خواندنی و دیدنی

آیا پاندمی کرونا و دورکاری توانسته بهره‌وری کاری مشاغل را بیشتر کند؟

کرونا و مشاغل

 

با شروع پاندمی کرونا و فعالیت از راه دور بسیاری از مشاغل و شرکت­‌ها، انعطاف‌پذیری بسیاری در زمینه ساعت کاری در شبانه‌روز به وجود آمده است و بررسی­‌ها نشان داده که اغلب کارمندان نیز از این وضعیت راضی هستند و بهره‌وری شغلی بهتری دارند.

حدود 200 سال پیش، اختراع یک دستگاه، دنیای کار را تغییر داد و بر آن تسلط پیدا کرد. شاید فکر کنید این دستگاه، موتور بخار یا … بود اما این وسیله مهم ابزاری با نام ساعت بود.

با ورود ساعت به حوزه کاری و فعالیت کارخانه­‌ها، دستمزد کارگران بر اساس مدت ساعت فعالیت آنها تعیین شد، در حالی که پیش از ورود ساعت، دستمزد کارگران بر اساس میزان تولید مواد، تعیین شده بود.

پیش از ورود ساعت نحوه کار کارگران به این صورت بود که بازرگانان به کارگران پارچه، سوزن و مواد اولیه را تحویل می‌­دادند و در مقابل بر اساس میزان تولیدی که در کارخانه انجام می­‌گرفت به آنها دستمزد می­‌دادند.

این نحوه محاسبه کار برای کارگر به آنها این امکان را می­‌داد تا در هر زمانی که قابلیت کار کردن را دارند این وظایف را قبول کنند. در حالیکه با تعیین ساعت کاری، کارگران ملزم به حضور اجباری حداقل برای یک شیفت کاری در کارخانه بودند.

البته نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که استبداد زمانی با نوآوری­‌هایی نیز همراه شد. برای مثال در ابتدای اختراع ساعت با توجه به اینکه همه کارگران ساعت نداشتند، مشاغلی به وجود آمد که در هنگام صبح و شروع کار به کارگران برای بیدار شدن و شروع کار هشدار می­‌داد. این افراد در خیابان­‌ها پرسه می­‌زدند و با ضربه زدن به درها و پنجره­‌ها کارگران را در ساعت‌­های مورد نظر برای کار در کارخانه­‌ها بیدار می­‌کردند.

 

کرونا و مشاغل

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کمی بعدتر از این موضوع، کارخانه‌­ها دست به ابتکار دیگری زدند و با استفاده از بوق یا سوت، ساعت شروع و پایان شیفت کاری را اعلام می‌­کردند و بر این اساس نیز کارگران برای ورود و خروج خود بر سر ساعت، از مهر استفاده می‌­کردند.

با توجه به این موضوع هر چقدر فاصله سکونت کارگران از محل کار خود بیشتر می‌­شد، به دنبال قدرت به وجود آمده از ساعت یا همان استبداد ساعت، در بعضی از ساعات روز برخی مناطق و معابر شلوغ شد و میلیون­‌ها نفر در آنها رفت و آمد کردند. همین موضوع هم گاهی اوقات منجر به تاخیر به وجود آمده ناشی از اتلاف وقت در ترافیک یا صف‌­های طولانی قطار شد که نهایتا با جریمه‌­ای در محل کار همراه می‌­شد.

با همه این احوال شاید قانون استبدادی ساعت در حال تضعیف باشد. اگر دقت کنیم حتی پیش از همه گیری ویروس کرونا در جهان نیز استفاده از ساعت انعطاف پذیر برای فعالیت‌­های شغلی وجود داشت. اما این انعطاف هم به شاغلین تنها این امکان را می­‌داد که در یک روز می‌­توانند از ساعت­‌های شناور برای مدت زمان مشخصی استفاده کنند. این روزها با وجود پاندمی کرونا، فعالیت دورکاری آزادی‌­های بیشتری را برای کارمندان به وجود آورده است.

نتایج یک بررسی انجام شده روی 4700 کارمند دورکار در 6 کشور جهان نشان می‌­دهد که انعطاف‌پذیری بسیاری در میزان کارها و ساعت کاری و همچنین تعادل مناسبی میان کار و زندگی شخصی به وجود آمده است. این بررسی روی مشاغل همچنین نشان داده است که میزان بهره‌وری نیز در این مدت کرونا به شدت افزایش پیدا کرده است.

بررسی‌­ها نشان داده که کارگران، انعطاف پذیری بیشتر را در ارتباط با کارشان ترجیح می­‌دهند و کار کردن برای مدت زمان 8 ساعت پیاپی را محدود کننده و سخت می­‌دانند. یکی از دلایل استقبال کارمندان از ساعت­‌های انعطاف پذیر آن است که در طول مدت زمان کاری آنها، تمامی مغازه­‌ها باز هستند یا اگر بخواهند برای ویزیت دکتر یا دندانپزشک یا حتی تعمیر خودرو و غیره مراجعه کنند باید در این زمان اقدام کنند. 

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همچنین والدین شاغل با توجه به استبداد زمانی که در کار خود دارند، می­‌توانند صبح برای بردن بچه­‌ها به مدرسه اقدام کنند اما برای برگرداندن آنها نم‌ی­توانند خود را برسانند. در شرایط تعطیلات خانوادگی نیز این موضوع تاثیر گذار است و بسیاری از خانواده‌ها با توجه به محدودیت شغلی خود مجبور هستند که بارها برنامه تعطیلات خود را تغییر بدهند و دائما در شرایط استرس‌زایی قرار می­‌گیرند. 

بنابراین خیلی هم نباید از این موضوع تعجب کرد که در شرایط کرونا و دورکاری مشاغل و کار در خانه بهره‌وری کاری افزایش پیدا کند چرا که بسیاری از افراد توان 8 ساعت کار ممتد را ندارند و تعداد محدودی از پس این کار برمی‌­آیند.

اما در شرایط کار از راه دور افراد این فرصت را دارند که مدت زمانی را به استراحت اختصاص داده یا کمی پیاده روی کنند که همین موضوع نیز انرژی تازه‌­ای به آنها وارد کرده و افراد را برای ادامه کار آماده‌­تر می­کند. این در حالی است که اگر کار در ساعت مشخص و در اداره صورت می­‌گرفت، این استراحت قابل قبول نبود و انگیزه کمتری نیز برای ادامه کار وجود داشت. به همین دلیل نیز انگیزه کار بیشتر در خانه به مراتب بالاتر از اضافه کاری در محل کار است.

اما این نکته نیز وجود دارد که شرایط کار از راه دور برای همه افراد نیز وجود ندارد. صنایع بسیار زیادی مانند خدمات اورژانس، فعالیت در بیمارستان و فروشگاه­‌های خرده فروشی وجود دارند که تنها با حضور در محل کار خود قادر به انجام کار هستند.

اما در بسیاری از مشاغل انجام کار از راه دور، بسیار هم معقول و منطقی به نظر می­‌رسد. بسیاری از مشاغل می­‌توانند در شرایط دورکاری، فعالیت خود را به صورت شناور در هر ساعت ازشبانه‌روز انجام دهند اما برخی از فعالیت‌­ها مانند جلسات کارکنان را در ساعت مشخصی به اجرا در بیاورند.

 

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

با این شرایط شرکت‌­ها در واقع به جای میزان ساعت کاری کارمندان خود به فعالیتی که آنها دارند حقوق می‌­دهند و این موضوع نیاز به زیر نظر گرفتن کارمندان را نیز منتفی می­‌کند. 

نتایج بررسی­‌های انجام شده در طول دوران پاندمی کرونا در سراسر جهان و بر روی کارمندان دورکار همچنین نشان داده است که اکثریت کارمندان از شرایط کاری خود در خانه رضایت دارند.

از میان تعداد زیاد افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند تنها 12 درصد از آنها خواستار بازگشت به برنامه عادی اداری خود بودند. افرادی که از این وضعیت استقبال بیشتری می‌­کردند، سیاهپوستان و آسیایی‌­ها در مقابل سفید پوستان و همچنین زنان دارای فرزند کوچک بوند و این افراد به خصوص مادران خانه‌­دار معتقد بودند که تعادل بیشتری میان زندگی و فعالیت شغلی آنها به وجود آمده است.

البته ادامه این وضعیت خطرات جدیدی را نیز با خود به همراه دارد و آن مساله‌­ای با عنوان استرس دوری از محیط کاری است که به دنبال از بین رفتن فاصله میان زندگی شخصی و کاری پیش خواهد آمد.

به همین دلیل نیز برخی از شرکت­‌ها ترجیح می­دهند که از یک مدل ترکیبی در این دوران استفاده کنند تا کارمندان به صورت کامل تماس خود را با محیط کاری از دست ندهند. به این صورت که کارمندان روزهایی را در محل کار حاضر شده و روزهایی را نیز به صورت دورکاری اقدام به فعالیت کنند.

اما در حالت کلی بررسی­‌ها حاکی از آن است که در دوران کرونا کارمندان مشاغل مختلف از این ساعت شناور در طول روز استقبال بسیاری کرده‌­اند و با توجه به اینکه ساعت و مدت زمان مشخص طولانی برای کردن یک معیار بی­‌رحمانه برای آنها بود، اغلب کارکنان برای رهایی از استبداد آن خوشحال هستند.

 

مطالب مرتبط

تاثیر کرونا بر فرزندآوری در کشورهای مختلف چگونه است؟

  بررسی‌ها نشان داده است که از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا و محدودیت کسب و کارهای برای ادامه اشتغال، کشورهای کمتر برخوردار به صورت محدودی به امکانات بهداشتی […]

ضربه مهلک و سنگین ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد جهانی

  با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصاد و اقتصاددانان حکایت از این مساله دارد که طولانی شدن این بیماری، کشورهای بزرگ را دچار رکود سختی خواهد […]

آیا اقتصاد جهانی در زمان کرونا به سمت بهبودی می‌رود؟

  با شیوع ویروس کرونا در دنیا، اقتصاد جهانی دست خوش تغییرات بسیاری شده است و با از دست رفتن بسیاری از کسب و کارها، این روزها صحبت از بهبود […]

ویروس کرونا با صنعت گردشگری جهانی چه کرده است؟

  نتایج بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که به هر میزان کشوری بیشتر درگیر بیماری کووید 19 و کرونا شده باشد، به همان میزان نیز در زمینه صنعت […]

ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا چه تاثیراتی بر انتخابات ایالات متحده خواهد گذاشت؟

  همانطور که می‌دانیم چند هفته تا شروع برگزاری انتخابات در ایالات متحده امریکا باقی نمانده و این در حالی است که جواب تست  covid-19 برای رئیس جمهور این کشور […]

2 نظر در مورد : “آیا پاندمی کرونا و دورکاری توانسته بهره‌وری کاری مشاغل را بیشتر کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *