نکات خانه‌داری

چک لیست تعمیر و نگهداری وسایل برای استقبال از پاییز

تعمیر و نگهداری

 

فصل سرد سال زمان مناسبی برای توجه هرچه بیشتر به تعمیر و نگهداری وسایل خانه قبل از کوتاه شدن روزها و شروع باران و برف است. اگر در محدوده جغرافیایی محل زندگی شما زمستان‌های سختی به وقوع می‌پیوندد بهتر است در پاییز بررسی‌های لازم برای تعمیر و نگهداری وسایل را انجام دهید تا از طوفان‌های زمستانی در امان باشید و به راحتی زمستان را پشت سر بگذارید. برای شروع بهتر است یک چک لیست آماده کنید.

توجه به درختان دیگر موردی است که باید در نظر داشته باشید. درختان حیاط خانه شما امکان دارد با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات ذاتی، توانایی مقاومت کمی در مقابل سرما داشته باشند. از این رو رسیدگی به آنها حائز اهمیت می‌شود.

هر یک از موارد گفته شده را در ورقه‌ای یادداشت کنید و در زمان مناسب مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید با خیالی راحت و آسوده زمستان را پشت سر بگذارید و تمهیدات لازم برای مقابله با پاییز و زمستان را فراهم کرده باشید.

 

تعمیر و نگهداری

 

 

برای تعمیر و نگهداری خانه در فصل سرد سال باید یک چک لیست آماده کنید. این چک لیست شامل مواردی می‌شود که در طول زمستان امکان دارد برای شما ایجاد دردسر کند. 

 

کمتر از یک ساعت چک لیست تعمیر و نگهداری وسایل خانه خود را آماده کنید

در ابتدای امر به تجهیزات زمستانی توجه کنید. اگر پاییز و زمستان‌های منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید طولانی و سخت است بهتر است قبل از رسیدن پاییز شروع به کار کنید.

  • وسایل برف‌روبی را بررسی کنید و اگر نیاز به جایگزینی دارد سریع‌تر انجام دهید.
  • بررسی کامل جعبه کمک‌های اولیه و تجهیز کردن آن
  • ذخیره کردن مقداری آذوقه در صورت وقوع شرایط اضطراری
  • مورد دیگری که باید در چک لیست شما باشد توجه به لوله‌های آب خارج از خانه است. اگر از لوله‌هایی که در حیاط و باغ شما وجود دارد استفاده نمی‌کنید بهتر است مسیر اصلی آن را ببندید تا از یخ‌زدگی و ترکیدگی لوله جلوگیری کرده باشید.
  • اگر از شلنگ‌ حیاط استفاده نمی کنید بهتر است آن را به درون خانه بیاورید.

 

فصل سرد

 

مسیر رفت و آمد اهالی خانه، مسیر و محل پارک اتومبیل‌های شخصی، راه‌پله و نرده‌ها را برای زمستان بررسی کنید. هنگامی که فضای باز خانه پوشیده از برف و یخ باشد راه رفتن در این مکان مخاطره انگیز می‌شود. در نتیجه مسیر ثابتی را برای این مواقع مشخص کنید که دسترسی به خارج از خانه را راحت‌تر کند. از طرف دیگر اگر مسیر رفت و آمد اهالی خانه، مسیر و مکان پارک اتومبیل‌های شخصی، راه‌پله و نرده‌ها دچار ایراد است هرچه سریع‌تر موانع را برطرف کنید.

لامپ‌های حیاط خانه را تست کنید و اگر نیاز به تغییر است وارد عمل شوید. وقتی که روزها کوتاه‌تر می‌شوند احتیاج به نور در حیاط از لحاظ امنیت و راحتی استفاده بیشتر حس می‌شود. تمامی لامپ‌ها را بررسی کنید و از هیچ کدام چشم‌پوشی نکنید.

 

تعمیر و نگهداری

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

مسائل امنیتی را جهت تعمیر و نگهداری وسایل خانه تست کنید

دستگاه نشت یاب گاز منو اکسید کربن را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهید. اگر این دستگاه با باتری کار می‌کند بهتر است باتری آن را تعویض کنید.

تاریخ انقضای کپسول آتش نشانی را چک کنید و اگر گذشته است به نزد مراکز معتبر برده تا دوباره پر شود.

میزان گاز رادون خانه را بررسی کنید. با توجه به اینکه در پاییز بیشتر درها و پنجره‌های خانه بسته می‌شوند بررسی میزان این گاز درون خانه ضروری است. رادون گازی بی بو، بی رنگ و سرطان زایی است. وجود بیش از حد رادون در فضا بسیار مضر و آسیب رسان است. اگر متوجه شدید درون خانه شما بیشتر از حد مجاز رادون یافت می‌شود بهتر است با متخصصین در این زمینه تماس گرفته و این مشکل را بر طرف کنید.

رادیاتور و پایه‌های آن را تمیز کنید. با شروع فصل سرد سال استفاده از لوازم گرمایشی، گرد و غبار و کثیفی را از روی رادیاتورها و بخاری‌ها پاک کنید. اگر رادیاتور شما محافظ دارد بعد از استفاده از وسایل گرمایشی در فصل سرد سال، بهتر است محافظ را روی آن بکشید تا تمیز بماند و موقع استفاده دوباره بردارید.

اگر از کولرهای پنجره‌ای استفاده می‌کنید بهتر است کولر را در فصل سرما جابجا کرده و با کمک عایق آن قسمت را بپوشانید.

 

چک لیست

 

 

پاییز زمان مناسبی برای توجه هرچه بیشتر به تعمیر و نگهداری وسایل خانه قبل از کوتاه شدن روزها و شروع باران و برف است.

 

در روزهایی که وقت بیشتری دارید به امورات زیر بپردازید

جمع‌آوری برگ‌های روی زمین. برگ‌های روی زمین همیشه محیط زیبایی در فضای خانه ایجاد می‌کند اما اگر این برگ‌ها از حدی فراتر روند باعث ایجاد اذیت در فصول سرد سال می‌شوند. با کمک گرفتن از یک دستکش مناسب و بیل باغبانی تمام این برگ‌ها را جمع آوری کنید.

شکاف‌هایی که در خانه وجود دارند پیدا کرده و بپوشانید. موش‌ها فقط به یک سوراخ و روزنه کوچک احتیاج دارند تا وارد خانه شما شوند تا آرامش شما را برهم بزنند. با توجه به سرما این شکاف‌ها که گرما را به بیرون منتقل می‌کند محل مناسبی برای جذب موش‌ها می‌شوند. سوراخ‌ها و شکاف‌ها را با مصالح مناسب پر کنید تا موجودات موذی وارد خانه شما نشوند.

به درختچه‌ها و درختان توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر در ملک خود درخت دارید در نظر داشته باشید بهتر است یک باغبان متخصص در این حوزه پیدا کنید. آنها ضمن اینکه به خوبی از درختان مراقبت می‌کنند، می‌توانند درختان را به گونه‌ای هرس کنند که در مقابل طوفان‌های مختلف مقاومت کنند. همچنین محافظت درختان از سرما از دیگر وظایف باغبان استخدام شده است. باغبان همچنین شاخه‌ها و برگ‌های خشک درخت و درختچه را هرس می‌کند. با هرس کردن درختان بیماری از آن‌ها دور می‌شود.

 

چک لیست

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بهتر است در سرتاسر پاییز به درختان حیاط خانه توجه داشته باشید و اگر نیاز به مداخله بود وارد عمل شوید. تغییر زود هنگام رنگ برگ درختان، نازک شدن برگ‌ها و شاخه‌های خشک شده نمایانگر بیماری درختان حیاط است.

آشپزخانه را به طور کامل تمیز کنید. وقت مناسب و کافی را برای تمیز کردن آشپزخانه بگذارید تا بعد از اتمام تمیز کردن، کارایی و عملکرد آشپزخانه بیشتر شود.

  • تنظیم کردن هواکش و تعویض فیلتر؛
  • تمیز کردن اجاق گاز؛
  • کف آشپزخانه را با دقت تی بکشید؛
  • لامپ‌ها و وسایل جانبی روشنایی را تمیز کنید؛
  • دیوار و سرامیک آشپزخانه را با دستمال‌های مناسب از وجود گرد و غبار پاک کنید؛
  • سطل آشغال خود را بشویید؛
  • لوازم درون آشپزخانه را تمیز کنید.

 

چک لیست

 

 

اگر در محدوده جغرافیایی محل زندگی شما زمستان‌های سختی به وقوع می‌پیوندد بهتر است در پاییز بررسی‌های لازم برای تعمیر و نگهداری وسایل را انجام دهید تا از طوفان‌های زمستانی در امان باشید و به راحتی زمستان را پشت سر بگذارید.

 

به قاب پنجره‌ و درها درزگیر بزنید. استفاده از درزگیر دور درها و پنجره‌ها باعث می‌شود تبادل انرژی بین محیط داخل خانه و خارج از خانه به پایین‌ترین حد ممکن برسد. اگر هوای سرد شما را بیشتر از این حرف ها اذیت می‌کند می‌توانید با کمک گرفتن از روش زیر عایق کاری را هرچه دقیق‌تر انجام دهید.

با توجه به ابعاد در ورودی خانه خود پارچه ای پشمی ببرید و آن را جلوی در خانه قرار دهید که تبادل انرژی به حداقل خود برسد.

استفاده از لباس‌های گرم‌تر برای فصول سرد سال راه دیگری برای گرم نگه داشتن است. در اکثر جوامع پیشرفته دنیا با کمک گرفتن از لباس‌های گرم و پایین آوردن درجه گرمای محل زندگی ضمن استفاده بهینه از سوخت، هزینه سوخت را کاهش می‌دهند.

جای خالی بین وسایل آشپزخانه خود را با دقت تمیز کنید. یکی از بزرگترین معضلات در نگهداری خانه در  آشپزخانه‌های بیشتر افراد، منافذ بین وسایل درون آشپزخانه است. با توجه به نزدیک شدن پاییز و وجود برق ساکن بین وسایل بهتر است با تمیز کردن بین این وسایل خطر آتش‌سوزی را کاهش دهید. با استخدام افراد خدماتی در امور نظافت می‌توانید تمیز کردن آشپزخانه را سریع‌تر انجام دهید. اما اگر قرار است این کار را خود شما انجام دهید بهتر است مراحل زیر را پیش بگیرید.

  • گاز محدوده آشپزخانه را قطع کنید؛
  • وسایل برقی را از پریز برق بکشید؛
  • وسایل را کمی به جلو بکشید به طوری که با دیوار فاصله داشته باشند؛
  • با کمک وسایل تمیز کننده دیوار آشپزخانه و کناره وسایل برقی را تمیز کنید؛
  • پس از خشک شدن وسایل را به جای اولیه خود برگردانید.

 

فصل سرد

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

 

بودجه‌ای مشخص برای تعمیر و نگهداری وسایل خانه کنار بگذارید

توجه به تمامی وسایل خانه نکته بسیار مهمی است. دور تا دو خانه خود را با دقت نگاه کنید و به دنبال نشانه‌های خرابی در وسایل باشید. اگر با موردی برخورد کردید آن را در برنامه زمان‌بندی تعمیراتی خود قرار دهید تا قبل از رسیدن فصل سرما رسیدگی لازم به آن وسیله شود.

اگر خانه شما ناودان دارد بهتر است سری به آن بزنید. از آنجایی که از اواسط بهار تا اواسط پاییز باران کمی در ایران می‌بارد، امکان گرفتگی و جمع شدن برگ‌ها در ناودان وجود دارد. اگر در فصل بارندگی لوله ناودان گرفته باشد باعث صدمه دیدن سقف و پشت بام شما خواهد شد.

وسایل گرمایشی خود را بررسی کنید. یکی از مهمترین کارهایی که قبل از رسیدن فصل سرد باید به آن توجه شود این موضوع است. پس از بررسی‌های لازم شما می‌توانید میزان کارایی انرژی گرمایی وسایل گرمایشی خود را با کمک گرفتن از وسایل مخصوص اندازه‌گیری کنید. اگر میزان بازدهی انرژی آنها کمتر از حد مجاز بود باید با متخصصین این حوزه تماس بگیرید و مشکل را با آن‌ها مطرح کنید. توجه داشته باشید یکی نبودن مصرف انرژی و بازدهی باعث افزایش هزینه گاز شما خواهد شد. پس بهتر است بعد از پیدا کردن ایراد به رفع آن بپردازید.

برای تمیز کردن دودکش وسایل گرمایشی زمان‌بندی کنید. یکی از معضلاتی که در فصل سرد و زمستان بسیار مشکل ساز می‌شود توجه نکردن به مسیر دودکش وسایل گرمایشی است. در طول فصل گرم سال به دلایل مختلف از جمله لانه‌گذاری پرنده‌ها و طوفان و مستعمل شدن لوله‌ها کارایی دودکش به حداقل خود می‌رسد و این موضوع خود سبب بروز مشکلاتی برای ساکنین می‌شود.

 

فصل سرد

 

 

میزان گاز رادون خانه را بررسی کنید و در چک لیست خود بنویسید. با توجه به اینکه در پاییز بیشتر درها و پنجره‌های خانه بسته می‌شوند بررسی میزان این گاز درون خانه ضروری است. رادون گازی بی بو، بی رنگ و سرطان زایی است. وجود بیش از حد رادون در فضا بسیار مضر و آسیب رسان است.

 

جمع بندی:

  • اگر پاییز و زمستان‌های منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید طولانی و سخت است بهتر است قبل از رسیدن پاییز شروع به کار کنید.
  • برای تعمیر و نگهداری وسایل خانه در فصل سرد سال باید یک چک لیست آماده کنید. این چک لیست شامل مواردی می‌شود که در طول زمستان امکان دارد برای شما ایجاد دردسر کند. 
  • لامپ‌های حیاط خانه را تست کنید و اگر نیاز به تغییر است وارد عمل شوید.
  • دستگاه نشت یاب گاز منو اکسید کربن را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهید. اگر این دستگاه با باتری کار می‌کند بهتر است باتری آن را تعویض کنید.
  • تاریخ انقضای کپسول آتش نشانی را چک کنید و اگر گذشته است به نزد مراکز معتبر برده تا دوباره پر شود.
  • مسیر رفت و آمد اهالی خانه، مسیر و محل پارک اتوموبیل‌های شخصی، راه پله و نرده‌ها را برای فصل سرد سال بررسی کنید.
  • برگ‌های روی زمین همیشه محیط زیبایی در فضای خانه ایجاد می‌کند اما اگر این برگ‌ها از حدی فراتر روند باعث ایجاد اذیت در فصول سرد سال می‌شوند. با کمک گرفتن از یک دستکش مناسب و بیل باغبانی تمام این برگ‌ها را جمع آوری کنید.
  • شکاف‌هایی که در خانه وجود دارند پیدا کرده و بپوشانید.
  • به قاب پنجره‌ و درها درزگیر بزنید. استفاده از درزگیر دور درها و پنجره‌ها باعث می‌شود تبادل انرژی بین محیط داخل خانه و خارج از خانه به پایین‌ترین حد ممکن برسد.
  • اگر خانه شما ناودان دارد بهتر است سری به آن بزنید. از آنجایی که از اواسط بهار تا اواسط پاییز باران کمی در ایران می‌بارد، امکان گرفتگی و جمع شدن برگ‌ها در ناودان وجود دارد. اگر در فصل بارندگی لوله ناودان گرفته باشد باعث صدمه دیدن سقف و پشت بام شما خواهد شد و شما مجبور می‌شوید برای تعمیر خانه وقت زیادی صرف کنید.

 

مطالب مرتبط

کپک دیوار چیست و چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟

  یکی از مشکلاتی که در برخی از خانه‌ها علی الخصوص خانه‌های قدیمی وجود دارد کپک دیوار است، خطرات کپک در خانه زیاد است و عمدتا به دلیل رطوبت موجود […]

نظافت خانه در چند مرحله ساده

  اسفند ماه وقتی توی هر کوچه قدم می‌زنیم، می‌بینیم که یک نفر در حال تمیز کردن شیشه‌ها است. شاغل و یا کارمند فرقی نمی‌کند، ماه اسفند یعنی زمان تمیزکاری […]

دیوارکوب منزل چیست و چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند؟

  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید خانه‌های همه ما حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کند و در کنار موضوع خانه تکانی یکی دیگر از گزینه‌هایی که نیازمند […]

گل آپارتمانی مناسب برای نگهداری در خانه

  خانه‌های آپارتمانی و کوچک و بدون حیاط باعث نشده که از نگهداری گیاه صرف نظر کنیم. قدم در هر خانه‌ای که بگذاریم گیاهان آپارتمانی در گوشه‌ای از خانه و […]

راهنمای خرید جهیزیه متناسب با خانه شما

  خرید جهیزیه یکی از چالش‌های پیشِ روی زوج‌های جوان در آغاز زندگی مشترک است. در قدیم خرید جهیزیه کمکی بود از طرف خانواده عروس برای شروع زندگی مشترک زوجی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *