گزارش

آنچه بازار مسکن در پاییز 98 تجربه کرد

مرکز ملی آمار در گزارشی با عنوان نتایج طرح مطالعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران در پاییز 98، تمام اتفاقاتی که در قیمت و تعداد معاملات بخش‌های مختلف بخش مسکن همچون قیمت زمین یا خانه کلنگی، واحد مسکونی و بازار اجاره روی داده است را اعلام کرد. در این گزارش میانگین قیمت هر متر مربع خانه کلنگی یا زمین آماده ساخت را 187330 هزار ریال با میانگین مساحت 245 مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل 4/0 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 3/86 درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است این افزایش قیمت در پس افزایش نسبی تولید در ساخت‌وساز که منشأ آن نیز ثبات تقریبی قیمت‌ها در مصالح ساختمانی بوده روی داده است. مدنظر داشته باشید این نسبیتی که ذکر می‌شود، میزان بسیار کمی است که در مقایسه با میزان تولید در بیش از 4 سال پیش ناچیز است.  

گفتنی است با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح کل شهر می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) که در آن، وزن با استفاده از سهم واحدهای مسکونی دارای سکنه محاسبه می‌شود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.

طبق این گزارش حداکثر قیمت زمین یا خانه کلنگی آماده ساخت در مناطق شمالی شهر متری 74 میلیون و 176 هزار ریال قیمت‌گذاری شده و حداقل آن 2 میلیون و 525 هزار تومان در سامانه مدیریت معاملات املاک به ثبت رسیده است. در نتیجه قیمت میانگین 18 میلیون و 733 هزار ریال به‌عنوان میانگین قیمت در پاییز در نظر گرفته شده است.

اما اگر بخواهیم این آمار را با تابستان مقایسه کنیم، افزایش 4/0 درصدی در متوسط قیمت‌ها و 47درصد ی معاملات را خواهیم دید. اما مرکز آمار تعداد رشد تعداد معاملات را نسبت به پاییز سال گذشته 0درصد اعلام کرده که صفر مطلق در این آمار کمی عجیب به نظر می‌رسد.

آمار پاییزی واحدهای مسکونی

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 136047 هزار ریال با میانگین مساحت 86 مترمربع و متوسط عمر بنای 11 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 6/0 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 8/44 درصد، افزایش داشته است.

متوسط 13 میلیون و 604 هزار تومان بدین صورت به‌دست‌آمده که حداقل مبلغ معامله شده 2 میلیون تومان و حداکثر آن 64 میلیون و 287 هزار ریال بوده است. گفتنی است متوسط متراژی که این معاملات به نسبت آن محاسبه شده است 86 متر مربع در ساختمانی با عمر 11 سال بوده است.

لازم به ذکر است این متوسط قیمت نسبت به فصل قبل یعنی تابستان 6 دهم درصد کاهش داشته است. نکته قابل‌توجه افزایش 2/55 درصدی تعداد معاملات نسبت به فصل تابستان بوده که با در نظر گرفتن اینکه تابستان فصل جابه‌جایی است این افزایش معاملات قابل‌توجه است. همچنین این تعداد در مقایسه با پاییز سال قبل 8/44 درصد افزایش قیمت و 3/27 درصد کاهش در تعداد معاملات داشته است.

بازار اجاره در سومین فصل سال 98

متوسط مبلغ اجارة ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 441470 ریال، با میانگین مساحت 80 مترمربع و متوسط عمر بنای 14 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 4/1  درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 1/ 31درصد افزایش داشته است.

بدین صورت در پاییز 98 مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی حداکثر  2277199 ریال و حداقل آن 35000 ریال بوده که متوسط آن 441470 ریال ثبت شد. این اعداد در مقایسه با تابستان 4/1 درصد افزایش در قیمت و 8/28 درصد کاهش در تعداد معاملات را تجربه کردند.

گفتنی است این اعداد در مقایسه با پاییز سال قبل 1/31 درصد افزایش قیمت و 3/7 درصد کاهش در تعداد را به خود اختصاص دادند.

 

 

مطالب مرتبط

لزوم ثبت املاک در سامانه املاک از 19 فروردین 1400

  بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی همه سرپرستان خانوار باید از تاریخ 19 فروردین 1400 و به مدت دو ماه املاک تحت تملک خود را در سامانه املاک […]

دومینوی بازار اجاره مسکن

  کشورهای توسعه‌یافته برای بازار اجاره مسکن یک سازوکار کلی در نظر گرفته و با اتکا به آن، سال‌هاست که مشکلی در بخش اجاره ندارد و هم مستأجران و هم […]

58% ثبت نام‌کنندگان، واجد شرایط طرح اقدام ملی هستند

  مراسم تودیع و معارفه رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در روز یکشنبه 6 بهمن ماه در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با حضور محمد اسلامی برگزار […]

آخرین خبرها از سامانه املاک و اسکان و مالیات بر خانه‌های خالی

  قانون مالیات بر خانه‌های خالی که در سال ۱۳۶۶ تصویب شده و تا سال ۱۳۸۰ نیز ادامه داشت، در همین سال به دلیل بی اثر بودن از یک سو […]

سهمیه تهران در طرح اقدام ملی مسکن

  مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به سهمیه استان تهران در طرح اقدام ملی مسکن گفت: بازشماری سریع املاک و تک برگی شدن اسناد، پیش زمینه و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *