گزارش

بازار ملک تهران و کرج در روزهای کرونا | اسفند 98

بازار ملک

 

سال ۹۸ با تمام فراز و نشیب‌هایش سپری شد ولی یکی از مهمترین اتفاقات این سال شیوع ویروس کرونا در ایران بود. طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی کشور در تاریخ ۳۰ بهمن سال ۱۳۹۸ دو مورد از بیماری کرونا در ایران به ثبت رسید. اما آیا این خبر تاثیر مستقیمی روی بازار ملک تهران و کرج گذاشت؟ آمار معاملات مسکن به چه گونه‌ای بود؟ شاخص قیمت مسکن چه واکنشی به شیوع بیماری کرونا نشان داد؟

بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، تصمیمات مختلفی از سوی نهادهای مسئول به خصوص هیئت دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی کشور اتخاذ شد. طرح فاصله گذاری اجتماعی و همچنین تعطیلی صنوف در مدت زمان مشخص از مهمترین تصمیمات بود.

با توجه به اینکه بسیاری از مردم تصمیم به درون خانه ماندن و صرف نظر کردن از کارهای غیر ضروری را امری مهم می‌پنداشتند، در نتیجه بازار مشتری برای مشاوران املاک جهت خرید و فروش خانه و همچنین رهن و اجاره با افول روبرو شد.

شاید تصور بسیاری از افراد این بود که با کاهش مراجعه و درخواست برای بازار مسکن قیمت‌ها در بازار ملک تهران و کرج و سایر شهرهای ایران با کاهش روبرو می‌شود.

اطلاعاتی که از آمار معاملات و شاخص قیمت مسکن تهران مشخص است باید اذعان داشت که این روند برخلاف تصور عامیانه مردم رقم خورده است و بازار ملک در تهران و کرج و سایر شهرهای تهران کمی افزایش قیمت داشته است. در این مدت بسیاری از مردم ترجیح داده‌اند که با کمک گرفتن از سایت‌های مسکن نیاز خود را برطرف کنند.

سایت‌های هوشمندی که پلی بین افراد نیازمند به خانه و مشاوران املاک هستند. در این مقاله با عنوان بازار ملک تهران و کرج در روزهای کرونا – اسفند 98 بررسی کاملی در مورد آمار معاملات و شاخص قیمت مسکن در بازار ملک تهران و کرج شده است.

 

بازار ملک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ارزش معاملات در ۵ محله اول تهران و کرج

با اینکه ویروس کرونا دوران اوج خودش را در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ سپری می‌کرد اما خرید و فروش ملک کماکان در بازار ملک تهران و کرج و سایر شهرهای ایران صورت می‌گرفت. طبق آمار معاملات مسکن محله سعادت‌آباد تهران در منطقه ۲ شهرداری شهر تهران در اسفند ماه ۹۸ بیشترین ارزش معاملات را داشته است.

تعداد معاملات در این محله ۸۵ معامله و به ارزش ۴۷۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان بوده است. عددی که در مقایسه پارسال در همین سال در همین محله افزایش ۳۸/۹۵ درصدی به خود دیده است. تعداد معاملات در اسفند ۹۷ به میزان ۸۵ معامله بوده که تغییری نسبت به سال ۹۸ نداشته است.

در مکان دوم محله دریا باز هم از منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد. ارزش معاملات این محله در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۶۳ میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان بوده است. این عدد با تعداد ۸۴ معامله ثبت شده است.

اگر ارزش معاملات محله دریا را با اسفند سال پیش مقایسه کنیم، در اسفند سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۱۱ معامله در این محله به ثبت رسیده است که کاهش ۱۰/۶۳ درصدی را نشان می‌دهد. ۲۴/۳۲- درصد نیز تعداد معاملات در محله دریا کاهش داشته است.

در بازار ملک کرج با اینکه شاخص قیمت مسکن کمی از تهران پایین‌تر است اما اعداد قابل توجهی ثبت شده است. محله عظیمیه – بلوار استقلال در منطقه ۱ کرج با ارزش معاملات ۳۱۳ میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومان با تعداد ۱۸۵ معامله بیشترین ارزش معاملات را در شهر کرج داشته است.

طبق آمار معاملات مسکن در اسفند ۹۷ به میزان ۴۲/۲۹ درصد با افزایش ارزش معاملات محله عظیمیه – بلوار استقلال روبرو بوده است ولی از لحاظ تعداد کاهش ۱/۰۷ درصدی داشته است.

در مکان دوم محله باغستان قرار دارد. با تعداد معامله ۴۱۲ مورد ارزش معاملات این محله ۲۴۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان بوده است. این عدد در مقایسه با پارسال اسفند ماه ۴۷/۶۶ درصد افزایش داشته است. گفتنی است در تعداد معاملات با کاهشی ۰/۹۶ درصدی محله باغستان روبرو بوده است.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ ارزش معاملات در منطقه اول تهران ۵۳/۱۶ درصد بیشتر از منطقه اول کرج و ارزش معاملات در منطقه دوم تهران نسبت به منطقه دوم کرج ۴۸/۱۹ درصد بیشتر بوده است.

 

شاخص قیمت و آمار معاملات مسکن

 

کدام منطقه بیشترین و کمترین رشد قیمت را در بازار ملک تهران و کرج تجربه کرده است؟

طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت بیشترین افزایش قیمت در منطقه ۲۰ تهران با رشد ۱۳/۱ درصدی اتفاق افتاده است. محله سرتخت در منطقه ۲۰ با افزایش ۱۹/۷ درصدی بیشترین رشد قیمت را میان محلات تهران داشته است.

اما بیشترین کاهش از آن منطقه ۲۱ تهران با رشد ۰/۳ درصدی بوده است. همچنین محله شریف در منطقه ۲۱ با افزایش ۰/۲ درصدی بیشترین کاهش قیمت را بین محلات تهران داشته است.

طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت بیشترین افزایش قیمت در منطقه ۱ کرج با رشد ۱۶/۹ درصدی اتفاق افتاده است.  اما بیشترین کاهش از آن منطقه ۵ کرج با کاهش  ۲/۱ درصدی بوده است.

 

بازار ملک

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

گران‌ترین ملک معامله شده از نظر قیمت کل در بازار ملک تهران و کرج

طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت گران‌ترین ملک معامله شده از نظر قیمت کل در بازار ملک تهران متعلق به محله محمودیه با متراژ ۸۱۸ متر مربع، عمر سه سال، متری ۴۹ میلیون تومان به قیمت ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت گران‌ترین ملک معامله شده از نظر قیمت کل در بازار ملک کرج متعلق به محله بلوار ماهان – جهانشهر با متراژ 307 متر مربع، عمر یک سال، متری 36/500 میلیون تومان به قیمت 11 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است.

 

شاخص قیمت و آمار معاملات مسکن

 

بیشترین تعداد معاملات مسکن در بازار ملک تهران و کرج در کدام منطقه و محله بوده است؟

طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۵ شهرداری تهران با ۱.۶۴۶ مورد معامله بوده است. اما بیشترین تعداد معاملات مسکن در محله باغ فیض تهران در شمال غرب این شهر با تعداد ۱۴۶ مورد به ثبت رسیده است.

طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۶ شهرداری کرج با ۱.۱۳۵ مورد معامله بوده است. اما بیشترین تعداد معاملات مسکن در محله باغستان با تعداد ۴۱۲ مورد به ثبت رسیده است.

پرمعامله‌ترین منطقه تهران ۴۵/۰۲ درصد بیشتر از پرمعامله‌ترین منطقه کرج بوده است. اما پرمعامله‌ترین محله کرج ۱۸۲/۱۹ درصد بیشتر از پر معامله‌ترین محله تهران بوده است.

 

 

گران قیمت‌ترین مناطق بازار ملک تهران و کرج

طبق شاخص قیمت مسکن و همچنین آمار معاملات مسکن در بازار ملک تهران و کرج گران قیمت‌ترین منطقه در تهران منطقه ۱ با قیمت ۳۳/۳۵۰ میلیون تومان برای هر متر مربع گران قیمت‌ترین منطقه در بین ۲۲ منطقه شهرداری تهران بوده است.

این در حالی است که شاخص قیمت مسکن در هر متر مربع در اسفند ماه ۹۷ در منطقه ۱ تهران ۲۳/۸۹۰ میلیون تومان بوده است.

با بررسی شاخص قیمت مسکن در اسفند سال ۹۸ با اسفند ماه ۹۷ میزان ۳۹/۶۰ درصد در منطقه ۱ شهرداری تهران نسبت به پارسال افزایش قیمت رخ داده است.

طبق شاخص قیمت مسکن و همچنین آمار معاملات مسکن در بازار ملک کرج گران قیمت‌ترین منطقه در کرج منطقه ۱ با قیمت ۱۰/۵۲ میلیون تومان برای هر متر مربع گران قیمت‌ترین منطقه در شهر کرج بوده است.

این در حالی است که شاخص قیمت مسکن در هر متر مربع در اسفند ماه ۹۷ در همین منطقه از کرج ۶/۵۸ میلیون تومان بوده است.

با بررسی شاخص قیمت مسکن در اسفند سال ۹۸ با اسفند ماه ۹۷ میزان ۵۹/۸۷ درصد در منطقه ۱ شهرداری کرج نسبت به پارسال افزایش قیمت رخ داده است.

 

شاخص قیمت و آمار معاملات مسکن

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع بندی

  • سال ۹۸ با تمام فراز و نشیب‌هایش سپری شد ولی یکی از مهمترین اتفاقات این سال شیوع ویروس کرونا در ایران بود.
  • اطلاعاتی که از آمار معاملات و شاخص قیمت مسکن تهران مشخص است باید اذعان داشت که روند برخلاف تصور عامیانه مردم رقم خورده است و بازار ملک در تهران و کرج و سایر شهرهای تهران کمی افزایش قیمت داشته است.
  • در این مدت بسیاری از مردم ترجیح داده‌اند که با کمک گرفتن از سایت‌های مسکن نیاز خود را برطرف کنند.
  • طبق آمار معاملات مسکن محله سعادت‌آباد تهران در منطقه ۲ شهرداری شهر تهران در اسفند ماه ۹۸ بیشترین ارزش معاملات را داشته است. تعداد معاملات در این محله ۸۵ معامله و به ارزش ۴۷۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان بوده است.
  • محله عظیمیه – بلوار استقلال در منطقه ۱ کرج با ارزش معاملات ۳۱۳ میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومان با تعداد ۱۸۵ معامله بیشترین ارزش معاملات را در شهر کرج داشته است.
  • طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت بیشترین افزایش قیمت در منطقه ۲۰ تهران با رشد ۱۳/۱ درصدی اتفاق افتاده است. محله سرتخت در منطقه ۲۰ با افزایش ۱۹/۷ درصدی بیشترین رشد قیمت را میان محلات تهران داشته است.
  • طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت گران‌ترین ملک معامله شده از نظر قیمت کل در بازار ملک کرج متعلق به محله بلوار باغستان با متراژ ۱۲۵ متر مربع، عمر یک سال، متری ۱۱۰ میلیون تومان به قیمت ۱۳/۷۵ میلیارد تومان بوده است.
  • طبق آمار معاملات مسکن و همچنین شاخص قیمت بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۵ شهرداری تهران با ۱.۶۴۶ مورد معامله بوده است. اما  طبق آمار معاملان مسکن و همچنین شاخص قیمت بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۶ شهرداری کرج با ۱.۱۳۵ مورد معامله بوده است. 
  • طبق شاخص قیمت مسکن و همچنین آمار معاملات مسکن در بازار ملک تهران و کرج گران قیمت‌ترین منطقه در تهران منطقه ۱ با قیمت ۳۳/۳۵۰ میلیون تومان برای هر متر مربع گران قیمت‌ترین منطقه در بین ۲۲ منطقه شهرداری تهران بوده است.

 

مطالب مرتبط

تغییرات قیمت مسکن شهر تهران؛ مرکز آمار ایران (دی ماه 1402)

در تاریخ 24 بهمن ماه ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، تغییرات قیمت آپارتمان شهر تهران در دی ماه سال 1402 منتشر را کرد. از این رو قصد […]

گزارش تغییرات قیمت خانه در محله جردن

محله پر آوازه جردن در مجاورت خیابان ولیعصر با محوریت خیابان آفریقا که نام قدیمی آن جردن بوده است و در سال های اخیر به نلسون ماندلا باز هم تغییر […]

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت آپارتمان های شهر تهران (1402) 

بازار مسکن به عنوان یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری در همه جای دنیا شناخته می‌شود و بعد از بازار طلا و ارز از اولین بازارهایی است که تغییرات قیمت […]

گزارش تغییرات قیمت مسکن در منطقه سعادت آباد

سعادت آباد به یکی از محله های پرطرفدار برای خرید و اجاره خانه در سال های اخیر تبدیل شده. این محله خوش آب و هوا که در مجاورت کوه های […]

لزوم ثبت املاک در سامانه املاک از 19 فروردین 1400

  بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی همه سرپرستان خانوار باید از تاریخ 19 فروردین 1400 و به مدت دو ماه املاک تحت تملک خود را در سامانه املاک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *