طراحی فضای باز

حیاط خانگی دلپذیر با طعم و بوی روستا

حیاط خانگی

 

خانواده گیبسون خانه خود را چند سال پیش خریداری کرده‌اند. یک خانه معمولی در گوشی‌ای از شهر. امکانات این خانه همانند دیگر خانه‌ها بود و چیزی بیشتر از خانه‌های دیگر نداشت. بازسازی کوچکی در ابتدای خانه و بر روی استخر و فضای درونی خانه صورت گرفت و با یک زندگی سالم و شاد خانواده گیبسون در این خانه به ادامه زندگی می‌پرداختند. در همین حال که آن‌ها از امکانات خانه خود استفاده می‌کردند به این فکر افتادند که آیا این امکانات حیاط خانگی احتیاجات زندگی آن‌ها را تامین می‌کند؟

خانواده گیبسون به فکر فرو رفتند. پس از فکر کردن بالاخره به جواب رسیدند:خیر. آن‌ها تصمیم گرفتند طراحی جدیدی برای حیاط خانه خود داشته باشند. اما این یک طراحی معمولی نبود. درون ذهن خانواده گیبسون پر از ایده‌های مختلف با کارایی مختلف بود. آن‌ها می‌خواستند حداکثر استفاده را از حیاط خانه خود ببرند. خانواده گیبسون متشکل از ۴ نفر است. پدر و مادر و دو فرزند پسر.

در نتیجه در ایده‌های طراحی باید راحتی این دو فرزند دیده می‌شدند. خانه آن‌ها در سال 1962 طراحی و ساخته شده است و سبک معماری داخلی و فضای بیرونی آن نسبت به همان سال‌ها است.

 

فضای سبز

 

 

خانواده گیبسون متشکل از ۴ نفر است. پدر و مادر و دو فرزند پسر. در نتیجه در ایده‌های طراحی باید راحتی این دو فرزند دیده می‌شدند.

 

سپردن طراحی به یک معمار منظر

با کش و قوس‌های فراوان و وجود مشکلات مختلف پیش پای خانواده گیبسون، آن‌ها تصمیم گرفتند حیاط خانه را خودشان طراحی کنند. آن‌ها ایده‌های بسیار مختلفی برای طراحی حیاط داشتند ولی هنگامی که شروع به کار کردند متوجه سختی مسیر و نیاز به تلاش فراوان برای رسیدن به هدف نهایی شدند.

این موضوع باعث شد خانواده گیبسون به فکر سپردن کار طراحی به یک طراح منظر افتادند. درست است سپردن کار به یک طراح هزینه بر است اما دلیل کار آن‌ها کاملا مشخص بود. انتخاب فردی با تجربه در زمینه طراحی منظر آن‌ها را به رسیدن هرچه بیشتر و سریع‌تر به هدفشان کمک می‌کرد.

برای انتخاب فردی مناسب تحقیقات بسیاری انجام دادند. پس از جستجوهای فراوان با یک طراح منظر آشنا شدند. در سابقه طراحی این طراح منظر پروژه‌های بزرگ مقیاس فضای سبز عمومی و فضای سبز شرکت‌های معتبر خصوصی دیده می‌شد. جلسات خانواده گیبسون و معمار منظر آغاز شد و هر کدام شروع به تبادل ایده‌های ذهنی با یکدیگر کردند.

 

حیاط خانگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

نقش تحصیلات خانواده گیبسون بر روی ایده‌ها

سابقه تحصیلی خانواده گیبسون روانشناسی است. یکی از کتاب‌هایی که بسیار این خانواده را تحت تاثیر خود قرار داده بود، آخرین کودک جنگل نوشته ریچارد لوو بود. آن‌ها می‌خواستند تجربیات خود از این کتاب را در طراحی منظر خود به کار ببرند.

لوو در کتاب خود از رابطه انسان با طبیعت و الهام گیری از روی طبیعت و همچنین سلامت روح کودکان در طبیعت سخن می‌گوید. آیسلین مادر خانواده می‌گوید:‌طراحی فضای بیرونی خانه همانند طراحی فضای داخلی خانه بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

با آرزوهای بلند پروازانه، خانواده گیبسون ایده‌های خود را با طراح منظر به اشتراک گذاشتند تا فضای خارجی هم برای فرزندان مناسب باشد و هم بزرگسالان بتوانند لذت کافی از این حیاط را ببرند. در ایده‌های آن‌ها این حیاط همچنین دارای چند اتاق برای استراحت، اتاق بازی، تفریح، گیاه‌کاری و نگهداری حیوانات بود.

 

فضای سبز

 

 

خانواده گیبسون تصمیم گرفتند فضای سبز حیاط خانه را خودشان با کمک یک طراح منظر طراحی کنند. پس از جستجوهای فراوان با یک طراح منظر آشنا شدند. در سابقه طراحی این طراح منظر پروژه‌های بزرگ مقیاس فضای سبز عمومی و فضای سبز شرکت‌های معتبر خصوصی دیده می‌شد.

 

فرآیند طراحی حیاط خانگی خانواده گیبسون

قبل از طراحی: در این خانه یک استخر بزرگ وجود داشت که در فصل تابستان برای تفریح بچه‌های خانواده گیبسون بسیار مناسب بود. اما هنگامی که با هزینه سنگین بازسازی این استخر روبرو شدند، خانواده گیبسون با توجه به مخارج بازسازی تصمیم به پر کردن آن گرفتند.

بعد از طراحی: بعد از تکمیل طراحی این خانه توسط طراح منظر آن‌ها برای شروع کار با یک پیمانکار مذاکره کردند و پس از انعقاد قرارداد شروع به ساخت و ساز درون حیاط با توجه به طرح کردند. برای شروع کار پیمانکار جدول‌های بتنی را روی زمین برای عبور و مرور قرار داد. علت اصلی این ایده ایجاد تضاد میان فضای سبز و مسیر حرکت خانواده گیبسون بود.

با کمک از درختان بلند در انتهای حیاط خانه محیط مناسبی برای ارتباط هرچه بهتر و بیشتر فضای داخل با فضای خارج ساختمان برقرار شد. آیسلین می‌گوید تمام وسایلی در درون خانه قرار دارد به نوعی به ما کمک می کنند و ما آن‌ها را دوست داریم و سعی می‌کنیم وسایل اضافی و نا کارآمد را به موسسه‌های خیریه و افراد نیازمند اهدا کنیم.

 

حیاط خانگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

توجه به طبیعت محل زندگی در طراحی

با الگو برداری از یک فضای سبز در سن فرانسیسکو، خانواده گیبسون ردیفی از گیاهان اقاقیا را در گوشه‌ای از حیاط خود کاشته‌اند. آیسلین می گوید گیاهانی که به آب کمی احتیاج دارند کار رسیدگی به آن‌ها راحت‌تر است.

برای نمونه به گیاه اقاقیا هر سال آب می‌دهیم. البته این درخت‌های اقاقیا ویژگی دیگری نیز دارند. این گیاه به صورت طبیعی دیواری ما بین خانه آن‌ها و همسایه ایجاد کرده است و از طرفی هنگامی که بچه‌ها در حال بازی فوتبال هستند توپ آن‌ها به سمت خانه همسایه نمی‌رود.

 

فضای سبز

 

 

در این خانه یک استخر بزرگ وجود داشت که در فصل تابستان برای تفریح بچه‌های خانواده گیبسون بسیار مناسب بود. اما هنگامی که با هزینه سنگین بازسازی این استخر روبرو شدند، خانواده گیبسون با توجه به مخارج بازسازی تصمیم به پر کردن آن گرفتند.

 

درختان میو‌ه و بوته‌های سبزیجات در حیاط خانگی

استفاده از باکس‌های بزرگ برای قرار دادن سبزیجات در حیاط باعث استفاده آن در طول فصل زمستان نیز شده است. در طول فصل تابستان میوه‌ها و گیاهان در حیاط سبز خانه شکوفه می‌زنند.

درختان و گیاهانی مانند خیار، فلفل، لیمو فرانسوی، توت فرنگی، کدو تنبل، کدو مسما، هویج، لوبیا سبز و هندوانه نمونه‌هایی از این نوع هستند. آن‌ها به دو دلیل این درختان میوه و سبزیجات را کاشته‌اند. مورد اول بخاطر مصرف آن‌ها است و مورد دوم در مورد شکل ظاهری زیبایی که شکوفه‌ها به خانه می‌دهند است.

برای طراحی جعبه‌های گیاهان خانواده گیبسون برای کاهش هزینه ها سعی کردن از ورقه های استیل دوری کنند. به همین منظور آن‌ها به جای استفاده از استیل از چوب برای جعبه‌های گیاهان حیاط خود استفاده کرده‌اند.

 

خانواده گیبسون

 

 

بعد از تکمیل طراحی این خانه توسط طراح منظر آن‌ها برای شروع کار با یک پیمانکار مذاکره کردند و پس از انعقاد قرارداد شروع به ساخت و ساز درون حیاط با توجه به طرح کردند.

 

خانواده گیبسون

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

حضور حیوانات درون حیاط خانگی

به علت دوست داشتن طبیعت خانواده گیبسون در قدم بعدی تصمیم گرفت تعدای مرغ و خروس به حیاط خود اضافه کند. آن‌ها با کمک گرفتن از وبسایت‌های مختلف سعی بر انتخاب نژاد و گونه مناسب خروس و مرغ جهت بهره‌بری هرچه بهتر از آن‌ها در حیاط خانه کردند.

در نتیجه این بررسی درست، آن‌ها خروس و مرغ‌هایی سلامت و متناسب با نیازشان خریداری کرده و در حیاط خانه پرورش می‌دهند.

در اکثر مواقع جوجه‌ها در قفسی مخصوص نگهداری می‌شوند، چندبار در هفته به صورت آزادانه می‌توانند در حیاط حرکت کنند. از آنجایی که جوجه‌ها محصولات زراعی را می‌خورند خانواده گیبسون رفتار جوجه‌ها را به شدت زیر نظر دارد.

 

حیاط خانگی

 

آیسلین خود طراح است و برای قفس این جوجه‌ها اقدام به طراحی کرد. او برای این کار به شدت هیجان زده بود و در طرح خود اید‌ه‌های مختلفی را دنبال می‌کرد. در نهایت او سازه‌ای مدرن و هماهنگ با معماری ساختمان و حیاطشان طراحی کرد.

برای سازه این قفس از تخته چوب سرخ استفاده شده است. این تخته‌های چوب سرخ از خانه قدیمی تیم پدر خانواده آورده شده است. هنگامی که او فقط ۱۳ سال داشت با کمک پدر آن خانه را ساخته بودند.

اکنون پسران تیم برای ساخت این قفس به پدر کمک کرده‌اند. ارتفاع قفسه‌هایی که تخم مرغ‌ها در آن قرار می‌گیرند با توجه به قد پسرهای خانواده طراحی شده است.

وظیفه رسیدگی به مرغ‌ها و همچنین جمع‌آوری تخم مرغ‌ها بین دو فرزند خانواده تقسیم شده است. رنگ قفسه‌های جمع‌آوری تخم مرغ به رنگ زرد و الهام گرفته از رنگ طلایی‌ زرده تخم مرغ است.

 

خانواده گیبسون

 

 

برای طراحی جعبه‌های گیاهان خانواده گیبسون برای کاهش هزینه ها سعی کردن از ورقه های استیل دوری کنند. به همین منظور آن‌ها به جای استفاده از استیل از چوب برای جعبه‌های گیاهان حیاط خود استفاده کرده‌اند.

 

انباری و سینک ظرفشویی

خانواده گیبسون برای انباری نیز در محوطه حیاط چاره‌ای اندیشیده‌اند. در انتهای حیاط پشت قفس مرغ‌ها با کمک چوب به صورت نردبانی انباری خود را ساخته اند. آلیسون می‌گوید هنگامی که ساخت و طراحی خانه را خودمان انجام داده‌ایم می‌توانیم در هر قسمت از خانه ردپایی از خودمان به جای بگذاریم. وقتی در انباری را باز می‌کنید می‌بینید که اثر کف دست هر ۴ نفر ما بر روی لایه بتن برای یادگاری افتاده است.

در کنار سینک ظرفشویی فضای زیادی برای انجام امور مختلف قرار دارد. مخصوصا زمانی که خانواده گیبسون می‌خواهند به گیاهان و درختان میوه خود رسیدگی کنند این فضا مکان مناسبی برای آن‌ها خواهد بود.

کانتر این سینک ظرفشویی از ورق روی ساخته شده است که در قسمت بالای پایه، قالب ریخته و لحیم شده است و در برابر دیوار بتونی خمیده ای قرار دارد که تیم با کمک یکی از دوستانش ساخته است.

 

حیاط خانگی

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

کندو عسل در حیاط خانگی

در کنار سینک ظرفشویی به تازگی دو کندو عسل اضافه شده است. با توجه به گل و گیاهان و درختان درون حیاط و همچنین فضای خانه، از نظر خانواده گیبسون ایده کندو عسل به خوبی جواب می‌دهد. به خصوص گیاه اقاقیا که به راحتی شهد مناسب را برای زنبورها فراهم می‌کند.

خانواده گیبسون این دو کندو را خودشان بدون کمک متخصصی نگهداری و مراقبت می‌کنند. پسران خانواده آموزش‌های لازم برای برداشت عسل از کندو‌ها را دیده‌اند و یکی دیگر از وظایف آن‌ها در خانه برداشت عسل است.

 

حیاط خانگی

 

 

وظیفه رسیدگی به مرغ‌ها و همچنین جمع‌آوری تخم مرغ‌ها بین دو فرزند خانواده تقسیم شده است. رنگ قفسه‌های جمع‌آوری تخم مرغ به رنگ زرد و الهام گرفته از رنگ طلایی‌ زرده تخم مرغ است.

 

فضای استراحت و تفریحات خانوادگی

در این حیاط خانگی بخش‌های مختلفی برای نشستن طراحی شده است. هر کدام از آن‌ها ویژگی خاص خود را دارند. بعضی مناسب فصل تابستان و بعضی مختص فصل زمستان. بعضی مناسب استراحت تنهایی و بعضی مناسب جمع خانوادگی. در نهایت با کمک گرفتن از وسایل و نماد‌های تزئینی این فضاهای استراحت تزئین شده‌اند.

در گوشه‌ای از حیاط فضایی برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی در نظر گرفته شده است. تا هم بتوانند در کنار هم به تفریح بپردازند و هم خود را برای درست کردن و خوردن شام آماده کنند. این خانواده توجه ویژه‌ای به نور مناسب و کافی این حیاط خانگی در شب داشته‌اند. با کمک از رسیه‌های نور و تیر چراغ، قسمت‌های مختلف این خانه را نورانی کرده‌اند.

 

خانواده گیبسون

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

سخن آخر

خانواده گیبسون عشق خود را بین گیاهان، طبیعت، حیوانات و ساختمان تقسیم کرده‌اند. آن‌ها با کمک گرفتن از خلاقیت خود یک منظر عالی و خوب را برای خانواده رقم زده‌اند. حیاط خانه آن‌ها ترکیبی از محل بازی و محل پروش گیاهان و حیوانات است. آن‌ها از تجربه و یادگیری این فرآیند بسیار لذت می‌برند. این حیاط خانگی یک محیط تاثیرگذار و در عین حال در حال پیشرفت است.

 

حیاط خانگی

 

 

آیسلین مادر خانواده می‌گوید:‌طراحی فضای بیرونی خانه همانند طراحی فضای داخلی خانه بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. خانواده گیبسون عشق خود را بین گیاهان، طبیعت، حیوانات و ساختمان تقسیم کرده‌اند.

 

مطالب مرتبط

مراحل باز طراحی منظر چیست و چه کارهایی باید انجام داد؟

  یکی از مهم ترین مسائلی که ذهن صاحبان حیاط و فضای سبز را بسیار به خود مشغول کرده، طراحی منظر است. البته پیش از طراحی فضای بیرونی ساختمان باید […]

همه آنچه می خواستید درباره روف گاردن بدانید

  معماری سبز یا معماری پایدار روشی بسیار حرفه‌ای ومناسب برای زندگی انسان معاصر است که کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد. گیاهان نقش پر رنگی در کاهش میزان آلودگی‌ها دارند، […]

نورپردازی حیاط با کمک گرفتن از ریسه‌های روشنایی

  چراغانی و نورپردازی و استفاده از نور در فضای بیرون خانه، حیاط، پاسیو و تراس نکته‌ای است که اکثر اوقات در طراحی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. استفاده از نور […]

بزرگ‌ترین خانه‌های جهان را بشناسید

  اگر بخواهیم فهرستی از بزرگ‌ترین خانه‌های جهان را تهیه کنیم قطعا تعداد زیادی قصر این فهرست را پر می‌کنند. مثلا قصر مرمرین سلطان برونئی صدر این فهرست قرار می‌گیرد. […]

مواردی که معماران و طراحان موفق انجام می‌دهند

  مراحل و روند طراحی معماران و طراحان بسیار شخصی و دارای تفاوت‌های ظریف است. در نتیجه با شروع هر پروژه که با یک کانسپت یا ایده همراه است امکان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *