آموزش و مشاوره حقوقی

سند اوقافی چیست و چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

خرید ملک اوقافی

 

در گوشه و کنار شهر املاکی تحت عنوان اوقافی وجود دارند که به صورت سند اوقافی به فروش می‌رسند. خیلی‌ها نسبت به خرید و فروش این نوع ملک تردید دارند و نمی‌دانند تفاوتش با سند ملکی چیست. با کیلید همراه باشید تا ابهامات شما درباره‌ی املاک اوقافی برطرف شود.

وقف سنت پسندیده‌ای است که خیلی‌ها آن را به جا می‌آورند. یکی از جاهایی که شاید کلمه‌ی وقف به گوش‌تان خورده باشد، در مورد املاک وقفی یا املاک اوقافی است که معمولاً نسبت به نمونه‌های مشابه خود در همان منطقه قیمت کمتری دارند.

املاکی که این سند را دارند با قیمت کمتری معامله می‌شوند و همین موضوع باعث شده است تا برخی نسبت به خرید چنین ملک‌هایی شک و تردید داشته باشند اما همین ابتدا باید بدانید املاک اوقافی به این معنی نیست که اگر آن را خریداری کردید در آینده شخصی به عنوان مدعی بتواند آن را از شما بگیرد.

با این حال  تفاوت هایی با سند ملکی دارد و معاملۀ املاکی که این سند را دارند، ویژگی‌ها و شرایط خاصی دارد. لازم است قبل از تصمیم به خرید یا هر گونه معامله‌ای در مورد املاک و اسناد اوقافی اطلاعات کامل داشته باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

تعریف سند اوقافی

تعریف این نوع ملک می‌تواند به خوبی بسیاری از ابهامات را برطرف کند. در واقع املاک اوقافی به املاکی گفته می‌شود که زمین آن توسط شخصی وقف شده است و اداره‌ی اوقاف در ازای اقساط 99 ساله آن را به افراد دیگر اجاره داده و درآمد حاصله را صرف امور مربوطه می‌کند.

البته ناگفته نماند مبالغ اقساط گفته شده در طول سال خیلی زیاد نیست. یادتان باشد پرداخت اقساط 99 ساله به معنای اجاره به شرط تملیک نیست!

املاک اوقافی دارای سند هستند و هیچ مشکلی هم برای فروش و خرید خانه ، رهن و اجاره آپارتمان و حتی ساخت‌وساز در زمین آن‌ها وجود ندارد. این املاک دارای سند اوقافی هستند که البته تفاوت‌هایی با سند ملکی دارد. املاک اوقافی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد و متأسفانه به دلیل قیمت کمتر و تفکر اشتباهی که در جامعه رواج پیدا کرده دید خوبی نسبت به آنها وجود ندارد.

یکی از مزایای این سند می‌تواند برای افرادی باشد که بودجۀ کمی دارند؛ چرا که نه تنها می‌توانند صاحب ملک شوند، بلکه اگر ملک اوقافی را به صورت زمین خریداری کنند امکان دریافت وام و ساخت‌وساز روی آن وجود دارد.

 

تفاوت سند اوقافی

 

تفاوت  با سند ملکی در چیست؟

سند اوقافی

این سند به مالک اختیار کامل نمی‌دهد و علاوه بر اقساطی که به صورت سالیانه به ادارۀ اوقاف پرداخت می‌شود و بعد از 99 سال دربارۀ اجارۀ مجدد ملک اوقافی تصمیم‌گیری خواهد شد، برای هر کاری از جمله نقل و انتقال باید اجازۀ اوقاف داشته باشید.

املاکی که این برگه را دارند دارای سند اعیان و اجاره نامۀ عرصۀ ملک موقوفه هستند و در واقع خریدار حق مالکیتی روی عرصه ندارد و تنها مالک اعیان خواهد بود.

در واقع یکی از تفاوت‌های این سند با سند ملکی این است که نه تنها بدون مجوز امکان خرید و فروش ندارد، بلکه دربارۀ هر گونه تغییری در املاک اوقافی باید چندین مرحله با حضور در ادارۀ اوقاف پیموده شود.

سند ملکی

اسناد ملکی شش دانگ هستند و به صورت تک جلد یا چند جلد در اختیار مالکان قرار می‌گیرد. نکتۀ مهم این است که چه مالک یک نفر باشد چه چند نفر، نام آنها در هر سند که دارای شماره پلاک ثبتی مجزا است درج می‌شود و پلاک مذکور و هویت مالک به سادگی از طریق ادارۀ ثبت اسناد و املاک قابل رهگیری است.

  • در سند ملکی هر فرد یک سند شش دانگ یا به اندازۀ سهم خود سند دفترچه‌ای و منگوله‌دار دارد و نباید منگوله دست خورده باشد.‌ در سند ملکی حدود اربعه از چهار طرف شمال، جنوب، شرق و غرب مشخص شده است. نقل و انتقال سند ملکی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و غیر از آن اعتبار قانونی ندارد.
  • شماره سریال اوراق سند اهمیت زیادی دارد و تمام اوراق مربوط به همان سند ملکی است؛ از همین رو باید شماره سریال تمام صفحات یکسان باشد.
  • نکتۀ مهم دیگر این است که از نظر ارزش و اعتبار، طبیعتاً اعتبار ملکی شش دانگ از آن بیشتر است و همین امر باعث قیمت کمتر املاک اوقافی شده است. اما در نهایت اختیار ملک اوقافی با کسی است که آن را خریداری کرده است . گفته می‌شود ارزش یک ملک دارای سند ملکی نسبت به نمونۀ مشابه تا 20 درصد بیشتر است.
  • نکتۀ مهم دیگری که لازم است به آن توجه شود این است که هنگام معاملۀ ملک وقفی، علاوه بر ادارۀ ثبت اسناد، باید از اداره اوقاف نیز استعلامات لازم گرفته شده و در نهایت نکات مربوط به معاملات املاک اوقافی نیز رعایت شود.

 

سند ملکی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی:

چنان که گفته شد املاک اوقافی که دارای سند اوقافی هستند با ملک شخصی تفاوت ندارند، اما سند اوقافی با سند ملکی تفاوت هایی دارد که پیش از تصمیم‌گیری باید به آنها دقت کنید.

  • ارزش سند ملکی در حدود 20 درصد بیشتر از سند اوقافی است.
  • در سند اوقافی شما صرفاً مستأجر موقوفه هستید و مالک اعیان شناخته می‌شوید.
  • ملکی که سند اوقافی دارد، تفاوتی با یک ملک شخصی ندارد و تنها علاوه بر پرداخت اجارۀ سالیانه به ادارۀ اوقاف، باید برای هرگونه خرید و فروش یا تغییر در ملک از این اداره مجوز داشته باشید.
  • هزینۀ اجاره‌ای که بابت ملک اوقافی باید پرداخته شود خیلی زیاد نیست. به عنوان مثال برای یک زمین 200 متری در منطقه‌ای از تهران حدود 300 تا 400 هزار تومان است.

 

مطالب مرتبط

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

خریدن اولین خانه یک تصمیم مهم و یک معامله بزرگ است و صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست. محل زندگی شما جایی است که بعد از خانواده و دوستانتان بیشترین انس و […]

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 10 تهران

اگر به دنبال خانه‌هایی با قیمت مناسب هستید بهتر است منطقه 10 تهران را نیز در نظر داشته باشید. منطقه 10 تهران یک منطقه بسیار قدیمی است که 100 سال […]

113 نظر در مورد : “سند اوقافی چیست و چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

  1. سلام جناب این اشتباه رو نکن.من ملک اوقافی داشتم سر یک سال ازمن ۳۳ملیون برای انتقال سند گرفتن چون رو انقدر پول حساب نکرده بودم دیگه نمیوتونم خونه جدید بگیرم خیلی نفرین کردمو این پول را پرداختم.به جاش پولتو بده به امثال ما جوونا که لنگ یک ملیون پولیم.یه عمر دعات میکنیم

  2. ملک اوقافی حداقل ۵۰ درصد از ملکی شخصی قیمتش پایین تره چون شما صاحب زمین ملک نیستید بلکه صاحب ساختمان هستید(اصل کاریم زمین) پول خودتون ندید ملکی که صاحبش اصلیش خودتون نیستید

    1
    1
  3. سلا ممکنه بعد ۹۹ سال اوقاف بابت عرصه ای ک ۹۹ سال قبل اجاره داده از مالکین اعیان دوباره اجاره بخاد یا خونه رو ازشون بگیره؟

  4. سلام و تشکر سوال من اینه که اگه ملکی رو معامله کرده باشم سند رسمی شش دانگ بصورت رسمی شش دانگ قطعی در دفتر خانه ثبت و به من منتقل شده باشد در حالی که سند رسمی قطعی و غیر منقول بوده باشد و به صراحت مالکیت 6 دانگ از 6 دانگ در آن ذکر شده باشد آیا امکان ادعای اوقاف بر روی آن وجود دارد. آیا با وجود سند قطعی شش دانگ این ادعا درست است؟

  5. باسلام
    زمین مقوفاتی دارم شهر کاشان حومه راوند و طاهراباد 1200 متر بوده که ارث از پدر زنم بود به همسرم رسید سه سالی از آن گذشت فروختم به شخصی به مبلغ 12 ملیون با چک 6 ماهه از یک کارشناس مربوط در آن اداره سوال کردم برای حق وکالت و… گفت حدود 150 تا 200 هزارتومان بیشتر نیست حالا که رفتیم اداره گفتند پنج ملیون شما بدهکاری در صورتی که نامه از کمیته امداد حضرت امام ره و نامه از سپاه برای ایثارگری دوران دفاع مقدس داشتم هیچ فایده ای نداشن در ضمن قسط بندی ان فقط تا آخر بهمن 99 بود خواستم رسیدگی شود این مهم با تشمر

    1. سلام من یک زمین ازارضی اقاف خریداری کردم که تنها مدرکی که دارم همان قلنامه وقلنامه پشت ان هست که قبل ازمن خریداری کردن الان میخوام اجاره خط بگیرم باید چیکار کنم ومعلوم نیست طرف اول زنده هست یانه اگر راهنمای کنین ممنون میشم

  6. سلام شب بخیر.ی سوالی داشتم ازخدمتتون میخواستم بدونم ما ی ملک اوقافی خریدیم اماسندنداریم برای گرفتن سند شش دانگش چکارباید کرد؟هزینه ش چقدره؟ممنون میشم کمکم کنید

    9
    1
  7. سلام
    بعد از اتمام اجاره 99 ساله عرصه چه اتقافی می افتد؟
    برای مثال ملکی 98 سال قبل وقف شده و من آنرا از بهره بردار عیان (مالک فعلی) خریداری می کنم. آیا سازمان اوقاف یک قرارداد اجاره 99 ساله جدید با من منعقد می کند؟ یا همان قرارداد 99 ساله گذشته که یک سال آن مانده را به من واگذار می کند و عملا بعد از یک سال قرارداد قبلی به پایان رسیده و من دیگر امکان بهره برداری از ملک را نخواهم داشت؟
    ممنون می شم اگه کسی اطلاع داره راهنمایی کنه.

    14
    6
  8. زمین کشاورزی چندسال پیش به صورت قولنامه خریدیم که اوقافی بوده آیا میشه برای سند یا دیوارچینی اقدام کرد؟

    2
    1
    1. با سلام
      زمینی خریداری شده بصورت قولنامه ای و پس از عقد قولنامه مشخص شد سند اوقافی است.آیا با قولنامه امکان گرفتن سند می باشد.

  9. سلام ببخشيد من كارم ساختن آپارتمان است بهم يك خانه كلنگي پيشنهاد شده براي ساخت اما ميگن سند اوقافي هست الان من اين ملك رو بسازم بعدا ميتونم بفروشم و اينكه اداره اوقاف هم بايد اجازه ساخت بگيرم ؟؟

    8
    5
  10. سلام
    اگه آپارتمان از زمینی که وقف عام شده بخری و بر اثر مثلا زلزله تخریب بشه ، حکمش چیه؟ چند میلیارد پول دادی آپارتمان خریدی درحالیکه صاحب زمین هم نیستی!؟ بعد از تخریب اپارتمان باید چه کار کرد؟؟؟

    9
    1
  11. سلام مغازه ای روبا دوستم از اوقاف اجاره کردم .به نام بنده بوده اجاره نامه . اما ایشون کار میکردن داخل مغازه .بعدازچندماه به اختلاف برخوردیم و من بدون تحویل مغازه جدا شدم بعداز ۵ سال متوجه شدم به نام من کار کرده و اجره مغازه رو فقط ۱سال داده و هر چی اجاره مغازست وپول آب و برق گردن من افتاده . اوقاف شکایت کرده و منومحکوم به پرداخت کرده . ۲ ساله که از اوقاف شاکی هستم که چطور بدون بررسی هرسال بدون حضور من تمدید شده با وجود اینکه اجره هم نمیداده . هیچ جوابی نگرفتم بجز توجیح و کاغذ بازی .
    میگن قرارداد ابتر مونده. چطور میتونم پیگیری کنم؟

  12. سلام زمینی دارم تمامی کار های اوقاف را انجام دادم و برای سند گیری به تهران میخوام ارسال کنم که نامه کاربری از شهرداری رو کم داشت که بعد از مراجعه کردن به شهرداری استعلام از اداره املاک خواستار شدن و به اونجا که مراجعه کردم میگن زمین جز ملک های شهرداری حساب میشه ولی از سال ۵۵ زمین ها مال مدرم بودن و ختی سه قطعه از کنار همین زمین را فروخته پدرم تمامی مدارک مربوط به این زمین هم موجوده چکار باید کنم

    2
    1
  13. سلام
    وکالت نامه قطعی بلاعزل بهمراه مبایعه نامه تنظیم کنید
    مبایعه نامه ضرورت دارد تا چنانچه وکالت به جهات قانونی از درجه اعتبار ساقط گردید حق شما ضایع نگردد.
    به استناد وکالت به اوقاف جهت تمدید قرارداد عرصه و انتقال سند اعیان مراجعه نمایید

    جهات قانونی ساقط شدن وکالت عبارتند از فوت. دیوانگی .سفس ت یا همان ورشکستگی

  14. سلام
    هرگز نیم دانگ فروخته نخواهد شد. سهم اوقاف غیر قابل فروش است این یک رکن در وقف است

    1
    1
    1. سلام وقت بخیر یک سوال داشتم ممنون میشم پاسخگو باشید آیا متولی اوقاف میتواند اجاره خط عرصه ایی که چندسال است در اجاره ما بوده را تمدید نکند آیا این اختیارراداردکه زمین را پس بگیرد؟باسپاس

      11
      4
      1. سلام وقت بخیر
        مغازه اوقافی پیدا میشه؟
        واسه کسب و کار چون سرمایه کم دارم و حداقل اجاره ندم باز خیلی بهتره
        لطفا اگر سراغ داشتین تلگرام یا واتس اپ اطلاع بدین
        ۰۹۳۷۲۲۵۳۵۴۷
        مشهد

  15. خوش به حالتون که با ۲۵۰ ت میتونید خونه ۲۵۰ متری بخرید.ما تو قم میتونیم یه ۶۰ متری ده سال ساخت بخریم با این پول.

  16. بله منع قانونی وجود ندارد اما شخص خریدار قائم مقام شما می شود و می بایست جهت تنظلم قرارداد اوقافی به اداره اوقاف مراجعه کنید

  17. سلام وقت بخیر من زمینی مسکونی خریداری کردم که بعد متوجه شدم زمین یک دانگ اوقاف هست آیا امکان پس دادن زمین وگرفتن ضرر وزیان هستم ممنون میشم راهنمایی کنید سپاس

    1. بله امکان ابطال قرارداد تحت عنوان مستحق الغیر بودن زمین و یا فسخ قرارداد در صورت تدلیس اقدام نمایید

      1
      1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *