آموزش و مشاوره حقوقی

سند اوقافی چیست و چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

خرید ملک اوقافی

 

در گوشه و کنار شهر املاکی تحت عنوان اوقافی وجود دارند که به صورت سند اوقافی به فروش می‌رسند. خیلی‌ها نسبت به خرید و فروش این نوع ملک تردید دارند و نمی‌دانند تفاوتش با سند ملکی چیست. با کیلید همراه باشید تا ابهامات شما درباره‌ی املاک اوقافی برطرف شود.

وقف سنت پسندیده‌ای است که خیلی‌ها آن را به جا می‌آورند. یکی از جاهایی که شاید کلمه‌ی وقف به گوش‌تان خورده باشد، در مورد املاک وقفی یا املاک اوقافی است که معمولاً نسبت به نمونه‌های مشابه خود در همان منطقه قیمت کمتری دارند.

املاکی که این سند را دارند با قیمت کمتری معامله می‌شوند و همین موضوع باعث شده است تا برخی نسبت به خرید چنین ملک‌هایی شک و تردید داشته باشند اما همین ابتدا باید بدانید املاک اوقافی به این معنی نیست که اگر آن را خریداری کردید در آینده شخصی به عنوان مدعی بتواند آن را از شما بگیرد.

با این حال  تفاوت هایی با سند ملکی دارد و معاملۀ املاکی که این سند را دارند، ویژگی‌ها و شرایط خاصی دارد. لازم است قبل از تصمیم به خرید یا هر گونه معامله‌ای در مورد املاک و اسناد اوقافی اطلاعات کامل داشته باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

تعریف سند اوقافی

تعریف این نوع ملک می‌تواند به خوبی بسیاری از ابهامات را برطرف کند. در واقع املاک اوقافی به املاکی گفته می‌شود که زمین آن توسط شخصی وقف شده است و اداره‌ی اوقاف در ازای اقساط 99 ساله آن را به افراد دیگر اجاره داده و درآمد حاصله را صرف امور مربوطه می‌کند.

البته ناگفته نماند مبالغ اقساط گفته شده در طول سال خیلی زیاد نیست. یادتان باشد پرداخت اقساط 99 ساله به معنای اجاره به شرط تملیک نیست!

املاک اوقافی دارای سند هستند و هیچ مشکلی هم برای فروش و خرید خانه ، رهن و اجاره آپارتمان و حتی ساخت‌وساز در زمین آن‌ها وجود ندارد. این املاک دارای سند اوقافی هستند که البته تفاوت‌هایی با سند ملکی دارد. املاک اوقافی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد و متأسفانه به دلیل قیمت کمتر و تفکر اشتباهی که در جامعه رواج پیدا کرده دید خوبی نسبت به آنها وجود ندارد.

یکی از مزایای این سند می‌تواند برای افرادی باشد که بودجۀ کمی دارند؛ چرا که نه تنها می‌توانند صاحب ملک شوند، بلکه اگر ملک اوقافی را به صورت زمین خریداری کنند امکان دریافت وام و ساخت‌وساز روی آن وجود دارد.

 

تفاوت سند اوقافی

 

تفاوت  با سند ملکی در چیست؟

سند اوقافی

این سند به مالک اختیار کامل نمی‌دهد و علاوه بر اقساطی که به صورت سالیانه به ادارۀ اوقاف پرداخت می‌شود و بعد از 99 سال دربارۀ اجارۀ مجدد ملک اوقافی تصمیم‌گیری خواهد شد، برای هر کاری از جمله نقل و انتقال باید اجازۀ اوقاف داشته باشید.

املاکی که این برگه را دارند دارای سند اعیان و اجاره نامۀ عرصۀ ملک موقوفه هستند و در واقع خریدار حق مالکیتی روی عرصه ندارد و تنها مالک اعیان خواهد بود.

در واقع یکی از تفاوت‌های این سند با سند ملکی این است که نه تنها بدون مجوز امکان خرید و فروش ندارد، بلکه دربارۀ هر گونه تغییری در املاک اوقافی باید چندین مرحله با حضور در ادارۀ اوقاف پیموده شود.

سند ملکی

اسناد ملکی شش دانگ هستند و به صورت تک جلد یا چند جلد در اختیار مالکان قرار می‌گیرد. نکتۀ مهم این است که چه مالک یک نفر باشد چه چند نفر، نام آنها در هر سند که دارای شماره پلاک ثبتی مجزا است درج می‌شود و پلاک مذکور و هویت مالک به سادگی از طریق ادارۀ ثبت اسناد و املاک قابل رهگیری است.

  • در سند ملکی هر فرد یک سند شش دانگ یا به اندازۀ سهم خود سند دفترچه‌ای و منگوله‌دار دارد و نباید منگوله دست خورده باشد.‌ در سند ملکی حدود اربعه از چهار طرف شمال، جنوب، شرق و غرب مشخص شده است. نقل و انتقال سند ملکی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و غیر از آن اعتبار قانونی ندارد.
  • شماره سریال اوراق سند اهمیت زیادی دارد و تمام اوراق مربوط به همان سند ملکی است؛ از همین رو باید شماره سریال تمام صفحات یکسان باشد.
  • نکتۀ مهم دیگر این است که از نظر ارزش و اعتبار، طبیعتاً اعتبار ملکی شش دانگ از آن بیشتر است و همین امر باعث قیمت کمتر املاک اوقافی شده است. اما در نهایت اختیار ملک اوقافی با کسی است که آن را خریداری کرده است . گفته می‌شود ارزش یک ملک دارای سند ملکی نسبت به نمونۀ مشابه تا 20 درصد بیشتر است.
  • نکتۀ مهم دیگری که لازم است به آن توجه شود این است که هنگام معاملۀ ملک وقفی، علاوه بر ادارۀ ثبت اسناد، باید از اداره اوقاف نیز استعلامات لازم گرفته شده و در نهایت نکات مربوط به معاملات املاک اوقافی نیز رعایت شود.

 

سند ملکی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

جمع‌بندی:

چنان که گفته شد املاک اوقافی که دارای سند اوقافی هستند با ملک شخصی تفاوت ندارند، اما سند اوقافی با سند ملکی تفاوت هایی دارد که پیش از تصمیم‌گیری باید به آنها دقت کنید.

  • ارزش سند ملکی در حدود 20 درصد بیشتر از سند اوقافی است.
  • در سند اوقافی شما صرفاً مستأجر موقوفه هستید و مالک اعیان شناخته می‌شوید.
  • ملکی که سند اوقافی دارد، تفاوتی با یک ملک شخصی ندارد و تنها علاوه بر پرداخت اجارۀ سالیانه به ادارۀ اوقاف، باید برای هرگونه خرید و فروش یا تغییر در ملک از این اداره مجوز داشته باشید.
  • هزینۀ اجاره‌ای که بابت ملک اوقافی باید پرداخته شود خیلی زیاد نیست. به عنوان مثال برای یک زمین 200 متری در منطقه‌ای از تهران حدود 300 تا 400 هزار تومان است.

 

مطالب مرتبط

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

خریدن اولین خانه یک تصمیم مهم و یک معامله بزرگ است و صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست. محل زندگی شما جایی است که بعد از خانواده و دوستانتان بیشترین انس و […]

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

همه چیز درباره خرید خانه در منطقه 10 تهران

اگر به دنبال خانه‌هایی با قیمت مناسب هستید بهتر است منطقه 10 تهران را نیز در نظر داشته باشید. منطقه 10 تهران یک منطقه بسیار قدیمی است که 100 سال […]

114 نظر در مورد : “سند اوقافی چیست و چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟

  1. با سلام،بنده یک قطع باغ به صورت قولنامه ای خریدم،که بعد از حدود دو سال متوجه شدم پسر صاحب باغ در همان پلاک دو قطعه باغ داشته که هر دو قطعه داری یک سند اصلاحات ارضی به صورت مشاع بوده که پسر صاحب باغ رفته و با آن سند از اداره اوقاف فقط برای باغ خود سند اوقافی گرفته و من هیچ مدرکی برای گرفتن سند اوقافی ندارم و تنها مدرک من یک قولنامه است که بنام خود صاحب باغ هم نیست لطفا راهنمایی بفرماید چطور میتوانم سند اوقافی بگیرم،با تشکر

    1. سلام شما اولا تحقیق کنید زمین شما متعلق به کدام صاحب نسق می باشد در صورتی که در صورتی که باغ شما هم از نسق پسر باغ باشد شما هم مثل او عمل کنید وگرنه تحقیق کنید زمین شما متفق به کدام صاحب نسق می باشد و ایادی معاملات شما به کدام صاحب نسق می باشد و پس از آن با مراجعه به اداره اوقاف قرارداد اجاره اوقافی ببندید

  2. باعرض سلام
    بنده سوله ای در زمین اوقافی را از شخصی با یک‌صورتجلسه خریداری نموده و چون،طبق اظهارات متولی اوقاف محل،خرید و فروش جرم است،قولنامه ننوشتم.اما وجه ان را پرداخت کردم و فروشنده هم در دفتر و حضور متولی اوقاف،اقرار به واگذاری و تقاضای انتقال اجاره نامه بنام اینجانب بصورت کتبی نمود و الان نیز سند اجاره ای اوقاف بنام من است.آیا،به دلیل نداشتن قولنامه،فروشنده میتواند مدعی ملک و استرداد شود؟ ضمنا ،قبلا به شخص دیگری فروخته بوده و متولی اوقاف درجریان بوده که اعلام نموده که معامله قبلی فسخ شده.آیا دیگر فروشنده حقی بر ملک و متعلقات ان دارد و میتواند مدعی شود؟

    1. درخواست انتقال زمین و حضور متولی دلیل و قرینه بر وقوع بیع بین شما می باشد رسید پرداخت وجه را نگه دارید وطبق قرارداد اجاره ملک مذکور شما متصرف قانونی می باشد ودر صورت ادعا می بایست نسبت به ابطال قرارداد از طریق مراجع قضابی اقدام کند که چنین امری محتمل نمی باشد

      1. سلام من یک زمین ازارضی اقاف خریداری کردم که تنها مدرکی که دارم همان قلنامه وقلنامه پشت ان هست که قبل ازمن خریداری کردن الان میخوام اجاره خط بگیرم باید چیکار کنم ومعلوم نیست طرف اول زنده هست یانه اگر راهنمای کنین ممنون مشم

        1
        5
  3. سلام وقت بخیر
    ببخشید روز گذشته ی خونه در شهر شیروان خیابان استقلال با مساحت ۲۵۰ متر دیدم و از بنگاه معرفی شدم و گفتن ک زمین های اوقافی هست خونه اش خیلی شیک و مرتب بود بعد کلی تحقیق و تفحص گفتن نخرید چون حالت ی مستاجر رو دارید با توجه ب مطالب بالا ک گذاشتین فقط من میشم مالک اعیان ن عرصه حالا کمکم کنید چیکار کنم آیا فروشنده مبلغ ۲۵۰ میلیون گفته با متراژ ۲۵۰متر عقلانی هست یا چون در بالا گفتین زمین های اوقافی با شخصی ۲۰درصد تفاوت قیمت دارند ممنون میشم راهنماییم کنید چون تازه عروس و داماد هستیم کل پول وام ازدواج و طلاهای همسرمو فروختم ک این مبلغ رو جور کردم پولی هم ندارم دیگه جای مناسبی بخرم و از جایی هم کمک نکردن ممنون

    21
    8
  4. سلام.وقت بخیر.یه خونه اوقافی داریم.بعد.داریم.میفروشیم.چند درصد.اوقاف از کل مبلغ زمین و میگیره.ممنونم.جواب بدید.مهم.هستش.

    14
    8
  5. سلام ببخشید من لب دریا انزلی ۲۵۰متر زمین اوقافی گرفتم ولی گفتن اجارش واسه سه سال میشه ۴میلیون تومن بنظر شما زیاد نیست این مبلغ؟
    سوال دومم اینه اگه بخوام خونه بسازم کسی میتونه شاکی بشه یا شکایت کنه

    3
    6
  6. سلام. اگه پس از وقوع زلزله ملک تخریب شود آیا امکان فروش زمین ملک وقفی برای مالکان وجود دارد؟

    4
    4
    1. خیر. چون در ملک اوقافی شما فقط صاحب اعیان هستید نه عرصه. یعنی شما فقط صاحی ساختمان هستید نه زمینش. خرید ملک اوقافی حماقت ممکنه سازمان اوقاف اجاره سالیانش ببره بالا. یا عوارض خریدو فروش چند برابر کنه درکل شما هیچ کاریم نمیتونید کنید

      10
      2
  7. سلام من زمینی رو خریدم که نیم دانگ ان موقوفی است البته در هیچ یک از مدارکی که به من دادند چنین چیزی نوشته نشده است. و فقط یکی از املاک های محل که با منطقه اشنا بود به من گفت. حالا چطور من می توانم نیم دانگ را از وقف خارج کنم.

    6
    7
  8. با سلام و خسته نباشید اگر از سند شش دنگ بخواهیم یک دونگ آن را وقف اوقاف کرد آیا صاحب پنج دونگ درگر می توانن آن یک دونگ را از اوقاف بخرند که شش دونگشان کامل شود .با تشکر

    11
    4
  9. با تشکر از شما و همکاران برای ایجاد و اداره این سایت مفید.
    من مالک یکی دو تا آپارتمان و مقداری دارایی نقدی میباشم و مایلم آنهارا وقف کنم اگر در حوصله این سایت می گنجد مرا راهنمایی بفرمائید اگر نه رهنمون باشید کجا و کدام سایت مراجعه کنم.
    اگر بخواهم آیا میشود بصورت عمره ب سازمان محیط زیست و آنهم.
    با احترام. فرخ همایون

    7
    7
    1. سلام …اون به نیازمند بری جناب ثوابش بیشتره …یا به کسی بدی که میخواد خونه دار بشه …الان من خودم شخصا هفتاد ملیون واسه خرید خونه کم دارم که اگر کسی پیدا بشه کمک کنه حاضرم این مبلغ پنج ساله ماهی یک ودویست با تضمین معتبر پس بدم ویک عمر هم من وخونواده م دعاش کنن.

      23
      2
      1. خب چرا نمیدی یه بنده خدایی که صاحب خونه بشه تا عمر هم داره دعاتون میکنه نه یه سازمانی که …

        17
        2
    2. سلام جناب همایون
      املاک شما کدوم شهر است؟ من تهرانم
      آیا ملک شما رو میشه برای مرکز سالمندان در نظر گرفت؟ و آیا مایلید در این امر خیر شرکت کنید؟

      6
      7
    3. سلام من یه جوان 31ساله با یه فرزند مستجرم ,من 12تومان رهن داشتم هالا هرجا میرم میگن 12تومان ماهی یک میلیون از کجا بیارم بدم ,,شماهم میخایین کمک کنیین مثل ما زیاده لطف کنیین اینجوری کمک کنیین ممنون

      23
      1
    4. بنده قصد ایجاد مغازه دارم که سرمایه آنچنانی ندارم اگر مایل هستنی به ایدی ایمیل من پیام بدین تا بیشتر راجبه این موضوع حرف بزنیم
      باتشکر

    5. حاج فرخ ازمن محتاج تر نجور الان 8ساله دختر مردما عقد کردم بخدا هنوز نتونستم یه آلونک حداقلش اجاره کنم دست زنمو بگیرم بردارم برم، مادر زنم چند روز پیش باهام اتمام حجت کرد که اگه امسال هم نتونم عروسی بگیرم و ببرمش طلاق دخترشو میگیره،
      ما اصفهانیم میتونید بیاید از دروهمسایه تحقیق کنید
      09132285117 جعفری

      5
      1
    6. خوب چرا خودت یه زوج نیازمند پیدا نمیکنی این آپارتمان رو بنامشون کنی تا عمر دارند دعاشون پشت سرته

    7. اگر از ان زمینهایی است که یک عده غصب میکنند با مدارک نیم بند و بعد وقف میکنند و بعد سند صادر میشه از مرکزی که وقف ان کردند و بعد قانونی میفروشند .فقط نصفشو به مرکزی که وقف کردند میرسه .
      چهل دزد بغداد

  10. سلام وقت بخیر.۴سال پیش زمین کشاورزی موقوفه ای رو به شخصی واگذار نمودم.باهماهنگی اداره اوقاف ودستور رئیس وقت .که ایشان با پرداخت پذیره سند موقوفه بنام خودشان بگیرند.اما ایشان پیگیری نکرد اند.حالاپس از این مدت ،که رئیس جدیداینکار روانجام نمیدهد.وطرق بنده هم ازمن شکایست من چکارباید بکنم.سپاسگذار میشم اگر راهنمایی بکنید

    5
    2
    1. سلام می توانید با طرف دعوی قرار دادن اداره اوقاف و ایادی معاملات به خواسته الزام به تنظیم قرارداد اوقافی اقدام فرمایید

      3
      1
  11. سلام و خسته نباشید خدمت شما
    آیا ملکی که اوقافی است راه حلی هست که بتوان از اوقافی بودن درش آورد؟؟

    6
    8
      1. سلام وقت بخیر
        مغازه اوقافی پیدا میشه؟از کجا میشه پیگیری کرد؟
        واسه کسب و کار میخوام چون سرمایه کم دارم و حداقل اجاره ندم باز خیلی بهتره
        لطفا اگر سراغ داشتین تلگرام یا واتس اپ اطلاع بدین
        ۰۹۳۷۲۲۵۳۵۴۷
        مشهد

      1. سلام
        ب این دلیل که شخص مالک اعیان هستش ن عرصه دلیل اینکه ک اوقاف سالیانه از طرف پول میگیره بمنزله استیجاری بودن ملکه یعنی اجاره سالیانه پرداخت میکنه در ضمن فروش مال وقفی عموما اسان نیست
        و در هر مورد باید اجازه اداره اوقاف رو گرفت مثل وثیقه گذاشتن و فروش و تغییر و تحول

        15
        9
      2. سلام.
        ملکی در رهن بانک میره و تو سند رهنی نوشته نوع ملک. وقف استان قدس.
        ولی سند اوقافی ندارن. و بانک میتونه مالک بشه و مزایده بزاره؟

  12. سلام خسته نباشید منزلی که وقف هلال احمر باشد
    یعنی 5 دانگ آن وقف هلال احمره
    هزینه سالیانه این زمین چطوره
    بعدش این زمین و ملک در ان ارزش داره اصلا

    14
    7
  13. با عرض سلام
    ما یک خانه موروثی از پدربزرگم داریم که سند اوقاف با اجاره ۹۹ ساله دارد، اگر من بخواهم سهم یکی از وراث اصلی را بخرم چه وکالت نامه‌ای باید از ایشان بگیرم که هم بتوانم کارهای اداری اوقاف رو انجام دهم هم حق فروش داشته باشم؟ با تشکر از سایت خوب شما

    14
    4
    1. با سلام یک زمین وقفی داریم میخوایم ی خونه درست کنیم . بعد متولی زمین اومده میگه ب اندازه متراژ زیر بنا خونه تون ب قیمت روز باید ب من پول بدین میخوام بدونم متولی کار قانونی میکنه یا نه؟

      24
      12
    2. با سلام. آیا امکان تفکیک یک قطعه زمین وقفی وجود داره؟یعنی دو قسمت بشه و برای هر کدوم یک سند جداگانه صادر بشه؟

      13
      16
  14. با سلام و خسته نباشید
    پدر بنده در مشهد یک ملک اوقافی داشته که پیش پرداخت و تمامی هزینه های نقشه کشی و اقساط انرا پرداخت نموده ولی قبل از تنظیم سند فوت نموده و ورثه به یکی از اعضای خانواده (برا درم) وکالتنامه ای بلاعزل با تمومی امکانات ولی در جهت رفا مشکلات و تنظیم سند به او داده ایم که ایشان بعد از حضور در اوقاف و ارائه مدارک و وکالتنامه از ورثه اقدام به ثبت سند ابتدا به ساکن به نفع خود کرده اند حال ما باید چه کنیم.این وکالتنامه در سال۱۳۵۲ داده شده و سند اجاره در سال ۵۸ و سند ملک در سال ۱۳۹۵ تنظیم شده اما بصورت ابتدا به ساکن در بعضی نقاط پرودنده از وکالتنامه و در تنظیم سند اجاره و سند ثبتی ابتدا به ساکن گرفته شده است
    با تشکر

    12
    10
  15. با عرض سلام و خسته نباشید.
    من یه مغازه دارم که از پدر بزرگم به من رسیده نزدیک به ۷۰ ساله پیش سرقفلی اش رو خریده ،الان مالک ملکیت خوداش رو داده به اوقاف میخواستم ببینم اینجا مشکلی برا درست میشه و ارزش سرقفلی ما چقدر ازش کم میشه؟

    27
    12
    1. سلام خسته نباشید
      زمین کشاورزی به متراژ حدود ۵۰۰۰متر خریدیم که به ما نگفتن اوقافیه
      وقتی همه ی کارای سند رو انجام دادیم گفتن نمیشه سند زد چون اوقافیه باید نامه از اوقاف هم بیارین
      رفتیم اداره اوقاف بابت کارشناسی ۹۵۰تومن گرفتن و وقتی اومدن گفتن باید ۱۹میلیون به اوقاف بدین
      مگه همچین چیزی میشه
      مگه ارزش خود زمین چقد بوده که ما بخوایم ۱۹میلیون به اداره اوقاف بدیم که با خود صاحب قبلی هست اما ما همه ی پول زمین رو بهش دادیم و اون نمیاد پول اوقاف رو بده

      31
      10
      1. تورو خدا مردم رو گرفتار نکنید وقف یعنی مستاجر اداره اوقاف بودن
        درسته اجاره اوقاف ناچیزه ولی مالک نیستی شرع وعرف واخلاقی شما مدیون هستی اطلاعات ناقص لطفا ندید

        4
        1
  16. با سلام
    اینجانب ساکن استان یزد هستم و با کلی قرض و وام در حال حاضر با مالک خانه ای با وقف اولاد برای خرید در حال مذاکره هستم و ایشان اعلام میدارد که ملک ثبت اداره اوقاف نیست و بصورت قولنامه ای می باشد
    1- خرید و نوشتن قولنامه در بنگاه املاک جهت خریداری خانه ی مذکور کفایت میکند؟
    2- اهراز هویت مالک اصلی فعلی به چه صورت است؟
    3- در صورت خرید چگونه مالکیت اعیان خانه برای من ثبت می شود؟
    و احیانا اگر راهنمایی نسبت به این موضوع دارید اعلام بفرمایید
    لطفا در اسرع وقت مرا راهنمایی بفرمایید
    با سپاس فراوان

    16
    5
    1. سلام
      از شهرداری استعلام بگیر وضعیت مالکیت معلوم میشه که ایا اوقافی هست اگر بود سپس از اوقاف استعلام بگیر.
      غیر از این بود شهرداری بهت میگه ملک دارای سند رسمی هست یا خیر سند رسمی داشت از ثبت استعلام بگیر وضعیت سند که ایا در رهن و یا …. هست معلوم میشه
      چنانچه ملک فاقد سند رسمی باشد و اوقاف نیز نبود
      قولنامه معامله کن اما از اینکه فروشنده صاحب واقعی ملک هست اطمینان پیداکن در این مورد از مجاورین سوال و تاییدیه بگیر

      30
      6
    2. مواردی هم ازمعاملات اوقافی فقط باقولنامه انجام میشود نمونه ی اون همین وقف اولاد هستش

      6
      2
    3. با سلام
      بنده یک زمین کشاورزی دارم که وقف اولاد ذکور هست خواستم ببینم میتونیم این زمینرو به کس دیگه ای انتقال بدیم ودر دفتر اسناد رسمی به نامشون کنیم یا خیر؟باتشکر

      28
      12
  17. سلام ببخشید یه منزل دو طبقه۲۵۰ متری با سند اوقافی داریم که میخوایم انتقال سند بدیم میخواستم ببینم هزینه انتقال سند چقدر میشه حدودا؟

    26
    11
  18. سلام،سوالی داشتم اگر لطف کنید جوابگو باشید ممنون خواهم شد.مجتمعی ۹ واحدی هستیم هر واحد سند مجزای خود را دارد،یکی از واحدها می خواهد اپارتمان خود را به اوقاف وقف کند .چه مشکلاتی برای واحدهای دیگر بوجود خواهد امد؟ممنونم

    48
    18
    1. مشکلی برای همسایگان پیش نمیاد. چون ایشون واحد خودشون رو وقف می کنند و نه زمین کل ساختمون.

      11
      12
      1. سلام وقت بخیر
        مغازه اوقافی پیدا میشه؟
        واسه کسب و کار چون سرمایه کم دارم و حداقل اجاره ندم باز خیلی بهتره
        لطفا اگر سراغ داشتین تلگرام یا واتس اپ اطلاع بدین
        ۰۹۳۷۲۲۵۳۵۴۷
        مشهد

        7
        14
      2. سلام.سوال داشتم،ببنید یه ملک مخروبه هست،سند ۲ دانگ به نام ماست،۲دانگ به نام عموم،۲دانگ هم وقف هست ،حالا پدر و عموی بنده میتونن اقدام به فروش ملک یا ساخت و ساز بکنن؟

        36
        27
    2. سلام لطفا فکرای بیخود نکنید زمین اوقاف مثل ملکی هست متاسفانه بعضی ها فکر می‌کنند که هر وقت اداره اوقاف اراده کرد می‌تواند هانه را پس بگیرد در حالی که اینگونه نیست نصف زمین های ایران اوقاف هستن حدود 300000 واحد آپارتمان اوقاف هستند به نظر خودتون الکیه اداره اوقاف ی بیات بگه خونه هاتون و پس بدید اوقاف با ملک یکی هست و بهترین موقعیت برای صاحب خانه شدن هستند

      66
      72
    3. سلام سوالی داشتم خواهشا جوابشو بدین ،،،من شش ساله ک در یک خانه اوقافی زندگی میکنم ،این ملک از طریق مادرخانومم واسمون جورشد وازآشنایان انهابودن ، بدون اینکه قولنامه ای بنویسیم و هیچ پولی بدیم الان شش ساله اینجا هستیم ،حتی چندتاازهمسایه هامونم مثل مابودن ولی بعدها اون خونه ب خودشون دادن بدون هیچ پولی ،،حالا از نظر قانونی و وقفی من میتونم بعنوان صاحب خانه بشم وبرای خودم وام بگیرم ،ماتوی روستا هستیم و این ملک ها هیچ سندی ندارن ،حتی ملک های شخصی هم بصورت قولنامه ای هستش

      70
      38
    4. زمین کشاورزی چندسال پیش به صورت قولنامه خریدیم که اوقافی بوده آیا میشه برای سند یا دیوارچینی اقدام کرد؟

      83
      31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *