طراحی فضای باز

نورپردازی حیاط با کمک گرفتن از ریسه‌های روشنایی

ریسه‌های روشنایی حیاط

 

چراغانی و نورپردازی و استفاده از نور در فضای بیرون خانه، حیاط، پاسیو و تراس نکته‌ای است که اکثر اوقات در طراحی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. استفاده از نور و نورپردازی در فضای بیرونی باعث افزایش حس تعلق و حضورپذیری در فضاهای یاد شده می‌شود. وقتی نورپردازی در حیاط خانه مناسب باشد، شما می‌توانید مهمانی‌های خود را در ماه‌های گرم سال در حیاط خانه خودتان و فضای باز برگزار کنید. ریسه‌های روشنایی یکی از وسایلی است که می‌توان با کمک گرفتن از آن نورپردازی مناسب کرد.

از طرف دیگر در سال‌های اخیر خانه‌های قدیمی حیاط‌دار زیادی تبدیل به کافه شده‌اند. کافه‌هایی که در طول شبانه روز افراد زیادی برای گذران وقت و قرارهای کاری به آنجا می‌روند. در نتیجه چراغانی و نورپردازی حیاط کافه باید مورد توجه قرار بگیرد. آن دسته از افرادی که در مناطق مختلف ویلای تفریحی نیز دارند به نورپردازی باید توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در متن زیر توضیحاتی در مورد موارد زیر ارائه شده است:

  • به چه ابزاری برای چراغانی و روشنایی نیاز است.
  • ریسه‌های روشنایی چیست و چند حالت دارد.
  • ریسه‌های روشنایی چگونه در فضای بیرونی نصب می‌شوند.
  • اگر فضای بیرونی مکان مناسبی برای نصب ریسه‌ها نداشت چه می‌توان کرد؟

 

ریسه‌های روشنایی حیاط

 

نورپردازی مناسب در حیاط و بر روی دیوارها و نرده‌ها و درختان یکی از الویت‌های اصلی در این موضوع است. اگر در حیاط خانه درختی ندارید می‌توانید از فنس‌های مرتفع کمک بگیرید. با کمی حس هنرمندانه می‌توانید با ساده‌ترین وسایل فضای بیرونی خانه را نورپردازی کنید.

 

برای نورپردازی در فضای بیرونی خانه به چه وسایلی احتیاج است؟

نوع وسایل مورد نیاز شما ارتباط مستقیمی با بزرگی و یا کوچکی پروژه شما دارد. اما به طور معمول وسایل زیر مورد نیاز است:

  • چراغ‌های ریسه‌ای تزئینی
  • سیم سیار بلند
  • متر
  • مداد و خودکار
  • گیره و قلاب
  • دریل و تجهیزات مربوطه به دریل
  • نردبان

اما در فضاهای بزرگتر به وسایل بیشتری نظیر سیم چین و بست قورباغه‌ای، پیچ بست، گیره دایره‌ای، قفل گیره‌ای و … نیاز است.

همچنین برای خانه‌هایی که درون آن‌ها درخت یا ارتفاع بلندی وجود ندارد باید وسایلی نظیر  میله آهنی 4 متری یا تنه چوبی 4 متری، چکش، پیچ و مهره، میلگرد و بست کمربندی استفاده کرد.

 

فضای بیرونی

 

 

فاصله استاندارد لامپ‌ها از یکدیگر در کمترین فاصله باید 15 سانتی‌متر باشد. بیشترین فاصله دو لامپ از یکدیگر نباید بیشتر از 100 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند.

 

قبل از شروع نورپردازی و چراغانی کردن فضای بیرونی نکات زیر را انجام دهید:

مکان و فضایی که قرار است روشنایی را در آنجا انجام دهید، انتخاب کنید.

اینکه قبل از شروع هرکاری برنامه داشته باشید بسیار مهم است. در ابتدا به خوبی فضای بیرونی حیاط خانه خود را بررسی کنید. در انتخاب سختگیری نکنید و سعی کنید مکانی مناسب برای چراغانی و نورپردازی انتخاب کنید. حواستان به منبع برق و طول سیم‌های انتخابی باشد. اگر در حیاط خانه پریز برق نیست با یک مشکل جدی رو به رو هستید. با توجه به ایده نورپردازی و طراحی، مکانی را برای پریز برق خود انتخاب کنید. سعی کنید موقعیت پریز به گونه ای باشد که در دیگر بخش‌های حیاط به پریز دیگری احتیاج نشود.

 

متراژ تقریبی سیم‌کشی مورد نیاز برای ریسه‌های روشنایی را مشخص کنید

قبل از خرید رشته‌های نورانی برای چراغانی با یک اندازه گیری حدودی نیاز به سیم برق را برآورد کنید. به شکل و حالتی که قرار است این رشته‌های سیم آویزان شوند نیز توجه کنید و در اندازه گیری لحاظ کنید. وقتی به مقدار تقریبی طول مورد نظر خود رسیدید، کمی بیشتر  سیم رشته‌ای خریداری کنید تا موقع چراغانی و نورپردازی کم نیاید.

 

فضای بیرونی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ریسه‌ها، لامپ‌ها و ابزار و وسایلی که احتیاج دارید را خریداری کنید

کاری که تصمیم به شروع کردن آن را دارید ضمن اینکه صبر و حوصله زیادی می‌خواهد، نیاز به خریدن وسایل زیادی نیز دارد. در همین ابتدای کار یک موضوع را با خودتان حل و فصل کنید. این موضوع به خرید ارزان و گران مربوط می‌شود. بودجه مشخصی برای نورپردازی و روشنایی فضای حیاط خانگی خود اختصاص دهید و نسبت به آن خرید وسایل و لوازم را انجام دهید.

داشتن مهر استاندارد وسایل و لوازمی که خریداری می‌کنید بسیار مهم است. اگر مهر استاندارد را وسیله‌ای نداشته باشد امکان دارد تمام زحمات شما در کسری از ثانیه از بین برود. پس اگر وسیله‌ای کم قیمت بدون مهر استاندارد را دیدید از خریدن آن صرف نظر کنید. با خرید تجهیزات و وسایل استاندارد می‌توانید در سال‌های متوالی از این روشنایی و نورپردازی استفاده کنید.

در ریسه‌های چراغانی به طور معمول ریسه و لامپ به صورت جداگانه به فروش می‌رسند. برای لامپ شما می‌توانید از لامپ‌های 14 تا 18 استفاده کنید و طول استاندارد ریسه آن می‌تواند با توجه به نیاز شما در اندازه 60 سانتی‌متری تا 7 متری انتخاب شوند.

 

فضای بیرونی

 

 

داشتن مهر استاندارد وسایل و لوازمی که خریداری می‌کنید بسیار مهم است. اگر مهر استاندارد را وسیله‌ای نداشته باشد امکان دارد تمام زحمات شما در کسری از ثانیه از بین برود.

 

مشخص کنید هر یک از لامپ‌ها قرار است در کجای رشته سیم قرار بگیرند. پس موضوعی که بسیار اهمیت پیدا می‌کند طرح و ایده‌ای برای ریسه‌های روشنایی خود داشته باشید. پس اگر طرح و ایده‌ای ندارید می‌توانید با یک طراح مشورت کنید.

طول عمر روشنایی، برای خریداران خیلی اهمیت دارد. اینکه لامپی که برای ریسه روشنایی خود خریداری می‌شود، سال‌ها بتواند برای آن‌ها کار کند. از جایگزین‌های مناسب برای لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های LED است. لامپ‌هایی که هم نور بهتری دارند و هم عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند.

اینکه علاقمند به استفاده از چه رنگ روشنایی هستید به سلیقه شما بستگی دارد. بعضی‌ها دوست دارند زردی نور بشتری در محیط حیاط خود داشته باشد. بعضی از افراد دوست دارند رنگ محیط گرم و مجذوب کننده باشد.

فاصله استاندارد لامپ‌ها از یکدیگر در کمترین فاصله باید 15 سانتی‌متر باشد. بیشترین فاصله دو لامپ از یکدیگر نباید بیشتر از 100 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند. اما ریسه‌های روشنایی را چگونه باید آویزان کرد؟

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مکان قرارگیری ریسه‌ها را مشخص کنید

در ابتدای کار باید به طور تقریبی محل قرارگیری ریسه‌های روشنایی را مشخص کنید. اگر در این کار شخصی به شما کمک کند بهتر است. ریسه‌ها را با کمک چسب به طور تقریبی به دیوار بچسبانید و با کمک گرفتن از یک مداد یا خودکار نقاطی که قرار است بست و یا نگهدارنده روی دیوار نصب شوند را علامت‌گذاری کنید.

محل قرارگیری ریسه‌های روشنایی می‌تواند بر روی درختان، فنس‌ها، میله‌ها و گوشه‌ای از سقف باشد زیرا بست‌ها و نگهدارنده‌ها روی بخش‌های گفته شده به راحتی نصب می‌شوند.

اگر در حیاط خود فضایی مناسب برای نصب ریسه‌های روشنایی را ندارید، باید خود دست به کار شوید و با کمک گرفتن از میله‌ها، مکان و فضای مناسب برای قرارگیری این ریسه‌ها را ایجاد کنید.

 

ریسه‌های روشنایی حیاط

 

تجهیزات مورد نیاز برای ریسه‌های روشنایی را نصب کنید

برای نصب لامپ‌ها به ریسه‌ها، دو راه پیش پای شما است. راه اول این است که لامپ‌ها به طور مستقیم به سیم وصل شوند. راه دیگر این است که لامپ‌ها به کمک یه رشته سیم دیگر به سیم اصلی ریسه، وصل شوند.

در حالتی اتصال به سیم به صورت مستقیم نیاز است که ریسه‌های شما طول زیادی داشته باشند و در محیطی که در حال زندگی هستید وزش باد زیاد باشد.

 

چراغانی و نورپردازی

 

آویزان کردن لامپ‌ها

زمانی که قلاب‌ها را در مکان‌های از پیش مشخص شده نصب کردید و ریسه‌ها را در جای خود قرار دادید، نوبت به قرارگیری لامپ‌ها می‌شود. دو شاخه برق و یا سیم ریسه‌ها را به صورت مستقیم به پریز برق وصل کنید.

در ابتدا فقط یک لامپ را به ریسه وصل کنید تا از صحت کارکرد درست آن مطمئن شوید. بعد از اطمینان سیم را از برق در بیاورید و مابقی لامپ‌ها را به ریسه روشنایی وصل کنید. پس از قرار دادن لامپ‌ها به ریسه با توجه به ایده طراحی و محل قرارگیری بست‌ها، شروع به جایگذاری کامل ریسه روشنایی در فضای حیاط خانه کنید.

 

چراغانی و نورپردازی

 

 

محل قرارگیری ریسه‌های روشنایی می‌تواند بر روی درختان، فنس‌ها، میله‌ها و گوشه‌ای از سقف باشد زیرا بست‌ها و نگهدارنده‌ها روی بخش‌های گفته شده به راحتی نصب می‌شوند.

 

اگر فضای بیرونی مکان مناسبی برای نصب ریسه‌ها نداشت چه می‌توان کرد؟

اگر در حیاط و فضای بیرونی خود درخت یا دیوار ندارید، شما به وسایل جانبی برای نصب ریسه‌ها احتیاج دارید.

اگر از فنس چوبی در حیاط خود استفاده می‌کنید و ارتفاع آن به اندازه کافی برای نصب ریسه‌ها مناسب نیست، شما می‌توانید با نصب میله‌‌های چوبی 3 متری در کنار فنس‌های خود، مکان مناسبی برای قرارگیری ریسه‌های روشنایی خود ایجاد کنید.

اگر این ریسه روشنایی قرار است در فضای سبز حیاط قرار بگیرد، بهترین کار نصب چند میله آهنی به ارتفاع 4 متر است. چند میلگرد که سر آن‌ها به شکل قلاب در آمده است در کنار این میله‌های 4 متری برای استحکام نصب می‌شوند.

بر روی پرگولا و آلاچیق حیاط چگونه می‌توان ریسه‌های روشنایی نصب کرد؟

بهترین راهکار برای نصب ریسه‌های روشنایی بر روی پرگولا و آلاچیق سقف آن‌ها است. سیم‌ها به راحتی یا دور سقف پیچیده می شوند یا با کمک گرفتن بست و قلاب و تجهیزات به راحتی به سقف نصب می‌شوند.

 

چراغانی و نورپردازی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نتیجه گیری:

  • نورپردازی و استفاده از نور در فضای بیرون خانه، حیاط، پاسیو و تراس نکته‌ای است که اکثر اوقات در طراحی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
  • وقتی نورپردازی در حیاط خانه مناسب باشد، شما می‌توانید مهمانی‌های خود را در ماه‌های گرم سال در حیاط خانه خودتان و فضای باز برگزار کنید.
  • وسایل مورد نیاز برای نصب روشنایی و نورپردازی مناسب: چراغ‌های ریسه‌ای تزئینی، سیم سیار بلند، متر، مداد و خودکار، گیره و قلاب، دریل و تجهیزات مربوطه به دریل و نردبان.
  • مکان و فضایی که قرار است روشنایی را در آنجا انجام دهید، انتخاب کنید. این مکان باید باعث نورپردازی مناسب شود.
  • حواستان به منبع برق و طول سیم‌های انتخابی باشد. اگر در حیاط خانه پریز برق نیست با یک مشکل جدی رو به رو هستید.
  • از جایگزین‌های مناسب برای لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های LED است. لامپ‌هایی که هم نور بهتری دارند و هم عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند.
  • در ابتدا فقط یک لامپ را به ریسه وصل کنید تا از صحت کارکرد درست آن مطمئن شوید. بعد از اطمینان سیم را از برق در بیاورید و مابقی لامپ‌ها را به ریسه روشنایی وصل کنید.
  • محل قرارگیری ریسه‌های روشنایی می‌تواند بر روی درختان، فنس‌ها، میله‌ها و گوشه‌ای از سقف باشد زیرا بست‌ها و نگهدارنده‌ها روی بخش‌های گفته شده به راحتی نصب می‌شوند.
  • بهترین راهکار برای نصب ریسه‌های چراغانی و نورپردازی بر روی پرگولا و آلاچیق سقف آن‌ها است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *