توصیه‌های اجاره و خرید خانه

غرب یا شرق تهران؟ کدام برای سکونت بهتر است

شرق یا غرب تهران کدام یک برای سکونت بهتر است

تهران کلان‌شهری بزرگ است که به جرات می‌توان گفت هر نقطه از آن مانند شهری مستقل بوده و از جهات گوناگون با منطقه دیگر تفاوت دارد. در میان مناطق مختلف تهران، خرید و یا اجاره مسکن در شرق و غرب این شهر در مقایسه با سایر مناطق آن طرفداران و متقاضیان بسیاری دارد که این موضوع به عوامل مختلفی مربوط می‌شود.

اگر برای خرید یا اجاره مسکن در شرق یا غرب تهران دچار سردرگمی شده‌اید، توصیه می‌کنیم ابتدا اطلاعات کاملی در این باره کسب کنید. ما در این مطلب سعی بر این داریم تا شما را با امکانات شرق و غرب تهران بیشتر آشنا کنیم تا انتخاب بهتری برای اجاره مسکن داشته باشید.

برای سکونت در تهران غرب بهتر است یا شرق؟

تهران کلان‌شهری بزرگ است که ۲۲ منطقه مختلف دارد. مناطق مختلف تهران به‌طورکلی به ۴ قسمت شمال و جنوب، شرق و غرب دسته‌بندی می‌شوند و هر قسمت ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی دارند.

شمال تهران همواره منطقه‌ای است که افراد ثروتمند و قشر مرفه جامعه را در خود جای داده و اجاره یا خرید خانه در این بخش هزینه بسیار زیادی دارد. در مقابل شمال، هر چه به سمت جنوب تهران حرکت می‌روید سطح رفاه و در آمد پایین تر می آید و عمدتا قشر ضعیف تر جامعه در جنوب تهران سکنا گزیده اند است. البته در این مورد استثنا هایی هم وجود دارد و در جنوب تهران هم محله هایی وجود دارد که محل زندگی افراد متمول است.

اما موضوعی که اغلب ذهن افراد را به خود جلب می‌کند اجاره یا خرید خانه در شرق یا غرب تهران است. چراکه این دو منطقه تفاوت فاحشی با یکدیگر نداشته و از نظر شرایط اقلیمی بسیار به هم شبیه‌اند. اما وجود برخی تفاوت‌ها هرچند کوچک باعث شده تا هر منطقه طرفداران خاص خود را داشته باشد.

مقایسه شرق و غرب تهران

برای این‌که شرق یا غرب تهران را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهید و یکی از این مناطق را برای خرید یا اجاره خانه انتخاب کنید، بهتر است به مقایسه این دو منطقه از جهات مختلف بپردازید. مقایسه شرق و غرب تهران را می‌توان از جنبه‌های زیر مورد بررسی قرار داد:

بافت اجتماعی

از نظر بافت اجتماعی، محله‌های شرق تهران در مقایسه با محله‌های غرب تهران از بافت قدیمی‌تری برخوردار هستند. چرا که قدمت محله های شرق تهران بیشتر از محله های غرب تهران است و عمدتا محله های غرب تهران محله های جدید هستند.

میزان مهاجر پذیری

در غرب تهران شاهد مهاجران بیشتری هستیم که اغلب از جنوب و غرب کشور برای ادامه زندگی به تهران مهاجرت کرده‌اند و این منطقه را برای ادامه زندگی برگزیده‌اند. اما در شرق تهران تعداد مهاجرین بسیار کم و محدود است و اغلب مهاجرین از بخش‌های شمال و شرق کشور هستند.

سنت و مدرنیته

خصوصیات مردم ساکن در مناطق غرب تهران شباهت عجیبی به غرب دنیا دارد. از این جهت که در غرب دنیا و غرب ایران مردم اغلب خواستار زندگی‌های مدرن و جدید هستند. حال آنکه مردم مناطق شرق تهران مانند بخش‌های شرقی دنیا، اغلب سنت‌گرا هستند. اگر به سبک پوشش و نوع معماری‌ها بیشتر دقت کنید، کاملا به این موضوع پی خواهید برد.

مرکز خرید باملند

بافت مسکونی

بر اساس اطلاعات و تحقیقات، ساختمان‌ها و جاده‌های احداث شده در شرق تهران از میانگین عمر بیشتری برخوردارند. اما در غرب تهران پروژه‌های عمرانی وسیع و گسترده‌ای در حال اجرا هستند. همچنین در قسمت غرب شهر شاهد بناهای مهندسی‌سازی زیادی هستیم.

امنیت و ایمنی

باتوجه به آمار به دست آمده به جرات می‌توان گفت در شرق تهران میزان جرایم بسیار کمتر است و مردم ساکن در این ناحیه احساس امنیت بیشتری را در مقایسه با غرب‌نشینان تجربه می‌کنند. اما در غرب تهران به دلیل شهرسازی اصولی تر و خیابان های وسیع تر و قانونمند بودن مردم به قوانین و مقررات رانندگی، میزان حوادث رانندگی و خسارات ناشی از آن بسیار کمتر است.

مقایسه غرب و شرق تهران

معرفی بهترین مراکز خرید تهرانپارس

 

مقایسه از نظر تغذیه و رستوران

اگر بخواهیم ساکنان شرق و غرب تهران را از نظر نوع تغذیه با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که شرق‌نشینان مردمی علاقمند به غذاهای سنتی هستند. در این منطقه بیشترین تعداد رستوران‌ها و کبابی‌های سنتی را مشاهده می‌کنیم که از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. همین قضیه در مورد فست‌فود و فست‌فودی‌ها در غرب تهران صدق می‌کند. مردم ساکن در این منطقه علاقمند به فست‌فود هستند و فست‌فودی‌های بسیاری در این منطقه به فعالیت می‌پردازند.

فروشگاه و مراکز تجاری

اگر قصد خرید دارید و نمی‌دانید شرق یا غرب تهران را برای خرید انتخاب کنید، بهتر است بدانید که در قسمت غرب تهران مراکز تجاری و پاساژهای مختلفی وجود دارد، اما در شرق این شهر بزرگ، معمولا مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی بیشتر به چشم می‌خورند.

مرکز خرید اپال

مرکز خرید اپال کجاست و چه امکاناتی دارد؟

آب و هوا

اما علاوه بر موارد بیان شده از امکانات غرب تهران و امکانات شرق تهران، در گذشته غرب تهران از نظر آب و هوا و شاخص آلودگی هوا شرایط مطلوبی نسبت به دیگر نقاط تهران داشت، اما به دلیل بلند مرتبه سازی زیاد در و افزایش تراکم جمعیت در غرب تهران در سال‌های اخیر، میزان آلودگی هوا بیشتر از شرق تهران شده است؛ بنابراین برای افرادی که به بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند، خرید خانه در غرب تهران توصیه نمی‌شود.

تراکم جمعیت

در شرق تهران تراکم ساختمان‌ها بیشتر و در نتیجه آن تراکم جمعیت بسیار زیاد است، اما رعایت استانداردهای شهرسازی در غرب تهران، با وجود جمعیت زیاد، تراکم زیادی وجود ندارد.

 

فضای سبز

اگر اهل تفریح و گشت‌وگذار هستید، باید گفت شرق تهران فضاهای سبز متعددی وجود دارند که از سابقه و قدمت بالایی برخوردارند. اما غرب تهران دارای مکان های تفریحی سرپوشیده مدرن بیشتری است.

اقلیت‌های مذهبی

در شرق تهران وجود اقلیت‌های مذهبی چون ارمنی‌ها، زرتشتی‌ها و کلیمی‌ها بسیار است.‌ این اقلیت‌ها بیشتر در مناطقی از جمله نظام آباد، مجیدیه، تهران‌پارس و میدان امام حسین ساکن هستند. همچنین در شرق تهران به دلیل قدمت بیشتر محله هایش، تعداد اماکن مذهبی مانند مسجد، کلیسا، کنیسه و… نسبت به غرب تهران بیشتر است.

کلیسای تارگمانچاتس در شرق تهران

مراکز نظامی و پادگان ها

در شرق تهران مراکز نظامی و پادگان‌های زیادی نظیر قصر فیروزه، پارچین، شهرک امام حسین، کوهک، لویزان و… وجود دارند. اما در بخش غربی تهران تنها مراکزی نظیر قلعه مرغی، مهر آباد و مراکزی اطراف بزرگراه باکری از مناطق حساس محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

تهران شهری بزرگ با محله‌های متفاوت است که هر یک ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی را به ساکنین خود ارائه می‌دهند. در این مقاله به مقایسه و بررسی غرب و شرق تهران پرداختیم و این دو منطقه را از جهات مختلف نظیر بافت اجتماعی، سنت و مدرنیته، تراکم جمعیت، آب و هوا، مراکز تجاری و تفریحی، نوع تغذیه و… مورد بررسی قرار دادیم.

اگر هنوز برای خرید یا اجاره خانه در شرق و غرب تهران دچار سردرگمی و ابهام هستید بهتر است حتما گشتی در این مناطق بزنید و پس از مشاهده و بررسی‌های لازم، محل مناسب با ایده‌آل‌هایتان را برای سکونت انتخاب کنید.

به نظر شما کدام محله برای سکونت و زندگی بهتر است غرب یا شرق تهران؟ دیدگاه خود را درباره محله های شرق و غرب تهران برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط

چگونه بهترین محله برای خرید خانه و زندگی را انتخاب کنیم؟

خریدن اولین خانه یک تصمیم مهم و یک معامله بزرگ است و صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست. محل زندگی شما جایی است که بعد از خانواده و دوستانتان بیشترین انس و […]

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

معرفی منطقه 2 تهران

منطقه 2 تهران یکی از بهترین مناطق این شهر از لحاظ سکونت است. این منطقه از 9 ناحیه تشکیل شده که آریاشهر، گیشا، سعادت آباد، طرشت، شهرآرا، شهرک ژاندارمری، فرحزاد […]

معرفی منطقه 5 تهران و خرید خانه در این منطقه

خرید خانه و صاحب‌خانه شدن اگر بزرگترین آرزوی هر خانواده‌ای نباشد، بی‌شک از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این امر در سال‌های اخیر و خصوصا در کلان‌شهرها بسیار سخت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *