طراحی فضای باز

ده ایده کاربردی برای زیباسازی حیاط خانه

زیباسازی حیاط خانه

 

حیاط خانه اولین جایی است که دیده می‌شود. امروزه به علت گسترش آپارتمان‌نشینی بسیاری از افراد خانه‌های حیاط‌دار ندارند اما اگر حیاط دارید از زیباسازی حیاط غافل نشوید. اگر شما شانس داشتن خانه‌ای را دارید که حیاط دارد، بهتر است به بهترین شکل از آن استفاده کنید و از فضای سبز خانه خود لذت ببرید.
در این مقاله می‌خواهیم ایده‌های ساده و کاربردی برای زیباسازی حیاط خانه را به شما معرفی کنیم تا بتوانید حیاطی دلخواه با لوازمی ساده داشته باشید. در کنار این ایده‌ها شما می‌توانید از خلاقیت خود استفاده کنید و عناصر دیگری به آن‌ها اضافه کنید تا حیاطی زیباتر داشته باشید.
در ادامه به معرفی ده ایده کاربردی برای طراحی محوطه حیاط خانه می‌پردازیم. اگر شما از این نعمت برخوردار هستید و خانه‌ای حیاط‌دار دارید، با ما همراه باشید.

دیوار بلوکی و سیمانی اما رنگارنگ!

اگر دیوار حیاط خانه شما بلوکی و ساده است و می‌خواهید به آن جلوه‌ای بدهید، خیلی راحت می‌توانید طرح‌های مختلفی را برای زیباسازی حیاط خود بر روی همین دیوارها اجرا کنید. یکی از ساده‌ترین ایده‌ها این است که چند رنگ مختلف و قلم‌مو رنگ‌آمیزی یا فرچه مخصوص رنگ کردن تهیه کنید. سپس هر کدام از بلوک‌ها را به صورت دلخواه رنگ کنید.

می‌توانید آن‌ها را به صورت شطرنجی و یکی در میان رنگ کنید یا هر الگوی دیگری که در ذهن دارید را بر روی بلوک‌ها اجرا کنید. به این صورت شما با وسایلی ساده طراحی دیوار حیاط را خودتان انجام داده‌اید.

 


 

روش دیگر زیباسازی حیاط خانه این است که علاوه بر رنگ و فرچه و قلم‌مو، شابلون‌های آماده مخصوص رنگ‌آمیزی را تهیه کنید و هر بلوک را با شابلون‌های مختلف طرح بدهید و یا از شابلونی یکسان و رنگ‌های مختلفی استفاده کنید.
اگر نتوانستید شابلون دلخواه خود را در بازار تهیه کنید، می‌توانید طرح موردنظر خود را از اینترنت پیدا کنید و آن را به اندازه بلوک‌ها چاپ کنید و به عنوان شابلون استفاده کنید.

شما با این لوازم ساده هزاران طرح و ایده می‌توانید بر روی دیوارهای بلوکی سیمانی اجرا کنید. نکته‌ای که باید در این بخش به آن توجه کنید انتخاب رنگ مناسب است. سعی کنید رنگ‌هایی را تهیه کنید که ضدآب باشند تا در برابر بارش باران، رنگ خود را از دست ندهند. رنگ‌های اکرولیک مولتی‌سورفیس، رنگ‌های ضدآب نانو و رنگ‌های ضدآب فوق آب‌گریز از جمله رنگ‌هایی هستند که ضدآب و ضد حرارت هستند و به همین دلیل بهتر است از آن‌ها در رنگ‌آمیزی بلوک‌ها استفاده شود.

ایده ساخت باغچه با تایر و لاستیک ماشین در حیاط خانه

ایده ساده دیگری که می‌توانید برای زیباسازی حیاط خانه خود اجرا کنید، استفاده از تایر و لاستیک ماشین به عنوان باغچه است. لاستیک‌های ماشین و تایرهای از کار افتاده را بردارید و درون آن‌ها خاک مخصوص باغچه بریزید و گل‌های دلخواه خود را رد آن‌ها بکارید. می‌توانید قبل از انجام این مراحل، لاستیک و تایر را رنگ‌آمیزی کنید. می‌توانید آن‌ها را به شکل‌های مختلفی بچینید و خلاقیت زیادی به خرج دهید.

 

 
 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

علاوه بر این طرح، می‌توانید تایرها را از وسط نصف کنید و کنار یکدیگر به گونه‌ای بچینید که به یک مدل باغچه خانگی بزرگ‌تر تبدیل شود. همچنین می‌توانید آن‌ها را به صورت‌های مختلف روی هم بچینید و باغچه‌ای پله‌ای برای خود درست کنید و پس از چیدمان با سنگ‌های ریز و درشت و کمی سیمان آن را به شکل صخره‌ای کوچک دربیاورید.

ساخت گلدان‌های آویز و دیواری با تایر و لاستیک ماشین در حیاط خانه

طرح دیگری که می‌توانید با تایر و لاستیک ماشین اجرا کنید، ساختن گلدان‌های آویز یا دیواری است. کافی است بخشی از تایر را باز کنید و در آن خاک مناسب باغچه بریزید و اکنون که نزدیک بهار است گیاه مناسب بهار در آن بکارید و آن را با میخ به دیوار حیاط آویزان کنید و یا با زنجیر آن را به هر جایی از حیاط خود بیاویزید.

 

 
 

 

در این ایده هم می‌توانید لاستیک‌ها و تایرها را رنگ‌آمیزی کنید. نصف کنید و یا به صورت کامل از آن‌ها استفاده کنید. در این مورد هم بهتر است از رنگ‌های ضدآب و نانو استفاده کنید تا در اثر خیس شدن و بارش رفت و باران، رنگ خود را از دست ندهند.

ساخت میز و صندلی با تایر و لاستیک ماشین

تایرها و لاستیک ماشین لوازم کاربردی هستند و می‌توانید از آن‌ها بهترین استفاده را ببرید و بعد از این که وظیفه اصلی خود را انجام دادند، بهتر از قبل از آن‌ها استفاده کنید! با توجه به اینکه تایرها و لاستیک‌ها پلاستیک هستند، در حیاط بیشتر دوام می‌آورند و می‌توانید از آن‌ها به عنوان میز و صندلی استفاده کنید.

شیوه ساده این است که چند تایر را روی هم بگذارید و تا تبدیل به صندلی و میز شود. فقط باید تخته چوبی را به اندازه تایر ببرید و بر روی تایر بالایی میخ کنید تا بتوانید روی تایرها بنشینید و روی میزتان وسیله بگذارید.

برای این که میز و صندلی‌تان زیباتر شود، بهتر است از رنگ‌های ضدآب و ضد حرارت برای رنگ‌آمیزی تایرها استفاده کنید و در قسمت بالایی تایرهایی که قرار است به عنوان صندلی از آن‌ها استفاده کنید، پارچه و یا چرم بکشید. همچنین می‌توانید تنها از یک تایر برای ساخت هر صندلی و میز استفاده کنید و سپس برای آن‌ها پایه بگذارید. علاوه بر این می‌توانید چند تایر را نصف کنید و به عنوان پایه صندلی‌های تایری خود از آن‌ها استفاده کنید. کافی است خلاقیت خود را به کار ببرید.

زیباسازی حیاط خانه  با نصب آب‌نما و حوض

یکی از چیزهایی که می‌تواند جلوه زیبایی به حیاط خانه شما بدهد، آب‌نما و حوض است. استفاده از حوض در حیاط خانه از زمان قدیم در بین ایرانیان رایج بوده است. طرح‌های مختلفی برای ساخت حوض وجود دارد. همچنین طرح‌های بسیار زیادی برای آب‌نما وجود دارد. تنها کافی است به فروشگاه‌های فروش این گونه لوازم سر بزنید و هزاران مدل از آب‌نما و حوض را ببینید.

اگر نمی‌توانید به اندازه خرید آب‌نما، هزینه کنید، می‌توانید حوض را خودتان با لوازمی ساده بسازید. راحت‌ترین کار این است که چند گلدان سفالی و زیرگلدانی سفالی به اندازه‌های مختلف خریداری کنید. مقداری لوله پلاستیکی و یک پمپ کوچک آب تهیه کنید و گلدان‌ها را به گونه‌ای بچینید که آب از نقطه بالایی به پایین بریزد و لوله‌ها و پمپ را به گونه‌ای قرار دهید که از زیر گلدان رد شود.

از لوازم زیادی می‌توانید برای ساخت آب‌نما و حوض استفاده کنید. بطری‌های شیشه‌ای، بشکه‌های کوچک، قوطی‌های شیر خشک و … از جمله لوازمی است که می‌توانید از آن‌ها به عنوان لوازم ساخت آب‌نما استفاده کنید. بهتر است بعد از ساخت آب‌نما، در آن تعدادی سنگ و صدف قرار دهید و یا گیاهان آبزی در آن بکارید تا حوض شما زیباتر شود.

ساخت باغچه با بشکه‌های رنگی

ایده دیگری که موجب زیباسازی حیاط خانه شما می‌شود و از لوازم دورریختنی اما کاربردی ساخته می‌شود، باغچه‌های بشکه‌ای است. بشکه‌هایی را به تعداد دلخواه تهیه کنید و آن‌ها را با رنگ‌های ضدآب و نانو رنگ‌آمیزی کنید.
 

 

درون آن‌ها خاک مخصوص باغچه بریزید و گل‌های دلخواه خود را در آن‌ها بکارید. می‌توانید برای تکمیل شدن طراحی‌تان از چند تایر در کنار آن‌ها استفاده کنید و جلوه زیباتری به حیاط خود ببخشید. بعضی از بشکه‌ها را می‌توانید نصف کنید و به صورت خوابیده در کنار باغچه و یا سایر بشکه‌ها قرار دهید.

حوض را خودتان بسازید

در یکی از ایده‌ها گفتیم که چقدر حوض می‌تواند در زیباسازی حیاط مؤثر باشد. در این قسمت می‌خواهیم به شما بگوییم که خودتان می‌توانید حوضی در وسط باغچه خانه‌تان بسازید، آن هم با لوازمی ساده و دورانداختنی.
 


 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

ابتدا مثل چند ایده دیگر، یک تایر یا لاستیک ماشین تهیه کنید. علاوه بر آن، پلاستیکی ضخیم که مخصوص گلخانه است، تهیه کنید. بخشی از باغچه را به اندازه تایر خالی کنید و تایر را در آن قرار دهید. سپس درون آن پلاستیک ضخیم را قرا دهید به طوری که لبه‌های پلاستیک از تایر بیرون بزند و روی سطح زمین قرار بگیرد. سپس با خاک روی پلاستیک ضخیم را بپوشانید و با سنگ دور آن را تزیین کنید و درون تایر آب بریزید.

می‌توانید برای زیباتر شدن حوض کوچکتان، سنگ و صدف و … درون آن بریزید. فقط یادتان باشد که آب حوض را باید هر هفته و یا هر چهار روز در میان عوض کنید؛ زیرا در این مدل حوض، آب زود کدر و کثیف می‌شود.

زیباسازی حیاط با سنگ‌ها و شن‌های رنگی

ایده دیگری که می‌تواند موجب زیباسازی حیاط خانه شما شود، رنگ کردن سنگ‌های دور باغچه و … است. کافی است سنگ‌های موجود در حیاط را به رنگ‌های دلخواه خود درآورید. در کنار هم قرار دادن سنگ‌های ریز و درشت می‌تواند جلوه خاصی به حیاط شما بدهد. می‌توانید از این سنگ‌ها در کنار باغچه خود استفاده کنید و مرز باغچه و سایر بخش‌های حیاط را با آن‌ها مشخص کنید.
 


 

همچنین می‌توانید از سنگ‌های ریز رنگی هم برای دورچین باغچه خود استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید این سنگ‌ها را ب صورت نامرتب درون باغچه قرار دهید. در هر صورت سنگ‌های رنگی موجب زیباسازی حیاط شما می‌شوند و کاربرد زیادی دارند. حتی می‌توانید از آن‌ها در کنار پله‌هایی که منتهی به حیاط می‌شوند، استفاده کنید و نمای خاصی به پله‌ها بدهید.

ساخت مسیرهای حرکتی در حیاط

ایده دیگری که می‌تواند موجب زیباسازی حیاط خانه شما شود، ساخت مسیرهای حرکتی و پیاده‌رو در باغچه و در بین چمن‌ها است. می‌توانید از تکه‌های سنگ تخت و یا چوب به عنوان مسیر راه رفتن استفاده کنید و به صورت‌های مختلف، سنگ‌ها و چوب‌ها را در باغچه یا چمن بچینید. این کار علاوه بر این که باغچه شما را زیباتر می‌کند، می‌تواند از آسیب رساندن به چمن و گیاهان باغچه جلوگیری کند.
 


 

اصولا از ایده در حیاط و باغچه‌های بزرگ استفاده می‌شود؛ اما می‌توانید همین ایده ساده را در هنگام موزاییک یا سنگ‌فرش کردن حیاط هم به کار ببرید و مسیر در تا پله و یا در ورودی منزل را با نشانه‌ای متفاوت مشخص کنید. برای مثال از رنگ متفاوتی از موزاییک استفاده کنید و یا سنگ‌هایی را با رنگ و اندازه‌های متفاوت در سنگ فرش قرار دهید. اگر از آجرنسوز برای کف حیاط استفاده کرده‌اید، می‌توانید از رنگ یا مدل متفاوتی از چیدمان آجرها برای ساخت مسیر حرکتی استفاده کنید.

ایجاد آلاچیق برای زیباسازی حیاط

ایده دیگری که می‌توانید در راستای زیباسازی حیاط خود اجرا کنید، نصب آلاچیق است. آلاچیق‌ها جلوه زیبایی به حیاط شما می‌بخشند، انواع مختلفی دارند و هزاران طرح و ایده برای ساخت آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، بسیار کاربردی هستند.
ایده جالب دیگر این است که در آن تاب نصب کنید. تور خواب‌ها یا ننو مسافرتی بسیار ساده ساخته می‌شوند و می‌توانید لوازم ساخت آن را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. شما می‌توانید با پتو و طناب ضخیم به سادگی ننو مسافرتی بسازید.
 


 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

همچنین می‌توانید آلاچیق را طوری طراحی کنید که بشود از پایه‌های آن گلدان آویزان کرد. علاوه بر این می‌توانید آلاچیق را به وسیله ریسه‌های نوری ضدآب و مخصوص فضای سبز مزین کنید. اگر از این ریسه‌ها در بین گل‌های باغچه و شمشادها بگذارید، حیاطتان بسیار رؤیایی می‌شود. آلاچیق را می‌توانید با چوب و فلز بسازید و برای سقف آن از آجرنمای نسوز استفاده کنید.

بعضی از افراد دوست دارند برای آلاچیق دیوار بگذارند تا از ورود سرما جلوگیری کند. اگر می‌خواهید برای آلاچیق دیوار بگذارید، پیشنهاد ما به شما این است که از شیشه بالکن استفاده کنید. این شیشه‌ها نصب راحتی دارند. راحت جدا می‌شوند.

امکان باز کردن آن‌ها به صورت لولایی وجود دارد و برای همین، هر وقت که خواستید هوا بیشتر وارد آلاچیق شود، می‌توانید آن را جمع کنید. پاک کردن آن‌ها بسیار آسان است و نیازی نیست نگران کثیف شدن شیشه‌ها باشید.

جمع‌بندی

در نهایت چند نکته بسیار مهم و ضروری را به شما یادآوری می‌کنیم:

  • فراموش نکنید که برای رنگ‌آمیزی هر آن چه در حیاط است، بهتر است از رنگ ضد آب استفاده شود.
  • اگر می‌خواهید صندلی و مبلمان برای خیاط تهیه کنید، بهتر است از پارچه‌های مخصوص فضای باز استفاده کنید تا به مرور زمان خراب نشود.
  • کندن علف‌های هرز و هرس کردن گیاهان خود به خود موجب زیباسازی خیاط می‌شود. پس مرتب و تمیز کردن گل و گیاه را فراموش نکنید.
  • اگر برای زیباسازی حیاط خود از ریسه استفاده کرده‌اید، آنها را زمانی روشن کنید که به گیاهان آسیب نرسد. اگر می‌خواهید ان‌ها را در شب روشن کنید، بهتر است مدت زمان طولانی روشن نباشند؛ زیرا گیاهان هم احتیاج به خواب در شب دارند و این گونه خواب آن‌ها به هم می‌خورد و ضعیف و پژمرده می‌شوند.
  • نصب دستگاه باربیکیو و محلی برای کباب کردن، می‌تواند شما را بیشتر به حیاط‌تان بکشد و زمان بیشتری را در کنار خانواده و فضای سبز کوچک خانه خود بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *