بازار مسکن تهران

محله پونک محله خیابان‌های آرام

بیشتر غرب‌نشینان به خوبی با محله پونک آشنا هستند. محله‌ گل‌های پونه در غرب تهران که برای سکونت بسیار پرطرفدار است. با امکانات محله پونک از جمله بوستان نهج‌البلاغه و دسترسی پونک مراکز خرید، آپارتمان‌های نوساز و سکوت و آرامشش تبدیل به یکی از محله‌های محبوب غرب تهران برای خرید آپارتمان یا اجاره خانه شده. اگر قصد خرید آپارتمان در  پونک را دارید یا مایل به اجاره آپارتمان در پونک هستید این مطلب راهگشا خواهد بود:

پونک کجاست؟

محله پونک از محله های غرب تهران است که قسمتی از آن در منطقه 2 و بیشتر آن در منطقه 5 واقع شده است. این محله از شرق به رودخانه پونک محدود می‌شود. از نظر موقعیت پونک از شرق با شهرک غرب و سعادت آباد از جنوب با باغ فیض از غرب با محله های همچون شاهین و جنت آباد و از شمال با المهدی (چهار دیواری)  همسایه است محله پونک از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل شده است. بلوار میرزابابایی این محله را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. خیابان های سردار جنگل و بلوار عدل از معروف‌ترین خیابان های پونک به حساب می‌آیند.

خرید آپارتمان در محله پونک

آب‌وهوای مناسب و دسترسی خوب سبب رونق خرید خانه در محله پونک شده است و آپارتمان‌ها در متراژهای متفاوت ساخته شده‌اند. از آن‌جا که بافت محله را آپارتمان‌های نوساز تشکیل می‌دهد و اکثر ساختمان‌ها چند طبقه هستند برای پیدا کردن خانه‌ی دلخواه و خرید خانه در محله گل‌های پونه با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوید. سایت کیلید نیز مرجعی مطمئن برای آگاهی از قیمت خرید آپارتمان در پونک است.

 

 در همین رابطه بخوانید:


اجاره آپارتمان در پونک

قیمت خرید و فروش و رهن و اجاره آپارتمان در محله پونک با توجه به مکان و امکانات آپارتمان و اینکه آپارتمان‌های نوساز را انتخاب کنید یا قدیمی‌ساز متفاوت است و در بازه‌های قیمتی مختلف می‌توان واحدهای متعددی پیدا کرد.

برای اجاره آپارتمان در محله پونک فراموش نکنید که بخشی از محله در منطقه 2 و بخشی در منطقه 5 قرار دارد. بنابراین ممکن است بین اجاره آپارتمان در محله پونک در این دو منطقه اختلاف قیمت وجود داشته باشد. در کل قیمت مناسب اجاره آپارتمان در محله پونک سبب شده اقبال به این محله زیاد باشد.

تاریخچه محله

مثل بسیاری از محلات تهران، در محله پونک نیز در گذشته باغ‌های بزرگ و فراوانی وجود داشته که به مرور به دلیل ساخت آپارتمان‌های نوساز از بین رفته‌اند و امروز تعداد کمی از درختان این باغ‌ها باقی مانده است. گفته می‌شود ساکنان قدیمی، مهاجرانی از خراسان بودند که شغل اصلی آن‌ها باغبانی بود. با این تفسیر چگونگی ایجاد باغ‌های پردار و درخت این محله هم مشخص می‌شود.

قدمت این ده به بیش از هشتصد سال می‌رسد و درخت بید معروفی در محله وجود دارد که نشان‌دهنده این قدمت است.

دو روایت برای نام‌گذاری وجود دارد: روایت اول فراوانی گل‌های پونه در این منطقه بوده که سبب شده آن را به نام محله پونک یا محله گل‌های پونه بنامند و روایت دوم، وجود روستایی به نام پوئینک در این منطقه بوده که بعدها شکل تلفظش کمی تغییر کرده اما خود کلمه کاملا از بین نرفته است.

 

 در همین رابطه بخوانید:


دسترسی محله پونک

بیشتر محله پونک در منطقه 5 و بخش کوچکی از آن در منطقه 2 قرار دارد. محله گل‌های پونه برای غرب‌نشینان از لحاظ موقعیت جغرافیایی از شرق به جنت‌آباد، از غرب به دره پونک، از شمال به حصارک و از جنوب به محله باغ فیض یا بزرگراه شهید همت محدود می‌شود.

بنابراین بزرگراه‌های شهید همت، شهید حکیم، نیایش و ستاری برای ساکنان و دسترسی پونک وجود دارند و تردد را به سایر محلات آسان می‌کنند.

ایستگاه تاکسی آن نیز به اکثر نقاط تهران تاکسی دارد و در دسترسی محله پونک به عنوان بازوی کمکی عمل می‌کند.

BRT: دسترسی پونک برای افرادی که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند راحت است و خط 10 اتوبوس تندرو در بزرگراه اشرفی اصفهانی که از میدان آزادی شروع می‌شود و به دانشگاه علوم تحقیقات منتهی می‌شود در سه ایستگاه پونک، مخبری و مجتمع قضایی برای اهالی پونک در دسترس است.

ایستگاه های مترو:

این محله دارای ایستگاه مترو نیست. و با نزدیک ترین ایستگاه مترو فاصله زیادی دارد. اما از نزدیک ترین ایستگاه های مترو به محله پونک می‌توان از ایستگاه های مترو اشرفی اصفهانی و شهید ستاری و ایستگاه مرزداران نام برد.

امکانات این محله

پونک با داشتن امکانات خوب که بیشتر نیازهای غرب‌نشینان را پوشش می‌دهد، محله‌ای مناسب برای زندگی است. چند مدرسه دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف در این محله وجود دارند جزو امکانات محله پونک هستند و دانشگاه علوم تحقیقات مرکز تحصیلات تکمیلی این محله است.

مراکز خرید

از امکانات محله پونک می‌توان به مراکز خرید این محله که مشهور و پرطرفدار هستند اشاره کرد. مرکز خرید تیراژه و بوستان با داشتن مغازه‌های متعدد تبدیل به محلی برای تفریح و خرید غرب‌نشینان و حتی محله‌های مجاور شده است. فروشگاه زنجیره‌ای شهروند و بازار میوه و تره‌بار بلوار کمالی برای فراهم کردن مایحتاج روزانه در دسترس هستند.

بلوار میرزا بابایی نیز به رستوران‌ها و فودکورت‌هایش مشهور است. مسجد امام علی نیز در همین بلوار جهت امور مذهبی و برپایی اعیاد و مراسم عزاداری ایجاد شده است. امامزاده عین علی زین علی نیز از مکان‌های قدیمی زیارتی این منطقه است.

مراکز درمانی

در پونک بیمارستان وجود ندارد و بیمارستان عرفان نیایش نزدیک ترین بیمارستان به این محله است، اما مجتمع پزشکان و کلینیک‌ها جهت امور درمانی پذیرای غرب‌نشینان هستند.

بوستان ها و پارک ها

جهت تفریح و گردش نباید از بوستان نهج‌البلاغه غافل شد که با طبیعت زیبا و امکاناتش برای گذران اوقات فراغت مکان مناسبی است و جزو امکانات محله پونک به شمار می‌رود. وسعت بوستان نهج‌البلاغه 35 هکتار است. جاذبه‌های بوستان نهج‌البلاغه عبارتند از:

  • شهربازی سرزمین شگفت‌انگیز
  • پیست پرش در آسمان
  • سافاری پارک وحشت
  • قایق پرش درآب

با داشتن این امکانات بوستان نهج‌البلاغه پاتوق خوبی برای ساکنان محله به شمار می‌رود. از دیگر مراکز تفریحی پونک پردیس سینمایی زندگی است که 5 سالن نمایش دارد. مناسب بودن دسترسی پونک سبب شده این بوستان پربازدید باشد.

از دیگر پارک های این محله

  • بوستان پونک
  • بوستان فراز
  • پارک شاهد

را می‌توان نام برد.

مراکز مهم اداری و آموزشی

دیوان عدالت اداری و اداره کل ثبت احوال تهران از جمله مراکز مهم دولتی در محله پونک هستند. همچنین دانشگاه علم و فرهنگ و 4 مرکز از دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان مرکزی، واحد علوم و تحقیقات تهران، واحد تهران مرکزی و واحد تهران غرب در این محله واقع شده اند.

بافت پونک

ساخت وساز در بیشتر مناطق غرب تهران از جمله این منطقه پس از انقلاب اسلامی رونق گرفت؛ به همین دلیل از لحاظ شهرسازی این محله تفاوت‌هایی با سایر محلات قدیمی‌تر دارد. از جمله این تغییرات می‌توان به خیابان‌های پهن و آپارتمان‌های نوساز اشاره کرد. بیشتر بافت این محله را آپارتمان‌های نوساز تشکیل می‌دهند و خانه‌های ویلایی و قدیمی‌ساز تقریبا به ندرت دیده می‌شود.

مختصر درمورد پونک:

▪️منطقه: 5 تهران
▪️محل استقرار: شمال غرب تهران
▪️بافت محله: اکثرا نو‌ساز
▪️همسایه های محلی: شرق به بزرگراه یادگار امام | غرب به بزرگراه سرلشکر ستاری | شمال به بزرگراه آبشناسان | جنوب به بزرگراه همت
▪️دسترسی‌های محلی: بزرگراه اشرفی اصفهانی، بزرگراه سرلشکر ستاری، بزرگراه آبشناسان، بزرگراه یادگار امام
▪️اماکن مهم: دیوان عدالت اداری و اداره کل ثبت احوال تهران، بوستان آموزش ترافیک، مرکز خرید بوستان، مرکز خرید تیراژه، بوستان نهج‌البلاغه
▪️ایستگاه مترو : ندارد
▪️ایستگاه BRT: دارد
▪️سطح قیمت: متوسط

مطالب مرتبط

اقدسیه محله اعیان نشین شمال شرق تهران

اقدسیه از محله های قدیمی و خوش آب و هوای شمال شهر تهران است. این محله اعیان نشین در منطقه 1 شهرداری تهران قرار دارد و یکی از محله‌های شهرستان […]

معرفی محله هروی – حسین آباد تهران

حسین آباد نام محله‌ای است در شمال شرقی شهر تهران. این محله قدیمی و خوش آب و هوا در منطقه 4 شهرداری تهران واقع شده و یک محله دیگر به […]

معرفی اختیاریه؛ محله‌ صاحب اختیار قاجار

اختیاریه نام محله‌ای قدیمی و خوش آب و هوا در شمال تهران است. این محله به خاطر امکانات و دسترسی خوبی که دارد از محله‌های پرطرفدار برای خرید خانه و […]

همه چیز درباره منطقه 3 تهران و خرید خانه در این منطقه

  منطقه 3 تهران که در بخش شمال شرقی تهران واقع شده است یکی از مناطق خوب برای خرید خانه و سرمایه‌گذاری در زمینه ملک است. قیمت خرید خانه در […]

محله نارمک، محله‌ی 100 میدان شرق تهران

محله نارمک محله‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شمال شرق تهران و منطقه 8 شهرداری است که به صد میدان نیز مشهور است. بافت نارمک منظم است و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *