پیامکی برای شما ارسال می‌شود.

برای آگاهی بیشتر از نحوه محاسبه قیمت خانه توسط سیستم ارزیابی هوشمند کیلید، ابتدا باید در نظر گرفت که این سیستم کاملا خودکار است و تمامی مراحل سیستم ارزیابی هوشمند کیلید با کامپیوتر انجام می‎شود. تیم کیلید ابتدا اطلاعات خامی که در اختیار عموم است را از مراجع مختلف جمع‎آوری کرده و برای تغذیه سیستم آماده می‎کند.

سپس ما این داده‎های خام را آنالیز می‌کنیم و با الگوریتم‏‎های پیچیده‎ای مبتنی بر هوش مصنوعی، داده‎های غیرواقعی و غلط را فیلتر کرده و داده‎های تصفیه‎شده را به سیستم اعمال می‎کنیم. درنهایت با کمک روش انحصاری که توسط تیم کیلید طراحی و پیاده سازی شده است، قیمت نهایی خانه‎ی شما محاسبه می‌گردد.

این سیستم برای تخمین قیمت یک خانه، رفتار بازار مسکن (میزان عرضه و تقاضا)، روند تغییرات قیمت، ویژگی‎های ظاهری ملک، موقعیت و محله ملک و دیگر عوامل تعیین‎کننده را در نظر می‎گیرد و قیمت نهایی یک خانه را تخمین می‎زند.

همچنین ما برای تخمین قیمت یک خانه، تا نزدیک‌ترین لایه ممکن به محل خانه هدف (خانه‎ای که برای قیمت‎گذاری در نظر گرفته شده) دقیق شده و بازار آن بخش از محله را برای محاسبه‎ قیمت خانه‎ شما تحلیل می‎کنیم.

دانستن این نکته ضروری است که سیستم ارزیابی‌هوشمندکیلید برای محاسبه قیمت خانه‎ها، همواره مشغول پردازش بوده و هر روز بر تعداد خانه‎های آن افزوده می‎شود.

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

دقت سیستم ارزیابی هوشمند کیلید چقدر است؟

میزان دقت در هر سیستم ارزیابی قیمت خانه و تخمین یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که مطرح می‎شود. پاسخ به این سوال همیشه ساده نیست و یافتن آن نیازمند طراحی تست‎های مختلف و پیچیده آماری است.

به عنوان مثال در نظر بگیرید برای تعیین قیمت خانه‎ خود به یک مرجع قیمت‎گذاری مراجعه می‎کنید. مرجع قیمت‎گذاری مربوطه با توجه به ویژگی‌های مختلف منزل شما، آگاهی، اطلاعات و بینش خود، قیمت را تخمین می‎زند. آیا در این حالت به این سوال که قیمت تخمینی این مرجع چقدر معتبر و دقیق است، فکر کرده‎اید؟!

متاسفانه در مواردی که انسان تصمیم‎گیری می‎کند، روشی برای بیان دقت تخمین قیمت خانه در دست نداریم و حتی به این سوال فکر هم نمی‎کنیم. اما جالب است بدانید زمانی که از یک سیستم خودکار، که برپایه محاسبات ریاضی و آماری یک فرآیند را دنبال می‎کند، استفاده کنیم، این امکان را داریم که دقت تخمین آن سیستم را مشخص کنیم.

توجه داشته باشید، بین حالتی که نمی‎دانیم چه دقتی داریم و حالتی که بدانیم با چه دقتی یک متغیر، مانند قیمت خانه را تخمین می‎زنیم، فرق بسیار است.

در صفحه قیمت خانه‎ شما، قسمتی با عنوان «بازه ارزیابی قیمت» در پایین قیمت خانه‎ شما قرار دارد که به نوعی بیانگر دقت تخمین و میزان اعتماد ما به این تخمین است. این بازه قیمتی براساس میزان اطلاعاتی که ما برای تخمین قیمت خانه‎ شما در اختیار داشتیم و با کمک الگوریتم‎های آماری محاسبه می‎شود.

ذکر این نکته ضروری است که سیستم ارزیابی هوشمند کیلید هیچ خانه‎ای را به صورت حضوری بازدید نکرده و هر خانه را صرفا از اطلاعات آن ملک می‎شناسد؛ بنابراین، هر چه میزان و کیفیت اطلاعات بیشتر باشد، دقت این سیستم بالاتر می‎رود. برای مثال تصویر زیر برای تخمین قیمت خانه زیر را در نظر بگیرید.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همانطور که مشاهده می‎کنید، ارزیابی قیمت خانه 8.99 میلیون تومان به ازای هر متر مربع است. در قسمت ارزیابی بازه قیمت برای این خانه بیشترین قیمت را 7.8 و کمترین قیمت تخمینی را 10.1محاسبه کرده‎ایم.

عدد محاسبه شده‎ فوق به بیان عامیانه یعنی قیمت این خانه بالاتر یا پایین‌تر از این عدد است. هر چه میزان احتمالی تغییرات قیمت عدد کمتری باشد، می‎توان نتیجه گرفت دقت تخمین قیمت برای این ملک بیشتر است.

دقت تخمینی فوق صرفا برای یک خانه است و ما برای بیان دقت کلی سیستم طراحی ‎شده، نیازمند ارائه اطلاعات بیشتری هستیم. بدین منظور باید برای بیان دقت نهایی این سیستم، تمام خانه‎ها را در نظر بگیریم. جدول زیر شامل اطلاعات جزئی دقت سیستم ارزیابی هوشمند کیلید است.

 

سیستم ارزیابی هوشمند قیمت خانه کیلید

درصد میانگین خطا: این عدد بیانگر درصد میانگین تمام خطاهای محاسبه شده است ؛ برای مثال اگر درصد خطای قیمت محاسبه‎شده برای 5 خانه به صورت 4، 1/5، 8، 12 و 22 درصد باشد، میانگین خطا برابر است با:

      9.5% = 5 / (4 + 1.5 + 8 + 12 + 22) = میانگین خطا

قدرمطلق میانه خطا: میانه یک رشته عدد، عددی است که در وسط این مجموعه اعداد قرار دارد؛ به عنوان مثال مجموعه اعداد قبلی را در نظر بگیرید. میانه درصد خطای این 5 خانه به نحو زیر محاسبه می‎شود.

8% = (4 ، 1.5، 8 ، 12، 22) median = میانه خطا

عدد فوق یعنی نصف خطاهای این مجموعه اعداد، از 8 درصد کمتر بوده و نصف دیگر از 8 درصد بیشتر است. علتی که در محاسبه این عدد قدرمطلق خطاها را در نظر می‌گیریم این است که در مجموعه خطای خانه‎ها هم خطای مثبت (تخمین بیشتر از قیمت اصلی) و هم خطای منفی (تخمین کمتر قیمت اصلی) داریم. بدین منظور برای رسیدن به یک عدد واقعی، قدرمطلق خطاها را در نظر می‎گیریم.

در صورت قدرمطلق نگرفتن از خطاها، میانه خطا عددی به مراتب کمتر را برای خطای سیستم محاسبه می‌کند. هر چند این موضوع برای بیان نمایش به کاربر جالب‎تر است ، ولی از واقعیت امر نیز دور است. بنابراین ما در کیلید به‎دلیل تاکید بر بیان واقعیت، قدر مطلق میانه خطا را گزارش می‎کنیم.

انحراف معیار توزیع خطا: انحراف معیار یک متغیر آماری است که بیانگر میزان پراکندگی داده‎ها در یک مجموعه آماری است.
درصد داده‎ها با قدر مطلق خطای کمتر: در این قسمت جدول شما می‎توانید درصد خانه‎هایی که از یک میزان خطای مشخص کمتر است را ببینید؛ برای مثال طبق جدول، 32/08 درصد از کل خانه‎هایی که ما در کیلید تخمین زده‎ایم، با خطایی کمتر از 5 درصد هستند. برای جزئیات بیشتر نمودار فراوانی خطای سیستم نیز در شکل زیر آورده شده است.

سیستم ارزیابی هوشمند خانه کیلید

 

جدول 1 شامل اطلاعات کاملی از وضعیت کیفی سیستم ارزیابی هوشمند کیلید است. شاید دانستن این نکته جالب توجه باشد که سیستم تخمین قیمت شرکت انگلیسی Zoopla برای شهر لندن [1]، قدرمطلق میانه خطا را 10/7 درصد گزارش می‎کند. اما همانطور که در جدول 1 ذکر شد، این خطا برای شهر تهران توسط سامانه کیلید 8/60 درصد بوده و این عدد به عنوان معیار اعتبارسنجی سیستم در نظر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است به طور معمول این عدد برای سیستم‎های تخمین قیمت خانه در مراجع علمی 16 درصد است و هر خطایی کمتر از این عدد، جز سیستم‎های تخمین قیمت خانه با دقت بالا به حساب می‌آید. با‎ این ‎وجود هرچند که قدرمطلق میانه خطای سیستم ما از استاندارد بین‎المللی کیفیت بسیار بالاتری دارد، اما این مسئله به این معنی نیست که تیم فنی کیلید به پژوهش خود برای افزایش دقت این سیستم ادامه ندهد.

ما به طور پیوسته دقت سیستم ارزیابی‌هوشمند خود را کنترل و نظاره می‎کنیم و دائما در حال بهبود الگوریتم‎های آن هستیم. همچنین ذکر این نکته ضروری است که تعداد داده‎های سیستم ما روزانه در حال افزایش است و مجموعه داده‎های ما روزبه‌روز غنی‎تر می‎شود. سیستم ما روزانه در حال گسترش بوده و با افزایش تعداد داده‎ها، خطای سیستم ارزیابی هوشمند کیلید نیز کمتر می‎شود.

[1] https://www.zoopla.co.uk/property/estimate/about

 

مطالب مرتبط

تغییرات قیمت مسکن شهر تهران؛ مرکز آمار ایران (دی ماه 1402)

در تاریخ 24 بهمن ماه ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، تغییرات قیمت آپارتمان شهر تهران در دی ماه سال 1402 منتشر را کرد. از این رو قصد […]

گزارش تغییرات قیمت خانه در محله جردن

محله پر آوازه جردن در مجاورت خیابان ولیعصر با محوریت خیابان آفریقا که نام قدیمی آن جردن بوده است و در سال های اخیر به نلسون ماندلا باز هم تغییر […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

گزارش تغییرات قیمت مسکن در منطقه سعادت آباد

سعادت آباد به یکی از محله های پرطرفدار برای خرید و اجاره خانه در سال های اخیر تبدیل شده. این محله خوش آب و هوا که در مجاورت کوه های […]

راهکارهای کیلید برای پیدا کردن خانه در روزهای قرنطینه

  بیماری کرونا که از چین شروع شد و این مهمان ناخوانده و البته مزاحم از اسفند سال گذشته باعث تعطیلی موقت بسیاری از کسب‌وکارها شده و بسیاری از افراد […]

یک نظر در مورد “تخمین قیمت خانه با سیستم ارزیابی هوشمند کیلید

  1. خیلی سایت جالبی دارید ولی یه ایراد اساسی اینه من خیلی خونه توسط نقشه پیدا کردم از طریق لوکیشن ک بنگاه لوکیشن را انجا زده وقتی تماس میگیریم میگه مثلا اونجا نیست در جایی دیگه هست. خب اینجوری ک خیلی وقت گیره یا به تعبیری اعصاب خورد کنه
    به نظرم تدابیری بیاندیشید ک اوکیشن دقیق منزل ذکر بشه مثلا بنده در منطقه همیلا پونک خونه میخوام دوتاذخونه از طریق سرچ پیشرفته پیدا کزدم ک لوکیشن اش با نقشه اصلا نبود و بالعکس ک از طریف نقشه خونه پیدا کردم و زنگ زدم ولی خونه ان جای لوکیشنش نبود یعنی فقط یه اگهی ساده ذکر شده بدون هیچ دقتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *